רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" - כמה תחסכו בשנה?

הרפורמה צפויה להיכנס בינואר; הבעיה הגדולה - חשש מכניסה של מוצרים באיכות נמוכה ואכיפה נמוכה
אביחי טדסה | (4)
נושאים בכתבה ניר ברקת רפורמה

רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" של משרד הכלכלה מתקרבת, והיא אמורה לשנות את כללי המשחק בתחום היבוא. החל מינואר הקרוב, יבואנים יוכלו להכניס לישראל מגוון רחב של מוצרים המבוססים על תקינה אירופית בלבד וללא תקינה מקומית. זה נשמע כמו בשורה לצרכנים שצפויים ליהנות ממוצרים זולים. אבל, יש כאן אתגר גדול: מי יוודא שאותם מוצרים עומדים בסטנדרטים הנדרשים, ואיך תתבצע האכיפה?

 

מה שטוב לאירופה טוב לישראל -  הרעיון

הרעיון של הרפורמה פשוט: מוצר שקיבל אישור באירופה יוכל להיכנס לישראל על סמך הצהרת יבואן בלבד, ללא צורך במבדקים מסובכים וללא עיכובים מיותרים בנמלים. ההיגיון כאן הוא לפתוח את השוק לתחרות, לקצר את הדרך אל הצרכן ולהוזיל את המחירים. אבל ההקלה בבדיקות כניסה אומרת שבעתיד יידרש פיקוח בשוק המקומי כדי לוודא שהמוצרים באמת עומדים בתקנים – ואכיפה זו דורשת משאבים ויכולות חדשות מצד הגופים האחראיים.

 

אכיפה, או אולי רק כוונה לאכיפה?

לא פשוט לסמוך על הצהרת יבואנים בלבד כשמדובר במוצרים כמו מוצרי מזון, קוסמטיקה ומוצרים רפואיים. משרד הבריאות ומשרד הכלכלה מאתרים הרבה מוצרים לא תקינים ועושים ריקולים וזה במצב של תקינה משמעותית. כאשר התקינה תהיה אירופאית ולא מקומית, המוצרים שיגיעו לארץ עלולים בחלקם להיות באיכות מאוד נמוכה, אפילו מסוכנים.

וכאן עולה שאלת הפיקוח. המדינה צריכה לאכוף סנקציות וקנסות גדולים על יבואנים שינצלו את הפרצה הזו, אבל בפועל האכיפה והסנקציות בארץ נמוכים וחלשים.

אחד הרעיונות שעולים הוא אכיפה על ידי מערכות ממוחשבות שמבצעות "ניהול סיכונים" באמצעות פרמטרים מוגדרים מראש, כמו היסטוריה של ליקויים או מוצרים חשודים. לפי משרד הכלכלה, הפקחים יתמקדו במוצרים עם חשש להפרות, אך אין יכולת לוודא כל מוצר בשוק באופן אישי. במשרד הכלכלה מסבירים כי הם משדרגים את יכולות האכיפה והפיקוח, אבל המבחן האמיתי יגיע רק כאשר הרפורמה תצא לפועל בפועל.

שאלות ותשובות על רפורמת "מה שטוב לאירופה"

מה מטרת הרפורמה? המטרה המרכזית היא להקל על היבוא ולהוריד מחירים על ידי הרחבת התחרות והפחתת הביורוקרטיה. על פי משרד הכלכלה, צפוי שהרפורמה תוביל לחיסכון של כ-6,000 שקל בשנה למשק בית ממוצע.

איך המנגנון יעבוד בפועל? יבואנים יוכלו להביא מוצרים על סמך הצהרת תקינות אירופית בלבד, ללא צורך בהגשת מסמכים נוספים. במקום לבדוק מוצרים בנמל, יתקיימו בדיקות בשוק המקומי כדי לוודא שהם עומדים בתקנים הנדרשים.

קיראו עוד ב"בארץ"

האם הרפורמה תספק הגנה מספקת לצרכנים? השאלה המרכזית היא האם המנגנון באמת יעיל. חלק מהקולות מזהירים שהשיטה החדשה עלולה לחשוף את הצרכנים למוצרים באיכות נמוכה, ושיידרש מנגנון אכיפה קשיח כדי להתמודד עם המצב החדש.

איך תיראה האכיפה? האכיפה תתבצע באמצעות מערכת ממוחשבת שתאתר מוצרים עם חשש להפרות, ופקחים יפעלו בהתאם להנחיות המערכת. במקרה של הפרה, יבואנים צפויים לקנסות משמעותיים ואף לשלילת רישיון במקרים חמורים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    נו... 29/10/2024 10:42
    הגב לתגובה זו
    איזה חיסכון? אם היבואן לא יעשה קופה אז הסופר המקומי יגלגל עליך את הרווחים.... לא יכול להיות שמעדן מולר ימכר ב 6 ש״ח וליד תהיה אלטרנטיבה טובה ב 3 ש״ח... בשורה התחתונה כולם ישוו את המחירים על המדף ואנחנו נסבול כרגיל מהחזירים.
  • 3.
    רוני 29/10/2024 08:10
    הגב לתגובה זו
    לא נחסוך כלום, היבואנים ירוויחו יותר
  • 2.
    מעולה מעולה רק שיתחילו כבר (ל"ת)
    קובי 29/10/2024 06:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    רון גל 29/10/2024 06:35
    הגב לתגובה זו
    מי יודע מה נמצא על המדפים בקרוב. ישראלים חמדנים במיוחד, יעשו הכל בשביל בצע כסף. לא מזמן נתפסו עשרות ישראלים בבגידה במדינה אז נראה לכם שהם יחשבו פעמים לפני שהם יכניסו לפה רעל במסווה של ארנב חמוד.
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.