בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

ענקית במשבר: בואינג קרובה לפשיטת רגל?

מניית החברה משלימה היום צלילה של יותר מ-65% מהשיא שנקבע בתחילת 2019, כאשר חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של החברה מזנקים במקביל לשיא מאז 2008. החברה מעדכנת כי במהלך החודשיים הראשונים של 2020 רשמה החברה נתון שלילי בהזמנות המטוסים
עמית נעם טל | (2)
נושאים בכתבה בואינג דאו ג'ונס

ברקע לדרמה בשווקים בשבועות האחרונים, אחת החברות שבולטת בחולשה היא ענקית התעופה האמריקנית בואינג (סימול:BA). מניית החברה כעת יותר מ-11% ומשלימה צניחה של 65% מהשיא שקבעה בתחילת 2019. במקביל, חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של החברה מזנקים ביומיים האחרונים דבר שמאותת כי המשקיעים מתחילים לחששות מהמצב הפיננסי של החברה.  הלחץ על מניית החברה הוחרף משמעותי אתמול, ברקע לדיווחה כי החברה צפויה למשוך את מלוא קו האשראי שלה  שהעניקו לה הבנקים בארה"ב, בהיקף של 13.825 מיליארד דולר, עד יום שישי הקרוב. בבואינג מסבירים כי המהלך הוא "אמצעי זהירות מפני ההשלכות של נגיף הקורונה על השווקים".  הדיווח העלה ספקולציות רבות? מדוע החברה מעדיפה את המזומן אצלה כבר עכשיו? חלק מהמשקיעים בשווקים מעריכים כי בואינג חוששת כעת מהידוק משמעותי של תנאי האשראי מצד הבנקים – כפי שהתרחש במשבר הכלכלי של 2008. עם זאת, נראה כי במקביל המשקיעים לא לוקחים סיכון והביקושים לחוזים הגנה על חדלות פירעון של החברה מזנקים לרמות היסטוריות.  חוזי הביטוח נגד חדלות פירעון של החברה: זינוק לרמות של 2008 במקביל לדיווחים אלו, נראה כי סוגיית בטיחות המטוסים של החברה ממשיכה להעיב על פעילות החברה. החברה פרסמה אתמול כי במהלך החודשיים הראשונים של 2020, החברה הציגה נתון הזמנות שלילי של 43 למטוסי ה-737 מקס. החברה קיבלה רק הזמנה אחת למטוס ה-767 ו-17 הזמנות למטוסי ה-787.  בתקופה המקבילה אשתקד, החברה הציגה נתון הזמנות של 95 מטוסים בסה"כ.  בתוך כך, ע"פ הדיווחים האחרונים בארה"ב, החברה החליטה להקפיא גיוס עובדים חדשים בעקבות המצב, כאשר השלב הבא צפוי להיות גלי פיטורים.  אבל זה לא הכל לבואינג מצפה אתגר לא פשוט בנוגע למחויבות של החברה לפנסיה של העובדים. למרות שרוב הסקטור הפרטי בארה"ב עבר בעשורים האחרונים לקרנות פנסיה המוגדרות לפני תרומה  (defined contribution), קרן הפנסיה שמעניקה בואינג לרוב עובדיה עדיין מוגדרת זכויות (defined benefit  או בקיצור DB). המשמעות הפרקטית, החברה לא יכולה לבצע איזון אקטוארי ולהוריד את הזכויות המגיעות לפורשים.  נכון לסוף הרבעון האחרון, ההתחייבויות של החברה לעובדיה מסתכמות ביותר מ-16 מיליארד דולר. הגידול בהתחייבויות הפנסיוניות לעובדים נובע מהורדה של ריבית ההיוון ב-100 נק' בסיס לרמה של 3.3%. עם זאת, לנוכח המתרחש בשוקי האג"ח בתקופה האחרונה, גם ריבית זו נראית גבוהה מידי. אם החברה תשתמש בריבית "ריאלית" יותר, הערך הנוכחי של ההתחייבויות שלה לעובדים צפוי לזנק. אם זה לא מספיק, קרן הפנסיה של החברה הגדילה משמעותית את חשיפתה לשוקי המניות בשנים האחרונות במטרה להתמודד עם הריביות הנמוכות. נכון לסוף 2019, כ-49% מהכספים בקרן הפנסיה של החברה הושקעו בשוקי האג"ח הממשלתי והקונצרני וכ-34% הושקעו בשוקי המניות. אם הירידות החדות בחודש האחרון לא יתוקנו במהירות, הגירעון של החברה בקרן הפנסיה יגדל משמעותית והחברה תצטרך לבצע הפרשות גדולות יותר.  שיעור לשאר החברות? הסיטואציה העגומה של החברה מבחינה פיננסית גורמת להחלטות של הנהלת החברה בשנים האחרונות להיראות רע. במהלך 2013-2019 ביצעה החברה רכישות חוזרות של מניות בהיקף של 43.3 מיליארד דולר. מה היה קורה אם החברה הייתה עושה "שימוש נכון" יותר בכסף מאשר לדאוג רק למחיר המניה?  האם הממשל צריך לעזור?

התשובה הטריוויאלית היא לא, בפרט שמסתכלים על הרכישות החוזרות שביצע החברה בשנים האחרונות.  עם זאת, בגלל גודלה של החברה, לבעיות של בואינג צפויות להיות כעת השלכות רק ברמות המאקרו והיא בהחלט עונה על ההגדרה של "גדול מכדי ליפול".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מניה שהייתה בתבנית חוד חייבת להתרסק בגדול כ80% לפחות (ל"ת)
    תש 12/03/2020 18:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כרגיל הציבור 12/03/2020 18:28
    הגב לתגובה זו
    כמו המשקיע האגדי אקהאן שרק רוצה ביי באק...מכל השקעותיו.
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

דיוויד קוסטמן מנכל אאוטבריין
צילום: נועם גלאי
דוחות

הרווח נעלם: טידס מתקשה להתייצב אחרי המיזוג עם אאוטבריין

הכנסות החברה המאוחדת קפצו ב-42% ל-318.8 מיליון דולר, אך נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר. ההנהלה מבטיחה צעדים לשיפור הרווחיות, בזמן שתחום הטלוויזיה המחוברת ממשיך לצמוח



אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אאוטבריין

חברת הפרסום הדיגיטלי טידס הולדינג Teads Holding -45.93%  פרסמה דוח רבעוני מעורב. ההכנסות זינקו ב-42% והגיעו ל-318.8 מיליון דולר, אך במקביל נרשם הפסד נקי של 19.7 מיליון דולר, לעומת רווח של 6.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.הנתונים משקפים את המורכבות של המיזוג שהחברה עדיין מנסה לעכל והמניה צונחת ב-48%. אמש דיווחה גם טאבולה, שלעומת זאת זינקה ב-8% בתגובה לדוחות.


המיזוג יצא לפועל בפברואר השנה, כשאאוטבריין הישראלית רכשה את טידס הצרפתית בעסקה של כמיליארד דולר. מדובר היה במהלך שנועד לשלב בין תחומי ההתמחות של שתי החברות: אאוטבריין, המתמקדת בהמלצות תוכן, וטידס, שפועלת בתחום הפרסום בווידאו ובטלוויזיה. במסגרת העסקה שילמה אאוטבריין 725 מיליון דולר במזומן, 25 מיליון בתשלום נדחה, וחלק נוסף במניות ובמניות המירות. עבור אאוטבריין, העסקה הייתה הזדמנות אסטרטגית. אלטיס, החברה האם של הוט והבעלים של טידס, נאלצה למכור נכסים בשל חובות של כ-60 מיליארד דולר. טידס, שתכננה הנפקה ב-2021 לפי שווי של 3 מיליארד דולר אך נסוגה ממנה, נמכרה לבסוף בשווי נמוך בהרבה. נזכיר כי אלטיס רכשה את טידס ב-2017 תמורת 307 מיליון דולר בלבד.


אף שהמיזוג אמור היה ליצור חברה חזקה ומגוונת יותר, המציאות מורכבת. מנכ"ל החברה המאוחדת, דיוויד קוסטמן, הודה כי הרבעון הנוכחי לא עמד בציפיות. לדבריו, החברה נוקטת צעדים ממוקדים לשיפור הרווחיות ולהאצת הצמיחה, תוך דגש על יצירת תזרים מזומנים חיובי. בנוסף, מונה מנהל חדש למחלקת המכירות בעקבות שינוי מבני שבוצע לאחר המיזוג.


המספרים

הרווח הגולמי עלה ב-116% ל-105.7 מיליון דולר, ושיעור הרווח הגולמי גדל מ-21.8% ל-33.2% - בעיקר בזכות הפעילות של טידס, המאופיינת במרווחים גבוהים יותר. עם זאת, ההפסד הנקי כולל 3.7 מיליון דולר הקשורים לעלויות רכישה ואינטגרציה, ועוד 0.7 מיליון דולר כתוצאה מארגון מחדש. המדד המרכזי מבחינת החברה הוא הרווח הגולמי בניכוי עלויות רכישת תנועה (Ex-TAC gross profit). כאן נרשם שיפור משמעותי: 130.5 מיליון דולר לעומת 59.7 מיליון דולר בשנה שעברה - עלייה של בדרך 119%.


ה-EBITDA המתואם עמד על 19.2 מיליון דולר לעומת 11.5 מיליון ברבעון המקביל, עלייה של 66%. עם זאת, תזרים המזומנים ממשיך להוות אתגר: החברה השתמשה ב-23.7 מיליון דולר בפעילות התפעולית שלה, לעומת תזרים חיובי של 13.7 מיליון דולר אשתקד. גם תזרים המזומנים החופשי המתואם נותר שלילי, בגובה 24 מיליון דולר.