ענף התעופה הישראלי חוזר לחיים ואתם השחקנים המרכזיים במשחק - סקירת ענף
ערב חג הפסח וזה הזמן לעשות זום-אאוט על שוק התעופה הישראלי. המוני בית ישראל חוגגים כמדי שנה את חג החירות בגולה ו"בצאת ישראל ממצרים" הפך ל"בצאת ישראל מישראל". לא פחות מ-160 אלף ישראלים יצאו את גבולות המדינה דרך נתב"ג מאז יום שני, כאשר רק אתמול יצאו מנתב"ג כ-90 אלף ישראלים. רכבת אווירית של כמעט 200 מטוסים פיזרה את הישראלים ביעדים השונים לחגיגות החג כאשר היעדים הפופולריים ביותר היו כבכל שנה איי יוון, איטליה, רומניה, תאילנד, צרפת, בריטניה וארה"ב. לכל אלו יש להוסיף את עשרות האלפים שנוהרים דרומה לחופי סיני כאשר ההערכות נעות סביב ה-30 אלף דני אדם. מדובר בחזרה למספרים הדומים לשנת 2019 בשוק התיירות לאחר מגפת הקורונה שכמעט שיתקה לחלוטין את הענף. למרות שגם בתקופה המקבילה בשנה שעברה ההגבלות כמעט והוסרו במרבית מדינות העולם, חזרת הענף לפעילות הייתה קטנה יחסית אך השנה כאמור היא חזרה בכל הכוח. ומה זה בכל הכוח? לא רק הזינוק החד בביקושי הנוסעים אלא גם בלחץ גדול מאוד שמפעילות חברות התעופה על היצרניות איירבוס ובואינג לספק מטוסים בתדירויות גבוהות יותר. ענקית הלואו-קוסט ריינאייר למשל שמחזיקה בצי של לא פחות מ-500 מטוסי בואינג 737, שלחה הזמנת ענק נוספת לבואינג של כ-400 מטוסים נוספים כדי לעמוד בביקוש. עם זאת, מנכ"ל החברה זעם על העיכובים של בואינג, ביטל את העסקה כבר לפני כשנתיים ואף איים כי יבחן רכש מהמתחרה איירבוס. בינתיים נראה כי לעת עתה נרגע המנכ"ל הזועם לאחר דיווחים כי חידש את שיחות הרכש מבואינג. האקטיביות של מנכ"ל ריינאייר מבטאת טוב מאוד את התרוממותו המחודשת של הענף, מעבר לכל הציפיות. ובחזרה אלינו - גם חברות התעופה הישראליות נהנות מביקושי שיא ומציגות אחת לרבעון, כחלק מהדוחות הכספיים, את תכניות הפיתוח שלהן. חברת אל על הייתה ידועה במשך שנים ככזו שלכאורה תקועה במצב מסוים ולא מצליחה להיחלץ ממנו. החברה עברה מספר פעמים בעלות וזכתה שנה אחר שנה למענקים מהמדינה שיעזרו לה להמשיך ולהתקיים לאור שרשרת ארוכה של הפסדים. אבל כל זה נראה אחרת במיוחד הודות לשינויים מהותיים בשנה האחרונה. הבעלים קני רוזנברג והמנכ"לית דינה בן טל חישבו מסלול מחדש והביאו במידה לא מעטה להמראה מחדש, תרתי משמע, של החברה. כבר ברבעון השלישי הצליחה אל על לרשום רווח אמיתי של 67 מיליון דולר ולהסיר הערת עסק חי איתה התמודדה. גם מהדוח האחרון של הרבעון הרביעי עולה כי הכנסות החברה בשנת 2022 הסתכמו בכ-2 מיליארד דולר; הרווח התפעולי הסתכם בכ-113 מיליון דולר; הרווח הנקי ב-2022 הסתכם בכ-109 מיליון דולר (בתוספת הכנסת מס חד פעמית של כ-112 מיליון דולר). במילים אחרות, הרווח בשורה התחתונה היה סביב האפס, אולי כמה עשרות בודדות של מיליוני דולרים בלי ההכנסה החד פעמית. התוצאות אמנם לא מושלמות אבל הן טובות מאוד ומציגות שיפור דרמטי בניהול הפיננסי של החברה שמצפה לגידול של 15% בהנכסות בשנה במשך 5 השנים הבאות. זה מה שמרשים. מלבד התוצאות הפיננסיות של אל על היא גם החליטה על הרחבת צי המטוסים עם רכש של שני מטוסי דרימליינר חדשים ובחינה של החלפה כוללת לצי ה-737. החברה סימנה יעדים חדשים ו"פיקנטיים" על מפת הגלובוס בהם מלבורן שבאוסטרליה, הפיליפינים, סיאטל, פורט לודרדייל שבמיאמי ועוד. אם לא די בכך, פתיחת המרחב האווירי של עומאן היווה מקפצה רצינית עבור החברה בכך שטיסותיה למזרח תתקצרנה בכמעט 3 שעות והחברה תוכל להוות תחרות אמיתית לחברות תעופה זרות. חברת ישראייר נכנסה לא מזמן לבורסה אבל בזמנה הקצר הליחה לקבל לא מעט תשומת לב. חברת התעופה הקטנה נמצאת במגמת פיתוח פנומנלית. החברה אמנם רשמה ברבעון הרביעי של 2022 הפסד של 840 אלף דולר בשורה התחתונה, אבל מדובר בשיפור משמעותי לעומת הפסד של 34 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. את 2022 כולה סיימה ישראייר עם הכנסות של 358 מיליון דולר, 40 מיליון מעל שנת 2019. הרווח הנקי הסתכם ב-18 מיליון דולר (הרווח של ישראייר גרופ. הרווח של ישראייר עצמה - 15 מיליון). החברה נסחרת במכפיל רווח 4 ונחשבת זולה. בנוסף, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס אמר בראיון לביזפורטל כי "אנחנו רוצים לייצב את הרווח על 25 מיליון דולר תוך 3 שנים ולצמוח בשורה העליונה ב-15%" - חדשות חשובות לחברה. מעל לכל זה, האירוע האמיתי והחשוב ביותר שמתחולל כרגע בישראייר הוא מועמדותה לרכישת חברת התעופה האירופאית סמארט-ווינגס, שם היא נמצאת בשלבים אחרונים לאחר שנשארה האחרונה שמתמודדת במכרז. הרכישה תקפיץ את מספר המטוסים שברשות ישראייר משמעותית. לישראייר עצמה יש 6 מטוסים ועוד 3 שאותם היא חוכרת (2 מטוסים מסמארט-ווינגס ומטוס נוסף מחברה אחרת). לסמארט-ווינגס יש 40 מטוסים, עם בסיסי פעילות בוורשה, פריז, בודפשט וברטיסלבה. היא הטיסה בשנת 2022 יותר מ-6 מיליון נוסעים, יש לה יותר מ-400 טייסים וההתמחות שלה היא החכרת מטוסים על צוותיהם לחברות תעופה בעולם. פיתוח נתב"ג ושדה תעופה משלים חטיבת ההנדסה של רשות שדות התעופה יצאה לפני כחצי שנה בתכנון להקמת הזרוע חמישית לחניות מטוסים בנתב"ג, זרוע A, הוספת שטחים לבדיקת כבודת הנוסעים, חיבור מסועי מזוודות, הקמת מתחמי אוכל נוספים לשירות הנוסעים והקמת חדרי VIP נוספים. הרשות והנהלתה פועלים לשורה של מהלכים אסטרטגים ובכלל זה הרחבת טרמינל 3 והתאמתו לגידול הצפוי בהיקף הנוסעים. זרוע A - לכשתבנה - צפויה להוסיף לקיבולת של נתב"ג עוד כ-2,000 נוסעים נוספים בממוצע מדי שעה. איפה הקאץ'? זו הזרוע האחרונה שביכולתו של נתב"ג לבנות (אחרי שבנה לפני 3 שנים את זרוע E), מה שאומר שבעוד 10 שנים בערך השדה מגיע לקצה גבול הקיבולת שלו. כלומר צריך להתחיל למצוא חלופות כבר מעכשיו אחרת בעוד עשור יהיה פה כאוס תעופתי. המאבק על שדה תעופה משלים לנתב"ג הוא ארוך שנים. הצדדים חלוקים בדעותיהם בין נבטים שבנגב ובין רמת דוד שבעמק יזרעאל. מה שבטוח הוא שמקבלי ההחלטות צריכים להחליט ומהר. נתב"ג מתקרב במהירות שיא למשבר ופתרון אין. מעבר לכך צריך לזכור שמדובר גם בכאב ראש לא קטן לחברות התעופה עצמן שלהן אישית יותר נוח לעבוד משדה תעופה אחד מבחינת בניית לוחות הזמנים והסלוטים (חלונות המראה ונחיתה) שלהן. קחו למשל טיסה של אל על לניו-יורק, יותר נוח לחברה להרכיב לו"ז משדה יחיד ולא לבנות שני קווי תעופה לניו-יורק, האחד מנתב"ג והשני מנבטים למשל. עם זאת, לא מדובר באירוע מורכב שכן חברות תעופה רבות בעולם פועלות מיותר מנמל תעופה מרכזי אחד (המכנה "האב"). ובכל זאת, לחברות התעופה אין שום עניין לעת עתה בקידום של נמל תעופה נוסף. מה יקרה למחירים? מחירי הטיסה הן תוצר של דבר אחד - ביקוש והיצע. הביקוש כאמור גדל מאוד על ההיצע וחברות התעופה, כמו גם יצרניות המטוסים, לא עומדות בקצב. לכן מהבחינה הזו נראה שיקח עוד זמן מה עד שנראה ירידה במחירים. מן הצד השני, חברות תעופה זרות זיהו כבר מזמן את הפוטנציאל של נתב"ג ומתכננות לפתוח קווים לישראל. כניסה של חברות תעופה נוספות לתחרות על התייר הישראלי היא אולי הברכה הגדולה ביותר שהישראלים צריכים כשהם טסים לחו"ל. המשמעות של קיצור משך הטיסות מזרחה בכשעתיים וחצי היא שחברות התעופה תשלמנה פחות על דלק, פחות לעובדים שיעבדו פחות שעות והמטוסים יהיו פנויים ליותר שעות. כלומר, ההוצאות של החברות צפויות להיות קטנות יותר משמעותית וכך הנוסעים ישלמו פחות כסף. גם כאן צריך לזכור שהביקוש הגבוה מונע מהמחירים לרדת והוא צריך לבואו לצד המרכיבים האחרים להורדת המחירים. בנוסף להקטנת ההוצאות, עצם העובדה שחברות חדשות תכנסנה לקווים לישראל, התחרות ביניהן תגדל – דבר נוסף שיהווה סיבה לירידת מחירים. קיצור זמן השימוש במטוסים עשוי אפילו להוריד את המחירים בקווים לאירופה. מטוס שחוזר מהר יותר מטיסה למזרח ומקצר את הזמן בכ-5 שעות (שעתיים וחצי לכל כיוון) יכול לצאת לטיסה נוספת לאירופה ולהוסיף להורדת המחירים.
- 5.הקורונה שיתקה לגמרי את ענף התעופה ב 2019. לא כמעט (ל"ת)מושון 06/04/2023 23:36הגב לתגובה זו
- 4.100 06/04/2023 23:32הגב לתגובה זוהאם יחזירו את מענקי הקורונה שהיו על חשבון כולם?
- 3.רובי 06/04/2023 02:40הגב לתגובה זוישראייר תעלה פי 10 בשנתיים הקרובות ובלי הגזמה, היא תרכוש את סמארטווינגס ותרוויח 70 מיליון דולר נקי בשנה. ישראייר תהיה שווה 1.5 מיליארד שקל. היום רק 250 מיליון
- 2.סירקיס סירקיס.איך הפשפש עלה למעלה (ל"ת)יודע 06/04/2023 00:21הגב לתגובה זו
- 1.בן 05/04/2023 17:26הגב לתגובה זואני ואחרים שאני מכיר לא!!!
- ליאור 06/04/2023 21:48הגב לתגובה זותצא קצת מאזור הנוחות שלך ותראה המון המון ישראלים ואמריקאים יהודים שמאוד אכפת להם מהנושא (אם כי לא חייב שיהיה אבל חד משמעית יתרון) ומעבר לכך, הכשרות, העברית, השירות הנעים! שיש לנותני השירות שם הוא מייוחד מאוד, מה לעשות לא כל אחד יכול להכיל את ההתנהגות הישראלית (גם לי קשה לפעמים לראות את זה מהצד).... הציבור הזה הוא ציבור ענק והראיה לכך היא המחירים שאל על גובה עבור הטיסות שלה למרות שאפשר להשיג היותר זול משמעותית בחברות אחרות (וטובות) ואם תכנס לאתר של אל על תראה בהמון טיסות אפילו לעוד חצי שנה לארה"ב שנשארו עוד 3 כרטיסים אחרונים וכו' מועדים לשמחה ושבת שלום!!!!
- מי שטס איתם הם אלה שבגללם היא לא טסה בשבת (ל"ת)ניר 06/04/2023 03:05הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס?
עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.
ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך.
עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות. בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.
עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.
מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.

מיכל כהן ומלחמתה בקרטל הבנקים
רשות התחרות עשויה להשיג לכם מה שאף אחד לא עשה למענכם בעבר - להתמודד עם הבנקים החזקים ולהכריח אותם לתת לכם ריבית בעו"ש, לספק עמלות סבירות, ופשוט - לעודד את התחרות על אמת, ולא כמו שבנק ישראל מתנהל - כמפקח שדואג דווקא להגדלת רווחי הבנקים
מיכל כהן, הממונה על רשות התחרות יכולה "לקנות את עולמה". היא נתפסת כיבשה, חלשה, אבל המהלך שהיא מניעה עכשיו יכול למחוק לה שנים של בינוניות ולהציב אותה בצמרת הרגולטורים שהשפיעו על הצרכן הישראלי. כולם יודעים שהבנקים עושקים אותנו. כמעט כולם יודעם שזה בחסות בנק ישראל שמדבר על יציבות הבנקים, אך בעצם דואג לרווחים שלהם. הרווחים האלו לא נורמליים וכשבנקים מרוויחים ככה זה על חשבונכם - אתם לא מקבלים ריבית בעו"ש, אתם מקבלים ריבית נמוכה על פיקדונות, אתם משלמים ריבית גבוהה על הלוואות ואתם משלמים עמלות מאוד גבוהות.
בנק ישראל עוצם עיניים, אבל משקיע המון ביח"צ שמנסה לדברר כמה הוא עוזר לנו - הציבור, מול הבנקים וכמה הוא מצליח לכופף את הבנקים לתת לנו הטבות ומענקים. זה לא נכון, כל תרגילי היח"צ וההשקעה העצומה בהם רק מוכיחה את זה. אם מראש הבנקים היו דואגים פחות לרווחים שלהם ויותר לרווחה של הציבור, הם הרי לא היו צריכים יח"צ. יח"צ צריך בעיקר כדי להשפיע ולסובב את דעת הקהל. בפועל, הבנקים אכן מעבירים לכם עכשיו תשלומים, החזרי עמלות וכו', אבל זה כסף קטן. אם הם היו מספקים לכם את מה שמגיע לכם בעולם הגון והוגן - ריבית על העו"ש, זה היה מיליארדים רבים שנכנסים לחשבון שלכם; אם הם היו לוקחים עמלות סבירות בפעילות בניירות ערך, זה היה מוסיף לכם פי כמה וכמה מכל ההטבות לכאורה שהם נותנים.
זו נתינה לשם יחסי ציבור, בפועל מדובר בזאב שמנסה להתחפש לכבש. כולם יודעים זאת, גם מיכל כהן, אלא שהיא מנסה ללכת עד הסוף. רשות התחרות לקראת הכרעה דרמטית ראשונה מסוגה במגזר הפיננסי, שתעניק לה סמכויות התערבות בפעילות חמשת הבנקים הגדולים - לצד בנק ישראל. זה לא עניין של מה בכך.
השאלה הגדולה היא האם חמשת הבנקים הגדולים יוגדרו כקבוצת ריכוז? רשות התחרות הזמינה אותם לשימוע נוסף, ומתגבש תרחיש שבו הרגולטור עשוי לקבל סמכויות חדשות להתערב בפעילותם. ההכרזה, אם תתבצע, תייצג צעד חסר תקדים במגזר הפיננסי, ותעניק לממונה על התחרות את היכולת להנחות בפועל את הבנקים, במקביל לפיקוח הקיים של בנק ישראל.
- ממשיך בתוכניות: ניר ברקת מקדם את הדחת הממונה על התחרות
- בנק ישראל מכחיש: לא סוכם עם רשות התחרות על בדיקת ריכוזיות הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתרחש על רקע מבנה שוק מרוכז במיוחד - חמשת הבנקים מחזיקים כמעט את כל נכסי המערכת הבנקאית הקמעונאית ומשקי הבית מתמודדים עם חסמי מעבר וכניסה. רשות התחרות טוענת כי התחרות בענף נמוכה והחסמים קיימים, וההכרזה עשויה להיות צעד מפתח בהגדלת כושר המיקוח של הצרכנים וחיזוק התחרות הפיננסית. זה יהיה מאבק. לא ברור ולא ידוע עד כמה מיכל כהן נחושה וחזקה. הבנקים יגיעו, יאיימו, יזיזו את בנק ישראל לטובתם, יהיו לוביסטים, פוליטקאיים שיתנגדו. תזכרו שלא משנה מה אומרים ומי אומר, השורה התחתונה שידועה - אין תחרות אמיתית בין הבנקים. ואם כך - אז בטח שרשות התחרות צריכה להתערב.
