טסלה מאיצה את פיתוח הרובוטקסי? תציב שירות בטקסס כבר ביוני
האם טסלה תצליח להשיק שירות מוניות אוטונומיות מוקדם יותר מהתחזית הקודמת לסוף השנה? מאסק פונה לטקסס, שם אין כמעט מגבלות רגולטוריות, מה שמאפשר לו לבדוק את גבולות הבטיחות והחוק
אילון מאסק הכריז בפני משקיעים כי טסלה מתכננת להשיק שירות מוניות אוטונומיות לגביית תשלום כבר ביוני הקרוב באוסטין, טקסס. מה שמעניין הוא שבניגוד למדינות אחרות בארה"ב, בטקסס אין כמעט רגולציה שמגבילה הפעלה של רכבים אוטונומיים – מצב שעשוי להקל על מאסק לקדם את הפרויקט, אבל גם מעלה לא מעט סימני שאלה לגבי הבטיחות והסיכונים המשפטיים. הרובוטקסי הוא מהפכה של ממש הוא יכול לייצר לבעלי הרכב כסף בזמן שהם ישנים או בעבודה. טסלה מהמרת על הרובוטקסי ונראה שחלק משמעותי מהזינוק במניה בשנה האחרונה מיוחס לרובוטקסי.
הציפיות גבוהות במיוחד: מי עוד צפויות להרוויח מהצלחת הרובוטקסי?
איך
הרכב שלכם יכול לייצר לכם הכנסה? החזון החדש של אילון מאסק
למה דווקא טקסס?
מאסק לא בחר בטקסס במקרה. החוקים במדינה מאפשרים לחברות לרשום רכבים אוטונומיים ולפעול על כבישים ציבוריים כל עוד הם מבוטחים וכוללים מערכות תיעוד תאונות, בדיוק כמו רכבים רגילים. אין צורך באישורים מיוחדים מרשויות המדינה, ואפילו אסור לערים ומחוזות לחוקק תקנות שיגבילו את פעילות הרכבים האוטונומיים.
- חברת האוטונומיה שגייסה מעל 200 מיליון דולר מאנבידיה ואובר
- מאסק מודיע: הרובוטקסי יגיע לציבור הרחב בספטמבר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאסק העביר את המטה של טסלה לאוסטין עוד ב-2021, לאחר שמאס במגבלות הרגולטוריות הקפדניות בקליפורניה. במדינות כמו קליפורניה, חברות כמו ג'נרל מוטורס (Cruise) ו-Waymo נדרשו לעמוד בשורת דרישות קפדניות ולבצע מיליוני קילומטרים של בדיקות לפני שקיבלו אישור להפעיל מוניות אוטונומיות. בטקסס, לעומת זאת, אין צורך בתהליך כזה.
הבטחות מול מציאות
מאסק מבטיח כבר עשור שטסלה תשיק רכבים אוטונומיים לחלוטין, אך עד כה זה לא קרה. כעת הוא טוען שהשירות יושק ביוני באוסטין, ובהמשך גם בקליפורניה ואזורים נוספים בארה"ב. עם זאת, מאסק לא סיפק פרטים מדויקים – כמה רכבים יופעלו? איך יוכלו הלקוחות להשתמש בשירות? והאם זה יהיה זמין לכולם?
הבעיה היא שטסלה לא מחזיקה בניסיון משמעותי בתחום. מאז 2016 החברה ביצעה רק 562 קילומטרים של נסיעות מבחן עם רכבים אוטונומיים בקליפורניה, נתון נמוך מאוד לעומת המתחרות. בנוסף, החברה לא דיווחה לרשויות על בדיקות נוספות מאז 2019.
- מי הגופים הישראלים שהרוויחו באורקל?
- החברה הישראלית שמזנקת ב-70% בוול סטריט
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
מה הסיכונים?
מומחים משפטיים סבורים שככל שטסלה תפעיל רכבים אוטונומיים ללא נהג, היא תישא באחריות מלאה לכל תאונה שתתרחש. בניגוד למצב הנוכחי, שבו האחריות נופלת לעיתים על הנהג, כאן לא יהיה למי להטיל את האשמה מלבד החברה עצמה.
גם ברמה הציבורית יש חששות. באוסטין נרשמה עלייה במקרי כמעט-תאונות עם רכבים אוטונומיים, כולל אירועים שבהם רכבים חסמו נתיבי תנועה ויצרו פקקי ענק. גורמים בעירייה טוענים שאין להם כלים לפקח על הרכבים או אפילו לקנוס אותם במקרה של עבירות תנועה.
מה הלאה?
למרות ההצהרות של מאסק, רבים מעריכים שטסלה תתחיל בפיילוט קטן, כנראה באזורים מוגבלים ובתנאי מזג אוויר נוחים. ייתכן שהחברה תשלב פיקוח מרחוק במצבי חירום כדי למנוע תאונות.
האם טסלה תצליח לשנות את עולם התחבורה כפי שמאסק מבטיח? בינתיים זה נראה כמו צעד נועז עם הרבה סימני שאלה. אבל עם אילון מאסק, הכול אפשרי
- 1.אייל 10/02/2025 17:08הגב לתגובה זולטסלה ניסיון של מיליארדי קמ של נסיעה אוטונומית סדרי גודל יותר מכל החברות האחרות.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

מי הגופים הישראלים שהרוויחו באורקל?
אין גופים כאלו - על התשואות הפושרות של הגופים המוסדיים בחו"ל והאם מגיע להם דמי ניהול על מעקב אחרי מכשירים עוקבי S&P 500?
הגופים הישראלים שולחים לנו כשיש הצלחה במניה שהם מחזיקים, תראו הרווחנו הרבה בשביל העמיתים שלנו. תראו אנחנו מחזיקים מכל גוף אחר. אבל האמת היא שהגופים הישראלים שמנהלים את הכסף שלנו מספקים בחו"ל - אפס ערך מוסף. הם עוקבים אחרי מדדים, הם לא מייצרים תשואות עודפות. צריך לשאול, למה הם מקבלים דמי ניהול על מכשירים עוקבי מדדים? רוב ההשקעה במניות היא בחו"ל ואתם יכולים להשקיע באפס דמי ניהול אז למה הם גובים 0.7% ויותר על קרנות השתלמות ואג"ח, 1% בפוליסות חיסכון? כי אפשר.
יש שני סוגי השקעות - השקעות פאסיביות והשקעות אקטיביות. היכולת של גוף מוסדי לספק תשואות עודפות בחו"ל היא אפסית ולכן רוב ההשקעות הן פאסיביות - עוקבות אחרי מדדים. היכולת לייצר תשואה עודפת בארץ למנהלי השקעות טובים היא גבוהה כי מתחברים למנהלים, מבינים מה קורה בשוק, בחברות אחרות, בסביבה העסקית. חיים את העסק. יודעים מה קורה בשטח. בישראל יש יתרון להשקעות כאלו, השקעות מנוהלות, אקטיביות. בארה"ב אין יתרון.
אלא שאין ברירה - הכספים זורמים לקופות, קרנות, פנסיה והבורסה המקומית קטנה עליהם. אנחנו טובים בלחסוך. אנחנו לא טובים בלהיות פלטפורמה לגיוסים ומסחר. זה דיסונס גדול וזה מעיד כמו שאנחנו כותבים כאן ללא הפסקה על הפוטנציאל האדיר של הבורסה כשהיא מגיעה רק למימוש חלק קטן ממנו. בכל מקרה, הגופים המוסדיים יוצאים לחו"ל, ובמילים אחרות, הם מוותרים על היתרון המקומי. אין להם ברירה.
שהם רוצים לממש מניות ב-1 מיליארד שקל - בארץ אי אפשר בוול סטריט אפשר. זה גם סחירות, גם נזילות וגם השקעות - אין כאן מגוון. יש כאן בנקים, ביטוח, נדל"ן.
- מה המוסדיים יודעים שאנחנו לא?
- כדי להקטין את ההשפעה של המוסדיים: שינוי בתגמול של סוכני ביטוח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
היציאה החוצה כאמור היא בעיקר במכשירים פאסיביים. אבל מנהלי השקעות מספרים לנו שהם נותנים ערך מוסף. "השקענו באנבידיה", "השקענו בוויקס". כשבודקים מגלים שזה השקעות נמוכות ביחס לתיק כולו, הן לא מזיזות את המחט. התשואה נקבעת בעיקר על ידי המכשירים הפאסיביים ובעיקר - מדד ה-S&P 500.