רובוטקסי
צילום: טסלה

טסלה מאיצה את פיתוח הרובוטקסי? תציב שירות בטקסס כבר ביוני

האם טסלה תצליח להשיק שירות מוניות אוטונומיות מוקדם יותר מהתחזית הקודמת לסוף השנה? מאסק פונה לטקסס, שם אין כמעט מגבלות רגולטוריות, מה שמאפשר לו לבדוק את גבולות הבטיחות והחוק



רוי שיינמן | (1)

אילון מאסק הכריז בפני משקיעים כי טסלה מתכננת להשיק שירות מוניות אוטונומיות לגביית תשלום כבר ביוני הקרוב באוסטין, טקסס. מה שמעניין הוא שבניגוד למדינות אחרות בארה"ב, בטקסס אין כמעט רגולציה שמגבילה הפעלה של רכבים אוטונומיים – מצב שעשוי להקל על מאסק לקדם את הפרויקט, אבל גם מעלה לא מעט סימני שאלה לגבי הבטיחות והסיכונים המשפטיים. הרובוטקסי הוא מהפכה של ממש הוא יכול לייצר לבעלי הרכב כסף בזמן שהם ישנים או בעבודה. טסלה מהמרת על הרובוטקסי ונראה שחלק משמעותי מהזינוק במניה בשנה האחרונה מיוחס לרובוטקסי.


הציפיות גבוהות במיוחד: מי עוד צפויות להרוויח מהצלחת הרובוטקסי?

איך הרכב שלכם יכול לייצר לכם הכנסה? החזון החדש של אילון מאסק


למה דווקא טקסס?

מאסק לא בחר בטקסס במקרה. החוקים במדינה מאפשרים לחברות לרשום רכבים אוטונומיים ולפעול על כבישים ציבוריים כל עוד הם מבוטחים וכוללים מערכות תיעוד תאונות, בדיוק כמו רכבים רגילים. אין צורך באישורים מיוחדים מרשויות המדינה, ואפילו אסור לערים ומחוזות לחוקק תקנות שיגבילו את פעילות הרכבים האוטונומיים.

מאסק העביר את המטה של טסלה לאוסטין עוד ב-2021, לאחר שמאס במגבלות הרגולטוריות הקפדניות בקליפורניה. במדינות כמו קליפורניה, חברות כמו ג'נרל מוטורס (Cruise) ו-Waymo נדרשו לעמוד בשורת דרישות קפדניות ולבצע מיליוני קילומטרים של בדיקות לפני שקיבלו אישור להפעיל מוניות אוטונומיות. בטקסס, לעומת זאת, אין צורך בתהליך כזה.

הבטחות מול מציאות

מאסק מבטיח כבר עשור שטסלה תשיק רכבים אוטונומיים לחלוטין, אך עד כה זה לא קרה. כעת הוא טוען שהשירות יושק ביוני באוסטין, ובהמשך גם בקליפורניה ואזורים נוספים בארה"ב. עם זאת, מאסק לא סיפק פרטים מדויקים – כמה רכבים יופעלו? איך יוכלו הלקוחות להשתמש בשירות? והאם זה יהיה זמין לכולם?

הבעיה היא שטסלה לא מחזיקה בניסיון משמעותי בתחום. מאז 2016 החברה ביצעה רק 562 קילומטרים של נסיעות מבחן עם רכבים אוטונומיים בקליפורניה, נתון נמוך מאוד לעומת המתחרות. בנוסף, החברה לא דיווחה לרשויות על בדיקות נוספות מאז 2019.

קיראו עוד ב"גלובל"

מה הסיכונים?

מומחים משפטיים סבורים שככל שטסלה תפעיל רכבים אוטונומיים ללא נהג, היא תישא באחריות מלאה לכל תאונה שתתרחש. בניגוד למצב הנוכחי, שבו האחריות נופלת לעיתים על הנהג, כאן לא יהיה למי להטיל את האשמה מלבד החברה עצמה.

גם ברמה הציבורית יש חששות. באוסטין נרשמה עלייה במקרי כמעט-תאונות עם רכבים אוטונומיים, כולל אירועים שבהם רכבים חסמו נתיבי תנועה ויצרו פקקי ענק. גורמים בעירייה טוענים שאין להם כלים לפקח על הרכבים או אפילו לקנוס אותם במקרה של עבירות תנועה.

מה הלאה?

למרות ההצהרות של מאסק, רבים מעריכים שטסלה תתחיל בפיילוט קטן, כנראה באזורים מוגבלים ובתנאי מזג אוויר נוחים. ייתכן שהחברה תשלב פיקוח מרחוק במצבי חירום כדי למנוע תאונות.

האם טסלה תצליח לשנות את עולם התחבורה כפי שמאסק מבטיח? בינתיים זה נראה כמו צעד נועז עם הרבה סימני שאלה. אבל עם אילון מאסק, הכול אפשרי


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אייל 10/02/2025 17:08
    הגב לתגובה זו
    לטסלה ניסיון של מיליארדי קמ של נסיעה אוטונומית סדרי גודל יותר מכל החברות האחרות.
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -1.26%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


תרופות (גרוק)תרופות (גרוק)

חברת התרופות שצנחה כמעט 50% מתחילת השנה, והקשר שלה לישראל

אחרי פרסום הדוחות לרבעון השלישי, מניית פריגו צנחה בכ-25% ביום אחד, הנפילה החדה ביותר זה שנים שהפילה אותה לרמות מחיר שלא נראו שנים רבות; החברה הורידה תחזיות, הודיעה על בחינה אסטרטגית לעסקי תחליפי החלב, ומתקשה לשכנע את השוק שהתמקדות מחודשת בתחום התרופות ללא מרשם תספיק כדי לעצור את ההידרדרות

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פריגו

פריגו (Perrigo Co. -1.32%  ) ממשיכה לאכזב את המשקיעים. אחרי פרסום הדוחות לרבעון השלישי, רשמה המניה קריסה נוספת של כ-25%, הנפילה היומית הגדולה ביותר של החברה זה שנים. בכך השלימה ירידה מצטברת של כמעט 50% מתחילת השנה, לשווי שוק של כ-2 מיליארד דולר בלבד וחזרה לרמות שלא נראו מזה כמעט 20 שנה. 

הדוחות האחרונים אכזבו את המשקיעים כמעט בכל קנה מידה: ההכנסות ירדו ביחס לציפיות, תחזית השנה כולה קוצצה, והחברה הודיעה על בחינה אסטרטגית לעסקי תחליפי החלב, מהלך שנתפס בשוק כהודאה בכך שהשוק הזה הפך לנטל. לצד זאת, המנכ"ל פטריק לוקווד-טיילור הודה כי "הסביבה העסקית השתנתה במהירות", והבהיר כי פריגו מתמקדת בחזרה לליבת פעילותה, מוצרים ללא מרשם (OTC), אך גם שם נרשמה חולשה מסוימת בצריכה. עבור המשקיעים, זהו שיא של תקופה מאכזבת, שבה הציפייה להתאוששות בחברה ותיקה עם מותגים מוכרים, לא מצליחה להתממש.

מה היה בדוחות האחרונים ולמה המשקיעים התאכזבו

הכנסות הרבעון הסתכמו בכ-1.04 מיליארד דולר (ירידה של 4.1% משנה קודמת) והרווח המתואם למניה עמד על 0.80 דולר לעומת 0.81 דולר אשתקד. החברה הנמיכה את התחזיות לשנת 2025: כעת היא צופה כי ההכנסות האורגניות שלה ירדו ב-2% עד 2.5% לעומת השנה הקודמת, בעוד שבעדכון הקודם דיברה על צמיחה מתונה. גם הרווח המתואם למניה (Adjusted EPS) עודכן מטה, לטווח של 2.70-2.80 דולר, במקום 2.90-3.10 דולר בתחזית הקודמת. כלומר, פריגו מודה שהרווחיות שלה צפויה להיות נמוכה יותר מהצפוי, על רקע ביקושים חלשים וירידה בתרומת תחום תחליפי החלב. במקביל הוכרזה בחינה אסטרטגית לעסקי תחליפי החלב לתינוקות והמשך בחינה לעסקי ה-Oral Care.

דבר המנכ״ל, פטריק לוקווד-טיילור: “הסביבה החיצונית השתנתה במהירות, וההתאמה של עסקי תחליפי החלב לפורטפוליו ה-OTC שלנו הפכה לפחות אסטרטגית” לדבריו, פריגו מעדכנת את תחזית 2025 כלפי מטה כדי לשקף את התנודתיות בשוק תחליפי החלב ואת החולשה בצריכת מוצרי ה-OTC, “החברה מתמודדת עם האתגרים במשמעת תפעולית, תוך ניצול גידול בנתחי השוק ויוזמות לשיפור הרווחיות”.
הוא הוסיף כי פריגו “ממשיכה להתאים את מבנה הפעילות שלה ולהתבסס סביב תחומים רווחיים ויציבים יותר”, וציין את בחינת מכירת חטיבת הדרמקוסמטיקה, את הסקירה האסטרטגית של תחום הטיפוח האוראלי, ואת הבחינה החדשה לעסקי תחליפי החלב, אותם הגדיר כצעד פרואקטיבי ליצירת פרופיל צמיחה ממוקד ועקבי יותר.”

מגמה מתמשכת של חולשה

ברבעון השני הציגה פריגו תוצאות מאוזנות. הרווח המתואם למניה עלה ל-0.57 דולר לעומת 0.46 דולר ברבעון המקביל, אך ההכנסות כמעט שלא צמחו, והחברה דיווחה על “Variability”, תנודתיות בייצור תחליפי החלב, שהובילה לגריטות ייצור ולשחיקה בשולי הרווח. גם אז ציינה ההנהלה כי הצמיחה האורגנית עומדת סביב האפס, וכי צריכת מוצרי OTC מסוימים, בעיקר בקטגוריות עונתיות, נותרה חלשה. במקביל, החברה הדגישה שהעלייה בנתחי השוק של מותגי הבית שלה בארה"ב לא הצליחה לקזז את הירידה בנפחי המכירה בחלק מהקטגוריות.