המשבר האירופי מדאיג? על ההשפעות לטווח הקצר והארוך
בתקופה הסוערת בה אנו נמצאים, חשוב לקרוא בין הכותרות התקשורתיות, הנוטות לעיתים לנחרצות וצעקנות יתר, כדי להתנהל בצורה מושכלת בשוקי ההון השונים. לקביעת סוג המשקיע, צרכיו, טעמיו ופרופיל הסיכון שלו, חשיבות מכרעת.
הנקודה המרכזית, להערכתי, שצריכה להנחות אותנו בשלב זה, הינה שהמשבר הנוכחי לא ניצב בפני עצמו ואין בו משום הפתעה. הטיפול במשבר הכלכלי העולמי, שפרץ והחריף לפני שנתיים, חייב את הממשלות להגדיל את הגרעונות בתקציביהן ואת הבנקים המרכזיים לאפס למעשה את ריביותיהם.
המשבר היה כה חריף והתפשט כה מהר, עד כי לא הייתה למקבלי ההחלטות אפשרות לנקוט צעדים נמרצים פחות. מראש היה ברור שאת המחיר יהיה צריך לשלם. השאלה היחידה הייתה ? מתי וכמה, וגם בה לא היה זמן להתעסק.
בדיעבד, הטיפול במשבר בארצות הברית היה מהיר ונחוש יותר, מאשר באירופה. המשבר פרץ והתמקד בארה"ב ולכן ניתן להבין גישה זו, אך לא להצדיקה.
כעת, כשמשבר החוב באירופה מעסיק אותנו, ודווקא בארצות הברית הדברים נראים טוב יותר, חשוב להבין: הצורך בריסון פיסיקאלי והחשש שהבנקים ביבשת יתקשו לגייס הון וייאלצו לבצע מחיקות כה רבות נובע משלוש סיבות עיקריות, שרק אחת מהן (הראשונה) קשורה בכלל למשבר הגלובאלי:
1. ההחלטה על תוכניות הקיצוץ התקבלה באיחור ולכן היקפן צריך כעת להיות גבוה יותר. כתוצאה, הן דוחקות החוצה את הפעילות העסקית והצרכנית ובכך הן מאיימות על הצמיחה הכלכלית ביבשת.
2. לגוש האירו יש בעיות מבניות קשות מאז היווסדו. למעט מטבע משותף ומדיניות מוניטארית אחידה, בשאר הדברים המדינות נוקטות מדיניות עצמאית. הדבר חמור במיוחד בקטע הפיסיקאלי, ולכן דווקא כאן התגלו החריגות וההטעיות הגדולות ביותר מההתחייבויות שהמדינות נטלו על עצמן.
3. אין לגוש האירו מנגנון אכיפה, גם כשהחריגות וההטעיות מתגלות. כל הבעיות שאנו רואים כעת בגוש האירו היו פורצות החוצה בשלב מסוים. דווקא משבר חיצוני לגוש, שהחל בשוק המשכנתאות בארה"ב, גרם לכך שתפרוצנה מוקדם יותר. הן בהחלט מטרידות ולכאורה מפתיעות, אך לפחות הטיפול בהן החל. אמנם באיחור, אך האיחור עלול היה להיות גדול יותר ואז המחיר היה כבד יותר, אולי קשה מנשוא. קריסת גוש האירו הייתה אז כמעט עובדה מוגמרת.
והצעדים אכן נעשים. אין להפריז בחשיבות דבריו של נשיא הבנק המרכזי האירופי, שקורא כעת למדיניות פיסיקאלית משותפת בגוש האירו. דברים כאלה מפיו לא היו עולים על הדעת לפני שעלו הבעיות מעל פני השטח. לאחר שהבנו זאת, חשוב לשקול היטב את צעדינו העתידיים. הקו המנחה, לדעתי, צריך להיות שהקיצוצים והריסונים שנעשים כעת באירופה הם הכרח המציאות. בשל השלב המאוחר בו הם ננקטים, היקפם גדול ופגיעתם בפעילות הכלכלית קצרת הטווח של המדינות הקשורות בלתי נמנעת.
זו הסיבה, שכאשר בספרד החליטו לנקוט שורה ארוכה של קיצוצים, לרבות בתשלומי השכר, ולהפחית את הוצאות הממשלה, מיהרו חברות הדירוג להפחית את דירוג האשראי של המדינה, שכן ההשלכות השליליות שתהיינה על משקי הבית והחברות במדינה תגרומה תחילה לירידה חדה בקצב הצמיחה הכלכלית. במצב דברים כזה, נראה שהגירעונות והחוב יגדלו (במונחי תוצר) לפני שיתחילו לקטון.
אולם, יש לבחון את הנושא במונחי האלטרנטיבה. מה היה קורה לולא ננקטו הצעדים? או אז, ההוצאות היו ממשיכות לגדול, וכך גם תשלומי השכר וכו', ללא קשר ליכולות של הממשלה לעמוד לאורך זמן בנטל הכרוך במימון כל אלה. הנזק היה אז כבד יותר, ולא בהכרח בר תיקון. הסיכוי לקריסה של ספרד ומדינות נוספות היה גדל, עלות גיוס ההון שלהן בחו"ל (ממי שבכלל היה מוכן להלוות להן) הייתה אסטרונומית ולא מן הנמנע שהמצב היה יוצא מכלל שליטה.
לכן, יש להבין: הצעדים הננקטים כעת יפגעו פגיעה בלתי נמנעת בפעילות לטווח קצר ופירותיהם לא יבשילו אלא לאחר חודשים ארוכים, אם לא שנים. אך הם בלתי נמנעים. אם הצעדים הללו לא יינקטו, תגיע המסגרת הנוכחית של הגוש לקיצה והמועד לכך ילך ויתקצר.
מבחינת המשקיעים, יש צורך להבין שבמצב דברים זה, השווקים הפיננסיים ישלמו את מחיר הפגיעה בטווח הקצר, שבלעדיה לא ניתן יהיה להשיג שינויים מבניים ושיקום לטווח ארוך. הדבר יהיה כרוך בתנודתיות ועצבנות גבוהה, נטייה לירידות ובסיכומו של דבר, קושי ניכר לשמר ולהשביח את ערך ההשקעות.
לכן, יש חשיבות רבה להגדרת המשקיע, אופק ההשקעות שלו והעדפותיו. ככל שמדובר במשקיע הזקוק לכספים, אותם הוא מייעד להשקעה, על בסיס שוטף, עליו לשקול תמהיל נכסים בטוח יותר, באמצעות כל השיטות הרגילות: קיצור מח"מ היכן שצריך, התמקדות בנכסים סולידיים יותר, התחשבות באיכות הנכסים המוצעים ובדירוגם, בחינת נכסים אלטרנטיביים וכו'.
אולם, כשמדובר במשקיע מסוג אחר, שזמנו בידו ואין לו צורך מיידי בכסף, שהוא מייעד להשקעה, עליו לקחת בחשבון שהמהלכים הננקטים כעת אכן כואבים, אך בעקבותיהם ישתפר הסיכוי שהגוש ישתקם וישוב למסלול של צמיחה בת קיימא. אם הוא מאמין בכך, די ברור שהירידות קצרות הטווח, באפיקים שונים, מעמידות בפניו שורה של הזדמנויות. כגודל הצרה כך גודל השעה ? ההזדמנויות הללו לא בהכרח תחזורנה.
תשאלו את המשקיעים באג"ח האמריקאיות, שהשקיעו בהן דווקא בשיא המשבר, כשהגירעון איים לתפוח וחשבו שהן תתרסקנה. אני משתמש בדוגמא זו פעמים רבות, שכן היא מהווה לקח מצוין וחומר נהדר למחשבה למשקיעים מהסוג האחרון.
הכותב הוא מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל
כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום
מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק.
כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?
האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.
על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית.
- הבונוס של מצרים מסיום המלחמה ולמה היא קיבלה העלאת דירוג אשראי?
- פדיונות של 144 מיליארד דולר ביום אחד ותנועת המחאה שקמה בארה"ב וסחפה את העולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM
באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל
כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום
מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק.
כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?
האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.
על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית.
- הבונוס של מצרים מסיום המלחמה ולמה היא קיבלה העלאת דירוג אשראי?
- פדיונות של 144 מיליארד דולר ביום אחד ותנועת המחאה שקמה בארה"ב וסחפה את העולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM
באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.