עלייה של 0.5% בחברות בסכנת סגירה במאי
בחודש מאי 2006 עומד שיעורן של החברות הנמצאות בסכנת סגירה על 22%, עלייה של 0.5% לעומת חודש אפריל 2006. כך על פי סקר דן אנד ברדסטריט. מנכ"ל החברה, ראובן קובנט, התייחס לנתונים וציין, כי לצד תחושת ההתאוששות במשק ונתוני הצמיחה המרשימים ניכרת עלייה הדרגתית ברמת הסיכון של החברות.
ההרגשה של החברות והעומדים בראשן שהמיתון חלף, גורמת להם, במקרים מסויימים, לקחת סיכונים מיותרים ולהגדיל את החשיפה של החברה לסיכונים, מסביר קובנט, לצד זאת גם הבנקים שגילו בתקופת המיתון סובלנות כלפי חברות בקשיים, אינם ממשיכים "לשמור" על החברות ומקשיחים נהלים בכל הקשור להסדרי האשראי והבטחונות. לזאת יש להוסיף את ההערכות לכניסתה לתוקף, בתחילת החודש הבא, של התקנה האוסרת חריגה ממסגרת האשראי, שאף היא תורמת להקשחת מדיניות מצד הבנקים".
כלכלני דן אנד ברדסטריט מציינים כי בחינת הסיכון על פי ענפי המשק מעלה כי בכל הענפים חלה במאי עלייה ברמת הסיכון, כאשר הענפים המסוכנים במשק הם ענף המזון וענף הנדל"ן. עלייה משמעותית של 2.1% נרשמה בשיעור קבלני התשתית הנמצאים ברמת סיכון גבוהה מאוד ל-41.5%.
כלכלני דן אנד ברדסטריט מציינים כי ענף התשתיות הינו דוגמא לענף העומד בפני התאוששות לאור צבר מתוכנן של פרויקטים בשנים הבאות בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים, על פי נתוני החברה ההכנסות של החברות הגדולות הפעולות בתחום התשתיות עלה, אך עם זאת, בעיות כמו עלייה במחירי תשומות הבנייה, עלייה במחיר העסקת עובדים וכן הערכות שלהם לקראת הפרויקטים המתוכננים מגדילה את החשיפה שלהם לסיכון.
בענף המזון עלה גם כן שיעור העסקים הנמצאים ברמת סגירה. בחודש מאי 2006 עומד שיעור המסעדות והפאבים הנמצאים בסכנת סגירה על 62.2% לעומת 59.7% בחודש קודם. שיעור המכולות והמינימרקטים הנמצאים בסכנת סגירה עבר את ה-50% והוא עומד על 50.9% לעומת 49.2% באפריל. גם בקרב המאפיות עלה שיעור העסקים בסכנת סגירה מ-44.5% ל-46.5%. בענף ייצור המזון נרשמה עלייה מ-28.8% עסקים בסכנת סגירה במאי ל-29.6% במאי.
בענף הבנייה, שיעור קבלני השיפוצים ברמת סיכון גבוהה מאוד עלה מ-32.9% ל-35.2%, בקרב קבלני הבנייה נרשמה עלייה מ-27.8% ל-29.7% ובקרב החברות המשווקת תשומות בנייה חלה עלייה מ-28.5% ל-30.1%.
ענפים מסוכנים נוספים הם ענף העץ והרהיטים, עם 31.3% מהחברות הנמצאות בסכנת סגירה לעומת 28.2% באפריל. ענף מוצרי החשמל הביתיים עם 30.1% מהעסקים בסכנת סגירה לעומת 27.8% באפריל וענף הטקסטיל וההלבשה עם 26.1% עסקים בסכנת סגירה לעומת 23.1% באפריל.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.