מנכ"ל דלתא: "טראמפ טועה בגישה שלו", החברה חותכת תחזית
חברת התעופה הודיעה שלא תרחיב את קיבולת הטיסות במחצית השנייה של השנה, בשל ירידה בהזמנות והאטה בביקוש העסקי והפרטי על רקע חוסר ודאות שנגרם ממדיניות הסחר של ממשל טראמפ
דלתא איירליינס Delta Air Lines Inc 0.28% , שנחשבת לחברת התעופה הרווחית ביותר בארצות הברית, משנה כיוון: לאחר פתיחת שנה אופטימית, הודיעה החברה כי לא תרחיב את קיבולת הטיסות שלה במחצית השנייה של 2025, כפי שתכננה. ההחלטה מגיעה על רקע ירידה חדה בקצב ההזמנות החל מאמצע חודש פברואר, בעיקר מצד נוסעים עסקיים, אך גם בקרב קהל הנוסעים הרחב.
מנכ"ל החברה, אד בסטיאן, אמר כי "במהלך ששת השבועות האחרונים ראינו ירידה מקבילה באמון הצרכנים ובאמון המגזר העסקי". לדבריו, הביקושים בתחילת
השנה נראו טובים, אך מאז נרשמה האטה ברורה. הוא קשר בין ההאטה לבין השפעות מדיניות הסחר של הנשיא טראמפ, והגדיר את הגישה של הממשל כ"גישה שגויה".
בהודעתה למשקיעים ציינה דלתא כי הכנסות הרבעון השני צפויות לנוע בטווח רחב של בין ירידה של
שני אחוזים לצמיחה מתונה באותו שיעור ביחס לשנה שעברה. התחזית לרווח למניה עודכנה לטווח של 1.70 עד 2.30 דולר, לעומת ציפיות האנליסטים שעמדו על ממוצע של 2.23 דולר למניה. החברה הבהירה כי היא אינה יכולה עוד לאשרר את התחזיות השנתיות ל-2025, זאת חודש בלבד לאחר שביססה
אותן בכנס משקיעים.
דלתא תכננה להגדיל את קיבולת הטיסות במחצית השנייה של השנה בשיעור של שלושה עד ארבעה אחוזים, אולם כעת מתכננת לשמור על רמת קיבולת דומה לזו של השנה הקודמת. בהודעה שפרסמה עם פרסום הדוחות הכספיים, אמר בסטיאן: "בסביבה שבה חוסר הוודאות סביב הסחר העולמי גובר, הצמיחה נבלמה במידה רבה. במציאות של צמיחה איטית יותר, אנו מגנים על המרווחים ועל תזרים המזומנים באמצעות התמקדות במה שנמצא בשליטתנו".
- הקריסה המפוארת של חברת הטקסטיל הישראלית והמעילה שגרמה לחדלות פירעון של הבנק
- דלתא מכה שוב את הציפיות - וממריאה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי דלתא, החולשה בהזמנות מורגשת בעיקר במחלקת התיירים. גם נסיעות עסקים הושפעו, ככל הנראה בעקבות קיצוצים בכוח האדם הממשלתי ומדיניות נסיעות שמרנית יותר של חברות. לעומת זאת, הנסיעות הבינלאומיות והביקוש למחלקות הפרימיום נותרו יציבים יחסית.
ההכנסות עלו ל-14 מיליארד דולר, הרווח זינק ל-240 מיליון דולר
על אף הזהירות בתחזיות, דלתא סיימה את הרבעון הראשון עם תוצאות טובות מהצפוי. הרווח הנקי של החברה עמד על 240 מיליון דולר, זינוק לעומת 37 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. ההכנסות עלו ב-2% והגיעו ל-14.04 מיליארד דולר. לאחר ניכוי השפעות מכירת זיקוק, הרווח למניה עמד על 46 סנט, לעומת תחזיות שעמדו על 38 סנט בלבד. גם ההכנסות המתואמות, בסך 12.98 מיליארד דולר, תאמו את התחזיות בשוק. דלתא היא הראשונה מבין חברות התעופה הגדולות בארצות הברית שדיווחה על תוצאות לרבעון הראשון.
בהמשך החודש צפויות לפרסם גם אמריקן
איירליינס, יונייטד וסאות'ווסט את תוצאותיהן, והמשקיעים יעקבו מקרוב אחר השאלה האם גם אצלן נרשמת האטה דומה בביקושים. בסטיאן סיכם את גישת החברה בתקופה הנוכחית: "במקום לרדוף אחרי צמיחה בכל מחיר, אנחנו מתמקדים בשמירה על יעילות תפעולית, ביציבות פיננסית ובמתן חווית
טיסה איכותית ללקוחותינו, גם בתקופות של אי ודאות".
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
מדיניות המכסים של ממשל טראמפ לא פוגעת רק בענף התעופה, אלא גם מגבירה את חוסר הוודאות בקרב חברות ענק נוספות. וולמארט Wal-Mart Stores Inc. ,
מהקמעונאיות הגדולות בעולם, הודיעה כי היא מושכת את התחזית לרווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה, וזאת על רקע הערכה מחודשת של השפעות המכסים שהוטלו על יבוא ממדינות כמו
סין ווייטנאם. החברה ציינה כי היא שואפת לשמור על גמישות בהתנהלותה העסקית בתקופה של טלטלות כלכליות, והבהירה כי לא תמהר להעלות מחירים. לצד זאת, היא שמרה על התחזית השנתית לצמיחה בהכנסות של 3%–4%, אך הבהירה כי תמשיך לעקוב אחרי השפעת מלחמת הסחר על שולי הרווח והעדפות
הצרכנים.
שווי השוק של דלתא איירליינס עומד על כ-23.17 מיליארד דולר, מניית החברה ירדה בכ-40% מתחילת השנה וב-23% במהלך 12 החודשים האחרונים.
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע
ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030
השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.
עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31% בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.
אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
מיליארדר בין לילה
ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.
בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.
המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר
אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05% , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.
הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.
מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.
חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההצעה לרכישת צים
הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.
