דיסקונט: נשאר בהמשך השנה בתוך תחום יעד האינפלציה

צופים מדדים חיוביים בשלושת החודשים הקרובים, עם עלייה של 0.3% במאי. מציינים - האינפלציה הנמוכה ב-12 החודשים האחרונים חריגה בהשוואה לרוב המשקים המפותחים בעולם
שי פאוזנר |

התחזית להמשך השנה, היא לעליית שיעור האינפלציה השנתי אל תוך תחום יעד האינפלציה. שיעור האינפלציה הסופי ייגזר כמובן משיעור הפיחות שיתממש בפועל בהמשך השנה. כך אומרים היום (ד') ד"ר רמי אמיר וצבי סין-דוד ממחלקת המאקרו כלכלה של החטיבה הפיננסית בבנק דיסקונט.

בפרסום צפי למצב המשק בהמשך השנה, סוקרים השניים את התנהלותו בתקופה האחרונה, ומזכירים, כי האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים נמצאת שוב עמוק מתחת לגבול התחתון של יעד האינפלציה של הממשלה העומד על 1-3 אחוזים לשנה. לדבריהם, "אינפלציה נמוכה זו חריגה בהשוואה לרוב המשקים המפותחים בעולם - שם נרשמת בחודשים האחרונים יציבות (ברמות גבוהות יותר מאשר בישראל) או עלייה בקצבי האינפלציה על רקע הרמה הגבוהה של מחירי האנרגיה בעולם".

בבנק שמים היום דגש על כך שמדד המחירים הסיטוניים של תפוקת התעשייה ליעדים מקומיים עלה בחודש אפריל ב-1.7 אחוזים ומתחילת השנה ב-2.7 באחוזים המדד. ללא דלקים עלה באפריל ב-0.9%, מתחילת השנה ב-2.2% וב-12 החודשים האחרונים ב-6.3%. העלייה במדד באפריל, הם מסבירים, משקפת התייקרויות במרבית ענפי התעשייה ובמיוחד במוצרי הלבשה (26.2 אחוזים) וזיקוק נפט ומוצריו (11.1 אחוזים). מדד מחירי התשומה בבנייה למגורים עלה בחודש אפריל ב-0.3 אחוזים ומתחילת השנה ב-1.4 אחוזים.

בדיסקונט מציינים, כי מדד אפריל הבליט עוד יותר את הפער שבין ההתפתחויות מתחילת השנה במדד המחירים הסיטונאיים (2.7%) למדד המחירים הכללי (0.1%). פער זה מתווסף לזה שהיה בשיעורי העלייה של שני המדדים בשנה שעברה: 7.5% במדד הסיטונאיים מול 1.2% בלבד במדד המחירים לצרכן. על פי הכלכלנים - ד"ר אמיר וסין-דוד, חלק מפער זה יכול להיות מוסבר על ידי שחיקת רווחים במגזר הקמעונאי, ואולם על פי ניסיון העבר יש לצפות להצטמצמות הפער בהמשך השנה בדרך של התגלגלות חלקית לפחות של עליות המחירים הסיטונאיים למדד המחירים לצרכן.

השניים מציגים היום תחזית למדדי החודשים הקרובים, לפיה מדד מאי יעלה ב-0.3%, יוני ב-0.2% ויולי ב-0.2% גם הוא.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.