רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" - כמה תחסכו בשנה?
רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" של משרד הכלכלה מתקרבת, והיא אמורה לשנות את כללי המשחק בתחום היבוא. החל מינואר הקרוב, יבואנים יוכלו להכניס לישראל מגוון רחב של מוצרים המבוססים על תקינה אירופית בלבד וללא תקינה מקומית. זה נשמע כמו בשורה לצרכנים שצפויים ליהנות ממוצרים זולים. אבל, יש כאן אתגר גדול: מי יוודא שאותם מוצרים עומדים בסטנדרטים הנדרשים, ואיך תתבצע האכיפה?
מה שטוב לאירופה טוב לישראל - הרעיון
הרעיון של הרפורמה פשוט: מוצר שקיבל אישור באירופה יוכל להיכנס לישראל על סמך הצהרת יבואן בלבד, ללא צורך במבדקים מסובכים וללא עיכובים מיותרים בנמלים. ההיגיון כאן הוא לפתוח את השוק לתחרות, לקצר את הדרך אל הצרכן ולהוזיל את המחירים. אבל ההקלה בבדיקות כניסה אומרת שבעתיד יידרש פיקוח בשוק המקומי כדי לוודא שהמוצרים באמת עומדים בתקנים – ואכיפה זו דורשת משאבים ויכולות חדשות מצד הגופים האחראיים.
אכיפה, או אולי רק כוונה לאכיפה?
לא פשוט לסמוך על הצהרת יבואנים בלבד כשמדובר במוצרים כמו מוצרי מזון, קוסמטיקה ומוצרים רפואיים. משרד הבריאות ומשרד הכלכלה מאתרים הרבה מוצרים לא תקינים ועושים ריקולים וזה במצב של תקינה משמעותית. כאשר התקינה תהיה אירופאית ולא מקומית, המוצרים שיגיעו לארץ עלולים בחלקם להיות באיכות מאוד נמוכה, אפילו מסוכנים.
וכאן עולה שאלת הפיקוח. המדינה צריכה לאכוף סנקציות וקנסות גדולים על יבואנים שינצלו את הפרצה הזו, אבל בפועל האכיפה והסנקציות בארץ נמוכים וחלשים.
- המלצת מכירה למיטב השקעות? בעלי העניין מממשים במאות מיליונים
- ישראל מטילה מכסים על אלומיניום מסין - על הקשר למלחמת הסחר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד הרעיונות שעולים הוא אכיפה על ידי מערכות ממוחשבות שמבצעות "ניהול סיכונים" באמצעות פרמטרים מוגדרים מראש, כמו היסטוריה של ליקויים או מוצרים חשודים. לפי משרד הכלכלה, הפקחים יתמקדו במוצרים עם חשש להפרות, אך אין יכולת לוודא כל מוצר בשוק באופן אישי. במשרד הכלכלה מסבירים כי הם משדרגים את יכולות האכיפה והפיקוח, אבל המבחן האמיתי יגיע רק כאשר הרפורמה תצא לפועל בפועל.
שאלות ותשובות על רפורמת "מה שטוב לאירופה"
מה מטרת הרפורמה? המטרה המרכזית היא להקל על היבוא ולהוריד מחירים על ידי הרחבת התחרות והפחתת הביורוקרטיה. על פי משרד הכלכלה, צפוי שהרפורמה תוביל לחיסכון של כ-6,000 שקל בשנה למשק בית ממוצע.
איך המנגנון יעבוד בפועל? יבואנים יוכלו להביא מוצרים על סמך הצהרת תקינות אירופית בלבד, ללא צורך בהגשת מסמכים נוספים. במקום לבדוק מוצרים בנמל, יתקיימו בדיקות בשוק המקומי כדי לוודא שהם עומדים בתקנים הנדרשים.
- אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?
- בואו לשחק - הטריוויה השבועית של ביזפורטל
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
האם הרפורמה תספק הגנה מספקת לצרכנים? השאלה המרכזית היא האם המנגנון באמת יעיל. חלק מהקולות מזהירים שהשיטה החדשה עלולה לחשוף את הצרכנים למוצרים באיכות נמוכה, ושיידרש מנגנון אכיפה קשיח כדי להתמודד עם המצב החדש.
איך תיראה האכיפה? האכיפה תתבצע באמצעות מערכת ממוחשבת שתאתר מוצרים עם חשש להפרות, ופקחים יפעלו בהתאם להנחיות המערכת. במקרה של הפרה, יבואנים צפויים לקנסות משמעותיים ואף לשלילת רישיון במקרים חמורים.
- 4.נו... 29/10/2024 10:42הגב לתגובה זואיזה חיסכון? אם היבואן לא יעשה קופה אז הסופר המקומי יגלגל עליך את הרווחים.... לא יכול להיות שמעדן מולר ימכר ב 6 ש״ח וליד תהיה אלטרנטיבה טובה ב 3 ש״ח... בשורה התחתונה כולם ישוו את המחירים על המדף ואנחנו נסבול כרגיל מהחזירים.
- 3.רוני 29/10/2024 08:10הגב לתגובה זולא נחסוך כלום, היבואנים ירוויחו יותר
- 2.מעולה מעולה רק שיתחילו כבר (ל"ת)קובי 29/10/2024 06:38הגב לתגובה זו
- 1.רון גל 29/10/2024 06:35הגב לתגובה זומי יודע מה נמצא על המדפים בקרוב. ישראלים חמדנים במיוחד, יעשו הכל בשביל בצע כסף. לא מזמן נתפסו עשרות ישראלים בבגידה במדינה אז נראה לכם שהם יחשבו פעמים לפני שהם יכניסו לפה רעל במסווה של ארנב חמוד.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אמריקן איירליינס חוזרת לטוס לישראל - התחזרות תעלה, המחירים ירדו?
מי החוזרות, מי תיפגע מכך - על שוק התעופה הצפוי בחודשים הקרובים
אמריקן איירליינס חוזרת לישראל במרץ 2026 - גם חברות נוספות מאותתות על חידוש קווים. אחרי תקופה ארוכה של היעדרות, אמריקן איירליינס, אחת משלוש ענקיות התעופה האמריקאיות, הודיעה כי תחזור להפעיל טיסות ישירות לישראל החל מה-26 במרץ 2026. החברה מצטרפת ליונייטד איירליינס ולדלתא איירליינס שכבר חידשו את פעילותן בקווים לישראל במהלך יולי וספטמבר.
ההודעה של אמריקן איירליינס נתפסת בענף כסימן חיובי למגמה של חזרת השוק לשגרה, זאת לאחר קריסה כמעט מוחלטת של קווי התעופה הבינלאומיים עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב-7 באוקטובר 2023. במהלך השנה שלאחר מכן, מרבית חברות התעופה הזרות עצרו את קווי הטיסה שלהן לתל אביב, ורק בתחילת 2024 החלה חזרה הדרגתית, אם כי לסירוגין היא הופסקה שוב על רקע המלחמה ביוני עם איראן והתקפות החות'ים.
החזרה הזו מבורכת לתחרות, אבל לא בטוח שזה יוריד את המחירים שכבר ירדו - טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
לא רק אמריקה: גם חברות מאירופה ואסיה מאותתות על חזרה
לצד חברות התעופה האמריקאיות, ניכרת התעוררות גם בקרב שחקניות אירופיות ואסייתיות שחזרו לפעילות בארץ. למעשה, יש כבר רשימה ארוכה של חברות ששבו לפעילות בישראל, בהן יונייטד, דלתא, KLM, לופטהנזה, סוויס, אג'יאן, אייר פראנס, וויזאייר, איתיחאד ופליי דובאי. גם חברות קטנות יותר כמו פליילילי, טארום, גאורגיאן איירווייז וסייפרוס איירווייז שבו להפעיל טיסות סדירות. בשבועות הקרובים צפויות להצטרף גם סקיי אקספרס (החל מ־2 בדצמבר) ו־SAS (החל מ־26 באוקטובר). כנסו כאן לתמונת מצב מלאה: חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
מי שסובלת מחזרת חברות התעופה הזרות היא אל על. החברה היתה סוג של מונפול על הקווים העיקריים בשנתיים של מלחמה והיא גרפה רווים עצומים של כ-400-500 מיליון דולר בשנה. זה לא יחזור ועדיין אל על עשויה להמשיך ולספק רווחיות טובה בעיקר בזכות נתח גדול משוק התעופה המקומי, לצד התייעלות שהיתה ולצד מחירים עדיין גבוהים בשל המצב העולמי בשוק התעופה שבו יש מחסור במטוסים. הביקוש למטוסים ול"מושבים" גדול ויוצר בהתאמה עליות מחירים.
