רשות ני"ע: תוגדל חובת גילוי של החברות הציבוריות

הרשות אישרה את המתווה ליישום המלצות ועדת גושן; עיקרי המלצות הועדת: כינון בימ"ש מתמחה לדיני חברות ודיני ניירות ערך, חיזוק עצמאות הדירקטוריון, חיזוק עצמאות וועדת הביקורת ולאישור עסקאות עם בעלי שליטה ידרש רוב מכלל קולות בעלי המניות שאין להם עניין אישי באישור העסקה וזאת במקום הדרישה לשליש כיום
סיון איזסקו |

רשות ניירות ערך אישרה השבוע מתווה שעליו הוסכם עם משרד המשפטים ליישום המלצות ועדת גושן בנושא הנהגת כללי מימשל תאגידי משודרגים בחברות הציבוריות. המתווה מגדיר את רמת הגילוי שבה יחויבו החברות על ידי חוק ניירות ערך.

המתווה שאושר על ידי מליאת הרשות קובע כי בחוק ניירות ערך ייקבעו דרישות גילוי שעניינן התייחסות כללית להוראות שנקבעו בתקנון החברה ו/או בידי האורגנים המוסמכים שלה המתייחסות לממשל תאגידי בנוסף להוראות שנקבעו בחוק החברות או מכוחו, והתייחסות ספציפית להוראות בחוק החברות. ברוח זו סוכם מתווה כדלקמן:

1. במסגרת דוח הדירקטוריון תיקבע חובת גילוי במסגרתה תידרשנה החברות לפרט את ההוראות שנקבעו בתקנון החברה ו/או בידי האורגנים המוסמכים שלה, לפי העניין, המתייחסות לממשל תאגידי שהן בנוסף להוראות שנקבעו בחוק החברות או מכוחו, לרבות התייחסות ספציפית להוראות הקיימות כבר היום בחוק החברות. למשל, התייחסות אם היו"ר הוא גם מנכ"ל ואם מינו דח"צים מעבר למספר המינימאלי הקבוע בחוק.

2. במקביל, הוראות ממשל תאגידי ראויות ירוכזו בתוספת לחוק החברות שתשא את השם "הוראות ממשל תאגידי מומלצים לחברות ציבוריות". לאחר פרסום התוספת ברשומות הוראות הגילוי בדוח הדירקטוריון תורחבנה כך שתחייבנה את החברות להתייחס גם לעקרונות המפורטים בתוספת.

כמו כן, סוכם בין הרשות לבין משרד המשפטים על נושאים שיאומצו כחקיקה מחייבת. בין היתר, מדובר בקביעת הוראות שעל ועדת ביקורת/מאזן לבצע בקשר עם אישור הדוחות הכספיים ובחיוב החברות בצירוף הצהרת מנהלים מבוקרת כחלק מהליך אישור הדוחות הכספיים בחברות ציבוריות. נושאים אלו יוצעו בתקנות מכוח חוק החברות, המסמיך את שר המשפטים לקבוע הוראות ותנאים לעניין אישור דוחות כספיים ביחס לחברות ציבוריות לאחר היוועצות עם רשות ניירות ערך.

בנוסף, יש לציין כי גישתן של הוועדה ושל הרשות דומה במידה רבה לגישה שביטא הפורום האירופי למימשל תאגידי שקבע אשתקד כי במקרים בהן השליטה בחברות אינה מפוזרת בין חלקים שונים בציבור מומלץ שדירקטורים חיצוניים ימלאו תפקיד ייחודי באישור הצהרות החברה ביחס לתקינות הליכי המימשל התאגידי בה.

עיקרי המלצות הוועדה

1. עצמאות הדירקטוריון

לדעת הוועדה, עצמאות דירקטוריון החברה הוא אחד הנושאים המהותיים בעקרונות ממשל תאגידי. הוועדה סברה כי סוגיית עצמאות הדירקטוריון מחייבת איזון בין אובייקטיביות לבין מקצועיות ונטילת סיכונים בניהול החברה. האיזון מתבקש משום שדירקטוריון החברה ממלא שתי פונקציות שעלולה להיווצר התנגשות ביניהן: האחת, התוויית מדיניות עסקית לחברה; והשנייה - פיקוח על ניהול עסקי החברה. בעוד המשימה הראשונה מחיבת את הדירקטור לדאוג לטובתו של בעל השליטה, המשימה השנייה מחייבת אובייקטיביות וריחוק מסוים מהנהלת החברה. לאחר שהוועדה בחנה את המקובל בעולם יחד עם מאפייניו של שוק ההון בישראל המליצה הוועדה כי בכל חברה ציבורית שליש מהדירקטורים יהיו דירקטורים חיצוניים, ובכל מקרה מספרם לא יפחת משניים.

2. חיזוק עצמאותה של ועדת הביקורת

כצעד משלים לחיזוק עצמאות הדירקטוריון המליצה הוועדה גם על חיזוק עצמאותה של ועדת הביקורת. הוועדה מציינת כי "חיזוק עצמאותו של הדירקטוריון ללא קביעה כי מרבית הדירקטורים יהיו בלתי קשורים לבעל השליטה מתאפשרת באמצעות התמקדות במקצועיות ועצמאות ועדת הביקורת, מאחר שעל פי חוק החברות על ועדת הביקורת לאשר את התקשרויות החברה בהן יש לבעל עניין ניגוד עניינים." לפיכך,המליצה הועדה כי רוב חברי ועדת הביקורת יהיו דירקטורים חיצוניים וכי יושב ראש הועדה יהיה דירקטור חיצוני. הוועדה פירטה מהם תפקידיה של ועדת הביקורת בתהליך אישור הדוחות הכספיים של החברה והמליצה כי ועדת הביקורת תקיים דיון מקדים בדוחותיה הכספיים של החברה וכי המלצות ועדת הביקורת יובאו בפני הדירקטוריון. הדירקטוריון חייב לדון בהמלצות ועדת הביקורת טרם אישור הדוחות הכספיים.

3. אישור עסקאות עם בעלי שליטה

וועדת גושן מציינת כי בשוק ההון הישראלי, שבו לרובן המכריע של החברות יש בעל שליטה, החשש המרכזי הוא מפני עסקאות המתבצעות בניגוד עניינים. על רקע זה, ההגנה העיקרית הניתנת למיעוט היא הדרישה לרוב מיוחד באישור עסקאות נגועות. לפיכך הועדה המליצה כי עד לכינונו של בית משפט מתמחה לדיני חברות ודיני ניירות ערך אישור עסקאות חריגות שלבעלי שליטה יש בהן עניין אישי ידרוש את אישור אסיפת בעלי המניות של החברה כאשר במניין קולות הרוב באסיפה יכללו רוב מכלל קולות בעלי המניות שאין להם עניין אישי באישור העסקה, המשתתפים באסיפה - וזאת במקום הדרישה לשליש כיום. הוועדה סברה כי לאחר כינון בית משפט מתמחה, ניתן יהיה להתיר לחברות ציבוריות לאשר עסקאות בהן לבעל שליטה יש עניין אישי גם ברוב רגיל (ללא צורך ברוב כלשהו מבין בעלי המניות שאין להם עניין אישי בעסקה), אך במקרה כזה באם בעל מניות יפנה לבית המשפט בטענה שהעסקה אינה הוגנת, הנטל על הוכחת הוגנות העסקה ירבוץ על כתפי החברה.

4. כינון בית משפט מתמחה לדיני חברות ודיני ניירות ערך

וועדת גושן המליצה על כינונו של בית משפט מתמחה לדיני חברות ודיני ניירות ערך. הוועדה סברה כי קיומו של בית משפט מתמחה שיש בכוחו למנוע את עושק וקיפוח המיעוט יהווה גורם מרכזי בשיפור איכות ניהולן של חברות ציבוריות, בהתפתחות שוק ההון ובשיפור הכלכלה. מחקרים אמפיריים מראים קשר ברור בין איכות ההגנות הניתנות לציבור המשקיעים לבין צמיחה כלכלית ושווקי הון מפותחים. יתר על כן, בהעדר בית משפט שיש בכוחו למנוע את קיפוח המיעוט לא יתפתח שוק שבו בעלות מפוזרת של מניות. שכן, לבעלי השליטה אין תמריץ למכור את השליטה בשוק, כל עוד יש ביכולתם "לקחת" מן החברה טובות הנאה על חשבון המיעוט. רק כאשר ה"לקיחה" מרוסנת על ידי בית משפט, בעל השליטה יכול להגיע למסקנה ששיקולי פיזור סיכונים עשויים להעדיף בעלות מפוזרת, או כי התמורה שתתקבל ממכירת המניות לציבור מצדיקה את הויתור על השליטה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

מתניהו אנגלמן
צילום: חיים טויטו-כנס בשבע בניו יורק

בוקר טוב למבקר המדינה שחשף ש"מלחמה עולה כסף": הדוח הלא רלוונטי של מתניהו אנגלמן

דוח המבקר חושף כשלים בהיערכות הכלכלית למלחמה, התנהלות בעייתית של הקבינט החברתי-כלכלי והיעדר מענה מערכתי ליישובי הצפון ומאשים בנזקים כלכליים חמורים, אבל זה לא דוח עמוק, מלא ואובייקטיבי; והכי חשוב: המצב האמיתי הוא לא "התרסקות כלכלית", הכלכלה הישראלית ניצחה - התועלת מהמלחמה ומהחזרת החטופים החיים עולה על כל פיפס בגירעון

רן קידר |

מעמד של מבקר הוא מעמד על. אתה נמצא למעלה, שולט, מסתכל למטה ומחליט מה לבקר, איך לבקר, כמה לבקר. אין כנראה גוף ציבורי אחד שתיפקד באופן מושלם מה-7 באוקטובר הארור. גם משרד האוצר וכל ההתנהלות הכלכלית שלו היתה מחדל, אם כי הדרג המקצועי התעשת שם יחסית מהר. הראש - לא. מה לעשות? שר האוצר במלחמה, ויש לו אג'נדה ברורה. הכלכלה מבחינתו בעדיפות שנייה, שלישית. ברור שזה מחדל, זה היה כך מהיום הראשון, כנראה שכל אזרח כאן ראה ורואה את זה. אגב, באופן יחסי, חייבים להגיד וגם לשבח - הכלכלה מצוינת. המבקר מבקר, אבל צריך להגיד מילה טובה  לעם, לעסקים, לממשלה, לאוצר. רוב המדינות אחרי שנתיים של מלחמה היו מגדילות את הגירעון במספרים מטורפים ואפילו קורסות אצלנו העלות יחסית נמוכה. 

המבקר טועה שהוא כותב על נזק-עלות ענקית לדורות הבאים ומבליט את זה בדוח שלו. זו תמונה חלקית, ולא אובייקטיבית. הוא כנראה צריך לחזור ולהתרענן בקורסים בכלכלה. אף אחד לא חושב שמלחמה לא עולה כסף, אבל מול העלות הזו יש גם תועלת. שיבדוק המבקר מה באמת העלות לעומת התועלת בהישגים במלחמות בכמה חזיתות ויבין שהעלות ששילמנו באופן יחסי היא נמוכה -  כמה שווה להוריד את האיום האיראני? יש לזה בכלל מחיר?

כמה שווה להחזיר את החטופים החיים ורוב החללים? יש לזה מחיר? 

בכלכלה יש מונחים מאוד ברורים - מדברים שם על תועל ועלות וזה לא חייב להיות בכסף, זה במשאבים, במקורות ועוד. התועלת שבהחזרת כוח ההרתעה שווה הרבה. המבקר צריך לתת לנו גם את ההתייחסות לזה. אחרת, מה עשה בעצם - אמר לנו שמלחמה עולה כסף?    

ובכן, בוקר טוב, אדוני המבקר, מתניהו אנגלמן. אומרים עלייך ועל תפקידך שבסוף אלו אנשים והאנשים מוטים. אנחנו לא חשבנו שאתה מוטה, אבל הדוח שלך הוא לא רציני. אתה צודק לחלוטין לגבי סמוטריץ', לגבי הקבינט הכלכלי שלא תיפקד, לגבי ההפקרה של התושבים בצפון. אבל דוח צריך להאיר גם על המקומות שהיו תקינים ולתת תמונה מלאה. הדוח הזה יצא לא מאוזן, לא אובייקטיבי ולא רלבנטי. 

בתמונה הגדולה, הכלכלה היא המקום שתיפקד הכי טוב בשנתיים האחרונות.   


ונביא כאן את ריכוז עיקרי הממצאים של הדוח שמשתרע על פני מאות עמודים וחושף תמונה מדאיגה ומורכבת של כשלים מערכתיים בהיערכות הכלכלית לשעת חירום, התנהלות בעייתית ואף מחדלים בתפקוד הקבינט החברתי-כלכלי, והיעדר מענה מערכתי ראוי לתושבי הצפון שספגו את נזקי המלחמה הממושכת.