ניכוי הוצאות מימון בגין הלוואה שנטל איגוד מקרקעין

מאת: רו"ח שלמה הררי
פס"ד יגיד בע"מ בו נפסק כי לא יכירו בהוצאות המימון בגין הלוואה שלקחה החברה על מנת לשלם את חובה למס רכוש.
עו"ד לילך דניאל |

תקציר ו"ע 1070/06 מאוחד עם תיק 1357/06 וועדת ערר מס שבח מקרקעין ליד בית המשפט המחוזי בתל-אביב-יפו•

לפני: כב' השופט (בדימוס) עמוס זמיר - יו"ר, עו"ד ושמאי מקרקעין דן מרגליות, רו"ח אליהו מונד

ניתן ב-23.10.2007

• העוררת: יגיד בע"מ

• המשיב: מנהל מס שבח מרכז

העובדות:

---------

חברת יגיד בע"מ [להלן - "העוררת"] היא בעלים של מקרקעין. בחודש נובמבר 2004, העוררת חתמה על הסכם למכירת כל זכויותיה במקרקעין.

העוררת היא איגוד מקרקעין, והמקרקעין מהווים את הנכס היחידי שבבעלותה. במשך השנים, העוררת צברה חוב במס רכוש בגין המקרקעין.

בחודש יולי 2004, לאחר שמנהל מס רכוש החל בהליכים למימוש המקרקעין עקב החוב, העוררת נטלה הלוואה ושילמה את חובה בסך 5 מיליוני ש"ח למס רכוש.

התמורה ממכירת המקרקעין שימשה לתשלום מס שבח, מס מכירה, היטל השבחה והחזר הלוואה, ששימשה לפירעון חלק מן החוב למס רכוש.

אולם, ההלוואה למס רכוש לא נפרעה במלואה.

העוררת ביקשה, שיכירו לה בהוצאות המימון לצורך תשלום מס רכוש, כהוצאה למס שבח.

העוררת התנהגה כלפי ההלוואה לצורך תשלום מס רכוש - כהשבחה.

תכלית חישוב מס שבח היא להגיע לרווח כלכלי. לפיכך, העוררת סברה שיש להקטין את הרווח בסכום הריבית, שנצברה על ההלוואה שנלקחה לצורך תשלום מס רכוש. כמובן, העוררת סוברת, שיש להכיר רק בהוצאות שישולמו בגין ההלוואה.

מנהל מס שבח מרכז [להלן - "המשיב"] טען, שאין להכיר כלל בהוצאות משום שהן לא שולמו.

הוצאות המימון, שמותרות בניכוי כעלות, פורטו בסעיף 39א לחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה), התשכ"ג-1963 [להלן - "חוק מיסוי מקרקעין"] ומדובר רק על הוצאות מימון בקשר לרכישה או להשבחה, ועל עוד מגבלות, שפורטו בסעיף האמור לעיל.

סעיף 39(8) לחוק מיסוי מקרקעין התיר לנכות רק את סכום המס ששולם למס רכוש רק לקרן.

דיון ומסקנות

סעיף 39א לחוק מיסוי מקרקעין, שמתיר הוצאות מימון ריאליות, תוקן בתיקון 55 לחוק מיסוי מקרקעין, החל מחודש אפריל 2005. מובן שקודם לכן, הסעיף תוקן בתיקון 50 לחוק מיסוי מקרקעין, בעקבות הילכת מ.ל. השקעות ופיתוח בע"מ, בפסק הדין, בעניין ע"א 4271/00.

ריבית ריאלית, שנובעת מאשראי שנלקח לצורך רכישת הקרקע, יש להתיר לנכותה. הוצאות מימון, שנובעות מאשראי שנלקח לצורך השבחת המקרקעין - יש לדון, האם להתיר את ניכוין.

לשון סעיף 39א מורה, שהוצאות מימון בגין אשראי שנלקח לצורך מימון השבחת המקרקעין, יש להתיר את ניכוין. עד כאן הקביעות בהילכת מ.ל. השקעות.

כיום, לאחר תיקון 50 לחוק מיסוי מקרקעין, נציין להלן מה לא קוים בהקשר של הכרה בהוצאות המימון בניכוי:

1. דרישה, שהסכום נוכה ושולם בפועל.

2. הוכחה, שהניכוי אינו מותר כהוצאה.

3. המימון נלקח לרכישת המקרקעין או להשבחתו.

במקרה דנן, רק אי קיום שלושת התנאים, שצוינו לעיל, יכולים למנוע שלא יוּתר לנכות את ההוצאה.

בכל אופן גם אם קוימו התנאים לעיל, אי אפשר היה להתיר את ניכוי ההוצאה מן הסיבות שיפורטו להלן.

מותר לנכות הוצאות מימון רק אם הן גורמות לעליית הערך הכלכלי של הקרקע.

במס רכוש, אף תשלום הקרן אינו מהווה השבחה. אולם למרות זאת, המחוקק התיר לנכות את תשלום הקרן בסעיף 39(8) לחוק מיסוי מקרקעין.

משכך, יש מקום לדחות את הערר, על אף שאולי מן הבחינות החשבונאית והכלכלית היה מקום להכיר בכל מימון שקשור למקרקעין. גם הטענה, שסעיף 39 לחוק מיסוי מקרקעין מהווה רשימה סגורה, היא בעייתית בדיני מיסוי.

נוסף על כך נדחה הכתוב בחב"ק, שלצורך סעיף 39(8) לחוק מיסוי מקרקעין, גם ריבית והפרשי הצמדה הוטלו על פי חוק מס רכוש, נוסף על תשלום מס רכוש.

כאן חילקו וקבעו, שהוראת החב"ק (הוראה מס' 5, עמוד 272) היא לפנים משורת הדין.

הערר נדחה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.