פרידן: "אני גם יודע להגיד פייסבוק וגוגל אבל מותגים בונים בטלוויזיה ולא בדיגיטל"

מנכ"ל מקאן איריס בק, ומנכ"ל ראובני-פרידן אודי פרידן, הציגו 2 גישות למדיה, בכנס גלובס. בק: "האינטרנט הוא לא כלי נוסף - זאת האסטרטגייה"
משה בנימין |

בפאנל בכנס 'גלובס' שעסק במותגים ובדרך האפקטיבית ביותר לבנות אותם במדיה הוצגו היום 2 גישות שונות על-ידי מנכ"לים של משרדי פרסום מובילים בארץ. מחד אודי פרידן מנכ"ל ושותף בראובני-פרידן ומאידך איריס בק, מנכ"ל מקאן אריקסון המשרד המוביל בארץ.

איריס בק, מקאן אריקסון, ממאמצי הגישה המודרנית הדיגיטלית אמרה: "לפני כשנה הכרזנו על תפיסת עבודה חדשה. מודל 720 ולא 360 מעלות. במודל הישן האינטרנט הוא רק עוד כלי נוסף, וכיום אנשי האופלייין שלנו מטפלים גם באונליין. מצד אחד יש לנו אינטגרציה ומצד שני יצירת ערך".

אודי פרידן הציג לעומתה את הצד השני של המטבע ונשאר בצד השמרני יותר, עד כמה שאפשר לומר זאת על הטלוויזיה: "הילדים שלי נמצאים בפייסבוק מהבוקר ועד הערב אבל אני מאמין בטלוויזיה. מההבנה שלי כוחה של הטלוויזיה עולה - השנה האחרונה הייתה שנת צפית שיא. מותגים שיש תחושה שנוצרו בדיגיטל כדוגמת סוזן בויל לא הגיעה ממיליוני הצפיות ביו-טיוב אלא מתוכנית כוכב נולד הבריטי".

"העולם הדיגיטלי מאוד מטעה. למרות תחושת הביחד עם כולם אתה מאוד בודד על הכורסה מול המסך. אותה מדורת שבט שבנתה ובונה מותגים היא הטלוויזיה. מותג הוא מוצר עם סיפור - הסיפור נבנה בטלוויזיה ולא בשום מקום אחר. כל המותגים שזכו בפרסי אפי לשיווק נבנו בטלוויזיה כמו "להעביר את דביר" (מאת ראובני-פרידן) שלא יכל להיבנות בשום מקום אחר - אפילו מותגי מקאן החזקים כמו יופלה, אני שומע עליהם מהטלוויזה ומיכולתה של איריס (בק, מנכ"ל מקאן אריקסון) לבנות אותם בטלוויזיה. האינטרנט הוא לא חוויה חולפת אבל כוחה של הטלוויזה מעל הכל".

רן גוראון, סמנכ"ל השיווק של בזק וחבר נוסף בפאנל הציג את נקודת המבט של המשווקים המפרסמים ואמר: "100 חברים בפייסבוק לא שווים לקוח אחד משלם, ומצד שני ראינו כבר כל-כך הרבה קמפיינים בטלוויזיה שלא עשו שום דבר. אסור שנשכח לעשות את העבודה החשובה באמת, כל אחד מאתנו צריך להתכופף ולאסוף את הלקוחות שלו מהרצפה". גוראון נטה יותר לכיוון גישתו של פרידן ואמר, אל תספרו את הלייקים בפייסבוק אלא את הכסף בקופה. לטעמי בסופו של דבר את המותגים בונים בטלוויזיה".

איריס בק הוסיפה בשבחי הדיגיטל ואמרה: בעבר דובר על ערכים פונקציונליים וערכים אמוציונליים של המותג. צריך להבין שבתוך העולם כיום יש תפקידים חדשים למותג. הצרכן החדש שאולי חלקנו ממאנים להכיר בו מצפה לדברים אחרים מהמותג. בזמן שאנחנו שיחקנו סטנגה כילדים הם נמצאים מול הפייסבוק - הסוציאליזציה השתנתה. דיגיטל זה לא רק פייסבוק - זה הרבה יותר מזה.להגיד שהמוצר צריך להיות טוב כמו שכולם טוענים זה מה שאמרנו גם לפני 10 שנים, אין בזה שום חדש.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

המהפך הטורקי: ארדואן נוטש את פוטין לטובת טראמפ? עסקאות ענק בין המדינות

פגישת פסגה בניו יורק, הסכמי אנרגיה חסרי תקדים, ומשחק כפול מסוכן בין וושינגטון למוסקבה


עמית בר |

טורקיה מתכננת לחתום כבר בשבוע הבא על שורת עסקאות אנרגיה חדשות עם ארצות הברית, גם על מנת לחזק את יחסיה עם וושינגטון בזירה הביטחונית והגיאו-פוליטית. ההסכמים, על פי התקשורת האמריקאית צפויים לכלול התחייבויות לרכישת כמויות נוספות של גז טבעי נוזלי (LNG) אמריקאי, כחלק ממהלך רחב יותר של גיוון מקורות האנרגיה של אנקרה, שמטרתו להפחית את התלות במקורות מסורתיים ולחזק את הביטחון האנרגטי של המדינה. עסקאות אלה, שייחתמו על רקע המתיחות הגלובלית בשוקי האנרגיה, עשויות להגיע להיקף של 15 מיליארד מטר מעוקב בשנה עד 2028, ויכללו שותפויות עם ענקיות אמריקאיות כמו צ'נייר אנרג'י (Cheniere Energy).

במקביל, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן צפוי להיפגש עם מקבילו האמריקאי דונלד טראמפ בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, פגישה שעשויה לסמן עידן חדש ביחסים הדו-צדדיים. לאחר שנים של מתיחות סביב רכישת מערכות נשק רוסיות כמו S-400 והדעות המנוגדות על סוריה. ההתקרבות הזו היא מהלך אסטרטגי מצד ארדואן, שמנסה לנווט בין כוחות גלובליים מתחרים. הפגישה, שצפויה להתמקד בנושאי אנרגיה וביטחון אזורי, מגיעה על רקע לחץ אמריקאי להפחתת התלות הרוסית באנרגיה, כפי שטראמפ דוחף מאז תחילת כהונתו השנייה. ארודאן מספק לו כאן מתנה גדולה, וזה יחזק את כוחה של טורקיה מול ארה"ב. לא הכי טוב לישראל, במילים עינות. 

בין רוסיה לארה"ב - מאזן עדין

טורקיה מוצאת עצמה בעמדה מורכבת, כשחקנית מרכזית בשוק האנרגיה הגלובלי, המנסה לשמור על איזון דיפלומטי-כלכלי בין שתי מעצמות יריבות. מצד אחד, רוסיה נותרה ספקית מרכזית: לפי נתוני הרגולטור הטורקי, היא סיפקה כ-41% מיבוא הגז של טורקיה בשנת 2024, עם עלייה מתחילת השנה. צינור הטורקסטרים (TurkStream), שמספק גז רוסי ישירות לאנקרה, ממשיך לשחק תפקיד קריטי, במיוחד על רקע הסנקציות המערביות על מוסקבה. מצד שני, ארה"ב הפכה לספקית LNG מובילה, עם עלייה כמעט כפולה במשלוחים בין 2020 ל-2024, ועלייה נוספת ל-44% מנתח היבוא ברבעון הראשון של 2025. ההסכם החדש מגדיל עוד יותר את היקף משלוחי הגז ויוצר תלות וקשר כלכלי חזק בין המדינות. 

המדיניות הכפולה הזו משקפת את האסטרטגיה של ארדואן: שמירה על יחסים יציבים עם רוסיה, שממשיכה לבנות את תחנת הכוח הגרעינית Akkuyu, פרויקט ענק בשווי 20 מיליארד דולר שצפוי לספק 10% מצריכת החשמל הטורקית עד 2030 ובמקביל התקרבות לוושינגטון. טראמפ, שדורש ממדינות נאט"ו לצמצם רכישות אנרגיה רוסיות, רואה בטורקיה שותפה פוטנציאלית במאמץ זה, במיוחד לאור תפקידה כגשר אנרגטי לאירופה. עם זאת, טורקיה אינה מתכננת לנתק את הקשרים עם מוסקבה; להיפך, היא בוחנת אפשרויות להפוך למרכז עיבוד ואחסון LNG מרוסיה, מה שיאפשר לה להרוויח מהסנקציות המערביות.

שיתופי פעולה גרעיניים 

בנוסף לגז, טורקיה בוחנת אפשרויות חדשות בתחום הגרעין, שם היא משלבת בין שותפויות קיימות לבין הזדמנויות חדשות. לצד הפרויקט הרוסי באקויו, אנקרה מעוניינת לשלב חברות אמריקאיות בהשקעות בתחנות גרעיניות קטנות מודולריות (SMR - Small Modular Reactors). טכנולוגיה זו, שנחשבת זולה, מהירה להקמה ובטוחה יותר מתחנות גרעיניות מסורתיות, תואמת את תוכנית טורקיה להגיע ל-20 ג'יגה-וואט קיבולת גרעינית עד 2050, כולל 5 ג'יגה-וואט מסוג SMR.