מה לעשות במקרה של העברת פעילות מעסק לחברה?

עו"ד (רו"ח) רונן ארויו משיב לשאלות בנושא העברת פעילות מעסק לחברה והודעה על כך במועד שנקבע
חשבים מידע עסקי |

עסק של סוכנות מכוניות הפך לחברה בסוף שנת 2009. העסק העביר את מלאי המכוניות לחברה על ידי כך שהוציא חשבונית לחברה ללא מע"מ.

1. העסק טוען שפעל לפי סעיף 30(14) לחוק מע"מ. האם פעל נכון? או שהסעיף הנ"ל כלל לא חל על מלאי ויש להפעיל את סעיף 20 לחוק מע"מ?

האם על העסק לקבל אישור על ההעברה מרשות מע"מ ולהודיע לה על כך?

העסק הפך לחברה כפי שהוזכר מעלה, ובבדיקה כעת התברר שלא הועברה הודעה לרשות המסים (מס הכנסה) על העברת נכסים בתמורה למניות לפי סעיף 104א לפקודה (העברת מוניטין לחברה מהעסק), כאשר יש להודיע על כך בתוך 30 יום.

2. מה יש לעשות במקרה כזה? האם לפנות לרשות המסים (מס הכנסה) כעת ולדווח? האם יש אפשרות לא להתייחס כלל לסעיף 104א לפקודה במעבר מעסק לחברה, בטענה שאין מוניטין להעברה ואז אין אירוע מס?

עו"ד (רו"ח) רונן ארויו משיב:

לשאלה 1:

אף על פי שסעיף 104א' לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") מעניק דחיית מס על העברת נכסים לחברה בתמורה למניות בה, כשהגדרת "נכס" באותו סעיף אינה כוללת מפורשות "מלאי עסקי", בסעיף 30(א)(14) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "חוק מע"מ") לא מועט מלאי עסקי מהגדרת "נכס" שבחוק מע"מ, והיא כוללת כל טובין ומקרקעין.

לאור זאת, גם העברה של מלאי עסקי בתמורה למניות בחברה הקולטת בתנאי סעיף 30(א)(14) לחוק מע"מ (למשל, החזקה של 90% ומעלה בחברה לאחר ההעברה) היא עסקה שחל עליה מע"מ בשיעור אפס (לא פטור ממע"מ).

לשאלה 2:

ברור שאם אין מוניטין לעסק מבחינה עובדתית, אזי אין פה העברה של מוניטין, ולכן לא צריך לדווח על העברה לפי סעיף 104א לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (כפי שמציע השואל בסיפא של שאלתו). עם זאת, תמיד יהיה מי שיטען כי יש לייחס איזשהו שווי למוניטין, ואז נשאלת השאלה - מה אירע כאן?

אפשרות אחת היא לטעון שלמעשה אין פה מכירה של המוניטין לחברה, אלא השכרה של המוניטין בתמורה לדמי שימוש נאותים (יש מודלים לחישוב שכזה). אם נלך לפי התזה הזאת, אזי גם כיום ניתן להעביר את נכס המוניטין לפי סעיף 104א לפקודה ללא איחור בדיווח. עם זאת, לא הייתי ממליץ לפעול בדרך זו, שכן מבחינה מעשית הדבר עשוי לעורר שאלות בדבר אי תשלום דמי השימוש הראויים לבעל המוניטין טרם ההעברה, או גרוע מכך - לטעון שאולי התנהגות הצדדים מלמדת על מכירה של ממש של מוניטין לחברה, בהעברת כל העסק אליה, ללא דיווח, ובקשה של דחיית המס לפי סעיף 104א' לפקודה.

אפשרות אחרת היא שהייתה העברה של המוניטין ולא השכרה, ודיווח מאוחר (כיום) על ההעברה לפי סעיף 104א' לפקודה שלכאורה בוצעה בעבר. גם זה אינו פתרון, מכיוון שלפי נתוני השאלה לא הייתה עסקה של מכירה של המוניטין בתמורה למניות לפי תנאי סעיף 104א' לפקודה.

כמו כן ישנה פסיקה אשר אינה מקבלת דיווח באיחור לשם קבלת הקלת מס כאשר יש דרישה לדיווח בתוך 30 יום [פסיקה בנוגע לסעיף 101 לפקודה כנוסחו טרם רפורמת 2003 - ראו עמ"ה 178/97 רוזנבוים אברהם ואח' נ' פקיד שומה ת"א 4, מיסים יד/3 (יוני 2000) ה-13 - אם כי ניתן להבחין בין המקרה שם, שבו האיחור בתביעת החלת סעיף 101 לפקודה נבע ממניפולציות, ובין המקרה שלפנינו, שבו יש שכחה בתום לב ללא כל תכנון מס].

ייתכן שהפתרון הוא דווקא לא לעשות דבר. אם תועלה טענת מכירת המוניטין לחברה, אזי ייתכן שהיחיד צריך להסכים לכך אם נעשתה לאחר 1.7.2003, כי אז אולי ידרוש טיפול שומתי סימטרי בצד החברה על ידי יצירת יתרת חו"ז לזכותו בה, אשר משמעותו אפשרות למשוך כספים כהחזר היתרה ללא כל חיוב במס כדיווידנד. כן יוכל לדרוש לתבוע פחת בשיעור 10% בשנה למוניטין שנרכש.

מנגד ישנם גם סיכונים בכך שרשות המס יכולה לטעון כי למעשה היחיד השקיע את המוניטין בחברה כהשקעה בהון החברה בתמורה למניות או לפרמיה על מניות. במצב זה אין כל חו"ז בחברה ולא ניתן למשוך את הכספים ממנה, ומנגד אין פטור לפי סעיף 104א לפקודה, מכיוון שלא נתבקשה החלתו במועד (זו טענה קשה ולא הוגנת מבחינת רשות המס, אך אפשרית).

עוד ניתן לטעון כי גם תקנות מס הכנסה (שיעור פחת למוניטין), תשס"ג-2003 אינן חלות, שכן המוניטין נרכשו מקרוב ללא מטרה עסקית טהורה [ראו תקנה 2(א) לתקנות מס הכנסה (שיעור פחת למוניטין), התשס"ג-2003, הקובעת כך: "האמור בתקנה 1 (פחת למוניטין - ר"א) לא יחול ברכישת מוניטין מקרוב כהגדרתו בסעיף 105יא לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961, או מתושב חוץ, אלא אם כן הוכח להנחת דעתו של פקיד השומה שהרכישה היתה חיונית לצורך ייצור ההכנסה ונעשתה בתום לב ומטעמים עסקיים בלבד."]

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

ישראל במקום הרביעי בעולם במיסוי על הכנסות גבוהות

מס היסף החדש - המדינה מרוויחה מההצלחה שלכם. אתם שותף זוטר לרווחים; העלייה במס היסף מביאה את היקף המיסוי בארץ למספרים חסרי תקדים - על המצוי ועל הרצוי

אריאל כץ |
נושאים בכתבה מס יסף

בתחילת שנת 2025 במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית מס היסף קפץ בעוד 2% והעלה את שיעור המס הכולל המוטל על הכנסות גבוהות לשיא חדש ועל הכנסות מסוימות יחול מס בשיעור שיא של 52%(!).
ומכאן שהנישום הוא ה"שותף הקטן" בפעילות הכלכלית, בעוד המדינה היא השותף הראשי.

מהו בעצם מס היסף?

מדובר במס שמתווסף לשיעורי המס הקיימים וקיים בהכנסה גבוהה במיוחד - מעל 721,560 שקל בשנה נכון לשנת 2025, המס נועד במטרה לצמצם פערים חברתיים, ולעשות צדק חברתי עם מיסוי פרוגרסיבי  (מס הכנסה שבו שיעור המס עולה ככל שההכנסה עולה).

איפה האבסורד?

עד היום, הכנסות שלא נקבע להן שיעור מס מיוחד, חויבו במס פרוגרסיבי בהתאם למדרגות המס כאשר שיעור המס על הכנסה היה משתנה בהתאם לרמות ההכנסה. מדרגות המס החלו מ-10% (בגין הכנסות אקטיביות) ונעו עד 47%