ענף התעופה הישראלי חוזר לחיים ואתם השחקנים המרכזיים במשחק - סקירת ענף

שוק התיירות של הישראלים מוכר בכל העולם, מה מצבן של מחירי הטיסה? מה שלומן של חברות התעופה הישראליות הנסחרות בבורסה ומה הן מתכננות? מה המשמעות שאין עוד שדה תעופה ומתי המצב ישתפר לטובתנו? זום-אאוט
דור עצמון | (7)

ערב חג הפסח וזה הזמן לעשות זום-אאוט על שוק התעופה הישראלי. המוני בית ישראל חוגגים כמדי שנה את חג החירות בגולה ו"בצאת ישראל ממצרים" הפך ל"בצאת ישראל מישראל". לא פחות מ-160 אלף ישראלים יצאו את גבולות המדינה דרך נתב"ג מאז יום שני, כאשר רק אתמול יצאו מנתב"ג כ-90 אלף ישראלים. רכבת אווירית של כמעט 200 מטוסים פיזרה את הישראלים ביעדים השונים לחגיגות החג כאשר היעדים הפופולריים ביותר היו כבכל שנה איי יוון, איטליה, רומניה, תאילנד, צרפת, בריטניה וארה"ב. לכל אלו יש להוסיף את עשרות האלפים שנוהרים דרומה לחופי סיני כאשר ההערכות נעות סביב ה-30 אלף דני אדם. מדובר בחזרה למספרים הדומים לשנת 2019 בשוק התיירות לאחר מגפת הקורונה שכמעט שיתקה לחלוטין את הענף. למרות שגם בתקופה המקבילה בשנה שעברה ההגבלות כמעט והוסרו במרבית מדינות העולם, חזרת הענף לפעילות הייתה קטנה יחסית אך השנה כאמור היא חזרה בכל הכוח. ומה זה בכל הכוח? לא רק הזינוק החד בביקושי הנוסעים אלא גם בלחץ גדול מאוד שמפעילות חברות התעופה על היצרניות איירבוס ובואינג לספק מטוסים בתדירויות גבוהות יותר. ענקית הלואו-קוסט ריינאייר למשל שמחזיקה בצי של לא פחות מ-500 מטוסי בואינג 737, שלחה הזמנת ענק נוספת לבואינג של כ-400 מטוסים נוספים כדי לעמוד בביקוש. עם זאת, מנכ"ל החברה זעם על העיכובים של בואינג, ביטל את העסקה כבר לפני כשנתיים ואף איים כי יבחן רכש מהמתחרה איירבוס. בינתיים נראה כי לעת עתה נרגע המנכ"ל הזועם לאחר דיווחים כי חידש את שיחות הרכש מבואינג. האקטיביות של מנכ"ל ריינאייר מבטאת טוב מאוד את התרוממותו המחודשת של הענף, מעבר לכל הציפיות. ובחזרה אלינו - גם חברות התעופה הישראליות נהנות מביקושי שיא ומציגות אחת לרבעון, כחלק מהדוחות הכספיים, את תכניות הפיתוח שלהן. חברת אל על הייתה ידועה במשך שנים ככזו שלכאורה תקועה במצב מסוים ולא מצליחה להיחלץ ממנו. החברה עברה מספר פעמים בעלות וזכתה שנה אחר שנה למענקים מהמדינה שיעזרו לה להמשיך ולהתקיים לאור שרשרת ארוכה של הפסדים. אבל כל זה נראה אחרת במיוחד הודות לשינויים מהותיים בשנה האחרונה. הבעלים קני רוזנברג והמנכ"לית דינה בן טל חישבו מסלול מחדש והביאו במידה לא מעטה להמראה מחדש, תרתי משמע, של החברה. כבר ברבעון השלישי הצליחה אל על לרשום רווח אמיתי של 67 מיליון דולר ולהסיר הערת עסק חי איתה התמודדה. גם מהדוח האחרון של הרבעון הרביעי עולה כי הכנסות החברה בשנת 2022 הסתכמו בכ-2 מיליארד דולר; הרווח התפעולי הסתכם בכ-113 מיליון דולר; הרווח הנקי ב-2022 הסתכם בכ-109 מיליון דולר (בתוספת הכנסת מס חד פעמית של כ-112 מיליון דולר). במילים אחרות, הרווח בשורה התחתונה היה סביב האפס, אולי כמה עשרות בודדות של מיליוני דולרים בלי ההכנסה החד פעמית. התוצאות אמנם לא מושלמות אבל הן טובות מאוד ומציגות שיפור דרמטי בניהול הפיננסי של החברה שמצפה לגידול של 15% בהנכסות בשנה במשך 5 השנים הבאות. זה מה שמרשים. מלבד התוצאות הפיננסיות של אל על היא גם החליטה על הרחבת צי המטוסים עם רכש של שני מטוסי דרימליינר חדשים ובחינה של החלפה כוללת לצי ה-737. החברה סימנה יעדים חדשים ו"פיקנטיים" על מפת הגלובוס בהם מלבורן שבאוסטרליה, הפיליפינים, סיאטל, פורט לודרדייל שבמיאמי ועוד. אם לא די בכך, פתיחת המרחב האווירי של עומאן היווה מקפצה רצינית עבור החברה בכך שטיסותיה למזרח תתקצרנה בכמעט 3 שעות והחברה תוכל להוות תחרות אמיתית לחברות תעופה זרות. חברת ישראייר נכנסה לא מזמן לבורסה אבל בזמנה הקצר הליחה לקבל לא מעט תשומת לב. חברת התעופה הקטנה נמצאת במגמת פיתוח פנומנלית. החברה אמנם רשמה ברבעון הרביעי של 2022 הפסד של 840 אלף דולר בשורה התחתונה, אבל מדובר בשיפור משמעותי לעומת הפסד של 34 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. את 2022 כולה סיימה ישראייר עם הכנסות של 358 מיליון דולר, 40 מיליון מעל שנת 2019. הרווח הנקי הסתכם ב-18 מיליון דולר (הרווח של ישראייר גרופ. הרווח של ישראייר עצמה - 15 מיליון). החברה נסחרת במכפיל רווח 4 ונחשבת זולה. בנוסף, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס אמר בראיון לביזפורטל כי "אנחנו רוצים לייצב את הרווח על 25 מיליון דולר תוך 3 שנים ולצמוח בשורה העליונה ב-15%" - חדשות חשובות לחברה. מעל לכל זה, האירוע האמיתי והחשוב ביותר שמתחולל כרגע בישראייר הוא מועמדותה לרכישת חברת התעופה האירופאית סמארט-ווינגס, שם היא נמצאת בשלבים אחרונים לאחר שנשארה האחרונה שמתמודדת במכרז. הרכישה תקפיץ את מספר המטוסים שברשות ישראייר משמעותית. לישראייר עצמה יש 6 מטוסים ועוד 3 שאותם היא חוכרת (2 מטוסים מסמארט-ווינגס ומטוס נוסף מחברה אחרת). לסמארט-ווינגס יש 40 מטוסים, עם בסיסי פעילות בוורשה, פריז, בודפשט וברטיסלבה. היא הטיסה בשנת 2022 יותר מ-6 מיליון נוסעים, יש לה יותר מ-400 טייסים וההתמחות שלה היא החכרת מטוסים על צוותיהם לחברות תעופה בעולם. פיתוח נתב"ג ושדה תעופה משלים חטיבת ההנדסה של רשות שדות התעופה יצאה לפני כחצי שנה בתכנון להקמת הזרוע חמישית לחניות מטוסים בנתב"ג, זרוע A, הוספת שטחים לבדיקת כבודת הנוסעים, חיבור מסועי מזוודות, הקמת מתחמי אוכל נוספים לשירות הנוסעים והקמת חדרי VIP נוספים. הרשות והנהלתה פועלים לשורה של מהלכים אסטרטגים ובכלל זה הרחבת טרמינל 3 והתאמתו לגידול הצפוי בהיקף הנוסעים. זרוע A - לכשתבנה - צפויה להוסיף לקיבולת של נתב"ג עוד כ-2,000 נוסעים נוספים בממוצע מדי שעה. איפה הקאץ'? זו הזרוע האחרונה שביכולתו של נתב"ג לבנות (אחרי שבנה לפני 3 שנים את זרוע E), מה שאומר שבעוד 10 שנים בערך השדה מגיע לקצה גבול הקיבולת שלו. כלומר צריך להתחיל למצוא חלופות כבר מעכשיו אחרת בעוד עשור יהיה פה כאוס תעופתי. המאבק על שדה תעופה משלים לנתב"ג הוא ארוך שנים. הצדדים חלוקים בדעותיהם בין נבטים שבנגב ובין רמת דוד שבעמק יזרעאל. מה שבטוח הוא שמקבלי ההחלטות צריכים להחליט ומהר. נתב"ג מתקרב במהירות שיא למשבר ופתרון אין. מעבר לכך צריך לזכור שמדובר גם בכאב ראש לא קטן לחברות התעופה עצמן שלהן אישית יותר נוח לעבוד משדה תעופה אחד מבחינת בניית לוחות הזמנים והסלוטים (חלונות המראה ונחיתה) שלהן. קחו למשל טיסה של אל על לניו-יורק, יותר נוח לחברה להרכיב לו"ז משדה יחיד ולא לבנות שני קווי תעופה לניו-יורק, האחד מנתב"ג והשני מנבטים למשל. עם זאת, לא מדובר באירוע מורכב שכן חברות תעופה רבות בעולם פועלות מיותר מנמל תעופה מרכזי אחד (המכנה "האב"). ובכל זאת, לחברות התעופה אין שום עניין לעת עתה בקידום של נמל תעופה נוסף. מה יקרה למחירים? מחירי הטיסה הן תוצר של דבר אחד - ביקוש והיצע. הביקוש כאמור גדל מאוד על ההיצע וחברות התעופה, כמו גם יצרניות המטוסים, לא עומדות בקצב. לכן מהבחינה הזו נראה שיקח עוד זמן מה עד שנראה ירידה במחירים. מן הצד השני, חברות תעופה זרות זיהו כבר מזמן את הפוטנציאל של נתב"ג ומתכננות לפתוח קווים לישראל. כניסה של חברות תעופה נוספות לתחרות על התייר הישראלי היא אולי הברכה הגדולה ביותר שהישראלים צריכים כשהם טסים לחו"ל. המשמעות של קיצור משך הטיסות מזרחה בכשעתיים וחצי היא שחברות התעופה תשלמנה פחות על דלק, פחות לעובדים שיעבדו פחות שעות והמטוסים יהיו פנויים ליותר שעות. כלומר, ההוצאות של החברות צפויות להיות קטנות יותר משמעותית וכך הנוסעים ישלמו פחות כסף. גם כאן צריך לזכור שהביקוש הגבוה מונע מהמחירים לרדת והוא צריך לבואו לצד המרכיבים האחרים להורדת המחירים. בנוסף להקטנת ההוצאות, עצם העובדה שחברות חדשות תכנסנה לקווים לישראל, התחרות ביניהן תגדל – דבר נוסף שיהווה סיבה לירידת מחירים. קיצור זמן השימוש במטוסים עשוי אפילו להוריד את המחירים בקווים לאירופה. מטוס שחוזר מהר יותר מטיסה למזרח ומקצר את הזמן בכ-5 שעות (שעתיים וחצי לכל כיוון) יכול לצאת לטיסה נוספת לאירופה ולהוסיף להורדת המחירים.  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    הקורונה שיתקה לגמרי את ענף התעופה ב 2019. לא כמעט (ל"ת)
    מושון 06/04/2023 23:36
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    100 06/04/2023 23:32
    הגב לתגובה זו
    האם יחזירו את מענקי הקורונה שהיו על חשבון כולם?
  • 3.
    רובי 06/04/2023 02:40
    הגב לתגובה זו
    ישראייר תעלה פי 10 בשנתיים הקרובות ובלי הגזמה, היא תרכוש את סמארטווינגס ותרוויח 70 מיליון דולר נקי בשנה. ישראייר תהיה שווה 1.5 מיליארד שקל. היום רק 250 מיליון
  • 2.
    סירקיס סירקיס.איך הפשפש עלה למעלה (ל"ת)
    יודע 06/04/2023 00:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בן 05/04/2023 17:26
    הגב לתגובה זו
    אני ואחרים שאני מכיר לא!!!
  • ליאור 06/04/2023 21:48
    הגב לתגובה זו
    תצא קצת מאזור הנוחות שלך ותראה המון המון ישראלים ואמריקאים יהודים שמאוד אכפת להם מהנושא (אם כי לא חייב שיהיה אבל חד משמעית יתרון) ומעבר לכך, הכשרות, העברית, השירות הנעים! שיש לנותני השירות שם הוא מייוחד מאוד, מה לעשות לא כל אחד יכול להכיל את ההתנהגות הישראלית (גם לי קשה לפעמים לראות את זה מהצד).... הציבור הזה הוא ציבור ענק והראיה לכך היא המחירים שאל על גובה עבור הטיסות שלה למרות שאפשר להשיג היותר זול משמעותית בחברות אחרות (וטובות) ואם תכנס לאתר של אל על תראה בהמון טיסות אפילו לעוד חצי שנה לארה"ב שנשארו עוד 3 כרטיסים אחרונים וכו' מועדים לשמחה ושבת שלום!!!!
  • מי שטס איתם הם אלה שבגללם היא לא טסה בשבת (ל"ת)
    ניר 06/04/2023 03:05
    הגב לתגובה זו
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

מאיר ברדוגו מנכ"ל הטוטו. צילום: ברני ארדובמאיר ברדוגו מנכ"ל הטוטו. צילום: ברני ארדוב

הישראלים אוהבים להמר: מעל 2 מיליארד שקל הכנסות במחצית הראשונה של 2025

למרות שלא התקיים טורניר בינלאומי גדול במהלך החצי הראשון של 2025, ההכנסות זינקו ב-4% לעומת התקופה המקבילה ב-2024; הרווחים למדינה עמדו על 462 מיליון שקל, וערוץ האונליין כבר מהווה מעל רבע מהפעילות

רן קידר |
נושאים בכתבה טוטו

דירקטוריון הטוטו אישר את הדוחות הכספיים לחציון הראשון של 2025, שהראו שיא חדש בהיקף ההכנסות, כ־2.073 מיליארד שקל. זוהי עלייה של כ-4% לעומת החציון המקביל אשתקד, שבו נכלל גם טורניר היורו, ובגידול של כ-300 מיליון שקל מעל היעדים התקציביים שנקבעו מראש. הרווחים שהועברו לקופת המדינה הסתכמו ב-462 מיליון שקל,עלייה של כ-3% לעומת החציון הראשון של 2024, שגם הוא נחשב עד כה לחציון שיא. במקביל, חולקו לציבור מהמרים פרסים בהיקף של יותר מ-1.4 מיליארד שקל. 

מגמה נוספת שניתן לראות היא שערוץ האונליין של הטוטו הולך וגדל, וייצר הכנסה של 569 מיליון שקל בחציון הראשון, שהם כ-27% מכלל ההכנסות. מדובר בעלייה של כ-45 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בפילוח לפי ליגות, ליגת ווינר בכדורגל הישראלית מייצרת רק כ-119 מיליון שקל, לעומת ליגת האלופות, שמובילה עם הכנסות של כ-150 מיליון שקל. אחריה נמצאת ליגת ה-NBA עם כ-147 מיליון שקל והליגה הספרדית עם כ-123 מיליון שקל. 

בזירת המשחקים הבודדים, גמר ליגת האלופות בין פריז סן-ז'רמן לאינטר היה המשחק המכניס ביותר בחציון עם כ-10 מיליון שקל. המשחק המקומי הבולט היה גמר גביע המדינה בין בית"ר ירושלים להפועל באר שבע, שהכניס 5.3 מיליון שקל. 

יו"ר הטוטו, שבתאי צור: " החציון הראשון בשנת 2025 ממשיך להתנהל כשברקע הלחימה של ישראל במספר חזיתות והוא הסתיים כידוע במערכה מול איראן. אף על פי כן הטוטו בזכות שורת מהלכים שהוביל בשנים האחרונות הצליח גם בחציון הזה להמשיך לשפר את חווית הלקוח ולהגדיל את הרווחים שהוא מעביר למדינה, וכה חיוניים לה דווקא על רקע האתגרים הרבים שניצבים בפניה בימים אלה". 

מנכ"ל הטוטו, מאיר ברדוגו: " אני גאה בעובדי הטוטו שעל אף המורכבות ברמה הלאומית הצליחו לשמור על רצף תפקודי מלא בחציון הראשון, שהוביל לתוצאות העסקיות הטובות בתולדות החברה גם בהכנסות וגם בכספים המועברים לציבור. צריך לזכור שמדובר בשנה ללא אירוע ספורט גדול, ואף על פיכן הצלחנו לעקוף בחציון הראשון את ההכנסות שהיו בחציון של 2024 אשר כלל גם את היורו בגרמניה ונחשב ל