23,000 משרות התאדו בחודשיים: במגזר הציבורי לא נרשם שינוי מהותי
מאז התחיל המשבר הפיננסי באוגוסט 2008 ועד חודש אוקטובר, נרשמה ירידה במספר המשרות במשק בשיעור של כ- 1%, שהם כ- 23,000 משרות, כאשר סך מספר המשרות עמד באוקטובר על כ- 2.8 מיליון. כך על פי סקירה שערך אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר, המנתחת אינדיקטורים מתחום התעסוקה שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
המשבר הפיננסי הפוקד את כלכלת העולם הגיע בחודשים האחרונים של 2008 לישראל. החרפת המשבר העולמי פוגע ישירות בייצוא הישראלי ובעליות והיקף האשראי לסקטור העסקי. מכאן נפגעת הצריכה הפרטית, והשקעות הסקטור העסקי. יתרה מכך, שיעור הצמיחה הצפוי לרבעון האחרון של 2008 הוא 0%, כך ע"פ בנק ישראל. כמו כן, שיעור הצמיחה הצפוי לשנת 2009 עומד על 1.5%.
ענפי המסחר והשירותים, אשר מאיישים כ- 50% מכלל המשרות במשק, שהם כ- 1.4 מיליון משרות, ספגו בתקופה זו ירידה של כ- 1.3%, שהם כ- 19,000 משרות. ענף התעשייה, אשר מאייש כ- 13% מהמשרות במשק (360,000 משרות) רשם ירידה של 0.6%, שהם כ- 2,000 משרות. ענף הבינוי אשר מאייש קרוב ל- 5% מהמשרות (130,000 משרות) ירד ב- 0.9%, שהם כ- 1,300 משרות.
בענפי השירותים הציבוריים, אשר מאיישים כ- 30% מהמשרות במשק (850,000 משרות) לא נרשם שינוי מהותי בכמות המשרות.
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, התייחס לנתונים ואמר כי "שיעור האבטלה בשנת 2009 צפוי לגדול כתוצאה מהמיתון הכלכלי הפוקד את העולם ומשפיע גם על כלכלת ישראל. כדי להיחלץ מהמשבר, חייבת להיות שותפות אמת בין המגזר העסקי למגזר הציבורי. "לא יתכן שבתקופה בה עסקים נאבקים על הישרדותם, המגזר הציבורי ממשיך להתנהל כאילו מאומה לא קרה".
באופן מיוחד, לין דורש מהמונופולים המוחלטים הנמצאים בבעלות המדינה - הרשויות המקומיות, חברת החשמל, מקורות, חברות הנמלים ורשות שדות התעופה, המספקים שירותים למגזר העסקי - להתייעל, להקפיא תעריפים ולקצר הליכים ביורוקרטיים.
מסקירה מעמיקה יותר של ענפי המסחר והשירותים עולה, כי ענף השירותים העסקיים רשם ירידה של כ- 2.3%, שהם כ- 12 אלף משרות. ענף המסחר רשם ירידה בשיעור 1.7%, שהם קרוב ל- 7,000 משרות. בענף שירותי אירוח ואוכל נרשמה ירידה של 0.5%, שהם כ- 1,000 משרות. בענף תחבורה, אחסנה ותקשורת לא נרשם שינוי משמעותי. בשירותים האישיים נרשמה ירידה של 0.9%, שהם כ- 1,000 משרות. יוצא דופן מענפי המסחר והשירותים הוא ענף הבנקאות, ביטוח ומוסדות פיננסים, אשר רשם עליה של קרוב ל- 1.9%, שהם כ- 2,000 משרות.

רפאל ו"לולב ספייס" ישתפו פעולה בפיתוח מערכת ליירוט רחפנים וכטב"מים
החברות יפתחו יחד פתרונות מבצעיים מתקדמים להתמודדות עם איומי רחפנים ברום נמוך, עם דגש על מחיר חדירה נמוך ויכולת הטמעה מהירה
רפאל מודיעה על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם חברת ההזנק החיפאית "לולב ספייס", במטרה לפתח מערכת חדשנית ליירוט רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים. לפי ההסכם, שתי החברות יעבדו במשותף ובבלעדיות על פיתוח פתרונות ייחודיים להתמודדות עם איומים שטסים בגובה נמוך, עם דגש על מחיר נגיש, גמישות תפעולית ויכולת יישום מהירה בהתאם לצרכים הדינמיים של שדה הקרב.
במסגרת המאמצים של רפאל לתת מענה לאיומים מרום נמוך מאוד (Very Low Altitude - VLA), הוקמה לאחרונה בחברה מינהלת ייעודית לנושא, תחת חטיבת ההגנה האווירית. החטיבה אחראית בין היתר על פיתוח מערכות כמו כיפת ברזל, קלע דוד, ספיידר וטילי אוויר-אוויר מתקדמים, וכעת מרחיבה את פעילותה גם לאיומי רחפנים המתעצמים בשנים האחרונות.
יוסי מרגלית, ראש מנהלת ההגנה האווירית ברפאל, מסביר כי שיתוף הפעולה יוצר חיבור ייחודי בין הידע והניסיון של רפאל, שכבר הוכיחו עצמם מבצעית, לבין החדשנות והגמישות של חברת "לולב ספייס". “שיתוף הפעולה המדובר מייצר סינרגיה יוצאת דופן בין יכולות המו"פ, הידע והמערכות המוכחות מבצעית של רפאל – לבין הגמישות, היצירתיות והחדשנות הטכנולוגית של חברת ‘לולב ספייס’. השילוב הזה יאפשר לנו לפתח במהירות פתרונות יירוט עבור מנעד מתפתח של תרחישי אוייב, פתרונות זולים ויעילים ברמה שטרם נראתה בשוק העולמי. בזכות היתרונות ההדדיים שלנו, נוכל להציע ללקוחות מענה העומד בסטנדרטים הביטחוניים המחמירים ביותר מחד, ונותן מענה מבצעי גמיש בשדה הקרב, מבלי להכביד בעלויות מאידך", אמר מרגלית.
ד״ר נועם לייטר, מנכ״ל חברת "לולב ספייס", בירך על שיתוף הפעולה ואמר: "ההסכם עם רפאל מהווה עבורנו קפיצת מדרגה, הוא מאפשר לנו להביא לידי ביטוי את היכולות הייחודיות שפיתחנו – טכנולוגיה שתסייע בפריצה לשווקים חדשים ובצמצום חסמי הכניסה, בעיקר בהיבט המחיר. אנו עובדים בימים אלו עם מנהלת הגנ״א ברוק"ק, על שילוב מגוון יישומים חדשים בטכנולוגיה מתקדמת ליירוט רחפנים וכטב"מים, החל מרמת האיום הבודד ועד הגנה בפני נחיל איומים"." שיתוף הפעולה עם “לולב ספייס” מהווה חלק מאסטרטגיית החדשנות של רפאל, המבוססת על שיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ ישראליות. במסגרת זו, רפאל פועלת להקמת רשת חדשנות דינמית המשלבת את הידע, הניסיון והיכולות ההנדסיות של רפאל לבין היצירתיות, הגמישות והטכנולוגיות המתקדמות של חברות ההזנק. המטרה היא לאפשר פיתוח מהיר והטמעה יעילה של פתרונות חדשניים בשדה הקרב, תוך מענה לאיומים מתפתחים והפחתת חסמים.
- מנכ"ל רפאל: "פרויקט הלייזר הוא העתיד"
- מערכת הגנה אווירית ישראלית תשמור על שמי נאט"ו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לולב ספייס היא חברת סטארט-אפ חיפאית שהוקמה בשנת 2021, ומאז מתמקדת בפיתוח טכנולוגיות ניווט אוטונומי מבוססות ראייה ממוחשבת. החברה פיתחה מערכות המשלבות מצלמות חכמות ואלגוריתמים מתקדמים, שמאפשרים לכלי טיס ורובוטים לזהות את הסביבה בה הם נמצאים, למפות אותה בזמן אמת ולקבל החלטות ניווט מדויקות. תחום התמחות זה מאפשר לה לספק פתרונות קלים, חסכוניים ומהירים.

עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים
איך יראה שדה הקרב העתידי, ואיפה נמצא איום גדול על ישראל?
הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת בשדה הקרב וישראל חייבת לחתור לבניית רובוטים, רחפנים ואמל"ח משוכלל בהרבה מהקיים היום, באופן שיחליף לוחמים אנושיים בלחימה פיזית ממש ובכך נחסוך בדם חיילינו ונצמצם את הצרכים הקשורים בימי מילואים רבים. ההייטק הישראלי מצוי בעמדה מצוינת להשתלב ומשרד הביטחון חייב לראות בכך מטרה עתידית עליונה.
זוכרים את הסרטון בו נראה יחיא סינוואר הפצוע מנסה ברגעיו האחרונים להכות עם מקל, רחפן צה"לי שחג סביבו? הפער העצום בין מה שהיה לו ומה שיש לעזתים מול הטכנולוגיה הצה"לית - את הפער הזה צריך לטפח ולהעצים מול כל אויבינו ולחתור לתוצאה עתידית בה טכנולוגיות שלנו תייתרנה לוחמים אנושיים ותחסוכנה לנו בדם. הרבה דם. ותחסוכנה גם ים של ימי מילואים.
חלק מהעמים סביבנו מקדשים את המוות בעוד אנו מקדשים את החיים. ראוי שכל צד יקבל את אשר הוא מבקש. אלו מביניהם שירצו בכך יקבלו מאיתנו מוות בעוד אנו נשמור על עצמנו בחיים.
ה-AI מביא להאצה בעולם הרובוטיקה
- מהפכה סינית: רובוט הומנואידי בפחות מ־6,000 דולר
- מי מרוויח מה-AI? רמז: אלו הם לא העובדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש לנו כבר כעת דחפורים אוטונומיים מסוג D9 לפילוס מרחבים ממולכדים, כלי סיור אוטונומיים המסוגלים גם לירות, מערכת "רואה יורה" (שהייתה עושה את עבודתה ב-7 לאוקטובר אם היו מגינים עליה מפני רחפנים – ראשו של מישהו צריך לעוף על זה), רחפני נפץ ועוד.