קוינבייס ביטקוין
צילום: טוויטר

מהתהום לפסגה: קוינבייס בשיא של שנים

בורסת הקריפטו שכמעט נעלמה מחיינו ב-2022 שוברת לשיא לאחר שהממשל החדש הפך את וושינגטון מאויב הקריפטו לבעל ברית והסנאט אישר את חוק הסטייבלקוינים - כעת האנליסטים צופים מחיר יעד של 510 דולר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה קוינבייס קריפטו

בורסת הקריפטוCoinbase -7.44%  שכמעט הפכה להיות היסטוריה ב-2022 עכשיו רוקדת על שיא חדש של כל הזמנים כשמנייתה זינקה ביותר מ-1,000% מהשפל הקודם. המניה קופצת היום ב-6% ל-377 דולר - הרבה מעבר לשיא הקודם של 357 דולר מנובמבר 2021.


לפני שנתיים וחצי, נראה היה שקוינבייס נוסעת ישר לפח הזבל של ההיסטוריה. קריסת FTX גרמה לכל השוק לפקפק בעתיד של הנכסים הדיגיטליים, המניה צללה לשפל של פחות מ-30 דולר, והמשקיעים ברחו על נפשם. היו כאלה שחזו שהחברה תיסגר תוך שנה, וכמעט כולם היו בטוחים שימי הזוהר של הקריפטו הסתיימו.


 משהו השתנה באמריקה

הבחירה של דונלד טראמפ לנשיאות הפכה את וושינגטון מהאויב של עולם הקריפטו לבעל ברית. פתאום, המטבעות הדיגיטליים לא היו עוד "כסף לפושעים" אלא חלק מהחזון הטכנולוגי האמריקאי. הממשל החדש לא רק הפסיק לתקוף את הענף - הוא התחיל לחזר אחריו.

השינוי בגישה הפך מוחשי השבוע עם אישור הסנאט לחקיקה שמסדירה את הסטייבלקוינים - המטבעות הדיגיטליים הצמודים לדולר. המניה של קוינבייס זינקה ביותר מ-40% מאז אישור החוק, והמסר של השוק ברור: הקריפטו כאן כדי להישאר.


החכמה האמיתית של קוינבייס הייתה לא רק לשרוד את "חורף הקריפטו", אלא להפוך אותו להזדמנות. בזמן שמתחרים קרסו או סגרו, החברה ניצלה את התקופה הקשה כדי לחזק את עצמה - שמרה על נזילות, שדרגה תשתיות והתכוננה למחזור הבא. כעת, כשהביקוש לקריפטו חזר במלוא העוצמה, קוינבייס מוצאת עצמה במצב מושלם לנצל את ההזדמנויות החדשות.


לא רק עמלות מסחר

קוינבייס מבינה שאי אפשר להסתמך רק על עמלות מסחר. התחרות בתחום הולכת ומתעצמת, והמרווחים דועכים. לכן החברה משקיעה בגדול בשירותים נוספים - במיוחד בעולם הסטייבלקוינים. יש לה הסכם שיתוף הכנסות עם Circle, המנפיקה של USDC, ואת זה השוק מתמחר יפה מאוד.


הצירוף ל-S&P 500 בחודש שעבר היה עוד אישוש לנורמליזציה של קוינבייס. לא מדובר יותר בחברת סטארטאפ מפוקפקת, אלא בשחקנית מרכזית במערכת הפיננסית האמריקאית. זה שינוי תפיסה עצום שמשקף את השינוי הרחב יותר ביחס לתעשייה כולה.

קיראו עוד ב"גלובל"


אבל בצד השני של המשוואה קיימים גם סיכונים שלא נעלמו. מניות קריפטו ידועות בתנודתיות הפראית שלהן, וקוינבייס לא חריגה לכלל. המחיר הנוכחי של המניה עדיין רחוק מהמחיר היעד הממוצע של האנליסטים - 287 דולר - מה שמעיד על ספקנות מסוימת בקרב המוסדיים.


המסיבה רק מתחילה?

למרות הספקנות, יש כאלה שמאמינים שהמסיבה רק מתחילה. גאוטם צ'וגני מברנסטיין העלה השבוע את מחיר היעד ל-510 דולר - הגבוה ביותר בוול סטריט. "הממשל האמריקאי מתכוון להביא מסגרת חדשה לנכסים דיגיטליים, כולל חוק הסטייבלקוינים וחוק מבנה שוק לנכסים דיגיטליים, שיחזיר את שוקי הון הקריפטו לאמריקה", הוא כותב.


החשש הגדול של וויזה ומאסטרקארד, שמניותיהן נמצאות תחת לחץ בזמן שקוינבייס עולה, מעיד על שינוי מבני עמוק יותר. הסטייבלקוינים מתחילים להיראות כאיום אמיתי על מונופול הפלטפורמות המסורתיות. מדובר כבר לא רק בטכנולוגיה חדשנית נוספת, אלא בתחרות ישירה על שוק בשווי טריליוני דולרים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.