המשקיעים רצים לתעודות השורט: קסם שורט יתר-50 פי 3 בתשואה של 105% מתחילת 2008
מאז תחילת 2008 רשמו המדדים בבורסה הישראלית ירידות שערים חדות. מדד המעו"ף רשם ירידה של כ-13%, ת"א-75 ירד כ-16% והיתר-50 הגדיל לעשות עם ירידה של כמעט 20%. לא פלא שניתן לראות גידול במחזורי המסחר של תעודות השורט. אם נסתכל על טבלת מחזורי המסחר היומית, נראה כי כעת עומדת במקום השלישי תעודת קסם שורט 25 עם מחזור של יותר מ-115 מיליון שקל, כשלפניה עומדת רק כיל והחברה לישראל.
מבחינת התשואות, מחד עומדת תעודת קסם שורט S&P-500 עם תשואה של 6% ומנגד עומדת תעודת קסם שורט יתר 50 פי 3 עם תשואה מדהימה של 105%.
בבורסה יש בסה"כ 22 תעודות סל שורט, כאשר מלבד תעודה אחד, כולן רשמו תשואה דו-ספרתית וגבוה מאז תחילת השנה. מבין תעודות העוקבות אחר מדד המעו"ף רשמה התעודה של תכלית (תכלית חסר 25) את התשואה הגבוה ביותר (34.3%), אחיה נמצאת התעודה של קסם, עם תשואה של 27% ואחריה התעודה של אינדקס (25%).
קיימות גם התעודות המכפילות את תשואת המדד. קסם שורט מעו"ף פי 3 רשמה השנה תשואה של 53% ומבט 25 אגרסיבית רשמה תשואה של 36%.
ניתן לראות כמובן, כי לנוכח הירידות החדות בבורסה, נרשם גידול במחזורי תעודות השורט. אייל סגל, מנכ"ל תכלית תעודות סל: "בתעודות החסר שלנו גדלו מחזורי המסחר בעשרות אחוזים בחודשיים האחרונות".
בנושא אופי האחזקה בתעודות החסר מוסיף סגל, "האחזקות בתעודות אלה קצרות יותר מאשר בתעודות ה'לונג' וזאת בשל העובדה כי חלק גדול מהסוחרים בנייר משתמש בתעודות אלה כהגנה כנגד המדד".
ליאור כגן מנכ"ל מבט תעודות סל מוסר כי "לפני שנתיים וחצי, למשקיע לא היתה אפשרות להרוויח משוק יורד והיום ההיצע גדל ויגדל עוד בעתיד". כגן מוסיף, כי "היום ניתן לראות מודעות יותר גדולה לתחום תעודות השורט בעיקר בקרב משקיעים פרטיים".
לגבי היקף הנכסים בשוק תעודות השורט מוסר כגן, כי "בתקופה האחרונה היקף הנכסים דווקא לא גדל וזאת מסיבה פשוטה. למרות שנכנסים לתעודות יותר משקיעים פרטיים, כל משקיע מוסדי שיוצא מוכר היקף נכסים גדול מאוד שמקזז את הכספים שהכניסו המשקיעים הפרטיים".
תופעה מעניינת אליה ניתן לשים לב היא ההבדלים המשמעותיים בין התשואות אותן השיגו תעודות הסר השונות הנשענות על אותו המדד. לדוגמא תכלית חסר ת"א 25 השיגה תשואה של 34.5% מתחילת 2008 בעוד מבט ת"א 25 חסר השיגה תשואה של 22% באותה תקופה.
מנכ"ל תכלית תעודות סל מסביר את ההבדלים, "לכל תעודת סל ישנו מינוף שונה התלוי במספר קבוע. מספר זה נקבע באופן שרירותי בזמן הנפקת תעודת הסל. המספר הקבוע מתייחס למדד עליו התעודה נשענת ולכן שינוי במדד משנה את המינוף של תעודת הסל".
ליאור כגן מתייחס להבדלים בין התשואות ומסביר כי "לכל תעודה מינוף שונה שתלוי במקדם הקבוע של התעודה. ישנה נוסחה שנשענת על מקדם קבוע. הנוסחה היא למעשה חיסור בין המקדם הקבוע למדד. לדוגמא, אם המקדם הקבוע הוא 2000 והמדד הוא 1000 אז מחיר התעודה הוא 1000. אם המדד יירד ב-100 נקודות, מחיר התעודה יעלה ב-100 נקודות. זאת אומרת שינוי של 10% במדד הביא לשינוי של 10% במחיר התעודה. נראה כי בדוגמא שהבאנו ישנו מצב בו אין מינוף כלל".

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".