דרמה באסיה: בניגוד גמור לתחזיות, יפן נכנסה למיתון - והניקיי צלל 3%
דרמה של ממש התחוללה הבוקר בשוקי המזרח הרחוק. כלכלת יפן נכנסה הלילה באופן רשמי למצב של מיתון - זאת לאחר שקצב הצמיחה השנתי ברבעון השלישי של השנה היה שלילי בשיעור של 1.6%. בכדי להבין כמה הנתון מפתיע לרעה, נציין שלפי סקר רויטרס - הצפי של הכלכלנים היה בכלל לצמיחה חיובית בשיעור של 2.1%. ביחס לרבעון הקודם (כלומר לא קצב שנתי), נרשמה ירידה של 0.4% בצמיחה.
בתגובה, הבורסה ביפן (הניקיי 225 צנח ב-3% וגם החוזים העתידיים לקראת המסחר בארה"ב מאותתים על ירידות של 0.4%.
ההגדרה הרשמית של מיתון הינה שני רבעונים רצופים שבהם נרשמה צמיחה שלילית. ברבעון השני של השנה רשמה כלכלת יפן, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם צמיחה שלילית של 7.3% (הרבעון הגרוע מאז 2011, אז התרחשה רעידת האדמה) ויחד עם הנתונים הנוכחים המשקיעים מבינים כי המצב במדינה חמור.
נציין כי נתון הצמיחה הבוקר ביפן מגיע יומיים בלבד לפני שהבנק המרכזי היפני מתכנס לצורך פרסום עדכון הריבית. בפעם הקודמת הכריז הבנק על הגדלת תוכנית ההרחבה הכמותית.
ביתר השווקים במזרח הרחוק המצב הבוקר מעט פחות חמור. מדד ההאנג סנג איבד 1.2% מערכו, בורסת שנחאי ומדד הקוספי ירדו בשיעור מינויר של עד 0.2% כל אחד.
מחלקת המאקרו של פסגות: "להערכתנו, נתוני התוצר המאכזבים קברו סופית את האפשרות שראש הממשלה שינצו אבה ימשיך עם הפעימה השנייה של העלאת המע"מ ב-3 נ"א נוספות במהלך השנה הבאה שכן תהיה לכך השפעה הרסנית עוד יותר על הצמיחה. מצד שני, אין לממשלה הרבה אפשרויות למימון פעילותה והיא חייבת למצוא מקורות הכנסה חדשים. הגירעון התקציבי של הממשלה צפוי לעמוד ב-2014 על 7.0% תוצר עם יחס חוב תוצר של יותר מ-245% (!). בשל רצונו של אבה לדחות את עליית המע"מ, ישנה סבירות גבוהה שהוא יכריז על בחירות בזק כבר בחודש הבא על מנת לקבל מנדט מהעם לדחיית המהלך ולהמשך "ABENOMICS".
- 9.אחד 17/11/2014 10:42הגב לתגובה זומתאים לי
- 8.איש-עם-אוטו 17/11/2014 10:40הגב לתגובה זוהשוק במגמת עליה תמידית ואושרו גם השקעות למשקיעים זרים . מושקע לט"א.
- 7.עילאי 17/11/2014 09:31הגב לתגובה זולבלבל לנו במוח השוק פה שוק של יהודים רק לעשוק את האזרח זה לא חדש לי לכן איני קונה מניות בישראל כבר 12 שנה מי שחושב שיוכל להרוויח מתל אביב שילך לשתות ממי ים המלח
- 6.זה זמן השורט על המעוף (ל"ת)ניר 17/11/2014 09:29הגב לתגובה זו
- בא 17/11/2014 10:48הגב לתגובה זוו ,נראלי שזה יצליח .
- 5.דוד 17/11/2014 09:28הגב לתגובה זורק ארון מתים יקים את הבורסה הי צריך ליפול יותר מ50 אחוז שהקונים יבואו
- 4.בני 17/11/2014 09:13הגב לתגובה זואיזה דרמה הניקיי מתקן אחרי עליות שהיו לו שום דרמה אין פה יתר המדדים יורדים קלות חזים כרגע יורדים 0.3 לא דרמתי במיוחד עד סוף היום הכל ירגע יום טוב ובהצלחה לכולנו
- 3.רן 17/11/2014 08:24הגב לתגובה זוכשהנייקי התופצץ מעלה הבורסה פה לו זזה , מה אנחנו מאוהבים רק במפולות ? התחזית שלי , מחזורי שפל ורבע % לכאן או לכאן
- 2.מדוע בסין הבורסה עולה.... (ל"ת)חיים 17/11/2014 08:08הגב לתגובה זו
- 1.22 17/11/2014 07:46הגב לתגובה זוזה מתבקש שהיה תיקון ללא קשר לצמיחה השלילית ולמיתון נתון זה רק הקטליזטור כדאי שהמדד יתקן
- נוחי 17/11/2014 08:29הגב לתגובה זואולי תסביר למה צריך תיקון. כי תמיד יש?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
