משרד האוצר - כמה באמת מרוויח מורה בישראל?
אגף השכר במשרד האוצר מפרסם דו"ח על הוצאות השכר במערכת החינוך הממשלתית לשנת הלימודים תשפ"ב ממנו עולה כי השכר החציוני למשרת עובד הוראה עומד כל 11,675 שקל בחודש וכי השכר הממוצע עומד על 12,629 שקלים בחודש.
במשר דהאוצר מבקשים להבהיר כי מתמחים להוראה הם עובדי הוראה בשנת עבודתם הראשונה והתמחותם מהווה תנאי לקבלת רישיון. שכרם הממוצע נמוך ביחס לעובדי הוראה בעלי רישיון, כמו גם חלקיות משרתם הממוצעת. חלקיות משרה זו באה לידי ביטוי גם בפער המשתקף בתרשים בין השכר הממוצע לעובד והשכר הממוצע למשרה. עם ההתקדמות של העובדים בוותק, עולים היקף המשרה הממוצע והשכר למשרה מלאה.
הותק משחק תפקיד קריטי
פערי השכר בין עובדי ההוראה נובעים בעיקר מההשפעה הגדולה של רכיב הוותק על השכר - גם בקרב בעלי משרות ניהוליות, מנהלים וסגנים ישנם פערים לפי הוותק, אך פערים אלה נמוכים יותר. בתרשים שלהלן ניתן לראות את עשירוני השכר השונים לפי דירוגים. הפער בין העשירון העליון והתחתון והפער בין השכר החציוני לשכר הממוצע יכולים ללמד על הפערים הקיימים בכל אחד מהדירוגים.
- השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- הגרלת דירות למורים בתל אביב - 64 דירות להשכרה מוזלת ל-5 שנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עשירוני שכר
לצד זאת חשוב להדגיש כי חרף העובדה שהשכר של המורים לא רחוק במיוחד מהשכר הממוצע במשק, ולמרות שהם נהנים מ-3 חודשי חופשה בשנה, הם נדרשים לעבודה בתנאים קשים ובאחריות גדולה לחינוך הדור הבא. מדי שנה עולה שוב ושוב הדרישה להעלות את שכרם של המורים בישראל שנמצא במקום נמוך במיוחד בהשוואה למדינות ה-OECD.
- 11.מור 24/02/2024 10:26הגב לתגובה זובמציאות אני התחלתי במשכורת הנושקת ל3000 ש"ח כולל חינוך. לאט לאט עליתי לכיוון ה5000 ש"ח וזה ליותר ממשרה מלאה. היום, כעבור 15 שנה, תואר שני, עם תפקיד ריכוז הגעתי ל1200. איפה זה בא לידי ביטוי בגרפים? זה נראה כאילו התחלתי ב9000 ש"ח כל השנים...
- 10.ציוני 24/02/2024 01:46הגב לתגובה זובהתחשב,שהמורים עובדים חצי שנה וכל יום עבודה הוא בן 6 שעות עם הפסקה של חצי שעה כל שעה וחצי. התעריף השעתי הוא כפול לכל הפחות. נוסיף לזה את המושג "המורה חולה" לפחות פעם בחודש נוסיף לזה את המושגהתבטל שיעור ...או שניים בהם מתחיל התלמיד להרהר אם שווה בכלל להגיע לבית הספר...וקיבלנו יחס של משכורת מנכ"ל לכל מורה בישראל וזה עוד לפני השביתות והעיצומים שמגיעים מיד עם סיום חופשת הקיץ כי קצת קשה לחזור לעבודה אחרי מנוחה כשיש מיד חופשת חגי תשרי בת 28 יום...וחנוכה 8 ימים ופסח 21 יום ..ומאחרי פסח מתחילה אווירת סוף שנה של מסיבות הסיום וחזרות כאילו מדובר בהופעה בברודווי...וככה אנחנו נראים וזאת ההשכלה שילדינו מקבלים!!!
- אנונימי 05/05/2025 15:53הגב לתגובה זוולפי דבריך אז בוא להוראה וקבל משכורת מנכל כי אם הבנתך החשבונית מנכל לא תוכל להיות
- חבר 24/02/2024 10:03הגב לתגובה זולא ידעתי שלמורה אסור להיות חולה, טוב לדעת. בהפסקות אנחנו שומרים או חוטפים משהו לאכול או הולכים לשירותים- כי אי אפשר לצאת מתי שרוצים. החופשים אכן ארוכים אך אנחנו משלמים עליהם מהמשכורת כל השנה, והעיקר אתם מתלוננים על חודשיים חופש עם הילדים אבל לא מבינים למה לנו קשה עם 30 עושי צרות *שאתם חינכתם* להיות חצופים וחסרי כבוד בסיסי לבני אדם אחרים במשך 9 חודשים. אז די להתבכיין. אם הוראה הייתה מקצוע חלום כמו שאתה מתאר פה אנשים היו נוהרים אליה ולא בורחים ממנה.
- 9.בואו להוראה אם בתנאים כל כך טובים... (ל"ת)א 23/02/2024 17:41הגב לתגובה זו
- 8.רוב התוספת נשחקו - הכול עלה .מזון דלק חשמל (ל"ת)עמי 23/02/2024 15:50הגב לתגובה זו
- 7.דליה 23/02/2024 08:06הגב לתגובה זועל איזה 3 חודשי חופש אתם כותבים כאן!!!? על הנייר. בפועל עובדים מסביב לשעון בערב בחג בחופשה. התלמידים לא נעלמים והמחנכים והצוותים המקצועיים נדרשים להיות אמא ואבא ועו"ס ופסיכולוג כל ימות השנה. התלמידים שלי מרוויחים יותר ממני. דברי הבל שמבוססים על טבלאות ולא על המצב האמיתי.
- 6.דנית 23/02/2024 07:53הגב לתגובה זומשרד האוצר לא מעודכן. הכסף הולך לגורמים במשרד החינוך
- 5.מורה 23/02/2024 07:06הגב לתגובה זואדון כתב, פרסם את המייל שלך,אשלח לך צילום של תלוש משכורת שלי ותתקן בבקשה את המידע.
- 4.הזיה אין קשר בין הכתוב והמצולם למציאות הלוואי היה קרוב (ל"ת)טל מורה 23/02/2024 01:43הגב לתגובה זו
- 3.עדנאן 22/02/2024 22:58הגב לתגובה זוכל מי שטען שהמורים עובדים קל ויש לכם שלושת חודשים חופש השנה אני מציע לו לבוא ללמוד כיתה של 36תלמידים אז הוא ידע כמה זה קשה והאחריות מאוד גבוהה ..
- 2.ברחתי מזמן 22/02/2024 21:28הגב לתגובה זותנסו לעמוד כמה שעות ביום בכיתה של 35 ילדים. תתכוננו לשיעור, תבדקו בחינות, תצאו לטיולים, נראה מה תגידו אז על השכר....
- 1.מיכאל 22/02/2024 16:57הגב לתגובה זומצפה לכתבה קצת יותר בועטת על העובדה שוותק משפיע כל כך הרבה על שכר ולא על ביצועים! על העובדה שכל שנה משביתים לנו את הלימודים באייומים על העלאות שכר. וועדיי מורים שמתנהלים כמו גוף עברייני.
- אנונימי 05/05/2025 15:57הגב לתגובה זושביתות מתרחשות בתום הסכם שלרוב הוא ל34 שנים. או כאשר מופר הסכם
- מורה 22/02/2024 21:26הגב לתגובה זוכל שנת וותק מעלה את השכר בחמישים שח... המורים הוותיקים פשוט טוחנים השתלמויות ועולים בדרגות בעבודה קשה וסזיפית של התמקצעויות בלתי פוסקות . ומכאן ההבדל
- והעלאת שכר על פי ותק היא דבר מקובל (ל"ת)אנונימי 05/05/2025 15:55
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון
השנתי של 2025
הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.
התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.
מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.
לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.
- משרד האוצר פרסם את מכרז ביטוח הרכב הגדול בישראל לשנת 2026: כ-400 מיליון שקל בשנה
- מכרז הרכב הממשלתי - רשימת הזוכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".
