מאסק וטראמפ
צילום: טוויטר

האם לקנות את מניית טסלה? עלתה ב-65% מאז הבחירות ומחקה את כל העלייה - נסחרת מתחת למחיר בעת הבחירות

האם מניית טסלה היא הזדמנות? החבירה של מאסק לטראמפ לא עושה טוב למניית טסלה - אחרי אופוריה וזינוק של מעל 65%, המניה התרסקה; UBS מפרסם המלצת מכירה על המניה גם אחרי שנפלה ב-40%;  אבל מחיר היעד המשוקלל על המניה מבטא עלייה של 50%

אביחי טדסה | (2)

מניית טסלה ממשיכה לצנוח: תחזיות מכירות חלשות מעוררות חשש אצל האנליסטים. המניה מתרסקת היום ב-9% כשבסה"כ איבדה 41% מתחילת השנה. השווי שלה הוא 768 מיליארד דולר והיא נסחרת במכפיל רווח גבוה לשנה הבאה. אבל יש לה מנועי צמיחה מרשימים לעתיד, לרבות הרובוטקסי שצפוי להיות מושק בסוף השנה. אבל הבעיות גדולות, נראה שהבעיה הגדולה מכולן היא אילון מאסק שהפך את עצמו לפוליטי ואם בהתחלה זה נשמע טוב לטסלה, הרי שכעת מבינים שזה גורר הרבה מאוד אנטי מצד לקוחות ומשקיעים.

תחילת 2025 נפתחת עם נתוני מכירות מאכזבים במספר רב של שווקים כשהמשקיעים חוששים שהפוליטיקה של אילון מאסק פוגעת במכירות טסלה. במקביל ההשפעות על שוק הרכב בגלל מלחמת הסחר והביטול הצפוי של הסובסידיות לרכבים חשמליים הם גם איום על טסלה, וכל זה מביא את האנליסטים לחשובה מחדש. דוח חדש של UBS מנמיך את תחזיות המסירות של החברה.

תחזיות מאכזבות של UBS

אנליסט UBS, ג'וזף ספק, חתך את תחזיתו למשלוחי הרכב של טסלה ברבעון הראשון מ-437 אלף יחידות ל-367 אלף בלבד. התחזית השנתית שלו ל-2025 עומדת כעת על 1.7 מיליון רכבים – רחוק מאוד מהקונצנזוס בוול סטריט שמציב את המספר סביב 2 מיליון. לפי UBS, הירידה נובעת מנתונים חלשים על זמני אספקה, מחירים ומכירות מוקדמות של טסלה בתחילת השנה. הוא מעניק למניית טסלה המלצת "מכירה" ומוריד את מחיר היעד שלה מ-259 דולר ל-225 דולר.

השוק לא בעד טסלה - האם זה יכול להשתנות

כעת מניית טסלה נסחרת סביב 240 דולר – מתחת לרמתה ערב הבחירות של 251.40 דולר, ו-50% מתחת לשיא של 488 דולר שנקבע ב-18 בדצמבר. מתחילת השנה המניה התרסקה במעל 40%.  האם המשקיעים צריכים להסתכל מעבר לרעש? לא בטוח, כי אחרי הכל גם העלייה היתה עם הרבה רעש ולא בשל סיבות כלכליות גרידא. ובכלל - מניית טסלה היא מניית חלום. התמחור שלה אינו קשור לביצועים היום וגם לא לביצועים עוד שנה ושנתיים, אלא לביצועים עוד 5 ו-10 שנים כאשר ייתכן ומנועי הצמיחה כמו הרובוטקסי יבשילו. אבל אף אחד כמובן לא יודע להגיד שזה יקרה. החלום קיים וכשיש חלום יש תמחור גבוה, אבל יש גם תנודתיות, רק צריך תמיד לזכור שזה חלום.

דוחות המכירות החלשים של טסלה, צריך להגיד, הפתיעו את וול סטריט, אבל האמת שהיו כבר בתחילת דרכו של מאסק בפוליטיקה כאלו שחששו מכך. אילון מאסק אינו יכול להיות לאורך זמן עם כמה כובעים. הוא מכהן כמנכ"ל טסלה, עם מעורבות גדולה מאוד גם ב-X ובעוד מיזמים שלו, אבל הכובע הפוליטי הוא הבעייתי ביותר - הוא משמש כעת גם בתפקיד רשמי בממשל טראמפ כמוביל מחלקת ה"יעילות הממשלתית", ושם הוא פועל לקצץ הוצאות לא נחוצות של הממשל ובדרך מייצר לעצמו אויבים רבים ומעורר מחלוקות. מעבר לכך, הזיהוי הפוליטי עם טראמפ לא עושה טוב לטסלה באירופה. הפעילות של טראמפ מול אוקראינה זוכה לתמיהה מצד מדינות אירופהוזה מוביל בהתאמה לכעס, אכזבה ומייצר תדמית שלילית למאסק וטסלה.

מאסק בהדרגה עובר מהתדמית של האיש העשיר בעולם שהרים חברות לתפארת ורוצה לשנות את העולם לטובה לאיש שלוחש לנשיא ארה"ב ומייצר קיצוצים שלא ברור איך הם ישפיעו על הכללכה המקומית והכלכלה העולמית. התדמית המזגזגת, הקשוחה, העסקית של טראמפ נדבקת אליו לטוב ולרע. בהתחלה זה היה טוב, כעת זה מתהפך לחלוטין.  עם זאת, צריך להזכיר שיש עדיי אנליסטי שמאמינים במניית טסלה, כשמחיר היעד המשוקלל הוא 370 דולר.


שאלות ותשובות על מניית טסלה

למה מניית טסלה ממשיכה לרדת?
נתוני המכירות החלשים בתחילת 2025, לצד חוסר ודאות לגבי הכלכלה, לוחצים על המניה. בנוסף, השפעתו של מאסק בממשל טראמפ יוצרת חוסר ודאות נוסף.

קיראו עוד ב"גלובל"

האם טסלה עדיין יכולה להגיע ל-2 מיליון מסירות ב-2025?
נכון לעכשיו, UBS מעריך שלא, ומוריד את התחזית ל-1.7 מיליון. זה תלוי בביקוש, תנאי השוק ויכולת הייצור של החברה.

כיצד משפיעה הפוליטיקה של אילון מאסק על המניה?

מאסק הפך לדמות מרכזית בממשל טראמפ, מה שמעורר חששות אצל חלק מהמשקיעים. חלקם מאמינים שהמעורבות הפוליטית שלו עלולה לפגוע בתדמית החברה ובמכירות.

האם הירידה במניה היא הזדמנות קנייה?
יש אנליסטים שחושבים שכן. עם זאת, אחרים מזהירים מפני חולשה בביקוש שעלולה להכביד על הביצועים.

מה צפוי להשפיע על טסלה בהמשך השנה?

החברה תלויה בכמה גורמים: מכירות רכב חשמלי גלובליות, ביצועי תחום הרובוטקסי, המשך המעורבות של מאסק בפוליטיקה האמריקאית, ומדיניות הסחר של טראמפ שיכולה להשפיע על שרשרת האספקה של החברה.

מהם מנועי הצמיחה המרכזיים של טסלה?

טסלה נשענת על מספר מנועי צמיחה עיקריים, בהם פיתוח טכנולוגיות נהיגה אוטונומית, הרחבת קווי הייצור והשקת דגמים מוזלים שיכולים להרחיב את קהל הלקוחות. בנוסף, החברה משקיעה בתחומי האנרגיה המתחדשת ואחסון חשמל, לצד פיתוח רובוטים הומנואידיים ושירותי רובוטקסי.

כיצד התחרות הגוברת משפיעה על טסלה?

עם כניסתן של יצרניות רכב מסורתיות וסטארט-אפים חדשים לשוק הרכב החשמלי, טסלה מתמודדת עם לחצים גדולים יותר על מחירים ונאמנות לקוחות. כדי לשמור על מעמדה, היא משקיעה בחדשנות, שיפורי תוכנה ועדכוני ביצועים מרחוק, לצד בניית מפעלים חדשים להוזלת עלויות הייצור.

מה האתגרים המרכזיים שעומדים בפני החברה?

טסלה נאלצת להתמודד עם קשיים בשרשראות האספקה, חוסר ודאות רגולטורית וחששות כלכליים גלובליים שעלולים להשפיע על הביקוש לרכבים חשמליים. בנוסף, החברה מתמודדת עם עיכובים בהשקת מוצרים חדשים והבטחות לגבי נהיגה אוטונומית שעדיין לא מומשו באופן מלא.

כיצד השפיעה המעורבות הפוליטית של אילון מאסק על החברה?

מאסק, המשמש כעת בתפקיד רשמי בממשל טראמפ, מעורר מחלוקות בקרב משקיעים ולקוחות, כאשר ישנם סימנים לכך שהמעורבות שלו עשויה לפגוע בתדמית המותג. למרות זאת, החברה ממשיכה לפעול בשווקים גלובליים שבהם ההשפעה הישירה של פוליטיקה אמריקאית פחותה.

מה המשמעות של הרחבת הייצור עבור טסלה?

החברה מגדילה את כושר הייצור שלה על ידי בניית מפעלים נוספים ברחבי העולם, כולל באירופה ובסין. הרחבת הייצור מאפשרת לה להוריד עלויות, לשפר זמני אספקה ולחזק את שליטתה בשוק.

כיצד משפיעה הכלכלה העולמית על טסלה?

האטה כלכלית עלולה לפגוע בביקוש לרכבים יקרים, אך במקביל ממשלות רבות ממשיכות לתמוך במעבר לכלי רכב חשמליים, מה שמייצר תמריצים שיכולים לעזור לטסלה להמשיך לצמוח.

מהם הסיכונים העיקריים למניית טסלה?

המניה מתמודדת עם תנודתיות גבוהה, בעיקר בשל ציפיות למשקיעים לגבי צמיחה עתידית, פיתוחי טכנולוגיה ומעורבותו של מאסק בממשל האמריקאי. כל עיכוב במימוש החזון של נהיגה אוטונומית מלאה או ירידה חדה בביקוש עלולים להכביד על השווי של החברה.

כיצד טסלה מתכננת להגדיל את הכנסותיה מעבר לרכב חשמלי?

מעבר למכירת מכוניות, החברה משקיעה באנרגיה מתחדשת, אגירת חשמל ושירותי תוכנה מתקדמים לרכבים. אחד התחומים המרכזיים שהיא מקווה שיניב רווחים משמעותיים בעתיד הוא שירותי רובוטקסי, בהם רכבים אוטונומיים יבצעו נסיעות ללא נהג.

מהם היתרונות של טסלה מול המתחרים?

לטסלה יש יתרון בתחום הסוללות, רשת הטעינה הרחבה ביותר, וכן יכולת לשפר ביצועי רכבים באמצעות עדכוני תוכנה מרחוק. בנוסף, קהילת המשתמשים הנאמנה והמותג החזק שלה מספקים יתרון משמעותי מול המתחרים החדשים בשוק.

כיצד השפיעה העלייה בריבית על טסלה?

ריבית גבוהה מקשה על הצרכנים לקחת הלוואות לרכישת רכבים חדשים, מה שעלול לפגוע בביקוש. בנוסף, עליית הריבית משפיעה על תמחור המניה, שכן טסלה מתומחרת כחברה עתידית עם ציפיות לצמיחה משמעותית, ומניות מסוג זה נוטות להיות פגיעות יותר לתנאי מימון מחמירים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ששי 10/03/2025 20:10
    הגב לתגובה זו
    ממש לא! זה שהיא ירדה כמעט 40% לא אומר שהיא זולה להיפך בגלל הירידה הדרמתית במכירות ועוד ירידה שתגיע בדוח הבא למרות שהיא הגיעה למכפיל של 110 בין היתר בגלל הייפ הבחירות והשם מאסק יש לה עוד הרבה מקום לרדת אל תחשבו שכל מה שירד הרבה חייב לעלות.
  • 1.
    לברוח ממניות 10/03/2025 19:04
    הגב לתגובה זו
    תוך חודשיים המניות יפלו ב 50 אחוז.
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat 24.15%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


תרופות
צילום: pixbay
הטור של גרינברג

משקיעים בחלומות? גם לטבע לקח 26 שנה עד שהצליחה עם הקופקסון

חברת Skye Bioscience, שהודיעה לאחרונה כי נכשלה בניסוי השני בתרופה להשמנת יתר ומנייתה התרסקה בהתאם, היא רק דוגמה אחת לאופן שבו וול סטריט ומשקיעיה מתייחסים לחברות חלום. במקרה שלה, נראה כי החלום לא נגוז לגמרי אלא רק מתעכב, ואולי זה דווקא הזמן לאסוף. וגם: כך עברה כריית המינרלים הנדירים מארה"ב לסין, ולמה היא כעת בדרך חזרה



שלמה גרינברג |

בסוף השבוע שעבר שוב הרגיזו הסינים את הנשיא טראמפ כאשר בבוקר יום חמישי הודיע משרד המסחר הסיני, במפתיע, על מערך חדש של הגבלות יצוא על אוסף של מינרלים נדירים שהם קריטיים לשימושים בסוללות לרכבים חשמליים, במערכות קירור למרכזי נתונים ולכל מיני שימושים חשובים בחלל ובאלקטרוניקה. למחרת פרסם הנשיא פוסט זועם באתר ה-Truth Social שלו, ובו הודיע שהוא מבטל את פגישתו עם נשיא סין שי ואיים בהעלאה "מאסיבית" נוספת של המכסים השונים שכבר הטיל על סין בעבר. 

את מה שקרה למדדי המניות כתוצאה מהתגובה של הנשיא אפשר לראות במפת המסחר היומית של יום שישי שעבר בניו יורק. סל מניות המינרלים הנדירים, ה-REMX, שמאז תחילת אפריל השנה עלה ב-130% וביום ה' שעבר שבר את שיא כל הזמנים שלו, 76.65 דולר, איבד ביום ו' כ-10% מערכו ומדדי המניות כולם ירדו בעוצמה שהביאה רבים למסקנה ש"הבועה מתרסקת".

אלא שבמהלך סוף השבוע נקט הנשיא צעדים של הרגעה, מה שהביא את ה-REMX לעלייה חדה של 14% ואת מניית חברת הכרייה והעיבוד הגדולה בארה"ב בתחום המינרלים הנדירים, MP, לעלייה של 21.3%. המדדים נרגעו גם הם.

חשיבות המינרלים הנדירים עולה ככל שמהפכת הטכנולוגיה מתקדמת, ולמרות שאין מחסור במינרלים האלו הם הפכו לבעיה רצינית של כמה ממגזרי התעשייה האמריקאית. הסיבה היא שבשנות ה-80, אז הובילה ארה"ב את הכרייה והעיבוד של המינרלים גלובלית, הגיעה התעשייה למסקנה, בדיוק כפי שקרה בתעשיית המוליכים למחצה, שעדיף להתמקד ברמות הרווחיות של התעשייה כיוון ששלב הכרייה של המינרלים כמו שלב היציקה של המוליכים למחצה היה "יקר מדי ולא רווחי". 

מסקנה זו הובילה את העברתם של שני השלבים של התעשיות האלו למיקור חוץ בעולם השלישי, ובעיקר לסין שאימצה בשמחה את המהלך הזה וכיום מספקת למעלה מ-90% של המינרלים שלאחר הכרייה, בדיוק כפי שטייוואן השתלטה על למעלה מ-80% של יציקת המעגלים בתעשיית השבבים.