פרידן: "אני גם יודע להגיד פייסבוק וגוגל אבל מותגים בונים בטלוויזיה ולא בדיגיטל"

מנכ"ל מקאן איריס בק, ומנכ"ל ראובני-פרידן אודי פרידן, הציגו 2 גישות למדיה, בכנס גלובס. בק: "האינטרנט הוא לא כלי נוסף - זאת האסטרטגייה"
משה בנימין |

בפאנל בכנס 'גלובס' שעסק במותגים ובדרך האפקטיבית ביותר לבנות אותם במדיה הוצגו היום 2 גישות שונות על-ידי מנכ"לים של משרדי פרסום מובילים בארץ. מחד אודי פרידן מנכ"ל ושותף בראובני-פרידן ומאידך איריס בק, מנכ"ל מקאן אריקסון המשרד המוביל בארץ.

איריס בק, מקאן אריקסון, ממאמצי הגישה המודרנית הדיגיטלית אמרה: "לפני כשנה הכרזנו על תפיסת עבודה חדשה. מודל 720 ולא 360 מעלות. במודל הישן האינטרנט הוא רק עוד כלי נוסף, וכיום אנשי האופלייין שלנו מטפלים גם באונליין. מצד אחד יש לנו אינטגרציה ומצד שני יצירת ערך".

אודי פרידן הציג לעומתה את הצד השני של המטבע ונשאר בצד השמרני יותר, עד כמה שאפשר לומר זאת על הטלוויזיה: "הילדים שלי נמצאים בפייסבוק מהבוקר ועד הערב אבל אני מאמין בטלוויזיה. מההבנה שלי כוחה של הטלוויזיה עולה - השנה האחרונה הייתה שנת צפית שיא. מותגים שיש תחושה שנוצרו בדיגיטל כדוגמת סוזן בויל לא הגיעה ממיליוני הצפיות ביו-טיוב אלא מתוכנית כוכב נולד הבריטי".

"העולם הדיגיטלי מאוד מטעה. למרות תחושת הביחד עם כולם אתה מאוד בודד על הכורסה מול המסך. אותה מדורת שבט שבנתה ובונה מותגים היא הטלוויזיה. מותג הוא מוצר עם סיפור - הסיפור נבנה בטלוויזיה ולא בשום מקום אחר. כל המותגים שזכו בפרסי אפי לשיווק נבנו בטלוויזיה כמו "להעביר את דביר" (מאת ראובני-פרידן) שלא יכל להיבנות בשום מקום אחר - אפילו מותגי מקאן החזקים כמו יופלה, אני שומע עליהם מהטלוויזה ומיכולתה של איריס (בק, מנכ"ל מקאן אריקסון) לבנות אותם בטלוויזיה. האינטרנט הוא לא חוויה חולפת אבל כוחה של הטלוויזה מעל הכל".

רן גוראון, סמנכ"ל השיווק של בזק וחבר נוסף בפאנל הציג את נקודת המבט של המשווקים המפרסמים ואמר: "100 חברים בפייסבוק לא שווים לקוח אחד משלם, ומצד שני ראינו כבר כל-כך הרבה קמפיינים בטלוויזיה שלא עשו שום דבר. אסור שנשכח לעשות את העבודה החשובה באמת, כל אחד מאתנו צריך להתכופף ולאסוף את הלקוחות שלו מהרצפה". גוראון נטה יותר לכיוון גישתו של פרידן ואמר, אל תספרו את הלייקים בפייסבוק אלא את הכסף בקופה. לטעמי בסופו של דבר את המותגים בונים בטלוויזיה".

איריס בק הוסיפה בשבחי הדיגיטל ואמרה: בעבר דובר על ערכים פונקציונליים וערכים אמוציונליים של המותג. צריך להבין שבתוך העולם כיום יש תפקידים חדשים למותג. הצרכן החדש שאולי חלקנו ממאנים להכיר בו מצפה לדברים אחרים מהמותג. בזמן שאנחנו שיחקנו סטנגה כילדים הם נמצאים מול הפייסבוק - הסוציאליזציה השתנתה. דיגיטל זה לא רק פייסבוק - זה הרבה יותר מזה.להגיד שהמוצר צריך להיות טוב כמו שכולם טוענים זה מה שאמרנו גם לפני 10 שנים, אין בזה שום חדש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

מתניהו אנגלמן
צילום: חיים טויטו-כנס בשבע בניו יורק

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן

דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון

רן קידר |

מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה  לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה. 

המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה -  כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?

כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר? 

בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?    

ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי. 

בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.   


ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.