רובוטקסי
צילום: טסלה

האם הרובוטקסי של טסלה יושק השבוע? בנתיים המניה יורדת בטרום ב-3%

החברה עתידה להשיק השבוע  רכבים אוטונומיים של החברה בפעולה באוסטין, טקסס כבר השבוע
רן קידר | (2)
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק
אחרי שנפלה ב-15% בעקבות העימות המתוקשר בין טראמפ למאסק ואחרי תיקון קל של כ-3.6% שהגיע ביום שישי, טסלה  Tesla -0.65%   עומדת בפני שבוע מאתגר נוסף. העימות החל לאחר דבריו של מאסק נגד חוק המסים וההוצאות של טראמפ, גלש לרשתות החברתיות וגרר תגובות אינספור (כולל של דמטרי מדבדב, נשיא רוסיה לשעבר, שהציע לתווך תמורת מניות סטארלינק) אבל הגיע לרגיעה מסוימת. עם זאת, קשה לחזות את המשך ההתפתחויות, מאחר וכמעט ואין תקדים לעימות פומבי כזה בין מנכ"ל חברה גדולה לנשיא ארה"ב.

ההשקה הצפויה ותגובת השוק

השקת הרובוטקסי צפויה להתרחש ביום חמישי הקרוב, ה-12 ביוני, באוסטין, טקסס, אך טסלה טרם אישרה את הפרטים הסופיים (ולאחרונה אף ניסתה למנוע משפטית מעיריית אוסטין לפרסם פרטים לגבי ההשקה). במהלך שיחת המשקיעים של 22 באפריל, אמרה הנהלת טסלה כי ההשקה מתקדמת כמתוכנן ומאותו רגע ועד לעימות עם טראמפ, זינקה מניית טסלה ביותר מ-100 דולר למניה (כ־45%). חלק מהאנליסטים טוענים שהרובוטקסי בפרט והרכבים האוטונומיים בפרט עם מנוע הצמיחה הגדול ביותר של טסלה ושרוב ערך החברה נובע מההבטחות הגלומות בפרויקט. 

ומה לגבי הרובוטים? 

הרובוטים אנושיים הם חזון נוסף של מאסק שעדיין לא מומש. מאסק טען באחד הראיונות שהרובוט האנושי של החברה, אופטימוס, יהיה המוצר הגדול ביותר של החברה ואולי המוצר הצרכני המשמעותי ביותר אי פעם.  גם בהקשרי ההתקדמות עם השקת הרובוטים הדרך של מאסק רצופה במכשולים ורק ביום שישי האחרון, דווח כי מילאן קובאץ', ראש תחום ההנדסה של אופטימוס, עזב את החברה. אמנם העזיבה היתה ברוח טובה, אבל זהו איש מפתח בפרויקט דגל והחדשות עוררו עניין בקרב המשקיעים. עם זאת, מאסק הצהיר בינואר כי החברה צפויה לייצר אלפי רובוטים כבר ב־2025, ופי 10 מכך ב־2026.

תחזיות עתידיות וסיכונים

נראה שלמרות התנודיות ורצף הידיעות הבלתי פוסק, הסנטימנט הכללי של האנליסטים הוא חיובי. לאחרונה נשאלה קת'י ווד, מנכ"לית קרן ARK, באיזו חברה הייתה בוחרת להשקעה אם הייתה צריכה לבחור מניה אחת בלבד. ווד השיבה כי הייתה בוחרת בטסלה, חברת הרכב החשמלי של אילון מאסק . ווד ידועה בגישתה האופטימית כלפי טסלה זה זמן רב. הקרן שלה אף פרסמה בשנה שעברה תחזית מחיר של 2,600 דולר למניה.

עם זאת, התחרות בתחום הרכבים האוטונומיים מצד כל חברות הטק הגדולות היא עזה. לגוגל יש את חברת וואימו (Waymo) שכבר פעיל בכמה ערים בארה"ב, כולל באוסטין טקסס ובסן פרנסיסקו, פניקס ולוס אנג'לס. 

ומזווית נוספת של רכבים אוטונומיים, לאחרונה הודיעה אמזון על פרויקט שמשלב רובוטים אנושיים ורכבים אוטונומיים ויהיה פיילוט להחלפה מוחלטת של שליחים אנושיים. 

אמזון מקימה פארק אימונים לרובוטים דמויי אדם

עם זאת, ישנן גם סכנות והצמיחה אינה מובטחת. לג'נרל מוטורס היה פרויקט דגל של רכב אוטונומי שנגנז בעקבות תאונת דרכים קטלנית וכך הוריד לטמיון מעל 10 מיליארד דולר. הנתונים של וואימו של גוגל כוללים, רק ב-2025, 137 תאונות דרכים, אחת קטלנית (שכללה נהג טסלה שהתנגש במהירות גבוהה במספר רכבים), אחד עם פצוע קשה ו-3 פצועים בינוניים. 

המבחן של טסלה, אם כך הוא כפול, ראשית היא צריכה לעמוד בזמנים שהקציבה לעצמה ולהוכיח שהפרויקט השאפתני שלה אכן יתממש. ושנית, ולא פחות משמעותי, זה היכולת של הרכבים האוטונומיים לצלוח את מבחן האמון האנושי. ברגע שלא נחשוב פעמיים אם להכנס למונית אוטונומית בחופשה משפחתית בחו"ל עם הילדים, נוכל לומר שהמהפיכה האוטונומית הושלמה. עד אז, זוהי טכנולוגיה ניסיונית בלבד, אמנם עם פוטנציאל רב, אבל עדיין לפני פריצת הדרך. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 09/06/2025 19:33
    הגב לתגובה זו
    הפיתרון של Waymo לא סקייל לערים נוספות והmargin שלהם מאוד קטן אם בכלל בהשוואה לטסלה. כל מכונית של טסלה ששייכת לאדם כלשהו יכולה להתחבר לצי המוניות של טסלה ולהתחיל לתת שירות. יש כעת 8 מיליון כאלה פרוסות ברחבי העולם.
  • אנונימי 10/06/2025 01:00
    הגב לתגובה זו
    בשביל כמה פרוטות אם זה יהיה יקר יעדיפו להשתמש באוברמי שקנה טסלה כנראה יש לו כסף והיכולת להרוויח כמה דולרים לא שווים את הבלאי של הרכב.או סתם תרכיש אדם יסיים נסיעה ברכב ורגע לפני שהרכב ינסה לצאת מהחנייה בקצה השני של העיר עובר אורח יניח חפץ שיחסום את הטסלה והיא תשאר תקועה בחניה.
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


זהב 1
צילום: Pixbay

הזהב מעל 4,500 דולר: למה המשקיעים רצים למתכות היקרות?

מרכישות של בנקים מרכזיים ועד לריצה של משקיעים להצטייד במתכת שהוכיחה "אצירת ערך" לאורך ההיסטוריה; מה הגורמים שעומדים מאחורי הראלי ועד כמה הוא עוד יימשך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה זהב כסף

הזהב טיפס לשיא חדש מעל 4,500 דולר לאונקיה, בראלי מרשים שמושך אחריו את כל שוק המתכות היקרות. גם הכסף, הפלטינה והפלדיום קבעו שיאים, כשהכסף עלה השנה בכ-150% והזהב ביותר מ-70% - ביצועים שלא נראו מאז 1979. מה מניע את העלייה הזו, ולמה דווקא עכשיו?


המתיחות בוונצואלה וגם הפד' דוחפים את הזהב למעלה

השילוב של סיכון גיאופוליטי וציפיות להורדות ריבית יצר סביבה אידיאלית למתכות היקרות. המתיחות המתגברת בוונצואלה, כולל צעדים אמריקאיים סביב תנועת מכליות נפט. ארצות הברית החריפה לאחרונה את הלחץ על משטרו של ניקולס מדורו, בין היתר באמצעות צעדים שמגבילים תנועת מכליות נפט וניסיון לצמצם יצוא ונצואלי בשווקים הבינלאומיים. ונצואלה אולי לא שחקנית מרכזית כמו סעודיה או רוסיה, אבל כל פגיעה בזרימת הנפט מוסיפה חוסר ודאות לשוק שגם כך מתמודד עם סיכונים גיאופוליטיים רבים. הופכת את הזהב לנכס מפלט מבוקש.

המתיחות בוונצואלה מצטרפת לרצף של מוקדים עם חוסר יציבות: המלחמה באוקראינה, גם המתיחות באזור שלנו והאי-ודאות סביב מדיניות החוץ והסחר של ארצות הברית. כשהרבה חזיתות פתוחות במקביל, המשקיעים פחות בוחרים “מי צודק” ויותר מחפשים הגנה. זהב וכסף נכנסים בדיוק למשבצת הזו.

החשש המרכזי הוא לא רק מהלחצים על הנפט עצמו, אלא גם מהמסר. כשהעימותים עוברים לאנרגיה, המשקיעים מתחילים לתמחר תרחישים רחבים יותר, של סנקציות, תגובות נגד ושיבושים בשרשראות אספקה. זה מעלה את רמת הסיכון בכל הכלכלה הגלובלית, ודוחף משקיעים להקטין חשיפה לנכסים תנודתיים ולעבור לנכסי מקלט - כמו זהב ומתכות יקרות. במקביל, השוק מתמחר המשך הורדות ריבית בארצות הברית גם בשנה הבאה, לאחר שלוש הפחתות השנה. מכיוון שלזהב אין תשואה שוטפת, סביבת ריבית נמוכה מעניקה לו יתרון יחסי מול נכסים אחרים.

במסחר באסיה, הזהב נסחר סביב 4,489 דולר לאונקיה לאחר שנגע ב-4,526 דולר. הכסף הגיע לכ-72.2 דולר לאונקיה, והפלטינה התקדמה לכ-2,335 דולר, עם עלייה של למעלה מ-4% בפלדיום. מדד הדולר ירד בכ-0.2%, מה שמסייע למחירי סחורות המתומחרות בדולרים.