אהוד שפירא תוקף: הרגולציה איננה דוחפת פה ליזמות

המשנה למנכ"ל לאומי אומר היום בכנס בנקאות, שבשנה-שנתיים האחרונות, וכנראה שגם בשנת 2005, אחד האתגרים הגדולים של לאומי הוא התמודדות עם הרגולציה
שי פאוזנר |

בתקופה של צמיחה וסימני צמיחה שהופכים לצמיחה, חשוב לזכור ולהזכיר, כי תנאי הרגולציה במשק הישראלי אינם דוחפים ליזמות ולעשיית עסקים. בשנים האחרונות אנו רואים תופעה של 'יציאה החוצה' של גופים עסקיים ושל אנשי עסקים. תופעה זו, שהתאפשרה בזכות הליברליזציה במט"ח, היא תופעה חיובית, אך למרבה הצער היא נעשית בשנים האחרונות לא רק מתוך בחירה אלא גם מתוך הכרח ? וזה הרבה פחות חיובי. כך אמר היום ד"ר אהוד שפירא, משנה בכיר למנכ"ל לאומי בכנס הבנקאות השנתי של BDO זיו האפט וגלובס.

לדבריו, ניתן לראות כי הרגולציה הגבילה עד מאוד את היכולת של הבנקים לצמוח בשוק המקומי. הוראות כמו: הגבלות על השקעות ריאליות (קונגלומרט), פיקוח על ההכנסות מעמלות, הגבלות על מתן אשראי ללווים הגדולים, אילוץ הבנקים להתנתק מתחומי פעילות שלמים (קופות גמל, קרנות נאמנות, חיתום וכו') והצבת קשיים על ביצוע איגוח. יותר מכך ? הרגולציה נותנת עדיפות למתחרים של הבנקים בתחומי הפעילות המסורתיים שלנו ? חברות ביטוח, בנקים זרים ברוקרים וכו'.

הוא הסביר, כי במקביל רואים יותר ויותר חברות ישראליות, מענפי משק שונים ? לא רק נדל"ן ? שמסיטות חלק או את רוב פעילותן לחו"ל. הסיבות לכך הן בעיקר המיתון במשק הישראלי, גודלו (יותר נכון קוטנו...) של השוק המקומי, הזדמנויות בשווקים בחו"ל, אבל, גם כאן משחק הרגולטור תפקיד לא קטן, על ידי הגבלת היכולת של החברות המובילות במשק לקבל אשראי בנקאי (מגבלת לווים גדולים) וגם לבצע רכישות ומיזוגים.

על הרקע הזה, אומר שפירא, הגיעו הבנקים הגדולים למסקנה שעליהם להפנות את תשומת הלב למקורות צמיחה מחוץ לישראל וקבעו לעצמם יעדים להרחבת הפעילות בחו"ל.

עד היום, הפעילות של הבנקים בחו"ל התמקדה לדבריו, במדינות שעונות על שני קריטריונים בעיקר: הראשון, המדינה מהווה מרכז פיננסי עולמי. והשני, קיומה של קהילה יהודית מבוססת עם קשרים עסקיים לישראל. המדינות האלו הן ארה"ב ובריטניה. הפעילות בשווייץ התפתחה מסיבות מעט אחרות.

בהתייחסו להרחבת הפעילות בחו"ל, ציין ד"ר שפירא, כי "בסדרי גודל משמעותיים, קיים קושי לעשות זאת בשווקים המסורתיים שבהם הבנקים פועלים בחו"ל ? ארה"ב או אירופה - מסיבות של תחרות עם ענקים ורמת מכפילים מוגזמת (ראו את דוגמת Signature). יחד עם זאת, צפויות רכישות נוספות במקומות האלה על בסיס ניצול הזדמנויות שונות (לדוגמא: לאומי בריטניה רכש את הפעילות הבנקאית של Bank Riggs). לכן, כשאנו מדברים על צמיחה משמעותית אנו מדברים הן על יציאה אל מחוץ לתחום הלקוחות המסורתיים שלנו בחו"ל ? הקהילות היהודיות ובעיקר יציאה למדינות חדשות שבהן אין לנו נוכחות כיום".

"בתחום הלקוחות, הכיוון הוא להגביר פעילות מול לקוחות עסקיים ישראליים וגם מול לקוחות עסקיים. אנו בלאומי שואפים ללוות את הלקוחות שלנו, עסקיים ופרטיים, בעסקים שלהם ובפעילות הבנקאית בכל מקום בעולם שבו הם מקיימים עסקים".

"בתחום הגדלת הפיזור הגיאוגרפי, הכיוון הוא השווקים במרכז ומזרח אירופה ואולי אפילו למזרח הרחוק. היתרונות של שווקים אלה הם: מחירים סבירים, שיעורי הצמיחה גבוהים ופעילות משמעותית של חברות ישראליות. התנאי לכניסה לשוק מסוים מבחינתנו הוא פעילות משמעותית של חברות ישראליות בשוק זה".

לסיכום דבריו בנושא אמר ד"ר שפירא: "לאומי עושה מאמצים גדולים ללמוד את השווקים בחו"ל ולמצוא את המקומות בהם יש לנו יתרונות יחסיים כדי למקום מקורות לצמיחה בפעילות אבל חשוב להבין שכך הבנקים נדחפים ע"י הרגולציה להגברת הפעילות בחו"ל אין רק תועלת אלא גם סיכונים לא מעטים איתם נידרש להתמודד: סיכונים פוליטיים ? מדינות מחוץ ל-OECD, סיכונים ניהוליים ? אתגרים בשליטה ובקרה על פעילות בינלאומית נרחבת, וסיכונים משפטיים ? מערכות חוקים ואכיפה שבחלקן עדיין אינן מתקדמות מספיק".

בהתייחס לרגולציה אמר ד"ר שפירא: אם באתגרים העומדים בפני מערכת הבנקאות עסקינן, הרי שבשנה-שנתיים האחרונות, ולצערי כנראה שגם בשנת 2005, אחד האתגרים הגדולים שלנו הוא התמודדות עם הרגולציה. לצערי אנו נתקלים במצב שבו הרגולטורים נוקטים, בחלק מהמקרים, בצעדים דרסטיים שאינם מקובלים לחלוטין בשום מקום בעולם ולדעתי צעדים אלו מהווים גורם מעכב ולא גורם מקדם למטרות אותן רוצים להשיג.

רפורמת בכר היא דוגמא ל"גורם מעכב". על מרבית הרפורמות שנעשו עד לרפורמה המוצעת ניתן לומר בהחלט שהן מקדמות את פיתוח שוק ההון והגברת התחרותיות בו. בכל מקום בעולם כשרוצים להגביר תחרות יוצרים הקלות או נותנים הטבות למתחרים חדשים. באה ועדת בכר וקובעת שעל מנת להגביר את התחרות יש להוציא מתחרים מהשוק.

בכל העולם המערבי עוברים בנקים ל"ארכיטקטורה פתוחה": מכירת מוצרים של יצרנים שונים, לדבריו. במקום לקבוע כללים שיגבירו את השקיפות כלפי המשקיעים אוסרים על הבנקים לגבות עמלות הפצה ורוצים ליישם מודל שלא עובד בשום מקום אחר בעולם. שפירא אמר, "לא יתכן גם, שכל פעם שבנק ירצה לחתום על הסכם עם גוף מוסדי הוא יצטרך לקבל אישור מ-3 רשויות שונות (רשות ני"ע, הממונה על ההגבלים והפקח על הבנקים). אני יודע שהאוירה הציבורית בנושא ועדת בכר היא להתייחס לכל האמירות של הבנקים בנושא כאינטרסנטיות, אבל אני חושב שהמשק עלול לשלם מחיר כבד, אם ההמלצות ייושמו כפי שהן מוצגות כיום".

ד"ר שפירא סבור שיש מקום שהרגולטורים, והכוונה איננה רק בהקשר של 'ועדת בכר', יפנו את העיניים החוצה אל עמיתיהם בחו"ל. יש מקום שהרגולטורים שלנו יבחנו את המודלים הקיימים בכלכלות הגדולות ויפעלו להעתקה של מודלים שלמים ויעסקו פחות בפיתוח מודלים יחודיים שלא נבחנו בשום מקום בעולם או ב"בישול" של מודלים ע"י העתקה "קצת מכאן וקצת משם" ? המחיר שהמשק ישלם אם ה'ניסויים המדעיים' האלו יכשלו עלול להיות כבד ביותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.