openai
צילום: טוויטר

OpenAI מוותרת על התוכניות להפוך לחברה למטרות רווח

OpenAI נשארת תחת פיקוח ללא מטרות רווח - מה ההשלכות על השקעת מיקרוסופט והשותפות העסקית?

אדיר בן עמי |

בהחלטה מפתיעה, הודיעה חברת OpenAI כי היא מוותרת על התוכניות להעביר את פעילות הבינה המלאכותית שלה לשליטת ישות למטרות רווח. מהלך זה צפוי ליצור מתח ביחסיה עם מיקרוסופטMicrosoft Corp -2.92%  , שהשקיעה משאבים רבים בחברה. במבנה הנוכחי, OpenAI מאורגנת כחברה ללא מטרות רווח עם מועצת מנהלים המפקחת על פעילותה העסקית הרווחית. החברה תכננה להפוך למודל עסקי מסורתי יותר המוכוון לרווח, תוך שמירה על מספר מטרות ציבוריות וללא כוונת רווח. אולם לאחר שיחות עם מנהיגים אזרחיים והיועצים המשפטיים של קליפורניה ודלוור, החליטה החברה לנטוש את התוכנית.


למרות שהחברה לא פירטה את הסיבות המדויקות לשינוי הכיוון, סביר להניח שהקושי המרכזי היה כיצד לחלק את נכסי החברה בין הגוף ללא מטרות רווח לבין המשקיעים התאגידיים שלה, כדוגמת מיקרוסופט. מכיוון שרוב פעילות OpenAI מתבצעת בקליפורניה, ליועץ המשפטי של המדינה יש סמכות להבטיח שהנכסים הצדקה שלה יהיו מוגנים.


התוכנית המקורית נתקלה בביקורת ובאתגר משפטי מצד אילון מאסק, ממייסדי OpenAI שהפך לאחד ממבקריה החריפים תחת הנהגתו של המנכ"ל סם אלטמן. מאסק, הבעלים של חברת הבינה המלאכותית xAI המתחרה ב-OpenAI, פעל למנוע את ההמרה לחברה למטרות רווח. בעקבות ההחלטה החדשה, OpenAI תמשיך לפעול תחת שליטת הגוף ללא מטרות רווח. חברת הבת למטרות רווח תהפוך לתאגיד לתועלת הציבור, מבנה המחייב את החברה לאזן בין אינטרסים של בעלי מניות לבין טובת הציבור בקבלת ההחלטות שלה.


השינויים יאפשרו השקעה של 30 מיליארד דולר

"אנו מצפים לקדם את פרטי התוכנית בהמשך השיחה עם הגורמים הרלוונטיים, מיקרוסופט והנציבים החדשים של הארגון ללא מטרות רווח שלנו," כתב אלטמן במכתב לעובדי OpenAI. אלטמן ציין כי השינויים עדיין יאפשרו את השקעת ה-30 מיליארד דולר המתוכננת מצד חברת SoftBank היפנית, שהייתה תלויה בשינוי המבני. השקעה זו מעריכה את OpenAI בשווי של 300 מיליארד דולר, עלייה מ-157 מיליארד דולר בסבב גיוס מאוחר יותר בשנה שעברה.


לא ברור כיצד תתמודד OpenAI עם הלחץ מצד בעלי המניות הרווחיים שלה ומהי מידת השליטה שתהיה למועצת המנהלים של הגוף ללא מטרות רווח, שיש לה חובת נאמנות "לאנושות". עורך הדין של מאסק הודיע ביום שני כי הוא מתכוון להמשיך בתביעתו נגד OpenAI, וכינה את מהלך החברה "שינוי מבני קוסמטי".


המתח הפנימי שעלול להיווצר עשוי להיות בשורה טובה עבור חברות מתחרות בתחום הבינה המלאכותית, כמו אלפאבית. "הודות לקונפליקטים פנימיים גדולים יותר ותמריצים מופחתים לרווח, OpenAI תהיה עכשיו פחות מתומרצת לתקוף באגרסיביות את העסק של גוגל," כתב ריצ'רד וינדסור, אנליסט עצמאי.


מה זה אומר עבור מיקרוסופט?

עבור מיקרוסופט, שינוי התוכניות מהווה מכה מסוימת, לאחר שהשקיעה 13 מיליארד דולר ב-OpenAI מאז 2019. ההמרה לחברה למטרות רווח הייתה מפשטת את מערכת היחסים בין שתי החברות והופכת את הערכת ההשתתפות של מיקרוסופט לקלה יותר. מיקרוסופט ומשקיעים אחרים ב-OpenAI אינם מחזיקים במניות בחברה. במקום זאת, הם מקבלים חלק מהרווחים העתידיים של החברה, בכפוף לתקרה. אולם, מצב זה עשוי להשתנות בקרוב.

קיראו עוד ב"גלובל"


"במקום המבנה המורכב הנוכחי של רווח מוגבל – שהיה הגיוני כאשר נראה שעשויה להיות חברת בינה מלאכותית כללית אחת דומיננטית, אך לא בעולם עם חברות בינה מלאכותית מצוינות רבות – אנו עוברים למבנה הון רגיל שבו לכולם יש מניות," כתב אלטמן במכתבו לעובדים. בהתאם לאופן פעולת מבנה ההון החדש, עשוי להיות בכך פתח תקווה עבור מיקרוסופט. בנוסף, השקעת SoftBank צפויה לאפשר ל-OpenAI להמשיך להשקיע בהיקף נרחב במשאבי המחשוב בענן של מיקרוסופט, שהיוו גורם מרכזי לתוצאות הכספיות החזקות של ענקית התוכנה לאחרונה.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia
שיחת היום

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?

גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה? 

אדיר בן עמי |

שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים. 

(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")

התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת  

אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב

אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.

המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות  הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.

אמזון
צילום: reuters
דוחות

אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%

ענקית המסחר והענן רשמה ברבעון השלישי רווח של 1.95 דולר למניה והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות. חטיבת AWS זינקה ב־20%, והרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, בין היתר בזכות השקעותיה באנתרופיק ובתחום הבינה המלאכותית

אדיר בן עמי |

אמזון Amazon.com Inc. -3.23% פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025 והציגה תוצאות חזקות מהצפוי. החברה רשמה רווח למניה של 1.95 דולר, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.58 דולר, והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות שעמדו על 177.8 מיליארד דולר. מדובר בצמיחה של 13% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.


הצמיחה נרשמה בכל מגזרי הפעילות של החברה: המכירות בצפון אמריקה עלו ב־11% ל־106.3 מיליארד דולר, במגזר הבינלאומי נרשמה עלייה של 14% ל־40.9 מיליארד דולר, ואילו חטיבת הענן AWS, מנוע הצמיחה המרכזי של אמזון, זינקה ב־20% ל־33 מיליארד דולר, הקצב המהיר ביותר מאז 2022. מנכ"ל החברה, אנדי ג’סי, אמר כי "הבינה המלאכותית ממשיכה להניע שיפורים בכל תחום בעסק שלנו, ואנו רואים ביקוש חסר תקדים הן ב־AWS והן בתשתיות הליבה שלנו".


הרווח התפעולי של אמזון עמד על 17.4 מיליארד דולר, בדומה לשנה שעברה, אך כלל שני חיובים חריגים: 2.5 מיליארד דולר בגין הסדר משפטי עם רשות הסחר הפדרלית (FTC) ו־1.8 מיליארד דולר בהוצאות פיטורים. ללא אותם חיובים, הרווח התפעולי המתואם היה מגיע ל־21.7 מיליארד דולר. הרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, לעומת 15.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל, בין היתר הודות לרווחי השקעה של 9.5 מיליארד דולר מהחזקתה בחברת הבינה המלאכותית Anthropic.


בתחום הענן והבינה המלאכותית אמזון רשמה התקדמות ניכרת. החברה הודיעה על השקת Project Rainier, אשכול מחשוב אדיר שמכיל כמעט חצי מיליון שבבי Trainium2, שבבים ייעודיים שפיתחה אמזון בעצמה לטובת הרצת מודלים מתקדמים של Anthropic. בנוסף, הושקו שרתים חדשים המבוססים על שבבי NVIDIA Grace Blackwell, לצד הרחבת שירותי Amazon Bedrock עם מודלים של OpenAI, Anthropic ו־DeepSeek. AWS גם הציגה כלים חדשים למפתחים כמו AgentCore ו־Nova Multimodal Embeddings, שנועדו לשפר את החיפוש והאינטראקציה בין טקסט, תמונות, וידאו וקול.


ביחידת הקמעונאות, אמזון המשיכה להשקיע בהאצת המשלוחים, והרחיבה את שירות ה־Same-Day Delivery לעשרות מדינות וקהילות נוספות בארה"ב. שירות העוזר הקולי Rufus הגיע ל־250 מיליון משתמשים, והחברה מדווחת כי לקוחות המשתמשים בו נוטים להשלים רכישות בתדירות גבוהה יותר. במקביל, אמזון הרחיבה את יכולות ה־AI לסוחרים בפלטפורמה, כאשר יותר מ־1.3 מיליון מוכרים משתמשים כעת בכלים אוטומטיים ליצירת תיאורי מוצרים.