לוקהיד F35
צילום: חיל האוויר
דוחות

לוקהיד מרטין נופלת ב-7%; הרווח הנקי צנח

הפסדים במגזר הטילים והעיכובים בשדרוג תוכנית ה-F-35 פוגעים בביצועי החברה; המשקיעים מודאגים מהמשך שחיקה ברווחיות ומיוזמות ממשלתיות חדשות שעלולות לערער את מודל ההכנסות

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה לוקהיד מרטין F-35

לוקהיד מרטין Lockheed Martin Corp -0.54%   אחת מחברות הביטחון והחלל הגדולות בעולם, פרסמה תוצאות מאכזבות לרבעון הרביעי של 2024. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-18.62 מיליארד דולר, ירידה של 1.3% בהשוואה לשנה שעברה, מתחת לתחזיות האנליסטים שעמדו על 18.79 מיליארד דולר. עם זאת, ההפתעה השלילית הגדולה ביותר הייתה בשורת הרווח הנקי למניה שצנח ל-2.22 דולר בלבד, ירידה של 66.3% מתחת לתחזיות שעמדו על 6.61 דולר.


הפסד משמעותי נרשם במגזר הטילים והבקרה (MFC), שם דווח על הפסד של 1.3 מיליארד דולר, שנבע מחוזים במחירים קבועים. בחוזים אלה התחייבה החברה למחירים מסוימים מול לקוחות, אך עלויות הביצוע בפועל עלו, מה שהוביל לכך שהעבודה בוצעה בהפסד. אנליסטים ציינו כי "זהו אתגר משמעותי שמדגיש את הלחצים שבהם נמצאת החברה בתחום זה". שיעור הרווח התפעולי התכווץ ל-3.7%, ירידה חדה לעומת 12.1% בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו משקפת גם עלייה בהוצאות תפעוליות, שמקשות על החברה לשמור על שולי הרווח ההיסטוריים שלה.


תחזית מעורבת לשנת 2025


למרות התוצאות המאכזבות, לוקהיד מרטין הציגה תחזית צמיחה מתונה לשנה הקרובה. ההכנסות לשנת 2025 צפויות להגיע ל-74.25 מיליארד דולר בנקודת האמצע, עם צמיחה של 4.5% בלבד – נמוכה מקצב הצמיחה של 5.6% שנרשם ב-2024. תחזית הרווח למניה לשנה הקרובה עומדת על 27.15 דולר, נתון הנמוך ב-3.1% מתחזיות השוק. עם זאת, החברה מסיימת את 2024 עם צבר הזמנות מרשים של 176 מיליארד דולר, שמצביע על ביקוש גבוה למוצריה המתקדמים בתחום הביטחון. יחד עם זאת, החשש מהמשך שחיקה ברווחיות והאתגרים בשוקי היעד מציבים סימני שאלה על היכולת לממש את התחזיות הללו.


בחמש השנים האחרונות, לוקהיד מרטין הציגה צמיחה שנתית ממוצעת של 3.5% בלבד בהכנסות – נתון נמוך יחסית לסקטור התעשייתי. בנוסף, שיעור הרווחיות התפעולית של החברה הצטמצם ב-3.3%, מה שמצביע על אתגרים בניהול ההוצאות ובשיפור היעילות התפעולית. למרות האתגרים, החברה ממשיכה ליהנות ממעמד מוביל בשוק הביטחוני ומהסכמים ארוכי טווח עם ממשלות ברחבי העולם. הזינוק בביקוש למערכות ביטחוניות עקב מתחים גיאופוליטיים, כמו המלחמה באוקראינה, עשוי להוות הזדמנות לחברה להגדיל את הכנסותיה בטווח הארוך.



עיכובים בטכנולוגיות


אחד מהאתגרים המשמעותיים ביותר שלוקהיד מרטין מתמודדת עמו הוא עיכוב בשדרוג תוכנית ה-F-35, אשר מהווה כ-30% מהכנסותיה. שדרוג זה, הידוע כ-"Technology Refresh 3", נועד לשפר את יכולות העיבוד והתצוגה של המטוס, אך עיכובים משמעותיים בתהליך השדרוג פגעו ברווחיות מגזר האווירונאוטיקה, שהציג ירידה של 40% ברווח התפעולי ברבעון האחרון. בנוסף, יוזמות ממשלתיות חדשות, כמו הקמת משרד היעילות הממשלתית בהובלת אילון מאסק, עשויות לערער את דפוסי ההשקעה של הפנטגון.


מאסק, שביקר בעבר את תוכניות ההגנה הוותיקות, כולל ה-F-35, קרא להתמקד בפיתוח פתרונות זולים ומתקדמים יותר, דוגמת מערכות מבוססות בינה מלאכותית ומל"טים אוטונומיים. הביקורת הזו מציבה את לוקהיד מול אתגר כפול: לשמור על רלוונטיות המוצרים המסורתיים שלה ובמקביל להתמודד עם השינויים הפוטנציאליים בהעדפות הממשל, מה שמגביר את החששות בקרב משקיעים.


על אף האתגרים, לוקהיד נהנית ממעמד מוביל בתעשיית הביטחון, עם חוזים ארוכי טווח ומוניטין יציב. בשנים האחרונות החברה הציגה צמיחה שנתית ממוצעת של 3.5% בהכנסות, נתון שנחשב נמוך יחסית לתעשייה. עם זאת, הזינוק בביקוש למערכות ביטחוניות עקב מתחים גיאופוליטיים עשוי לפתוח עבורה הזדמנויות חדשות. המשקיעים מצפים לראות כיצד תצליח החברה להתמודד עם האתגרים בניהול ההוצאות, שיפור הרווחיות ושימור מעמדה מול שינויים בשוק הביטחוני.

קיראו עוד ב"גלובל"



נוסף על כך, לוקהיד מרטין מתמודדת עם אתגר חדש בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית של סין בפיתוח מטוסי קרב מדור שישי. לאחרונה, האנליסט סקוט דושל מדויטשה בנק הוריד את דירוג מניית החברה מ"קנייה" ל"החזקה" וציין כי ההתקדמות הסינית עשויה לערער את הביקוש למטוסי ה-F-35 - מוצר הדגל של לוקהיד, המהווה כ-25% מהכנסותיה. סין חשפה לאחרונה מטוס חדשני מדור שישי עם עיצוב דמוי יהלום וללא זנב מסורתי, המצביע על טכנולוגיה מתקדמת יותר מזו של ה-F-35, שנחשב למטוס דור חמישי. דושל ציין שההתפתחויות הללו עשויות להאיץ את פיתוח פרויקט NGAD האמריקאי, המיועד לייצר מטוסי דור שישי, אך חוסר הוודאות סביב התהליך והעדיפות הגוברת לרחפנים הופכים את העתיד של לוקהיד למאתגר מתמיד.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 28/01/2025 18:02
    הגב לתגובה זו
    הרי מדינות כמו סין יושבות בסלולרים מכוניות שואבי אבק וכד לא ייכנסו לAI של לוקהיד הצחקתם את המלוכסניםלכן יש כאלה שבורחים
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.