פיצוי לעובדת, שפוטרה בהריון, סמוך לחצי שנת עבודה

עב 6066/05 יאנה יורקובסקי נ' דיזנהויז סיטונאי תיירות בע"מ, ניתן ביום 26.4.2007. תקציר מאת עו"ד אנדראה קאופמן-חייקין
עו"ד לילך דניאל |

העובדות

--------

יאנה יורקובסקי (להלן: "העובדת") התקבלה לעבודה בדיזנהויז סיטונאי תיירות בע"מ (להלן: "המעבידה") ביום 26.7.2004, לאחר שעבדה בתפקיד זהה בחברת נסיעות מתחרה.

כחמישה וחצי חודשים לאחר מכן, בהיותה בשלבים המוקדמים של הריונה, שהתה העובדת בחופשת מחלה אשר במהלכה, ביום 19.1.2005, קיבלה מכתב פיטורים בו התבשרה על פיטוריה המיידים מהחברה, ללא כל נימוק או הסבר.

לטענת העובדת, פיטוריה נעשו בחוסר תום לב ימים ספורים בטרם מלאו שישה חודשים להעסקתה בחברה, במטרה לעקוף את הוראות סעיף 9(א) לחוק עבודת נשים, התשי"ד-1954 (להלן: "חוק עבודת נשים"). בנוסף טענה, כי הופלתה על רקע היותה אשה בהריון כאמור בסעיף 2 לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, התשמ"ח-1988 (להלן: "חוק השוויון"). משכך, עתרה העובדת, לחיוב החברה בתשלום סך של 167,711 ש"ח בגין שכר עבודה מלא עד ליום הלידה, דמי לידה, פיצויי פיטורים, פיצוי בגין נזק בלתי ממוני, קצובת הבראה ופדיון חופשה שנתית.

לטענת המעבידה, העובדת פוטרה בשל חוסר שביעות רצון החברה מתפקודה וזאת לאחר, שהעירו לעובדת על כך מספר פעמים לפני פיטוריה.

פסק הדין

---------

סעיף 9(א) לחוק עבודת נשים עוסק בהגבלת פיטורים של אשה בהריון וקובע, כי "לא יפטר מעביד עובדת שהיא בהריון וטרם יצאה לחופשת לידה אלא בהיתר מאת שר העבודה והרווחה, ולא יתיר השר פיטורים כאמור אם הפיטורים הם, לדעתו, בקשר להריון; הוראות סעיף קטן זה ... ובלבד שהעובדת עבדה אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה ששה חודשים לפחות;". כעולה מן הסיפא לסעיף, מקום בו מדובר בעובדת, שעבדה באותו מקום עבודה פחות מ- 6 חודשים, אין מוטלת על המעסיק חובה לפנות לממונה על חוק עבודת נשים לצורך קבלת היתר לפיטוריה. יחד עם זאת, הלכה פסוקה היא, כי פיטורי עובדת בסמוך לתום ששת החודשים לעבודתה, על מנת להתחמק מן הצורך לקבל היתר לפיטורים, מהווה התנהגות שלא בתום לב, המזכה בפיצויים בגובה הנזק הממשי שנגרם עקב ההפרה (ראו פסק הדין המנחה: ע"ע 1353/02 מרגלית אפלבוים – ניצה הולצמן, פד"ע לט 495 (2003)).

סעיף 2(א) לחוק השוויון, עניינו איסור הפליה בעבודה ונקבע בו כדלקמן: "לא יפלה מעביד בין עובדיו או בין דורשי עבודה מחמת מינם, נטייתם המינית, מעמדם האישי, הריון, היותם הורים, גילם, גזעם...".

בית הדין קבע, לאור חומר הראיות ומהימנות העובדת, כי העובדת, הוכיחה לכאורה, שפיטוריה בעיצומה של חופשת מחלה, ובסמוך לתום ששה חודשים לעבודתה נעשו על מנת לעקוף את הוראת סעיף 9(א) לחוק עבודת נשים, המחייבת, כאמור, קבלת היתר משר העבודה טרם פיטורי עובדת בהריון.

עוד קבע בית הדין, כי העובדת עמדה בנטל ההוכחה, לפיו פיטוריה נבעו לכאורה משיקול פסול על פי סעיף 2(א) לחוק השוויון, ולכן הועבר נטל ההוכחה אל המעבידה לסתור את הטענות לפיהן התנהגותה היתה פסולה. בית המשפט קבע, כי המעבידה לא עמדה בנטל המוטל עליה וציין, שהתנהגותה עמדה בסתירה מוחלטת להוראות חוק השוויון, כמו גם לנורמות הבסיסיות של תום הלב בדיני החוזים ומידת ההוגנות, המצופה ביחסים בין בני אדם בכלל, וביחסי עבודה בפרט.

הסעד

בית הדין שוכנע, כי המעבידה היתה שבעת רצון מתפקודה המקצועי של העובדת, וכי מעת, שנתברר למעבידה, שהעובדת המסורה נעדרת מן העבודה בשל הריונה, ובשל הארכת חופשת המחלה, "סר חינה" והוחלט לפטרה בלא כל עילה.

בית הדין ציין, כי בעשותה כן, נהגה הנתבעת בצורה בוטה, פוגעת ובחוסר תום לב מובהק, וזאת בלשון המעטה. נורמת ההתנהגות, המצופה ממעבידה במעמדה של הנתבעת, מחייבת כי תנהג בעובדיה בסטנדרטים ורמה גבוהה של הוגנות ותום לב. בעת שמדובר בפיטורים, המבוצעים במועד כה גבולי, מן הראוי היה, כי המעבידה תמתין עד לשובה של העובדת לעבודה, ותבצע פנייה מסודרת לקבלת היתר לפיטורים – ככל שהייתה סיבה אמיתית לפיטורים – ולו למען הסר ספק קל שבקלים בדבר קיומו של קשר כלשהו בין פיטורי העובדת להריונה.

בית הדין פסק, כי משהוכח שהמעבידה נהגה בחוסר תום לב ומששוכנע, כי פיטורי עובדת סמוך לתום ששת החודשים לעבודתה נעשו על מנת לעקוף את ההוראה הקבועה בסעיף 9 לחוק עבודת נשים, על החברה לפצות את העובדת בשל הנזק שנגרם לה בגין פיטוריה, וזאת עד למועד יציאתה לחופשת לידה בגובה שש משכורות (סך של 54,000 ש"ח, אשר מתוכם ינוכה סך של 28,500 ש"ח בגין הקטנת נזק בשל דמי אבטלה ודמי לידה).

עוד קבע בית הדין, כי אין מחלוקת לגבי תחולתו של חוק השוויון ולכן פסק לעובדת פיצוי בגין נזק בלתי ממוני בסכום של 50,000 ש"ח, זאת בשים לב למכלול הנסיבות וכן לעוגמת הנפש הרבה שנגרמה לעובדת ולפיטוריה על לא עוול בכפה.

תביעתה של העובדת לדמי הבראה, לדמי חופשה שנתית ולפיצויי פיטורים, שהיו מגיעים לה לו בוטלו הפיטורים, נדחו על ידי בית הדין, שכן בנסיבות העניין מדובר בפיצויי בגין הפרת חוזה ומשאין תחולה לסעיף 9 לחוק עבודת נשים, הפיטורים אינם בטלים מאליהם (Void).

(*) הכותבת - עו"ד ב"כל עובד", מרכז המידע בדיני עבודה של "חשבים-HPS".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יוסי מרגלית, רפאל, צילום: דוברות רפאליוסי מרגלית, רפאל, צילום: דוברות רפאל

רפאל ו"לולב ספייס" ישתפו פעולה בפיתוח מערכת ליירוט רחפנים וכטב"מים

החברות יפתחו יחד פתרונות מבצעיים מתקדמים להתמודדות עם איומי רחפנים ברום נמוך, עם דגש על מחיר חדירה נמוך ויכולת הטמעה מהירה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רפאל

רפאל מודיעה על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם חברת ההזנק החיפאית "לולב ספייס", במטרה לפתח מערכת חדשנית ליירוט רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים. לפי ההסכם, שתי החברות יעבדו במשותף ובבלעדיות על פיתוח פתרונות ייחודיים להתמודדות עם איומים שטסים בגובה נמוך, עם דגש על מחיר נגיש, גמישות תפעולית ויכולת יישום מהירה בהתאם לצרכים הדינמיים של שדה הקרב.

במסגרת המאמצים של רפאל לתת מענה לאיומים מרום נמוך מאוד (Very Low Altitude - VLA), הוקמה לאחרונה בחברה מינהלת ייעודית לנושא, תחת חטיבת ההגנה האווירית. החטיבה אחראית בין היתר על פיתוח מערכות כמו כיפת ברזל, קלע דוד, ספיידר וטילי אוויר-אוויר מתקדמים, וכעת מרחיבה את פעילותה גם לאיומי רחפנים המתעצמים בשנים האחרונות.

יוסי מרגלית, ראש מנהלת ההגנה האווירית ברפאל, מסביר כי שיתוף הפעולה יוצר חיבור ייחודי בין הידע והניסיון של רפאל, שכבר הוכיחו עצמם מבצעית, לבין החדשנות והגמישות של חברת "לולב ספייס". “שיתוף הפעולה המדובר מייצר סינרגיה יוצאת דופן בין יכולות המו"פ, הידע והמערכות המוכחות מבצעית של רפאל – לבין הגמישות, היצירתיות והחדשנות הטכנולוגית של חברת ‘לולב ספייס’. השילוב הזה יאפשר לנו לפתח במהירות פתרונות יירוט עבור מנעד מתפתח של תרחישי אוייב, פתרונות זולים ויעילים ברמה שטרם נראתה בשוק העולמי. בזכות היתרונות ההדדיים שלנו, נוכל להציע ללקוחות מענה העומד בסטנדרטים הביטחוניים המחמירים ביותר מחד, ונותן מענה מבצעי גמיש בשדה הקרב, מבלי להכביד בעלויות מאידך", אמר מרגלית.

ד״ר נועם לייטר, מנכ״ל חברת "לולב ספייס", בירך על שיתוף הפעולה ואמר: "ההסכם עם רפאל מהווה עבורנו קפיצת מדרגה, הוא מאפשר לנו להביא לידי ביטוי את היכולות הייחודיות שפיתחנו – טכנולוגיה שתסייע בפריצה לשווקים חדשים ובצמצום חסמי הכניסה, בעיקר בהיבט המחיר. אנו עובדים בימים אלו עם מנהלת הגנ״א ברוק"ק, על שילוב מגוון יישומים חדשים בטכנולוגיה מתקדמת ליירוט רחפנים וכטב"מים, החל מרמת האיום הבודד ועד הגנה בפני נחיל איומים"." שיתוף הפעולה עם “לולב ספייס” מהווה חלק מאסטרטגיית החדשנות של רפאל, המבוססת על שיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ ישראליות. במסגרת זו, רפאל פועלת להקמת רשת חדשנות דינמית המשלבת את הידע, הניסיון והיכולות ההנדסיות של רפאל לבין היצירתיות, הגמישות והטכנולוגיות המתקדמות של חברות ההזנק. המטרה היא לאפשר פיתוח מהיר והטמעה יעילה של פתרונות חדשניים בשדה הקרב, תוך מענה לאיומים מתפתחים והפחתת חסמים.

לולב ספייס היא חברת סטארט-אפ חיפאית שהוקמה בשנת 2021, ומאז מתמקדת בפיתוח טכנולוגיות ניווט אוטונומי מבוססות ראייה ממוחשבת. החברה פיתחה מערכות המשלבות מצלמות חכמות ואלגוריתמים מתקדמים, שמאפשרים לכלי טיס ורובוטים לזהות את הסביבה בה הם נמצאים, למפות אותה בזמן אמת ולקבל החלטות ניווט מדויקות. תחום התמחות זה מאפשר לה לספק פתרונות קלים, חסכוניים ומהירים.

רובוט לוחם (גרוק)רובוט לוחם (גרוק)

עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים

איך יראה שדה הקרב העתידי, ואיפה נמצא איום גדול על ישראל?

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה רובוט שדה קרב


הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת בשדה הקרב וישראל חייבת לחתור לבניית רובוטים, רחפנים ואמל"ח משוכלל בהרבה מהקיים היום, באופן שיחליף לוחמים אנושיים בלחימה פיזית ממש ובכך נחסוך בדם חיילינו ונצמצם את הצרכים הקשורים בימי מילואים רבים. ההייטק הישראלי מצוי בעמדה מצוינת להשתלב ומשרד הביטחון חייב לראות בכך מטרה עתידית עליונה.

זוכרים את הסרטון בו נראה יחיא סינוואר הפצוע מנסה ברגעיו האחרונים להכות עם מקל, רחפן צה"לי שחג סביבו? הפער העצום בין מה שהיה לו ומה שיש לעזתים מול הטכנולוגיה הצה"לית - את הפער הזה צריך לטפח ולהעצים מול כל אויבינו ולחתור לתוצאה עתידית בה טכנולוגיות שלנו תייתרנה לוחמים אנושיים ותחסוכנה לנו בדם. הרבה דם. ותחסוכנה גם ים של ימי מילואים.

חלק מהעמים סביבנו מקדשים את המוות בעוד אנו מקדשים את החיים. ראוי שכל צד יקבל את אשר הוא מבקש. אלו מביניהם שירצו בכך יקבלו מאיתנו מוות בעוד אנו נשמור על עצמנו בחיים.

 

ה-AI מביא להאצה בעולם הרובוטיקה

יש לנו כבר כעת דחפורים אוטונומיים מסוג D9 לפילוס מרחבים ממולכדים, כלי סיור אוטונומיים המסוגלים גם לירות, מערכת "רואה יורה" (שהייתה עושה את עבודתה ב-7 לאוקטובר אם היו מגינים עליה מפני רחפנים – ראשו של מישהו צריך לעוף על זה), רחפני נפץ ועוד.