טסלה רובוטקסי
צילום: טוויטר

הציפיות גבוהות במיוחד: מי עוד צפויות להרוויח מהצלחת הרובוטקסי?

רכבים אוטונומיים רבים שכבר פועלים בארה"ב ובעולם צפויים גם הם לקבל דחיפה במידה ואירוע הרובוטקסי יצליח לעמוד בציפיות המשקיעים
אדיר בן עמי | (5)

עיני עולם הטכנולוגיה והרכב נשואות להוליווד, שם צפויה טסלה TESLA INC לחשוף ביום חמישי את תוכניותיה המהפכניות בתחום הרכב האוטונומי. אירוע "יום הרובוטקסי" מסמן נקודת מפנה לא רק עבור יצרנית הרכב החשמלי, אלא עבור התעשייה כולה.

משקיעי טסלה מצפים בקוצר רוח לחשיפת פרטים על טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של החברה. הציפיות גבוהות: מהצגת דגם פיזי של רובוטקסי ועד להדגמות חיות של נסיעות ללא נהג באולפני הוליווד. מעבר להצגת הטכנולוגיה, צופים כי טסלה תחשוף נתונים מקיפים על בטיחות מערכות הנהיגה האוטונומית שלה. זהו נושא קריטי, במיוחד לאור הביקורת שספגה החברה בעבר בנוגע לבטיחות מערכת ה"אוטופיילוט" שלה.

 

    אב טיפוס שפורסם על ידי משתמשים ברדיט

המשקיעים מצפים גם לקבל מידע על המודל העסקי המתוכנן לשירות הרובוטקסי. השאלה המרכזית היא כיצד טסלה מתכננת להפוך את הטכנולוגיה המתקדמת למקור הכנסה משמעותי. אחד הנושאים המסקרנים ביותר הוא לוח הזמנים המשוער להשקת שירות הרובוטקסי בפועל. התעשייה כולה עוקבת בדריכות אחר הצהרות טסלה בנושא, שכן הן עשויות להכתיב את קצב ההתפתחות של השוק כולו.

מספר אנליסטים מקווים כי טסלה תפתיע ותחשוף גם מידע על דגם חדש וזול יותר, המכונה בדרך כלל "מודל 2". אם אכן יקרה, זה עשוי לשנות את מפת התחרות בשוק הרכב החשמלי. חשיבות האירוע ניכרת במספרים: אמריקאים נסעו כ-3.2 טריליון מייל ב-2023. הפיכת נסיעות אלו לאוטונומיות תשחרר שעות רבות של זמן פנוי ותייצר הזדמנויות עסקיות בשווי מאות מיליארדי דולרים.

 

לא רק טסלה תרוויח

לא רק טסלה צפויה להרוויח מהרובוטקסי, חברות נוספות עשויות ליהנות מ"אפקט ההילה" שייווצר בעקבות האירוע. אנליסט ג'סטין פטרסון מ-KeyBanc מציין כי כלי רכב אוטונומיים כבר פועלים במספר שווקים מטרופוליניים בארה"ב ובעולם.

לדוגמה, Waymo, חברת הבת של אלפבית (גוגל), מובילה בתחום עם למעלה מ-100,000 נסיעות רובוטקסי בשבוע. פטרסון סבור כי ככל שהמודעות לפוטנציאל של טכנולוגיית הרובוטקסי תגדל, כך עשויה לעלות גם ההערכה לפעילות של Waymo. חברות שיתוף הנסיעות Uber ו-Lyft גם הן צפויות להרוויח מהתפתחות שוק הרובוטקסי. הרשתות והטכנולוגיה שברשותן מאפשרות להן לשלב בקלות יחסית רכבים אוטונומיים בצי הרכבים שלהן.

קיראו עוד ב"גלובל"

Uber כבר החלה לשתף פעולה עם מספר שחקניות בתחום הרכב האוטונומי, כולל , , Waymo ,Wayve וקרוז של ג'נרל מוטורס. Lyft לעומת זאת, נמצאת מאחור בתחום זה ומשקיעים מצפים לראות התקדמות בשיתופי פעולה דומים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שישקו 08/10/2024 07:47
    הגב לתגובה זו
    של נהגי מוניות וגם משיקולים נוספים של בטחון הציבור...לכן זה יכול להיות רק בחלק זניח של התחבורה.
  • 3.
    החיים 08/10/2024 06:33
    הגב לתגובה זו
    טסלה בדרך למציאות הכואבת אין קסמים ליצרן מכוניות צריך להתרכז במכירות רחבים ורווח גולמי חלומות זה נהדר...וזה יקח הרבה מאד זמן לממשם
  • 2.
    זה הזמן לקנות מספר למונית (ל"ת)
    בן 08/10/2024 00:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אהוד בר 07/10/2024 22:33
    הגב לתגובה זו
    זה תחום שדורש סופר סופר בטיחות ועוד בטכנלוגיה חדשנית שכנראה תידרש לפני להוכיח את עצמה בפיילוטים ארוכים.
  • זה כבר עובד בלוס אנג'לס (ל"ת)
    בן 08/10/2024 00:32
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.