מע"מ במכירת מקרקעין ע"י אגודה שיתופית לחבריה
הכותבים עונים לשאלה האם מכירת מקרקעין על ידי אגודה שיתופית לחבריה חייבת במע"מ.
שאלה
אגודה שיתופית העוסקת ברפתנות ורשומה כעוסק מורשה מוכרת קרקעות לחלק מחבריה במחיר נמוך משווי שוק. זכאות החברים לרכישת המקרקעין במחיר מופחת נקבעה במסגרת הגרלה. חברי האגודה הינם שכירים.
(א) האם מכירת המקרקעין חייבת במס ערך מוסף?
(ב) אם כן, מה מחיר העסקה לצורכי מע"מ?
תשובה
כללי
חוק מס ערך מוסף, תשל"ו – 1975 (להלן: "החוק" או "חוק מע"מ"), ככלל, אינו מבחין בין אגודה שיתופית (להלן: "אג"ש") לבין חבר בני אדם אחר (כגון, חברה). כפועל יוצא, היבטי המיסוי במקרה דנן יקבעו בהתאם לדין הכללי.
המקרה הנדון כרוך בשתי סוגיות עיקריות, כדלהלן: (א) האם מכירת הקרקעות (להלן גם: "מקרקעין") היא "עסקה", כהגדרת המונח בחוק, ו- (ב) במידה ומכירת המקרקעין הינה עסקה, האם תמורתה תקבע בהתאם למחיר המכירה (המחיר שהוסכם) או בהתאם לשווי ההוגן (שווי שוק) של המקרקעין.
קיומה של עסקה
עסקה מוגדרת בסעיף 1 לחוק כדלקמן:
"כל אחת מאלה -
1. מכירת נכס או מתן שירות בידי עוסק במהלך עסקו, לרבות מכירת ציוד.
2. מכירת נכס אשר נוכה מס התשומות שהוטל על מכירתו למוכר או על יבואו בידי המוכר.
3. עסקת אקראי".
בהתאם לחלופה הראשונה להגדרת עסקה, מכירת ציוד (נכס הון) של עסק הינה עסקה. הגדרת ציוד בסעיף 1 לחוק רחבה וכוללת נכס (לרבות מקרקעין) ששימש, משמש או נועד לשמש עוסק בעסקיו. יוצא איפוא, כי במידה והמקרקעין הינם נכסי הון עסקיים (ר"ק) של האג"ש, מכירתם הינה עסקה החייבת במס ערך מוסף (להלן: "מס"), בהתאם לסעיף 2 לחוק.
יש לציין כי במידה וייעוד המקרקעין שונה בעבר מעסקי לפרטי/ציבורי (ראה להלן פס"ד אביגדור) ולאחר שינוי הייעוד האג"ש אינה עושה במקרקעין שימוש לצורך עסקיה, רשאית האג"ש לדווח על שינוי הייעוד כ"מכר" לצורך מע"מ, ולמן שינוי הייעוד המקרקעין אינם בגדר "ציוד" בעסק (ראה גם הוראת פרשנות 3/93). כפועל יוצא, במקרה כאמור, מכירת המקרקעין לחברי האג"ש אינה עסקה על פי חלופה 1 להגדרה. אולם, יש לבחון האם מכירת המקרקעין הינה עסקה בהתאם לחלופה 3 להגדרה - עסקת אקראי. נדגיש כי האמור לעיל מותנה בכך ששינוי הייעוד דווח כ"מכר" לצורך מע"מ, אחרת מכירת המקרקעין לחברי האג"ש הינה עסקה על פי חלופה 1 להגדרה.
עסקת אקראי מוגדרת בחוק, כדלהלן:
"1. מכירת טובין או מתן שירות באקראי, כשהמכירה או השירות הם בעלי אופי מסחרי.
2. מכירת מקרקעין לעוסק בידי אדם שאין עיסוקו במכירת מקרקעין, וכן מכירת מקרקעין, בידי אדם כאמור, למעט מכירת דירת מגורים, למלכ"ר, או למוסד כספי".
במקרה דנן, מכירת המקרקעין הינה לפרטיים (שכירים), ולכן היא אינה בגדר עסקת אקראי.
במאמר מוסגר, נציין כי בהתאם להלכת אביגדור (ע"א 569/81, אביגדור מושב עובדים נ' מנהל מע"מ) לאג"ש, שבה מאוגדים חברי מושב חקלאי, מבחינה מהותית שלושה תפקידים עיקריים, כדלהלן: (א) עסקי – קידום עסקי החברים והאגודה, (ב) ניהול החיים הציבוריים – טיפוח הנאתם ורווחתם של החברים, לרבות טיפוח החיים בצוותא, ו- (ג) סטטוטורי. עסקאות של אג"ש במסגרת תפקידיה שבסעיפים ב' ו- ג' לעיל אינן חייבות במע"מ.
יוצא איפוא, כי במידה והמקרקעין הינם "ציוד" בעסק (ר"ק), מכירתם לחברי האג"ש הינה עסקה ונדרש לבחון את אופן קביעת מחירה לצורך מע"מ. אחרת, מכירת המקרקעין אינה עסקה וכפועל יוצא אינה חייבת במס.
מחיר העסקה
סעיף 7 לחוק קובע כי מחיר עסקה הוא התמורה המוסכמת (גם אם זו נמוכה משווי השוק של הנכס או השירות). אולם, בהתאם לסעיף 10 לחוק, מחיר עסקה שמחירה הושפע מיחסים מיוחדים יהא המחיר שהיה משתלם בעדה בתנאים רגילים. נשאלת השאלה, איפוא, האם המחיר במקרה דנן הושפע מיחסים מיוחדים.
החוק אינו מגדיר את המונח "יחסים מיוחדים". את הפרשנות הראויה למונח זה ניתן ללמוד, בין היתר, מהפסיקה, מחוקים אחרים ומההתייחסות הכללית בחוק לעסקאות דומות. כך לדוגמה, בעל שליטה מוגדר בסעיף 3(ט) לפקודת מס הכנסה, כדלהלן:
"מי שמחזיק או זכאי לרכוש, במישרין או בעקיפין, לבדו או ביחד עם קרובו, אחד מאלה:
(1) 5% לפחות מהון המניות שהוצא;
(2) 5% לפחות מכוח ההצבעה בחברה;
(3) זכות לקבל 5% לפחות מרווחי החברה או מנכסיה בעת פירוק;
(4) זכות למנות מנהל."
כמו כן, יחסים מיוחדים מוגדרים בסעיף 129 לפקודת המכס, כדלהלן:
""יחסים מיוחדים " -
(1) יחסים בין צדדים לעסקת ייבוא שמתקיים בהם לפחות אחד מאלה -
(א) אחד מהצדדים לעסקה הוא נושא משרה בעסקו של האחר; לעניין זה, "נושא משרה" - דירקטור, מנהל כללי, מנהל עסקים ראשי, משנה למנהל כללי, סגן מנהל כללי, מנהל אחר הכפוף במישרין למנהל הכללי, וכל ממלא תפקיד כאמור בחברה אף אם תוארו שונה;
(ב) הצדדים לעסקה מוכרים על פי דין כשותפים לעסקים;
(ג) הצדדים לעסקה הם עובד ומעביד;
(ד) אדם כלשהו הוא בעלים, שולט או מחזיק, בחמישה אחוזים או יותר מזכויות ההצבעה או מהמניות בכל אחד מהצדדים לעסקה, במישרין או בעקיפין;
(ה) אחד מהצדדים לעסקה שולט באחר, במישרין או בעקיפין;
(ו) הצדדים לעסקה נשלטים בידי צד שלישי, במישרין או בעקיפין;
(ז) הצדדים לעסקה שולטים ביחד בצד שלישי, במישרין או בעקיפין;
(ח) הצדדים לעסקה הם קרובי משפחה; לעניין זה, "קרוב משפחה" - בן זוג, אח, אחות, הורה, הורי הורה, הורה של בן הזוג, צאצא, צאצא של בן הזוג, ובן זוגו של כל אחד מאלה;
(2) לעניין הגדרה זו יראו אדם כשולט באחר כאשר הוא מצוי בעמדה חוקית או מעשית המאפשרת לו להגביל או לכוון את פעילותו;
(3) סוכן בלעדי, מפיץ בלעדי או בעל זכיון בלעדי, בעסקו של אחר, יהא תיאור היחסים ביניהם אשר יהא, יראו כאילו מתקיימים ביניהם יחסים מיוחדים רק אם מתקיים לגביהם לפחות אחד התנאים שבפסקה (1);"
ברם, קיומם של יחסים מיוחדים, לעניין סעיף 10 לחוק, לדעתנו, אינו מוגבל ליחסי שליטה, להחזקה בשיעור מסוים בזכויות הצבעה (או זכויות לרווחים) או לקרבה משפחתית. בפס"ד דדון (ע"ש 265/88, א. דדון בע"מ נ' מנהל המכס ומע"מ) מציין כבוד השופט ביין, לעניין יחסים מיוחדים, כדלהלן: "אם אני נותן הנחה לקרוב משפחה, אני עושה זאת מתוך שיקול "זר" של יחסי החיבה שאני רוחש לו. או כשאני עושה הנחה לשותפי הרי נובע הדבר בד"כ מתוך רצון לשמור על יחסים תקינים ולהביא לחיזוק הקשרים המסחריים בינינו". בפס"ד תפארת (ע"ש 1178/91, תפארת שלמה בע"מ נ' מנהל מע"מ) נקבע כי שליטה על פנקס החשבוניות של נישום הינה סממן לקיומם של יחסים מיוחדים. את המסקנה דלעיל ניתן להקיש גם מהגדרת שירות בסעיף 1 לחוק, הכוללת בחבר בני אדם, עשייה למען חבריו (ולא למען בעלי עניין או בעלי שליטה) (ראה גם הוראת פרשנות 21/81).
בפס"ד דנקנר (ד"נ 22/71, לילי וזלמן דנקנר נ' מנהל מס שבח מקרקעין) קובע בית המשפט, לעניין הגדרת "שווי" בחוק מס שבח, כי מכירת דירות לזכאי משרד השכון נגועה ביחסים מיוחדים, מכיוון שהמוכרת פעלה כזרוע מבצעת של המדינה, שכוונתה הייתה להבטיח שכון זול לאלה הזקוקים לכך. כאן המקום להדגיש, כי אין בהכרח להקיש מהמשמעות שניתנה למושג "יחסים מיוחדים" בחוק מס שבח, לעניין הגדרת שווי, למשמעות המושג בחוק מע"מ. שהרי, בחוק מע"מ עקרון "התמורה המוסכמת" היא הכלל ומחיר השוק הוא בגדר חריג. לעומת זאת, בחוק מס שבח שווי הוגן הוא הכלל וה"תמורה המוסכמת" היא בגדר חריג.
אולם, לא כל עסקה בה קיימים יחסים מיוחדים בין הצדדים הינה בתחולת סעיף 10 לחוק, אלא רק כאשר מחיר העסקה הושפע מקיומם של היחסים המיוחדים. מחיר עסקה עם צד קשור עשוי להיות נמוך ממחירן של עסקאות אחרות מסיבות שונות, ולאו דווקא מקיומם של יחסים מיוחדים, כגון, כתוצאה מהנחת כמות ו/או הנחה בגין ביטחון גביה. כך לדוגמה, מכירה של נכס לחברי אג"ש במחיר נמוך משווי שוק, אינו מושפע מיחסים מיוחדים במידה והנחה דומה הייתה ניתנת לקבוצה גדולה אחרת של רוכשים ("הנחת כמות") (ראה גם ע"ש 29/86, קו- אופ זבולון בע"מ נ' מנהל מע"מ חיפה).
כמו כן, ייתכן כי מחיר העסקה הושפע הן מקיומם של יחסים מיוחדים והן מסיבות אחרות - מסחריות, כמפורט לעיל. לדעתנו, מחיר העסקה לצורך מס, במקרה כאמור, הינו השווי ההוגן של המקרקעין מותאם לנסיבות הספציפיות של העסקה. שהרי, תכלית סעיף 10 הינה לנטרל את המרכיב הזר בעסקה (בלבד) המעוות את המחיר הכלכלי. כך לדוגמה, במידה ושוויו ההוגן של נכס הינו 10,000 אלפי ש"ח והנכס נמכר לבעל שליטה תמורת 9,000 אלפי ש"ח, יש לפצל את מרכיב ההנחה לשתיים – להפחתה בגין יחסים מיוחדים ולהנחה מסחרית (אם קיימת). אם נניח כי סכום ההנחה המסחרית בדוגמה הנ"ל הינו 600 אלפי ש"ח, מחיר העסקה לצורך מע"מ (בהתאם לסעיף 10 לחוק) הינו 9,400 אלפי ש"ח (=10,000-600).
במקרה דנן, לדעתנו, יש לבחון את מאפייני ההגרלה ואופן קביעת מחיר המכירה של הקרקעות לחברי האגודה. כגון, האם תנאי יסודי להשתתפות בהגרלה הינה חברות באג"ש, האם כלל חברי האג"ש השתתפו בהגרלה וכיצד נקבע מחיר המכירה של המקרקעין. במידה והחברות באג"ש היא הסיבה למחיר המופחת ואין רציונל כלכלי-עסקי בבסיס קביעת המחיר, אנו נוטים לפרשנות כי מחיר העסקה הושפע מיחסים מיוחדים וכפועל יוצא מחירה לצורך מע"מ יקבע בהתאם לסעיף 10 לחוק. אחרת, מחיר העסקה הינו התמורה המוסכמת.
סיכום
במידה והמקרקעין הינם "ציוד" בעסק, מכירתם לחברי האג"ש הינה עסקה החייבת במס. מחיר העסקה, במקרה כאמור, הינו המחיר המוסכם או שווי השוק של המקרקעין, תלוי במאפייני ההגרלה ואופן קביעת מחיר המכירה, כמפורט לעיל. במידה ומכירת המקרקעין אינה עסקה, אין תחולה לחוק מע"מ והמכירה אינה חייבת במס.

משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
יום שלישי, 23:00. חדר המגורים בבסיס האימונים בדרום שקט יחסית. אור יחיד בוקע מהפינה שבה יושב סמל איתי כהן. רוב חבריו לפלוגה כבר קרסו מותשים מיום מפרך בשטח, אך הוא לא מצליח לעצום עין. הראש שלו עובד שעות נוספות על הגרף האדום המהבהב באפליקציית המסחר בטלפון הנייד שלו. איתי, לוחם בגדוד חי"ר, לא חולם רק על סוף המסלול או על הדרגות הבאות.
במקום סתם לגלול באינסטגרם, הוא מנצל את השעות השקטות כדי לנהל תיק השקעות קטן. "כשהחבר'ה מדברים על המשחק כדורגל אתמול, אני בודק מה עשה הביטקוין", הוא מספר בחיוך קטן.
בין שמירה לשמירה ובין אימון ניווט למארב, איתי חולם במספרים, והוא לא לבד. בשנתיים האחרונות, המסכים של הסמארטפונים השתנו: אפליקציות משחקים פינו את מקומן לאפליקציות בנקאות, ושיחות על כדורגל או יציאות לסופ"ש הוחלפו בדיונים על מדדי S&P 500, קרנות מחקות וגם קריפטו. בסיסי צה"ל הפכו, בניגוד גמור לדימוי המסורתי של "תקופת ביניים" חסרת דאגות כלכליות, לחממת השקעות לוהטת, והשינוי הזה אינו מקרי.
נקודת המפנה המשמעותית התרחשה בינואר 2022, אז נכנסה לתוקף העלאה דרמטית בשכר החיילים הסדירים - זינוק של 50%. עבור לוחם כמו איתי, מדובר בתוספת משמעותית שהפכה את המשכורת החודשית מכסף כיס סמלי לסכום המאפשר חיסכון משמעותי. "פתאום אתה רואה 'נכנס לחשבון 2,400 שקל'", הוא מסביר, "זה סכום שאפשר לעשות איתו משהו. להשאיר אותו בעו"ש זה פשוט לבזבז אותו על שטויות. הבנתי שאני רוצה שהכסף הזה יעבוד בשבילי".
- בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
- יפן מתכננת תקציב ביטחון שיא של 60 מיליארד דולר: רחפנים ורובוטים במקום חיילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלק מהשגרה, כמו טיול לשק"ם
הגורם השני שתרם לשינוי הוא הזמן. במיוחד בקרב המשרתים בתפקידי לחימה, שגרת השירות כרוכה בימים ארוכים של המתנה, שעות רבות בבסיס ויציאות מצומצמות הביתה (מגמה שהתעצמה משמעותית מאז ה-7 באוקטובר). הזמן הזה, שבעבר נוצל למנוחה או שיחות בטלות, מתועל כיום ללימוד. "אנחנו יושבים באוהל, אחרי שסיימנו את המשימות, במקום סתם לגלול בטיקטוק, אנחנו רואים סרטוני הסבר על בורסה. זה הפך להיות חלק מהשגרה, כמו טיול לילי לשק"ם", מספר איתי.
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
