טסלה רובוטקסי
צילום: טוויטר

הציפיות גבוהות במיוחד: מי עוד צפויות להרוויח מהצלחת הרובוטקסי?

רכבים אוטונומיים רבים שכבר פועלים בארה"ב ובעולם צפויים גם הם לקבל דחיפה במידה ואירוע הרובוטקסי יצליח לעמוד בציפיות המשקיעים
אדיר בן עמי | (5)

עיני עולם הטכנולוגיה והרכב נשואות להוליווד, שם צפויה טסלה TESLA INC לחשוף ביום חמישי את תוכניותיה המהפכניות בתחום הרכב האוטונומי. אירוע "יום הרובוטקסי" מסמן נקודת מפנה לא רק עבור יצרנית הרכב החשמלי, אלא עבור התעשייה כולה.

משקיעי טסלה מצפים בקוצר רוח לחשיפת פרטים על טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית של החברה. הציפיות גבוהות: מהצגת דגם פיזי של רובוטקסי ועד להדגמות חיות של נסיעות ללא נהג באולפני הוליווד. מעבר להצגת הטכנולוגיה, צופים כי טסלה תחשוף נתונים מקיפים על בטיחות מערכות הנהיגה האוטונומית שלה. זהו נושא קריטי, במיוחד לאור הביקורת שספגה החברה בעבר בנוגע לבטיחות מערכת ה"אוטופיילוט" שלה.

 

    אב טיפוס שפורסם על ידי משתמשים ברדיט

המשקיעים מצפים גם לקבל מידע על המודל העסקי המתוכנן לשירות הרובוטקסי. השאלה המרכזית היא כיצד טסלה מתכננת להפוך את הטכנולוגיה המתקדמת למקור הכנסה משמעותי. אחד הנושאים המסקרנים ביותר הוא לוח הזמנים המשוער להשקת שירות הרובוטקסי בפועל. התעשייה כולה עוקבת בדריכות אחר הצהרות טסלה בנושא, שכן הן עשויות להכתיב את קצב ההתפתחות של השוק כולו.

מספר אנליסטים מקווים כי טסלה תפתיע ותחשוף גם מידע על דגם חדש וזול יותר, המכונה בדרך כלל "מודל 2". אם אכן יקרה, זה עשוי לשנות את מפת התחרות בשוק הרכב החשמלי. חשיבות האירוע ניכרת במספרים: אמריקאים נסעו כ-3.2 טריליון מייל ב-2023. הפיכת נסיעות אלו לאוטונומיות תשחרר שעות רבות של זמן פנוי ותייצר הזדמנויות עסקיות בשווי מאות מיליארדי דולרים.

 

לא רק טסלה תרוויח

לא רק טסלה צפויה להרוויח מהרובוטקסי, חברות נוספות עשויות ליהנות מ"אפקט ההילה" שייווצר בעקבות האירוע. אנליסט ג'סטין פטרסון מ-KeyBanc מציין כי כלי רכב אוטונומיים כבר פועלים במספר שווקים מטרופוליניים בארה"ב ובעולם.

לדוגמה, Waymo, חברת הבת של אלפבית (גוגל), מובילה בתחום עם למעלה מ-100,000 נסיעות רובוטקסי בשבוע. פטרסון סבור כי ככל שהמודעות לפוטנציאל של טכנולוגיית הרובוטקסי תגדל, כך עשויה לעלות גם ההערכה לפעילות של Waymo. חברות שיתוף הנסיעות Uber ו-Lyft גם הן צפויות להרוויח מהתפתחות שוק הרובוטקסי. הרשתות והטכנולוגיה שברשותן מאפשרות להן לשלב בקלות יחסית רכבים אוטונומיים בצי הרכבים שלהן.

קיראו עוד ב"גלובל"

Uber כבר החלה לשתף פעולה עם מספר שחקניות בתחום הרכב האוטונומי, כולל , , Waymo ,Wayve וקרוז של ג'נרל מוטורס. Lyft לעומת זאת, נמצאת מאחור בתחום זה ומשקיעים מצפים לראות התקדמות בשיתופי פעולה דומים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שישקו 08/10/2024 07:47
    הגב לתגובה זו
    של נהגי מוניות וגם משיקולים נוספים של בטחון הציבור...לכן זה יכול להיות רק בחלק זניח של התחבורה.
  • 3.
    החיים 08/10/2024 06:33
    הגב לתגובה זו
    טסלה בדרך למציאות הכואבת אין קסמים ליצרן מכוניות צריך להתרכז במכירות רחבים ורווח גולמי חלומות זה נהדר...וזה יקח הרבה מאד זמן לממשם
  • 2.
    זה הזמן לקנות מספר למונית (ל"ת)
    בן 08/10/2024 00:32
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אהוד בר 07/10/2024 22:33
    הגב לתגובה זו
    זה תחום שדורש סופר סופר בטיחות ועוד בטכנלוגיה חדשנית שכנראה תידרש לפני להוכיח את עצמה בפיילוטים ארוכים.
  • זה כבר עובד בלוס אנג'לס (ל"ת)
    בן 08/10/2024 00:32
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)

הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם

עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה קזחסטן

קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?

קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי. 

היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה. 

התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.

צמיחה של 6% 

כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.