עובדי אנבידיה בישראל קיבלו מחמאות מהבוס - האם זה מספיק להם?
על ההבדל בין עובדים חדשים לעובדים וותיקים באנבידיה; על הפיתוחים החדשים שרובם הגיעו מישראל, על המערכת שתתחרה עם מובילאיי ועל "אנבידיה ישראל" ששווה 420 מיליארד דולר, הרבה יותר מכל חברה ישראלית, הרבה יותר מכל החברות בת"א 35 - ג'נסן הואנג בהופעה
בשנה האחרונה גייסה אנבידיה ישראל 1,000 עובדים והיא מעסיקה כעת כ-4,500 עובדים. לאנבידיה קל לגייס - היא השם החם ביותר בעולם הטכנולוגי והיא גם מחזיקה בקלף מנצח - המועמדים חושבים שזו הדרך להיות מיליונרים. הצגנו לפני שנה וגם בהמשך את ההשפעה של הזינוק המטאורי על העובדים: 2,000 עובדי אנבידיה בישראל הפכו למיליונרים, אבל גם הצגנו את הפערים בין עובדים חדשים לישנים ושאלנו - האם העובדים המיליונרים של אנבידיה ימשיכו לעבוד? הסיכון שלא מדברים עליו.
הירידות במניה בחודשים האחרונים מחדדים את הפער בין עובדים חדשים לוותיקים - עובד חדש מקבל מניות שהוא אפילו הפסיד עליהן, עובד וותיק יותר שאפילו התקבל חצי שנה - שנה לפני העובד החדש כבר מיליונר. החדש יכול להיות טוב יותר מהוותיק, אבל כדי להיות מיליונר לא צריך בהכרח להיות טוב, צריך להיות עם וותק - הכל עניין של עיתוי, המזל משחק תפקיד. למעשה, זה היה די ברור וגם הדגשנו זאת - אחרי הזינוק המטאורי, הרווחים-שכר-הטבות של החדשים לא יהיו כמו של הוותיקים. אולי מניית אנבידיה תשנה כיוון ותעלה, אבל זה כבר לא יהיה מאות אחוזים רבים בזמן קצר. העובדים החדשים יכולים כמובן עוד להרוויח מהמניות, אבל את "המכה הגדולה" עשו הוותיקים.
כך או אחרת, אתמול ג'נסן הואנג החמיא לסניף הישראלי. מחמאות זה נהדר, אבל נראה שחלק מהעובדים החדשים היה מוכן להחליף אותן ב"מחמאות" מהשוק - מחיר מניה גבוה ושווי חבילת תגמול משמעותית יותר. אבל כסף זה לא הכל, ואיך שלא נסתכל על זה - "אנבידיה ישראל" היא החברה הישראלית הגדולה בעולם. 15% מכוח האדם של אנבידיה העולמית כאן, עם דגש על אנשי פיתוח, בשמרנות - השווי של "אנבידיה ישראל" הוא 15% מהשווי של אנבידיה וזה אומר - כ-420 מיליארד דולר. רק כדי לקבל פרופורציות, זה פי כ-20 מצ'ק פוינט ופי 25 מטבע ואפשר להמשיך להשתעשע - זה יותר מכל ת"א 35...
אז מגיעות בהחלט מחמאות ל"אנבידיה ישראל" ולעובדים, אבל ניתן להואנג לעשות את המלאכה.
הסניף הישראלי: עמוד תווך באימפריית אנבידיה
בסן חוזה, קליפורניה, מתקיים הכנס GTC השנתי של אנבידיה – אירוע שבו ענקית השבבים האמריקאית חשפה את החידושים האחרונים שלה בתחומי הבינה המלאכותית (AI), מחשוב-על, תקשורת אופטית ורכב אוטונומי. בלב ההכרזות עמדה טכנולוגיה ישראלית, שפותחה על ידי מרכזי המו”פ המקומיים של החברה, שהפכו בשנים האחרונות למרכיב מרכזי באסטרטגיה הגלובלית של אנבידיה, עם גיוס כאמור של 1,000 עובדים חדשים בישראל בשנה האחרונה. ישראל ממשיכה להיות מנוע צמיחה משמעותי עבור הענקית הטכנולוגית.
- אורקל, אנבידיה, המדד, החוזים - מה יהיה היום בוול סטריט?
- מניית אנבידיה מטפסת: איך זה קשור לאורקל ולאיזה מחיר היא צפויה לעלות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פעילות אנבידיה בישראל החלה להתרחב משמעותית לאחר רכישת מלאנוקס ב-2019 תמורת 6.9 מיליארד דולר, והתחזקה עוד יותר עם רכישת דסי (Deci) ב-2024 תמורת כ-300 מיליון דולר. כיום, החברה מפעילה תשעה מרכזי פיתוח ברחבי הארץ – מיוקנעם ותל אביב, דרך רעננה וירושלים, ועד באר שבע, קריית גת ותל חי.
“ישראל היא לא רק מרכז טכנולוגי – היא מעצמה של חדשנות שמשפיעה על העולם כולו,” אמר ג’נסן הואנג, מנכ”ל אנבידיה, בראיון ל-Forbes לפני הכנס.הפעילות בישראל אל, והיא כוללת פיתוח של מוצרי מפתח כמו שבבי התקשורת האופטיים “ספקטרום” ו-“קוונטום”, מודלי AI מתקדמים ופתרונות לרכב אוטונומי. “הסניף הישראלי הוא השני בגודלו מחוץ לארה”ב, והוא לא רק מבצע – הוא מוביל,” ציין הואנג בכנס.
חדשנות ישראלית ב-GTC 2025: שבבים, AI ותחרות עולמית
בין ההכרזות הבולטות בכנס היו השבבים האופטיים “ספקטרום” ו-“קוונטום”, שפותחו ביוקנעם ובתל אביב על ידי צוותי החברה. השבבים הללו ממנפים טכנולוגיה אופטית להחלפת מתגי תקשורת מסורתיים, ומפחיתים את צריכת החשמל במרכזי נתונים – יתרון קריטי עבור לקוחות כמו אמזון, מיקרוסופט ו-xAI. “כשאתה מפעיל חוות שרתים עם מיליוני שבבים, כל וואט חשוב. אנחנו חוסכים עשרות מגה-וואטים,” הסביר הואנג, והדגיש את היתרון התחרותי מול ברודקום.
- מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
- ועדת המינויים בלמה את מינוי פרוזנפר לראשות אגף התקציבים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית...
בתחום ה-AI, צוותי ישראל חשפו את Llama Nemotron – מודל הסקה מתקדם שפותח על בסיס לאמה של מטא. המודל, שישווק בקוד פתוח, מיועד לסוכני AI שמסוגלים לפתור בעיות מורכבות, כמו ניהול תהליכים עסקיים או אבחון רפואי. ה-וול סטריט ג'ורנל כינה את המהלך “צעד חכם למשיכת מפתחים לאקוסיסטם של אנבידיה.”
אך מעל הכל, עמדה בכנס השפעתה של DeepSeek הסינית, שהשיקה לאחרונה את R1 – מודל הסקה פתוח שזכה לשבחים עולמיים. הואנג הפתיע כשהזמין את DeepSeek להציג דוכן בכנס, והציג אותה כ”מנוע צמיחה”. “מודלים כמו R1 דורשים 72 מעבדים להרצה – ומי מספק אותם? אנחנו,” אמר, והציג את Blackwell Ultra (GB300), שבב חדש עם זיכרון של 288 ג’יגה-בייט, שמספק כוח הסקה גבוה פי 35 מדורות קודמים.
מובילאיי תחת איום: HALOS והתחרות ברכב האוטונומי
אחד הרגעים הדרמטיים בכנס היה ההכרזה על HALOS – מערכת בטיחות מבוססת AI לרכב אוטונומי, שפותחה בחלקה בישראל על ידי צוותים שהוקמו לאחרונה. המערכת, שמתחרה ישירות במובילאיי ובקוואלקום, משלבת חומרה ותוכנה לשליטה ברכב ומניעת תאונות. במקביל, אנבידיה חתמה על שותפות אסטרטגית עם ג’נרל מוטורס (GM), שתכלול תכנון, ייצור והפעלת חוות שרתים לרכבים אוטונומיים – מהלך שמצטרף לשיתופי פעולה קיימים עם מרצדס ויגואר-לנד רובר.
ההכרזה הזו הורידה את מניית מובילאיי ב-3.5%. אנליסטים חוששים ש-HALOS עלולה לפגוע במעמדה של מובילאיי, ששולטת כיום בשוק מערכות הסיוע לנהג (ADAS) ומתחרה על חוזים עם יצרניות רכב גדולות. מובילאיי, שמעסיקה כ-3,500 עובדים בישראל, התמודדה בשנים האחרונות עם אתגרים כמו עיכובים בייצור ועלייה בתחרות מצד חברות כמו טסלה וקוואלקום. כניסתה של אנבידיה לתחום, עם טכנולוגיה מתקדמת ותמיכה של יצרניות כמו GM, עלולה להקשות עליה לשמור על היתרון התחרותי. אם אנבידיה תצליח להציע פתרון זול ויעיל יותר, כפי שהיא טוענת, אז מובילאיי תצטרך להשקיע יותר במו”פ או להוריד מחירים – שני תסריטים שיפגעו בשולי הרווח.
העתיד: רובין, פיינמן ותחרות גוברת
הואנג לא הסתפק בהווה והציג את מפת הדרכים של אנבידיה: שבב Rubin יושק ב-2026 עם זיכרון של 300 ג’יגה-בייט ותמיכה ב-144 שבבים בארון שרתים, בעוד Rubin Ultra יגיע ב-2027 עם 576 שבבים. ב-2028 צפוי שבב Feynman, שיבטיח קפיצה נוספת ביעילות. “אנחנו בונים עתיד שבו AI יהיה זמין לכולם", הוא אמר בכנס "וישראל היא חלק בלתי נפרד מהחזון הזה"
עם זאת, השוק לא התלהב. מניית אנבידיה ירדה ב-3.5%. החשש הגדול של המשקיעים הוא התחרות, הירידה במרווחים בעתיד וההגבלות על ייצוא שבבים לצד מלחמת הסחר. מניית החברה מבטאת שווי של 2.8 טריליון דולר, מכפיל רווח לשנה הבאה של כ-20. זה לכאורה מכפיל נמוך, אבל השוק חושש.
- 4.עובדים שם קשה והדרישות בשמים עם המון שעותלא לקנא בהם כל כך. (ל"ת)אנונימי 19/03/2025 22:45הגב לתגובה זו
- 3.יורם 19/03/2025 15:17הגב לתגובה זושווי האתר נקבע לפי המכירות של מוצרים המפותחים בו ולא לפי כמות כח האדם יחסית לכל החברה והשווי הבורסאי
- 2.יש דיווחים מכמה מקורות שונים על פאניקה וצרחות בלשכת רוהמ! נבדק מכמה כיוונים! (ל"ת)אנדי 19/03/2025 11:01הגב לתגובה זו
- 1.הותיקים מליונריםבכמה מדובר (ל"ת)אנונימי 19/03/2025 09:24הגב לתגובה זו
- אלרואי 25/03/2025 16:12הגב לתגובה זוהבן שלי שילם מס הכנסה 2 מליון שקל ב3 שנים

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".