לוקהיד F35
צילום: חיל האוויר
דוחות

לוקהיד מרטין נופלת ב-7%; הרווח הנקי צנח

הפסדים במגזר הטילים והעיכובים בשדרוג תוכנית ה-F-35 פוגעים בביצועי החברה; המשקיעים מודאגים מהמשך שחיקה ברווחיות ומיוזמות ממשלתיות חדשות שעלולות לערער את מודל ההכנסות

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה לוקהיד מרטין F-35

לוקהיד מרטין Lockheed Martin Corp -1.52%   אחת מחברות הביטחון והחלל הגדולות בעולם, פרסמה תוצאות מאכזבות לרבעון הרביעי של 2024. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-18.62 מיליארד דולר, ירידה של 1.3% בהשוואה לשנה שעברה, מתחת לתחזיות האנליסטים שעמדו על 18.79 מיליארד דולר. עם זאת, ההפתעה השלילית הגדולה ביותר הייתה בשורת הרווח הנקי למניה שצנח ל-2.22 דולר בלבד, ירידה של 66.3% מתחת לתחזיות שעמדו על 6.61 דולר.


הפסד משמעותי נרשם במגזר הטילים והבקרה (MFC), שם דווח על הפסד של 1.3 מיליארד דולר, שנבע מחוזים במחירים קבועים. בחוזים אלה התחייבה החברה למחירים מסוימים מול לקוחות, אך עלויות הביצוע בפועל עלו, מה שהוביל לכך שהעבודה בוצעה בהפסד. אנליסטים ציינו כי "זהו אתגר משמעותי שמדגיש את הלחצים שבהם נמצאת החברה בתחום זה". שיעור הרווח התפעולי התכווץ ל-3.7%, ירידה חדה לעומת 12.1% בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו משקפת גם עלייה בהוצאות תפעוליות, שמקשות על החברה לשמור על שולי הרווח ההיסטוריים שלה.


תחזית מעורבת לשנת 2025


למרות התוצאות המאכזבות, לוקהיד מרטין הציגה תחזית צמיחה מתונה לשנה הקרובה. ההכנסות לשנת 2025 צפויות להגיע ל-74.25 מיליארד דולר בנקודת האמצע, עם צמיחה של 4.5% בלבד – נמוכה מקצב הצמיחה של 5.6% שנרשם ב-2024. תחזית הרווח למניה לשנה הקרובה עומדת על 27.15 דולר, נתון הנמוך ב-3.1% מתחזיות השוק. עם זאת, החברה מסיימת את 2024 עם צבר הזמנות מרשים של 176 מיליארד דולר, שמצביע על ביקוש גבוה למוצריה המתקדמים בתחום הביטחון. יחד עם זאת, החשש מהמשך שחיקה ברווחיות והאתגרים בשוקי היעד מציבים סימני שאלה על היכולת לממש את התחזיות הללו.


בחמש השנים האחרונות, לוקהיד מרטין הציגה צמיחה שנתית ממוצעת של 3.5% בלבד בהכנסות – נתון נמוך יחסית לסקטור התעשייתי. בנוסף, שיעור הרווחיות התפעולית של החברה הצטמצם ב-3.3%, מה שמצביע על אתגרים בניהול ההוצאות ובשיפור היעילות התפעולית. למרות האתגרים, החברה ממשיכה ליהנות ממעמד מוביל בשוק הביטחוני ומהסכמים ארוכי טווח עם ממשלות ברחבי העולם. הזינוק בביקוש למערכות ביטחוניות עקב מתחים גיאופוליטיים, כמו המלחמה באוקראינה, עשוי להוות הזדמנות לחברה להגדיל את הכנסותיה בטווח הארוך.



עיכובים בטכנולוגיות


אחד מהאתגרים המשמעותיים ביותר שלוקהיד מרטין מתמודדת עמו הוא עיכוב בשדרוג תוכנית ה-F-35, אשר מהווה כ-30% מהכנסותיה. שדרוג זה, הידוע כ-"Technology Refresh 3", נועד לשפר את יכולות העיבוד והתצוגה של המטוס, אך עיכובים משמעותיים בתהליך השדרוג פגעו ברווחיות מגזר האווירונאוטיקה, שהציג ירידה של 40% ברווח התפעולי ברבעון האחרון. בנוסף, יוזמות ממשלתיות חדשות, כמו הקמת משרד היעילות הממשלתית בהובלת אילון מאסק, עשויות לערער את דפוסי ההשקעה של הפנטגון.


מאסק, שביקר בעבר את תוכניות ההגנה הוותיקות, כולל ה-F-35, קרא להתמקד בפיתוח פתרונות זולים ומתקדמים יותר, דוגמת מערכות מבוססות בינה מלאכותית ומל"טים אוטונומיים. הביקורת הזו מציבה את לוקהיד מול אתגר כפול: לשמור על רלוונטיות המוצרים המסורתיים שלה ובמקביל להתמודד עם השינויים הפוטנציאליים בהעדפות הממשל, מה שמגביר את החששות בקרב משקיעים.


על אף האתגרים, לוקהיד נהנית ממעמד מוביל בתעשיית הביטחון, עם חוזים ארוכי טווח ומוניטין יציב. בשנים האחרונות החברה הציגה צמיחה שנתית ממוצעת של 3.5% בהכנסות, נתון שנחשב נמוך יחסית לתעשייה. עם זאת, הזינוק בביקוש למערכות ביטחוניות עקב מתחים גיאופוליטיים עשוי לפתוח עבורה הזדמנויות חדשות. המשקיעים מצפים לראות כיצד תצליח החברה להתמודד עם האתגרים בניהול ההוצאות, שיפור הרווחיות ושימור מעמדה מול שינויים בשוק הביטחוני.

קיראו עוד ב"גלובל"



נוסף על כך, לוקהיד מרטין מתמודדת עם אתגר חדש בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית של סין בפיתוח מטוסי קרב מדור שישי. לאחרונה, האנליסט סקוט דושל מדויטשה בנק הוריד את דירוג מניית החברה מ"קנייה" ל"החזקה" וציין כי ההתקדמות הסינית עשויה לערער את הביקוש למטוסי ה-F-35 - מוצר הדגל של לוקהיד, המהווה כ-25% מהכנסותיה. סין חשפה לאחרונה מטוס חדשני מדור שישי עם עיצוב דמוי יהלום וללא זנב מסורתי, המצביע על טכנולוגיה מתקדמת יותר מזו של ה-F-35, שנחשב למטוס דור חמישי. דושל ציין שההתפתחויות הללו עשויות להאיץ את פיתוח פרויקט NGAD האמריקאי, המיועד לייצר מטוסי דור שישי, אך חוסר הוודאות סביב התהליך והעדיפות הגוברת לרחפנים הופכים את העתיד של לוקהיד למאתגר מתמיד.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 28/01/2025 18:02
    הגב לתגובה זו
    הרי מדינות כמו סין יושבות בסלולרים מכוניות שואבי אבק וכד לא ייכנסו לAI של לוקהיד הצחקתם את המלוכסניםלכן יש כאלה שבורחים
נאסדק
צילום: טוויטר

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה

הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה נאסד"ק

נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.


בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה. 


מסחר מסביב לשעון

המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.

במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.

עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

טסלה סיימה בשיא חדש, למונייד זינקה ב-8%; הנאסד״ק עלה ב-0.2%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

השווקים בוול סטריט סיימו את יום שלישי במגמה מעורבת, לאחר שפרסום נתוני תעסוקה הצביע על תמונה לא אחידה של שוק העבודה האמריקאי. המשקיעים ניסו לאזן בין עלייה במספר המשרות שנוספו בנובמבר לבין עלייה חדה בשיעור האבטלה, שהגיעה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2021.

אחרי יום תנודתי במיוחד, מדד הנאסד״ק, המוטה לטכנולוגיה, עלה בכ־0.2%, בין היתר בעקבות עלייה במניית טסלה לשיא חדש על רקע התקדמות בפרויקט הרובוטקסי של החברה. מנגד, מדד S&P 500 ירד בכ־0.2%, ומדד דאו ג׳ונס איבד כ־0.6%, כאשר מניות של חברות תעשייה ופיננסים הכבידו על המסחר.

דו״ח התעסוקה הציג תמונה מעורבת. מספר המשרות במשק האמריקאי עלה בנובמבר ב־64 אלף בלבד, לאחר ירידה חדה באוקטובר, בין היתר על רקע צמצום בתעסוקה הפדרלית בעקבות השבתת הממשל. שיעור האבטלה עלה ל־4.6%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2021, אך כלכלנים מזהירים כי הנתונים מושפעים מגורמים חד־פעמיים ולכן אינם משקפים בהכרח שינוי מגמה ברור.

בפדרל ריזרב ובשוק ההון נוטים להתייחס לנתונים בזהירות. כלכלנים מציינים כי הנתונים האחרונים מספקים הצדקה להורדות הריבית שכבר בוצעו בעבר, אך אינם תומכים בהרחבה מוניטרית עמוקה יותר בטווח הקצר. ההערכה הרווחת היא שהבנק המרכזי יעדיף להמתין לנתוני דצמבר, שייחשבו אמינים יותר, לפני קבלת החלטות מדיניות נוספות.

נתונים נוספים מהכלכלה הריאלית מחזקים את תמונת הביניים. מכירות הקמעונאות בארה״ב נותרו כמעט ללא שינוי באוקטובר, כאשר הוצאות חזקות בכמה תחומים קוזזו בירידה במכירות רכב. במקביל, מחירי הנפט המשיכו לרדת לרמות של כ־55 דולר לחבית. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שמאטה אך אינה נשברת, תרחיש שמציב את השווקים במצב של המתנה זהירה להמשך הנתונים.