מרצדס
צילום: יצרן
דוחות

מרצדס מאכזבת: תחזית קודרת למכירות ב-2025 מפילה את המניה

למרות תוצאות טובות מהצפי: יצרנית הרכב הגרמנית צופה ירידה במכירות וברווחיות התפעולית; המשבר בשוק הרכב החשמלי האירופי מעמיק עם צניחה של 23% במכירות הרכבים החשמליים של החברה

אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה מרצדס


מניית מרצדס-בנץ הגרמנית נסחרת בירידות שערים למרות שיצרנית רכבי היוקרה הציגה תוצאות כספיות שעקפו את תחזיות האנליסטים. נראה כי המשקיעים התאכזבו מהתחזית העתידית של החברה לשנה הקרובה.


החברה רשמה רווח למניה של 2.68 דולר ברבעון האחרון של 2024, כשההכנסות הסתכמו בכ-40 מיליארד דולר. התוצאות הללו עברו את תחזיות האנליסטים שצפו רווח למניה של 2.60 דולר והכנסות נמוכות במעט מ-40 מיליארד דולר. הסיבה העיקרית לתגובה השלילית נעוצה בתחזית החברה, הצופה ירידה במכירות הכוללות לעומת 1.98 מיליון כלי הרכב שנמכרו ב-2024, לצד ירידה ברווחיות התפעולית מ-8% ל-7%.


בתחום הרכבים החשמליים, מרצדס מעריכה כי חלקם של כלי הרכב החשמליים וההיברידיים הנטענים יעלה ל-21% מסך המכירות, לעומת 19% בשנה החולפת. משמעות הדבר היא צמיחה צנועה של כ-3% במכירות הרכבים החשמליים.


נתון זה מגיע לאחר שנת 2024 הייתה מאתגרת עבור מרצדס בתחום החשמלי, עם ירידה של 8% במכירות הכוללות של רכבים חשמליים והיברידיים נטענים ל-368,000 יחידות. מתוכן, מכירות הרכבים החשמליים המלאים צנחו ב-23% ל-185,000 יחידות. התמונה העגומה במרצדס משקפת מגמה רחבה יותר בשוק האירופי. מכירות הרכבים החשמליים המלאים ביבשת הסתכמו בפחות משני מיליון יחידות, ירידה של 1% לעומת 2023, בעוד מכירות ההיברידיים הנטענים הצטמקו ב-4% לכמעט מיליון יחידות.


בארצות הברית המצב היה טוב יותר, אך גם שם ניכרת האטה משמעותית. המכירות הסתכמו ב-1.3 מיליון רכבים חשמליים, עלייה של 7% בלבד, לעומת צמיחה מרשימה של 46% בשנת 2023.


תחזיות מרצדס מעוררות דאגה בקרב משקיעים בתעשיית הרכב החשמלי כולה, במיוחד בחברות כמו פורד וג'נרל מוטורס, המפסידות כבר עתה מיליארדי דולרים בפעילות הרכב החשמלי שלהן. גם טסלה, המובילה העולמית בתחום הרכב החשמלי, מתמודדת עם אתגרים. החברה רשמה ב-2024 את הירידה השנתית הראשונה במכירותיה מאז השקת המודל S ב-2012, עם ירידה של 1% במכירות. למרות זאת, האנליסטים בוול סטריט עדיין אופטימיים לגבי טסלה וצופים מכירות של כשני מיליון מכוניות ב-2025, עלייה מ-1.8 מיליון ב-2024.


תחזיות מרצדס משקפות את האתגרים הרבים בתעשיית הרכב החשמלי, ובהם האטה בקצב אימוץ הטכנולוגיה, תחרות גוברת ולחצי מחירים משמעותיים.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קש 21/02/2025 10:04
    הגב לתגובה זו
    אז בסדר הם יקבלו יתרון קל על העיצוב והסמל בחזית ובזה זה מסתיים
  • 1.
    ועדיין עוד חודשיים משלמת דיוידנד של 7%!!! לממתק לרכישה מיידית. (ל"ת)
    עמית 21/02/2025 09:12
    הגב לתגובה זו
אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

הצעה נוספת לרכישת צים - מה הסיכויים לעסקה?

על שני הכובעים של גליקמן ועל הסיכויים שלו לקבל בהמשך את השליטה בצים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

המאבק על השליטה בחברת הספנות צים מתעצם, עם הצעה נוספת מ-MSC השווייצרית אחת מחברות הספנות הגדולות בעולם. לפני כשבועיים  קיבל הדירקטוריון הצעה ראשונית מהפג-לויד הגרמנית ועל פי ההערכות גם יש התעניינות ממארסק הדנית. צים, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ-2.3 מיליארד דולר, נסחרת לכאורה מתחת למזומנים שלה ובמכפיל רווח נמוך, אך צריך לזכור שיש לה התחייבויות גדולות בגין רכישת ספינות. בפעול אין לה מזומנים של מיליארדים. אך יש לה יתרון גדול שאותה רוצים הרוכשים הפוטנציאלים - צי אוניות יחסית חדש עם יעילות תפעולית ויכולת תחרותית טובה.

עם זאת, הסיכוי שהמדינה תמכור את צים לידיים זרות נמוך. צים ואל על דומות מהבחינה הזו - הן נכס ביטחוני ואסטרטגי ולכן למדינה יש מניית זהב ויכולת להשתמש בפלטפורמה והתשתית של החברות בזמן חירום. את אל על מכרו רק לאחר שמשפחת רוזנברג הסכימה לתנאים האלו. גוף זר יתקשה להתמודד ולהסכים לחבילת התנאים שיוטלו עליו. מה גם שזה בשעת חירום ומלחמה מסמן אותו כ"תופס צד". האם נראה לכם שבזמן מלחמה בעזה חברה דנית או שוויצרית תסכים שצים שבשליטתה תעביר סחורה של נשק לישראל? מראש הסיכוי שהחברות האלו ישקיעו בנכס ביטחוני בישראל קטן מאוד.

אבל זה מעיר את המניה - הדיבורים, כתבות, ראיונות מעלים את המניה וזה חלק מהעניין. השבחת הערך לא צריכה לחכות לסוף התהליך, אותם משקיעים שנמצאים כעת בעימות מול הנהלת החברה כבר רואים את המניה עולה. הם רוצים להחליף את הדירקטוריון (3 נציגים) כדי להשביח את החברה, ומלאכתם כבר נעשית דרך התעניינות בחברה.  

כך או אחרת, השיחות מול רוכשים פוטנציאלים נתקלים בהתנגדות חריפה מוועד עובדי צים. בקשר להפג-לויד הם טוענים כי החברה הזו שמוחזקת על ידי קטאר וסעודיה (12%, 10%בהתאמה) לא תעמוד לצד ישראל בזמן חירום - "רכישה כזו תפגע ברציפות שרשרת האספקה, כפי שנראה במשברי 2021-2023", כתב יו"ר הוועד אורן כספים במכתב למשרד התחבורה.

MSC, עם צי של 800 אוניות בבעלות משפחת אפונטה, בוחנת כניסה כדי להתחזק באגן הים התיכון. אבל, גם כאן, נראה שהסיכוי להסכמות עם המדינה נמוכות. במקביל אנליסטים המכסים את המניה מספקים לה מחיר יעד נמוך מהמחיר הנוכחי כשהם מבליטים את "הדיסקאונט הביטחוני". צים מקבלת דיסקאונט לעומת חברות אחרות בגלל היותה חברה ישראלית שבעצם נשלטת בצורה כזו או אחרת על ידי הממשלה. 

משקיעים  AIמשקיעים AI

לקראת שבוע המסחר בוול סטריט - מה חושבים האנליסטים?

אחרי הורדת הריבית של הפד' אנחנו צועדים אל שבוע עם לוח אירועי מאקרו צפוף, דוחות של ענקיות צריכה וטכנולוגיה, כשהשאלה הגדולה היא האם ההאטה בשוק העבודה ובאינפלציה מספיקה כדי להצדיק עוד הקלות מוניטריות, או שאנחנו נכנסים לתקופת "המתנה" שבה כל נתון יקבל משקל גבוה וינדנד את הסנטימנט

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

שבוע המסחר הקרוב בוול סטריט נפתח אחרי החלטת ריבית שהייתה צפויה מראש, אבל למרות זאת השאירה אחריה לא מעט סימני שאלה. הפד' הוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 3.5%-3.75%, צעד שכבר היה מתומחר בשווקים בהסתברות של כ-90%, אבל המסר שעלה ממסיבת העיתונאים ומהעדכונים הנלווים היה הרבה יותר מורכב. מצד אחד, הבנק המרכזי, בראשות ג'רום פאוול כבר מאותת לנו שהמדיניות שלו כבר קרובה לניטרלית. מצד שני, הוא מדגיש שיש חוסר ודאות גבוה, בעיקר סביב שוק העבודה והיכולת של הכלכלה האמריקאית להמשיך לצמוח בלי להיכנס להאטה חדה.

המשקיעים מנסים להבין האם מדובר בתחילתו של מסלול הפחתות ברור, או דווקא בתקופה ארוכה של המתנה, שבה כל החלטה תיגזר מנתון כזה או אחר, בלי התחייבות מוקדמת.


הפד' עוצר עכשיו כדי להעריך את ההשפעה על הכלכלה

יוני פנינג ממזרחי טפחות מעריך שהפחתת הריבית האחרונה לא הייתה אירוע משנה כללים. לדבריו, עצם ההפחתה לא הפתיעה את השווקים, אבל ההרחבה המחודשת של מאזן הפד והדגש על נושא הנזילות היו משמעותיים יותר.

פנינג מציין כי יו"ר הפד ג’רום פאוול תיאר את המדיניות הנוכחית כניטרלית, הן מבחינתו והן מבחינת חברי ה-FOMC, זאת מול אינפלציה שעדיין גבוהה מדי, אבל גם מול סימנים ברורים להתקררות בשוק התעסוקה. לדבריו, הפד מוכן כעת לעצור ולבחון האם הריבית המרסנת מחלחלת במלואה לכלכלה, ולא ממהר להתחייב להפחתות נוספות.

בהתייחסות לשוק העבודה, פנינג מצביע על כך שמספר המשרות הפנויות בארה"ב עלה משמעותית בספטמבר ובאוקטובר, עם תוספת של כ-430 אלף משרות בספטמבר ועוד כ-12 אלף באוקטובר, לרמה של כ-7.67 מיליון משרות. עם זאת, הוא מדגיש כי עיקר הגידול מגיע מענפי השירותים ובשכר נמוך, מה שמרמז על השפעות של צמצום עובדים זרים ולא בהכרח על התחזקות רחבה של הביקוש לעובדים.