"סיכוי של 96% לעליות ב-S&P 500" - המודל החדש של ג'יי פי מורגן
מודל החיזוי החדש של הבנק, שמבוסס על שישה פרמטרים כמו מומנטום, פוזיציות ותמחור, צופה עליות ב-S&P 500 בחצי השנה הקרובה בסבירות של 96%; המודל מדייק גם בזיהוי ירידות עם שיעור הצלחה של מעל 60%, גבוה ממודלים אחרים
בעוד המשקיעים מנסים לפענח את הכיוון של השוק במציאות הכלכלית והגיאופוליטית המורכבת, המודל החדש של ג'יי.פי מורגן מנסה לחזות מה שצפוי לקרות במדדי המניות - ולטענת יוצריו, מדובר בכלי חיזוי מדויק במיוחד, שבניגוד לכלים אחרים יודע לספק תחזיות מדויקות גם לפני ירידות.
המודל שפותח על ידי צוות האסטרטגים של ג'יי.פי מורגן בראשות ניקולאוס פאניגירצוגלו מבוסס על ניתוח שישה רכיבים מרכזיים: מחזורי מסחר, שוויים/תמחורים (valuation), פוזיציות בשוק, זרימות כספים, מומנטום כלכלי ומומנטום במחירים. את כל אחד
מהפרמטרים הללו המודל בודק לפי ההיסטוריה הסטטיסטית שלו ומחשב האם מדובר בחריגה משמעותית שמעידה על מגמה שצפויה להתרחש בשוק.
המודל אומן על בסיס נתונים עד סוף 2022, ונבדק לאחר מכן מול נתונים עדכניים כדי לבחון את יכולות החיזוי שלו. מה
שמייחד את הגישה של ג'יי.פי מורגן הוא הדגש דווקא על יכולת החיזוי של ירידות בשוק שהן, מטבע הדברים, פחות צפויות ויותר מסוכנות. בזמן שתחזיות לעליות בשוק עובדות ב-90% מהמקרים (בהינתן המגמה ההיסטורית של שווקים לטווח ארוך), המודל נבחן על כמה הוא מדויק דווקא כשהוא
צופה ירידות.
המודל של ג'יי.פי מורגן הצליח לזהות ירידות עתידיות בשוק ברמת דיוק של 76% בתקופת האימון, ו-63% בתקופת המבחן, כלומר בתקופות אחרי 2022, תוצאה מרשימה כשמדובר בניסיון לחזות שוק כל כך הפכפך כמו שוק המניות האמריקאי. המודל של
ג'יי.פי מורגן התעלה על מגוון מודלים אחרים, שהתקשו במיוחד בזיהוי מגמות ירידה.
- פנסיה במסלול S&P 500 - ההגנה שלא מדברים עליה
- "ה-S&P 500 יגיע ל-7,000 בסוף שנה"; מה התחזית ל-2026?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניתוח של האותות, התגלה שמומנטום כלכלי חזק - כפי שנמדד לפי שינוי דו-חודשי במדד מנהלי הרכש בתעשייה העולמית, וכן מחזורי מסחר גבוהים, מהווים איתות חיובי לגבי
המשך עליות בשוק. לעומת זאת, כשהשוק רווי באופטימיות כמו היקפי פוזיציות שווריות גבוהות או גיוסים גדולים לקרנות מנייתיות על חשבון אג"ח - המודל מזהה סימני צפיפות ואזהרה לירידות. באופן דומה, מומנטום חזק מדי בשוק המניות לעומת שוק האג"ח נתפס כאות שלילי.
ההפתעה: ערך נמוך לא בהכרח מעיד על תשואה גבוהה בעתיד
אבל אולי הממצא החריג ביותר הוא הקשר ההפוך בין הערכת שווי אטרקטיבית לבין תשואות עתידיות. בעוד בדרך כלל משקיעים מניחים שמניות זולות יותר יניבו תשואה גבוהה יותר, המודל מצא שדווקא שוויים
נמוכים יחסית עלולים להוות סימן רע לעתיד. לפי ג'יי.פי מורגן, ייתכן שהסיבה לכך היא קשר הדוק בין שווי לבין תשואות האג"ח - כאשר ירידה בתשואת אג"ח ל-10 שנים מאותתת על האטה כלכלית קרובה.
ומה התחזית הנוכחית?
לפי המודל, ישנה סבירות של 96% לכך שמדד S&P 500 יעלה במהלך ששת החודשים הקרובים - תחזית אופטימית במיוחד, אחרי שהמדד עלה ב-3.5% מתחילת השנה, שנוגדת את החששות שהחלו לבעבע בשווקים בתקופה האחרונה.
- מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
רוב האנליסטים אופטימיים, אבל עדיין זהירים
התחזית האופטימית של ג'יי.פי מורגן מצטרפת לתמונה חיובית יחסית שמציגים גם אנליסטים נוספים בוול סטריט. לפי סקר תחזיות של גופים כמו גולדמן זאקס, UBS, סיטי ומורגן סטנלי, ממוצע התחזיות ל-S&P 500 עוד שנה מהיום עומד על 6,500 נקודות - עלייה של כ-6.5% מהיום. אבל
האם התחזיות האלה מתחשבות בכל הסיכונים האפשריים?
כאן נכנס הוויכוח סביב מכפיל הרווח. כיום, מדד S&P 500 נסחר במכפיל רווח עתידי של כ-22, רמה שנחשבת גבוהה יחסית לממוצע ההיסטורי של בערך 17. אך יש לכך הסבר: הצמיחה ברווחים של החברות גבוהה משמעותית מאשר בעבר, במיוחד בעידן הבינה המלאכותית. דוגמה בולטת היא ההנפקה של גוגל לפני 20 שנה - כשהונפקה במכפיל 50, מה שנראה מופרך, אך עם צמיחה של 70% בהכנסות וברווח, החזירה פי 100 על ההשקעה תוך שני עשורים. אם התחזיות לצמיחה ברווחים של 8%-10% בשנה יתממשו, בהובלת חברות טכנולוגיה שצומחות אף ב-15% בשנה, הרי שהמכפילים הגבוהים כיום יכולים להיות מוצדקים.
ועדיין, קיימות גם תחזיות פחות מעודדות. בנק ההשקעות RBC Capital Markets, לדוגמה, מזהיר מפני תיקון אפשרי של כ-20% במדד S&P 500 - בין היתר בשל מתיחות
בזירה הגיאופוליטית, וכן תמחור מנופח של מניות. למרות זאת, גם ב-RBC שמרו על מחיר יעד שצופה עליות, אך הציגו את התרחיש השלילי כאזהרה בלבד. בצד השני של הסקאלה, בבנק סיטי דווקא מציגים גישה רגועה יותר, כשהם ממליצים למשקיעים להישאר בשוק. הם מצביעים על החוסן ההיסטורי
של השוק האמריקאי גם בתקופות של מתיחות ביטחונית, ומעריכים כי מגמת העליות תימשך, גם אם בקצב מתון יותר.
- 3.אנונימי 27/06/2025 13:48הגב לתגובה זופשוט בדיחה 60% חיזוי נכון זה כמו הימור 5050 טוב שלא אמרו 40% ואז כבר היה עדיף לעשות הפוך מההמלצות שלהם...
- אנונימי 28/06/2025 02:07הגב לתגובה זו60% תוחלת זה חבלז. תביא לי את זה כל יום ואני עושה מליונים. הסתברות פשוטה אני חושב שאפילו בארץ לומדים את זה בתיכון
- 2.בני ברקי 27/06/2025 10:12הגב לתגובה זוכשיש ירידות הוא מזהיר מירידות וכשיש עליות הוא צופה עליות...
- 1.אנונימי 26/06/2025 15:56הגב לתגובה זואף אחד מהחוכמים לא יודע כלום.לקנות מדדים באופן חודשי וקבוע. נקודה
- אנא ליסט 26/06/2025 23:25הגב לתגובה זוהנה אנחנו צוות חמד. אחד תמיד צודק
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
