אהוד שפירא תוקף: הרגולציה איננה דוחפת פה ליזמות

המשנה למנכ"ל לאומי אומר היום בכנס בנקאות, שבשנה-שנתיים האחרונות, וכנראה שגם בשנת 2005, אחד האתגרים הגדולים של לאומי הוא התמודדות עם הרגולציה
שי פאוזנר |

בתקופה של צמיחה וסימני צמיחה שהופכים לצמיחה, חשוב לזכור ולהזכיר, כי תנאי הרגולציה במשק הישראלי אינם דוחפים ליזמות ולעשיית עסקים. בשנים האחרונות אנו רואים תופעה של 'יציאה החוצה' של גופים עסקיים ושל אנשי עסקים. תופעה זו, שהתאפשרה בזכות הליברליזציה במט"ח, היא תופעה חיובית, אך למרבה הצער היא נעשית בשנים האחרונות לא רק מתוך בחירה אלא גם מתוך הכרח ? וזה הרבה פחות חיובי. כך אמר היום ד"ר אהוד שפירא, משנה בכיר למנכ"ל לאומי בכנס הבנקאות השנתי של BDO זיו האפט וגלובס.

לדבריו, ניתן לראות כי הרגולציה הגבילה עד מאוד את היכולת של הבנקים לצמוח בשוק המקומי. הוראות כמו: הגבלות על השקעות ריאליות (קונגלומרט), פיקוח על ההכנסות מעמלות, הגבלות על מתן אשראי ללווים הגדולים, אילוץ הבנקים להתנתק מתחומי פעילות שלמים (קופות גמל, קרנות נאמנות, חיתום וכו') והצבת קשיים על ביצוע איגוח. יותר מכך ? הרגולציה נותנת עדיפות למתחרים של הבנקים בתחומי הפעילות המסורתיים שלנו ? חברות ביטוח, בנקים זרים ברוקרים וכו'.

הוא הסביר, כי במקביל רואים יותר ויותר חברות ישראליות, מענפי משק שונים ? לא רק נדל"ן ? שמסיטות חלק או את רוב פעילותן לחו"ל. הסיבות לכך הן בעיקר המיתון במשק הישראלי, גודלו (יותר נכון קוטנו...) של השוק המקומי, הזדמנויות בשווקים בחו"ל, אבל, גם כאן משחק הרגולטור תפקיד לא קטן, על ידי הגבלת היכולת של החברות המובילות במשק לקבל אשראי בנקאי (מגבלת לווים גדולים) וגם לבצע רכישות ומיזוגים.

על הרקע הזה, אומר שפירא, הגיעו הבנקים הגדולים למסקנה שעליהם להפנות את תשומת הלב למקורות צמיחה מחוץ לישראל וקבעו לעצמם יעדים להרחבת הפעילות בחו"ל.

עד היום, הפעילות של הבנקים בחו"ל התמקדה לדבריו, במדינות שעונות על שני קריטריונים בעיקר: הראשון, המדינה מהווה מרכז פיננסי עולמי. והשני, קיומה של קהילה יהודית מבוססת עם קשרים עסקיים לישראל. המדינות האלו הן ארה"ב ובריטניה. הפעילות בשווייץ התפתחה מסיבות מעט אחרות.

בהתייחסו להרחבת הפעילות בחו"ל, ציין ד"ר שפירא, כי "בסדרי גודל משמעותיים, קיים קושי לעשות זאת בשווקים המסורתיים שבהם הבנקים פועלים בחו"ל ? ארה"ב או אירופה - מסיבות של תחרות עם ענקים ורמת מכפילים מוגזמת (ראו את דוגמת Signature). יחד עם זאת, צפויות רכישות נוספות במקומות האלה על בסיס ניצול הזדמנויות שונות (לדוגמא: לאומי בריטניה רכש את הפעילות הבנקאית של Bank Riggs). לכן, כשאנו מדברים על צמיחה משמעותית אנו מדברים הן על יציאה אל מחוץ לתחום הלקוחות המסורתיים שלנו בחו"ל ? הקהילות היהודיות ובעיקר יציאה למדינות חדשות שבהן אין לנו נוכחות כיום".

"בתחום הלקוחות, הכיוון הוא להגביר פעילות מול לקוחות עסקיים ישראליים וגם מול לקוחות עסקיים. אנו בלאומי שואפים ללוות את הלקוחות שלנו, עסקיים ופרטיים, בעסקים שלהם ובפעילות הבנקאית בכל מקום בעולם שבו הם מקיימים עסקים".

"בתחום הגדלת הפיזור הגיאוגרפי, הכיוון הוא השווקים במרכז ומזרח אירופה ואולי אפילו למזרח הרחוק. היתרונות של שווקים אלה הם: מחירים סבירים, שיעורי הצמיחה גבוהים ופעילות משמעותית של חברות ישראליות. התנאי לכניסה לשוק מסוים מבחינתנו הוא פעילות משמעותית של חברות ישראליות בשוק זה".

לסיכום דבריו בנושא אמר ד"ר שפירא: "לאומי עושה מאמצים גדולים ללמוד את השווקים בחו"ל ולמצוא את המקומות בהם יש לנו יתרונות יחסיים כדי למקום מקורות לצמיחה בפעילות אבל חשוב להבין שכך הבנקים נדחפים ע"י הרגולציה להגברת הפעילות בחו"ל אין רק תועלת אלא גם סיכונים לא מעטים איתם נידרש להתמודד: סיכונים פוליטיים ? מדינות מחוץ ל-OECD, סיכונים ניהוליים ? אתגרים בשליטה ובקרה על פעילות בינלאומית נרחבת, וסיכונים משפטיים ? מערכות חוקים ואכיפה שבחלקן עדיין אינן מתקדמות מספיק".

בהתייחס לרגולציה אמר ד"ר שפירא: אם באתגרים העומדים בפני מערכת הבנקאות עסקינן, הרי שבשנה-שנתיים האחרונות, ולצערי כנראה שגם בשנת 2005, אחד האתגרים הגדולים שלנו הוא התמודדות עם הרגולציה. לצערי אנו נתקלים במצב שבו הרגולטורים נוקטים, בחלק מהמקרים, בצעדים דרסטיים שאינם מקובלים לחלוטין בשום מקום בעולם ולדעתי צעדים אלו מהווים גורם מעכב ולא גורם מקדם למטרות אותן רוצים להשיג.

רפורמת בכר היא דוגמא ל"גורם מעכב". על מרבית הרפורמות שנעשו עד לרפורמה המוצעת ניתן לומר בהחלט שהן מקדמות את פיתוח שוק ההון והגברת התחרותיות בו. בכל מקום בעולם כשרוצים להגביר תחרות יוצרים הקלות או נותנים הטבות למתחרים חדשים. באה ועדת בכר וקובעת שעל מנת להגביר את התחרות יש להוציא מתחרים מהשוק.

בכל העולם המערבי עוברים בנקים ל"ארכיטקטורה פתוחה": מכירת מוצרים של יצרנים שונים, לדבריו. במקום לקבוע כללים שיגבירו את השקיפות כלפי המשקיעים אוסרים על הבנקים לגבות עמלות הפצה ורוצים ליישם מודל שלא עובד בשום מקום אחר בעולם. שפירא אמר, "לא יתכן גם, שכל פעם שבנק ירצה לחתום על הסכם עם גוף מוסדי הוא יצטרך לקבל אישור מ-3 רשויות שונות (רשות ני"ע, הממונה על ההגבלים והפקח על הבנקים). אני יודע שהאוירה הציבורית בנושא ועדת בכר היא להתייחס לכל האמירות של הבנקים בנושא כאינטרסנטיות, אבל אני חושב שהמשק עלול לשלם מחיר כבד, אם ההמלצות ייושמו כפי שהן מוצגות כיום".

ד"ר שפירא סבור שיש מקום שהרגולטורים, והכוונה איננה רק בהקשר של 'ועדת בכר', יפנו את העיניים החוצה אל עמיתיהם בחו"ל. יש מקום שהרגולטורים שלנו יבחנו את המודלים הקיימים בכלכלות הגדולות ויפעלו להעתקה של מודלים שלמים ויעסקו פחות בפיתוח מודלים יחודיים שלא נבחנו בשום מקום בעולם או ב"בישול" של מודלים ע"י העתקה "קצת מכאן וקצת משם" ? המחיר שהמשק ישלם אם ה'ניסויים המדעיים' האלו יכשלו עלול להיות כבד ביותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.

ביטוח לאומי
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה

עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר

ענת גלעד |
במשך עשורים, השם "ביטוח לאומי" היה מילה נרדפת לחוסר יעילות, בירוקרטיה סבוכה, מוזיקת המתנה אינסופית בטלפון והררי טפסים שצריך למלא שוב ושוב. אך המציאות של דצמבר 2025 שונה בתכלית. הלחץ חסר התקדים של השנתיים האחרונות - הצורך לתת מענה מהיר לעשרות אלפי נפגעי מלחמה, משרתי מילואים ומפונים - אילץ את המערכת המגושמת לבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שהייתה צריכה לקרות מזמן. היום, המערכות הדיגיטליות לא רק "ידידותיות יותר", במוסד לביטוח לאומי גם טוענים שהן פועלות באופן אקטיבי כדי למנוע מצב שבו זכויות של אזרחים הולכות לאיבוד בגלל חוסר ידיעה או קושי במילוי טפסים ידניים.

מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר

האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.


כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום

החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.


סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם

בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים.

ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות

אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.


טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.