רובוטקסי
צילום: טסלה

האם הרובוטקסי של טסלה יושק השבוע? בנתיים המניה יורדת בטרום ב-3%

החברה עתידה להשיק השבוע  רכבים אוטונומיים של החברה בפעולה באוסטין, טקסס כבר השבוע
רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק
אחרי שנפלה ב-15% בעקבות העימות המתוקשר בין טראמפ למאסק ואחרי תיקון קל של כ-3.6% שהגיע ביום שישי, טסלה  Tesla -1.18%   עומדת בפני שבוע מאתגר נוסף. העימות החל לאחר דבריו של מאסק נגד חוק המסים וההוצאות של טראמפ, גלש לרשתות החברתיות וגרר תגובות אינספור (כולל של דמטרי מדבדב, נשיא רוסיה לשעבר, שהציע לתווך תמורת מניות סטארלינק) אבל הגיע לרגיעה מסוימת. עם זאת, קשה לחזות את המשך ההתפתחויות, מאחר וכמעט ואין תקדים לעימות פומבי כזה בין מנכ"ל חברה גדולה לנשיא ארה"ב.

ההשקה הצפויה ותגובת השוק

השקת הרובוטקסי צפויה להתרחש ביום חמישי הקרוב, ה-12 ביוני, באוסטין, טקסס, אך טסלה טרם אישרה את הפרטים הסופיים (ולאחרונה אף ניסתה למנוע משפטית מעיריית אוסטין לפרסם פרטים לגבי ההשקה). במהלך שיחת המשקיעים של 22 באפריל, אמרה הנהלת טסלה כי ההשקה מתקדמת כמתוכנן ומאותו רגע ועד לעימות עם טראמפ, זינקה מניית טסלה ביותר מ-100 דולר למניה (כ־45%). חלק מהאנליסטים טוענים שהרובוטקסי בפרט והרכבים האוטונומיים בפרט עם מנוע הצמיחה הגדול ביותר של טסלה ושרוב ערך החברה נובע מההבטחות הגלומות בפרויקט. 

ומה לגבי הרובוטים? 

הרובוטים אנושיים הם חזון נוסף של מאסק שעדיין לא מומש. מאסק טען באחד הראיונות שהרובוט האנושי של החברה, אופטימוס, יהיה המוצר הגדול ביותר של החברה ואולי המוצר הצרכני המשמעותי ביותר אי פעם.  גם בהקשרי ההתקדמות עם השקת הרובוטים הדרך של מאסק רצופה במכשולים ורק ביום שישי האחרון, דווח כי מילאן קובאץ', ראש תחום ההנדסה של אופטימוס, עזב את החברה. אמנם העזיבה היתה ברוח טובה, אבל זהו איש מפתח בפרויקט דגל והחדשות עוררו עניין בקרב המשקיעים. עם זאת, מאסק הצהיר בינואר כי החברה צפויה לייצר אלפי רובוטים כבר ב־2025, ופי 10 מכך ב־2026.

תחזיות עתידיות וסיכונים

נראה שלמרות התנודיות ורצף הידיעות הבלתי פוסק, הסנטימנט הכללי של האנליסטים הוא חיובי. לאחרונה נשאלה קת'י ווד, מנכ"לית קרן ARK, באיזו חברה הייתה בוחרת להשקעה אם הייתה צריכה לבחור מניה אחת בלבד. ווד השיבה כי הייתה בוחרת בטסלה, חברת הרכב החשמלי של אילון מאסק . ווד ידועה בגישתה האופטימית כלפי טסלה זה זמן רב. הקרן שלה אף פרסמה בשנה שעברה תחזית מחיר של 2,600 דולר למניה.

עם זאת, התחרות בתחום הרכבים האוטונומיים מצד כל חברות הטק הגדולות היא עזה. לגוגל יש את חברת וואימו (Waymo) שכבר פעיל בכמה ערים בארה"ב, כולל באוסטין טקסס ובסן פרנסיסקו, פניקס ולוס אנג'לס. 

ומזווית נוספת של רכבים אוטונומיים, לאחרונה הודיעה אמזון על פרויקט שמשלב רובוטים אנושיים ורכבים אוטונומיים ויהיה פיילוט להחלפה מוחלטת של שליחים אנושיים. 

אמזון מקימה פארק אימונים לרובוטים דמויי אדם

עם זאת, ישנן גם סכנות והצמיחה אינה מובטחת. לג'נרל מוטורס היה פרויקט דגל של רכב אוטונומי שנגנז בעקבות תאונת דרכים קטלנית וכך הוריד לטמיון מעל 10 מיליארד דולר. הנתונים של וואימו של גוגל כוללים, רק ב-2025, 137 תאונות דרכים, אחת קטלנית (שכללה נהג טסלה שהתנגש במהירות גבוהה במספר רכבים), אחד עם פצוע קשה ו-3 פצועים בינוניים. 

המבחן של טסלה, אם כך הוא כפול, ראשית היא צריכה לעמוד בזמנים שהקציבה לעצמה ולהוכיח שהפרויקט השאפתני שלה אכן יתממש. ושנית, ולא פחות משמעותי, זה היכולת של הרכבים האוטונומיים לצלוח את מבחן האמון האנושי. ברגע שלא נחשוב פעמיים אם להכנס למונית אוטונומית בחופשה משפחתית בחו"ל עם הילדים, נוכל לומר שהמהפיכה האוטונומית הושלמה. עד אז, זוהי טכנולוגיה ניסיונית בלבד, אמנם עם פוטנציאל רב, אבל עדיין לפני פריצת הדרך. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה