האם לקנות את מניית טסלה? עלתה ב-65% מאז הבחירות ומחקה את כל העלייה - נסחרת מתחת למחיר בעת הבחירות

האם מניית טסלה היא הזדמנות? החבירה של מאסק לטראמפ לא עושה טוב למניית טסלה - אחרי אופוריה וזינוק של מעל 65%, המניה התרסקה; UBS מפרסם המלצת מכירה על המניה גם אחרי שנפלה ב-40%;  אבל מחיר היעד המשוקלל על המניה מבטא עלייה של 50%

אביחי טדסה | (2)

מניית טסלה ממשיכה לצנוח: תחזיות מכירות חלשות מעוררות חשש אצל האנליסטים. המניה מתרסקת היום ב-9% כשבסה"כ איבדה 41% מתחילת השנה. השווי שלה הוא 768 מיליארד דולר והיא נסחרת במכפיל רווח גבוה לשנה הבאה. אבל יש לה מנועי צמיחה מרשימים לעתיד, לרבות הרובוטקסי שצפוי להיות מושק בסוף השנה. אבל הבעיות גדולות, נראה שהבעיה הגדולה מכולן היא אילון מאסק שהפך את עצמו לפוליטי ואם בהתחלה זה נשמע טוב לטסלה, הרי שכעת מבינים שזה גורר הרבה מאוד אנטי מצד לקוחות ומשקיעים.

תחילת 2025 נפתחת עם נתוני מכירות מאכזבים במספר רב של שווקים כשהמשקיעים חוששים שהפוליטיקה של אילון מאסק פוגעת במכירות טסלה. במקביל ההשפעות על שוק הרכב בגלל מלחמת הסחר והביטול הצפוי של הסובסידיות לרכבים חשמליים הם גם איום על טסלה, וכל זה מביא את האנליסטים לחשובה מחדש. דוח חדש של UBS מנמיך את תחזיות המסירות של החברה.

תחזיות מאכזבות של UBS

אנליסט UBS, ג'וזף ספק, חתך את תחזיתו למשלוחי הרכב של טסלה ברבעון הראשון מ-437 אלף יחידות ל-367 אלף בלבד. התחזית השנתית שלו ל-2025 עומדת כעת על 1.7 מיליון רכבים – רחוק מאוד מהקונצנזוס בוול סטריט שמציב את המספר סביב 2 מיליון. לפי UBS, הירידה נובעת מנתונים חלשים על זמני אספקה, מחירים ומכירות מוקדמות של טסלה בתחילת השנה. הוא מעניק למניית טסלה המלצת "מכירה" ומוריד את מחיר היעד שלה מ-259 דולר ל-225 דולר.

השוק לא בעד טסלה - האם זה יכול להשתנות

כעת מניית טסלה נסחרת סביב 240 דולר – מתחת לרמתה ערב הבחירות של 251.40 דולר, ו-50% מתחת לשיא של 488 דולר שנקבע ב-18 בדצמבר. מתחילת השנה המניה התרסקה במעל 40%.  האם המשקיעים צריכים להסתכל מעבר לרעש? לא בטוח, כי אחרי הכל גם העלייה היתה עם הרבה רעש ולא בשל סיבות כלכליות גרידא. ובכלל - מניית טסלה היא מניית חלום. התמחור שלה אינו קשור לביצועים היום וגם לא לביצועים עוד שנה ושנתיים, אלא לביצועים עוד 5 ו-10 שנים כאשר ייתכן ומנועי הצמיחה כמו הרובוטקסי יבשילו. אבל אף אחד כמובן לא יודע להגיד שזה יקרה. החלום קיים וכשיש חלום יש תמחור גבוה, אבל יש גם תנודתיות, רק צריך תמיד לזכור שזה חלום.

דוחות המכירות החלשים של טסלה, צריך להגיד, הפתיעו את וול סטריט, אבל האמת שהיו כבר בתחילת דרכו של מאסק בפוליטיקה כאלו שחששו מכך. אילון מאסק אינו יכול להיות לאורך זמן עם כמה כובעים. הוא מכהן כמנכ"ל טסלה, עם מעורבות גדולה מאוד גם ב-X ובעוד מיזמים שלו, אבל הכובע הפוליטי הוא הבעייתי ביותר - הוא משמש כעת גם בתפקיד רשמי בממשל טראמפ כמוביל מחלקת ה"יעילות הממשלתית", ושם הוא פועל לקצץ הוצאות לא נחוצות של הממשל ובדרך מייצר לעצמו אויבים רבים ומעורר מחלוקות. מעבר לכך, הזיהוי הפוליטי עם טראמפ לא עושה טוב לטסלה באירופה. הפעילות של טראמפ מול אוקראינה זוכה לתמיהה מצד מדינות אירופהוזה מוביל בהתאמה לכעס, אכזבה ומייצר תדמית שלילית למאסק וטסלה.

מאסק בהדרגה עובר מהתדמית של האיש העשיר בעולם שהרים חברות לתפארת ורוצה לשנות את העולם לטובה לאיש שלוחש לנשיא ארה"ב ומייצר קיצוצים שלא ברור איך הם ישפיעו על הכללכה המקומית והכלכלה העולמית. התדמית המזגזגת, הקשוחה, העסקית של טראמפ נדבקת אליו לטוב ולרע. בהתחלה זה היה טוב, כעת זה מתהפך לחלוטין.  עם זאת, צריך להזכיר שיש עדיי אנליסטי שמאמינים במניית טסלה, כשמחיר היעד המשוקלל הוא 370 דולר.


שאלות ותשובות על מניית טסלה

למה מניית טסלה ממשיכה לרדת?
נתוני המכירות החלשים בתחילת 2025, לצד חוסר ודאות לגבי הכלכלה, לוחצים על המניה. בנוסף, השפעתו של מאסק בממשל טראמפ יוצרת חוסר ודאות נוסף.

קיראו עוד ב"גלובל"

האם טסלה עדיין יכולה להגיע ל-2 מיליון מסירות ב-2025?
נכון לעכשיו, UBS מעריך שלא, ומוריד את התחזית ל-1.7 מיליון. זה תלוי בביקוש, תנאי השוק ויכולת הייצור של החברה.

כיצד משפיעה הפוליטיקה של אילון מאסק על המניה?

מאסק הפך לדמות מרכזית בממשל טראמפ, מה שמעורר חששות אצל חלק מהמשקיעים. חלקם מאמינים שהמעורבות הפוליטית שלו עלולה לפגוע בתדמית החברה ובמכירות.

האם הירידה במניה היא הזדמנות קנייה?
יש אנליסטים שחושבים שכן. עם זאת, אחרים מזהירים מפני חולשה בביקוש שעלולה להכביד על הביצועים.

מה צפוי להשפיע על טסלה בהמשך השנה?

החברה תלויה בכמה גורמים: מכירות רכב חשמלי גלובליות, ביצועי תחום הרובוטקסי, המשך המעורבות של מאסק בפוליטיקה האמריקאית, ומדיניות הסחר של טראמפ שיכולה להשפיע על שרשרת האספקה של החברה.

מהם מנועי הצמיחה המרכזיים של טסלה?

טסלה נשענת על מספר מנועי צמיחה עיקריים, בהם פיתוח טכנולוגיות נהיגה אוטונומית, הרחבת קווי הייצור והשקת דגמים מוזלים שיכולים להרחיב את קהל הלקוחות. בנוסף, החברה משקיעה בתחומי האנרגיה המתחדשת ואחסון חשמל, לצד פיתוח רובוטים הומנואידיים ושירותי רובוטקסי.

כיצד התחרות הגוברת משפיעה על טסלה?

עם כניסתן של יצרניות רכב מסורתיות וסטארט-אפים חדשים לשוק הרכב החשמלי, טסלה מתמודדת עם לחצים גדולים יותר על מחירים ונאמנות לקוחות. כדי לשמור על מעמדה, היא משקיעה בחדשנות, שיפורי תוכנה ועדכוני ביצועים מרחוק, לצד בניית מפעלים חדשים להוזלת עלויות הייצור.

מה האתגרים המרכזיים שעומדים בפני החברה?

טסלה נאלצת להתמודד עם קשיים בשרשראות האספקה, חוסר ודאות רגולטורית וחששות כלכליים גלובליים שעלולים להשפיע על הביקוש לרכבים חשמליים. בנוסף, החברה מתמודדת עם עיכובים בהשקת מוצרים חדשים והבטחות לגבי נהיגה אוטונומית שעדיין לא מומשו באופן מלא.

כיצד השפיעה המעורבות הפוליטית של אילון מאסק על החברה?

מאסק, המשמש כעת בתפקיד רשמי בממשל טראמפ, מעורר מחלוקות בקרב משקיעים ולקוחות, כאשר ישנם סימנים לכך שהמעורבות שלו עשויה לפגוע בתדמית המותג. למרות זאת, החברה ממשיכה לפעול בשווקים גלובליים שבהם ההשפעה הישירה של פוליטיקה אמריקאית פחותה.

מה המשמעות של הרחבת הייצור עבור טסלה?

החברה מגדילה את כושר הייצור שלה על ידי בניית מפעלים נוספים ברחבי העולם, כולל באירופה ובסין. הרחבת הייצור מאפשרת לה להוריד עלויות, לשפר זמני אספקה ולחזק את שליטתה בשוק.

כיצד משפיעה הכלכלה העולמית על טסלה?

האטה כלכלית עלולה לפגוע בביקוש לרכבים יקרים, אך במקביל ממשלות רבות ממשיכות לתמוך במעבר לכלי רכב חשמליים, מה שמייצר תמריצים שיכולים לעזור לטסלה להמשיך לצמוח.

מהם הסיכונים העיקריים למניית טסלה?

המניה מתמודדת עם תנודתיות גבוהה, בעיקר בשל ציפיות למשקיעים לגבי צמיחה עתידית, פיתוחי טכנולוגיה ומעורבותו של מאסק בממשל האמריקאי. כל עיכוב במימוש החזון של נהיגה אוטונומית מלאה או ירידה חדה בביקוש עלולים להכביד על השווי של החברה.

כיצד טסלה מתכננת להגדיל את הכנסותיה מעבר לרכב חשמלי?

מעבר למכירת מכוניות, החברה משקיעה באנרגיה מתחדשת, אגירת חשמל ושירותי תוכנה מתקדמים לרכבים. אחד התחומים המרכזיים שהיא מקווה שיניב רווחים משמעותיים בעתיד הוא שירותי רובוטקסי, בהם רכבים אוטונומיים יבצעו נסיעות ללא נהג.

מהם היתרונות של טסלה מול המתחרים?

לטסלה יש יתרון בתחום הסוללות, רשת הטעינה הרחבה ביותר, וכן יכולת לשפר ביצועי רכבים באמצעות עדכוני תוכנה מרחוק. בנוסף, קהילת המשתמשים הנאמנה והמותג החזק שלה מספקים יתרון משמעותי מול המתחרים החדשים בשוק.

כיצד השפיעה העלייה בריבית על טסלה?

ריבית גבוהה מקשה על הצרכנים לקחת הלוואות לרכישת רכבים חדשים, מה שעלול לפגוע בביקוש. בנוסף, עליית הריבית משפיעה על תמחור המניה, שכן טסלה מתומחרת כחברה עתידית עם ציפיות לצמיחה משמעותית, ומניות מסוג זה נוטות להיות פגיעות יותר לתנאי מימון מחמירים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ששי 10/03/2025 20:10
    הגב לתגובה זו
    ממש לא! זה שהיא ירדה כמעט 40% לא אומר שהיא זולה להיפך בגלל הירידה הדרמתית במכירות ועוד ירידה שתגיע בדוח הבא למרות שהיא הגיעה למכפיל של 110 בין היתר בגלל הייפ הבחירות והשם מאסק יש לה עוד הרבה מקום לרדת אל תחשבו שכל מה שירד הרבה חייב לעלות.
  • 1.
    לברוח ממניות 10/03/2025 19:04
    הגב לתגובה זו
    תוך חודשיים המניות יפלו ב 50 אחוז.
טראמפ פאוול
צילום: טוויטר

פרוטוקול הפד׳: האינפלציה במוקד, שוק העבודה מציג סימני חולשה

רוב חברי הוועדה רואים באינפלציה את האיום העיקרי ומעדיפים להשאיר את הריבית ללא שינוי, בעוד מיעוט מצביע על היחלשות התעסוקה וקורא להפחתה. טראמפ מוסיף לחץ פוליטי, והישיבה הקרובה בספטמבר עשויה להיות גורלית לכיוון המדיניות

אדיר בן עמי |

המכסים שהטיל הנשיא טראמפ מאיימים להאיץ את האינפלציה, בעוד ששוק העבודה מראה סימנים ראשונים של היחלשות. פרוטוקולי הישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח חושפים מחלוקות פנימיות בנוגע לדרך הנכונה להתמודד עם המציאות הכלכלית החדשה.


מרבית חברי הוועדה סבורים כי האיום האינפלציוני גובר על הסיכונים הנובעים מהתמתנות שוק העבודה. כך עולה מהפרוטוקולים של הדיון שהתקיים ב־29–30 ביולי. עם זאת, חלק מהחברים הציגו גישה שונה, מה שמעיד על מחלוקות מהותיות סביב שולחן הדיונים. בסופו של דבר, הוועדה הותירה את הריבית ללא שינוי בטווח של 4.25%–4.5%. שניים מחברי הוועדה – כריסטופר וולר ומישל באומן – התנגדו להחלטה והעדיפו להפחית את הריבית ברבע אחוז. התנגדותם משקפת חשש גובר מפני היחלשות שוק העבודה, גם אם מדובר בעמדת מיעוט.


מקור הדאגה העיקרי

המכסים שהטיל טראמפ מהווים את מקור הדאגה העיקרי. השאלה שמעסיקה את חברי הוועדה היא האם מדובר בהשפעה זמנית על המחירים או בתהליך שיביא לעלייה מתמשכת באינפלציה. אחד הציטוטים מהפרוטוקולים מבהיר: "כמה משתתפים הדגישו כי האינפלציה חרגה מיעד ה־2% במשך פרק זמן ממושך."


הניסיון מהעבר מלמד כי כאשר האינפלציה מתבססת לאורך זמן, הציבור מפתח ציפיות לעליות מחירים נוספות – מה שהופך את הבעיה לקשה בהרבה לפתרון. זו הסיבה שבפד נוקטים גישה זהירה, גם אם עדיין לא ברור עד כמה המכסים ישפיעו בפועל על רמת המחירים. בפועל, ההשפעה לא צפויה להופיע באופן מיידי. מחירי המוצרים והשירותים יתייקרו בהדרגה ככל שהיבואנים יעבירו את העלויות לצרכנים. המשמעות היא שהשפעת המכסים צפויה להתעצם בחודשים הקרובים.


נתוני האינפלציה האחרונים תומכים בחששות הללו: מדד מחירי הסיטונאות רשם את העלייה החדה ביותר בשלוש השנים האחרונות – אינדיקציה ברורה לכך שחברות כבר החלו לגלגל את העלויות לציבור. נתון זה חיזק את העמדה הזהירה של הפד. במקביל, שוק העבודה מציג תמונה פחות מעודדת. קצב הגידול במספר המשרות היה הנמוך ביותר מאז פרוץ מגפת הקורונה, ושיעור האבטלה עלה ל־4.2%. אלו הנתונים שהובילו שניים מחברי הפד להעדיף הפחתת ריבית.


וולמארט
צילום: אתר החברה

וולמארט מעלה תחזיות - למרות המכסים; אז למה המניה יורדת?

פעילות האי-קומרס הגיעה לראשונה לרווח;התוצאות מעל התחזית והתחזית קדימה עלתה מעט; הדוחות של החברה מבטאים את עמידות הצרכנים לעליות מחירים

מנדי הניג |

ענקית הקמעונאות האמריקאית וולמארט wall mart -3.45%  פרסמה את דוחותיה לרבעון השני - והצליחה להכות את תחזיות השוק בשורה העליונה, אבל פספסה בשורה התחתונה. זה לכאורה אמור להתקזז עם תחזית להכנסות ורווחים גבוהים יותר השנה, אבל בוול סטריט חוששים שהירידה ברווחיות תימשך, כשצריך לזכור ש"המכה" הגדולה של המכסים תהיה ברבעון השלישי.


הדוחות - שיאים חדשים למרות הלחץ

וולמארט סיכמה את הרבעון הפיסקאלי שהסתיים ב-31 ביולי עם רווח נקי של 7.03 מיליארד דולר - זינוק של 56% לעומת 4.5 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. אלא שביחס לתחזיות מדובר על רווח של 68 סנט לעומת תחזית ל-73 סנט. ההכנסות הסתכמו ב-177.4 מיליארד דולר - גבוה מהתחזיות שעמדו על 176.2 מיליארד דולר, ולעומת 169.3 מיליארד דולר ברבעון המקביל.

המכירות בחנויות זהות (ללא דלק) עלו ב-4.6%, נתון שממחיש את החוסן של הצרכן האמריקאי, לפחות בשלב זה. תחומי המזון והבריאות המשיכו להוביל את הצמיחה. ברשת Sam’s Club, חטיבת המועדונים של וולמארט, נרשם גידול חד עוד יותר של 5.9%.

אי-קומרס - מנוע הצמיחה המרכזי

הפעילות המקוונת ממשיכה להיות מנוע הדגל של וולמארט. המכירות אונליין זינקו ב-25% בעולם וב-26% בארה"ב. אחד הנתונים הבולטים: מכירות שמסופקות ישירות מסניפים (בעיקר מצרכים) זינקו בכמעט 50% בשנה האחרונה, ושליש מהן סופקו במשלוחים מזורזים. השירות הזה, שחלקו בתשלום וחלקו כלול במנוי Walmart+, הופך את וולמארט לשחקנית קרובה מאוד לאמזון.

במאי השנה רשמה החברה נקודת ציון חשובה, לראשונה אי-פעם פעילות האי-קומרס שלה, בארה"ב ובעולם, הפכה לרווחית.

המכסים - בין ספיגה לגלגול ללקוח

ג'ון דיוויד רייני, סמנכ"ל הכספים של וולמארט, הסביר בראיונות כי החברה מנהלת את נטל המכסים "פריט-פריט וקטגוריה-קטגוריה". לדבריו יש תחומים שבהם החברה ספגה את כל עלות המכסים, ויש תחומים שבהם היא גלגלה חלק מהעלות ללקוח.