
"פיתוח תרופות חדשות ייקח חודשים במקום שנים רבות"
דמיס חסביס, מוביל תחום ה-AI בגוגל ואחד המוחות הגדולים בתעשייה סבור שהדור הבא של האלגוריתמים ישנה את עולם הפרמצבטיקה ואת הרפואה כולה; וגם - איך ה-AI כבר משנה את עולם הרפואה ומה צפוי בהמשך?
גילוי תרופות חדשות הוא אחד התהליכים הארוכים והיקרים ביותר בעולם המדע והרפואה. תרופה ממוצעת דורשת יותר מעשור של מחקר אינטנסיבי. הניסויים המקדימים והבדיקות הקליניות מגיעים לעלויות של 2-3 מיליארד דולר, עם שיעור כישלון שמתקרב ל-90% בשלבים הקליניים.
דמיס חסביס, מוביל תחום הבינה המלאכותית בגוגל ומנכ"ל Google DeepMind ו-Isomorphic Labs, טוען כי טכנולוגיות AI מתקדמות עומדות לשנות את המציאות הזו באופן דרמטי. המטרה: לקצר את התהליך מחמש עד עשר שנים לפחות משנה, ואולי אפילו לחודשים ספורים.
"בינה מלאכותית תאפשר לנו לקצר את זמן גילוי התרופות משנים למספר חודשים, ואולי אפילו פחות", אמר חסביס בראיון לבלומברג. לדבריו, AI מסוגלת לעבד כמויות עצומות של נתונים ביולוגיים, כימיים וקליניים במהירות על-אנושית. היא מנבאת אינטראקציות מולקולריות מורכבות שמעבר ליכולתם של חוקרים אנושיים"
חסביס - מוביל AI בגוגל ומחולל מהפכה מדעית
דמיס חסביס הוא אחת הדמויות המשפיעות ביותר בתחום הבינה המלאכותית והמדע בעולם. כמנכ"ל Google DeepMind מאז 2023, הוא מוביל את מאמצי ה-AI של גוגל. זה כולל פיתוח מודלים מתקדמים כמו Gemini, שמשלבים יכולות רב-מודליות (טקסט, תמונות, וידאו) עם יישומים מדעיים.
ב-2024, זכה חסביס בפרס נובל לכימיה. הוא קיבל את הפרס יחד עם ג'ון ג'אמפר ועמיתים נוספים על פיתוח AlphaFold, מערכת AI שחזתה במדויק את מבנה החלבונים. זה היה פתרון לאתגר מדעי שהעסיק חוקרים במשך 50 שנה. AlphaFold שינתה את המחקר הביולוגי: היא זמינה כעת למעל מיליון חוקרים, והיא האיצה פרויקטים בתחומי הרפואה, חקלאות ואנרגיה ירוקה.
חסביס, נולד בלונדון ב-1976, מגיע מרקע מגוון. שחקן שחמט מקצועי מגיל 13, בוגר מדעי המחשב בקיימברידג', חוקר במדעי המוח ב-UCL, ומפתח משחקי מחשב מצליחים כמו Theme Park. ב-2010 ייסד את DeepMind, שהתפרסמה בניצחון AlphaGo על אלוף העולם בשחמט סיני ב-2016. ההישג הדגים את כוחה של AI בפתרון בעיות מורכבות.
גוגל רכשה את DeepMind ב-2014 תמורת כ-500 מיליון דולר. היא הפכה ליחידה מרכזית בחברה. כיום, חסביס מנהל גם את Isomorphic Labs, חברת בת של Alphabet שהוקמה ב-2021 כדי ליישם AI בפיתוח תרופות. תפקידיו הכפולים ממצבים אותו כמוביל אסטרטגי, עם השפעה על פרויקטים גלובליים כמו חקר האקלים והביולוגיה.
- OpenAI משיקה את GPT-5.2 - בניסיון לחדש את ההובלה במרוץ ה-AI
- עומרי כספי משלים גיוס של 100 מיליון דולר לקרן אופורטוניטי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ככה לא תיפלו בהונאות פיננסיות דיגיטליות - מדריך חשוב
גוגל - שחקנית עתידית בשוק פיתוח התרופות
Isomorphic Labs עושה צעדים מהירים מאז הקמתה. בינואר 2024, הכריזה על שותפויות עם Eli Lilly ו-Novartis בשווי פוטנציאלי של כמעט 3 מיליארד דולר, להתמקד בגילוי יעדים תרופתיים חדשים. בפברואר 2025, הרחיבה את השותפות עם Novartis לשישה יעדים תרופתיים. אלה כוללים טיפולים לסרטן והפרעות חיסוניות.
באפריל, גייסה החברה 600 מיליון דולר בסבב חיצוני ראשון. הסבב הובל על ידי Thrive Capital בתמיכת Alphabet, מה שמעריך אותה בפוטנציאל של מעל 100 מיליארד דולר. הכסף יממן פיתוח מודלי AI מתקדמים והכנה לניסויים קליניים.
ביוני 2025, פתחה Isomorphic Labs משרד ראשון בארה"ב בקיימברידג', מסצ'וסטס. היא מינתה רופא ראשי להכנת ניסויים בבני אדם. ביולי 2025, הודיעה החברה על תכנון ניסויים ראשונים בבני אדם עבור תרופות שפותחו ב-AI, עם שאיפה "לפתור את כל המחלות" באמצעות AI.
דוגמאות בולטות לתהליכים וניסויים שנעזרים ב-AI ומתקדמים - תרופה ל-IPF (פיברוזיס ריאתי אידיופתי), שנכנסה לשלב 3 ב-2025 לאחר פיתוח של שנתיים וחצי בלבד באמצעות AI.
BenevolentAI פיתחה טיפול ל-ALS תוך חודשים, והוא נמצא בשלב 2. Exscientia השלימה שלב 1 עם DSP-1181 ל-OCD, ומתכננת התקדמות נוספת. סנופי משתמשת ב-AI כדי לייעל ניסויים קליניים, כולל ניבוי תגובות מטופלים וקיצור זמנים. אלה מדגימים כיצד AI מאיצה את המעבר משלבי מחקר ראשוניים לניסויים בבני אדם.
פיתוח תרופות מסורתי כולל ארבעה שלבים עיקריים. ראשית, גילוי יעד: זיהוי חלבון או מנגנון מחלה. שנית, עיצוב מולקולה: חיפוש חומרים שמתקשרים עם היעד. שלישית, אופטימיזציה שזה שיפור יעילות ובטיחות. רביעית, ניסויים קליניים.
השיטה מבוססת על ניסוי וטעייה. חוקרים בודקים מאות אלפי מולקולות במעבדה, מה שגוזל שנים ומשאבים. AI משנה זאת באמצעות מודלים כמו AlphaFold. המודלים מנבאים מבנה חלבונים בדיוק של 90%+, ומאפשרים סימולציות וירטואליות. ב-Isomorphic Labs, אלגוריתמים מנתחים נתונים מולקולריים, ביולוגיים וקליניים כדי לנבא אינטראקציות. זה לא רק מבנה חלבונים, אלא גם התנהגות בתאים, רעילות ויעילות.
ההשפעה הרחבה של AI על עולם הרפואה: מעבר לפיתוח תרופות
מעבר לפיתוח תרופות, AI משנה את הרפואה כולה. באבחון, מודלים של AI מנתחים תמונות רפואיות (CT, MRI) בדיוק גבוה יותר מרדיולוגים. הם מזהים סרטן מוקדם ב-20% יותר מקרים. AI משמש ב-70% מבתי החולים בארה"ב לאבחון מחלות לב וסוכרת, ומפחית טעויות ב-30%.
בטיפולים מותאמים אישית, AI משלב גנומיקה עם נתוני מטופל כדי להתאים תרופות. לדוגמה, IBM Watson Health מנבא תגובה לכימותרפיה בסרטן. בניהול מחלות כרוניות, AI Agents כמו ב-PathAI מנטרים חולים מרחוק. הם מנבאים התפרצויות ומפחיתים אשפוזים ב-40%.
בניבוי מגיפות, מודלים כמו BlueDot זיהו את COVID-19 מוקדם. כעת הם משמשים לניטור וירוסים חדשים. בכירורגיה, רובוטים כמו da Vinci משלבים AI לניתוחים מדויקים, ומפחיתים סיבוכים ב-25%.
השנה, AI צפוי להוסיף ערך של 300-350 מיליארד דולר לשנה לתעשיית הפרמצבטיקה. זה יושג בעיקר דרך ייעול תהליכים. חברתית, זה יאפשר טיפולים זולים יותר למחלות נדירות, וישפר גישה ברחבי העולם. אם כי עלול להגביר אי-שוויון אם לא יוסדר. AI גם תומך במחקר גלובלי, כמו בשיתופי פעולה בין חברות פרמצבטיות וממשלות, כדי להתמודד עם אתגרים כמו עמידות לאנטיביוטיקה.
אתגרים, סיכונים ואתיקה: הצד האפל של המהפכה
למרות הפוטנציאל, AI בפיתוח תרופות מעלה אתגרים משמעותיים. שקיפות היא בעיה מרכזית. מודלים "קופסה שחורה" מקשים על הבנת החלטות, מה שמעלה חששות מרגולטורים כמו FDA ומקשה על אימות תוצאות.
הטיות בנתונים הן סיכון נוסף. אם דאטה מבוסס על אוכלוסיות ספציפיות (למשל, בעיקר לבנים), תרופות עלולות להיכשל בקבוצות אתניות אחרות. זה מחריף אי-שוויון בריאותי. מחקרים מ-2025 מראים כי הטיות כאלה עלולות להוביל ל-20-30% כישלונות בשלבים קליניים.
פרטיות נתונים היא דאגה קריטית. AI דורשת כמויות עצומות של מידע רפואי, מה שמעלה סיכוני דליפה או שימוש לרעה. בתעשייה, יש חשש ממתקפות סייבר שחושפות נתונים רגישים.
אתגרים רגולטוריים כוללים התאמה של חוקים קיימים. FDA אישרה 223 מכשירי AI רפואיים ב-2023, אך לתרופות AI דרושות מסגרות חדשות. זה כולל הנחיות לבדיקת אלגוריתמים. האיחוד האירופי מקדם AI Act, שמדרג AI רפואי כ"גבוה סיכון" ומחייב ביקורות שקיפות.
ציר זמן צפוי והשלכות עתידיות: עידן של "רפואה דיגיטלית"
ציר הזמן של AI בפיתוח תרופות מתקדם במהירות. השוק העולמי של AI בפרמצבטיקה מוערך ב-1.9 מיליארד דולר. הוא צפוי לצמוח ל-16.4 מיליארד עד 2034, בקצב של 27% לשנה. תרופות AI ראשונות נמצאות בשלבים מתקדמים. כאמור תרופה אחת נכנסה לשלב 3, עם ציפייה לאישור ב-2027-2028 אם הניסויים יצליחו. תרופות אחרות, צפויות להתקדם לשלב 3 עד 2026.
בטווח הקצר (2025-2026), נראה כניסה לניסויים קליניים של תרופות AI נוספות. בעיקר לסרטן ומחלות חיסוניות. ב-2028-2030, נראה על פי ההערכות השפעה רחבה. קיצור זמני פיתוח ל-5-7 שנים, עם דגש על תרופות מותאמות אישית. שוק AI בניסויים קליניים צפוי לצמוח מ-2.7 מיליארד ב-2025 ליותר מ-10 מיליארד עד 2030, בקצב 24%. בעוד עשור יהיה צמצום דרמטי בפיתוח תרופה לכדי שנים בודדות ואפילו חודשים.
- 3.תרופה מהירה לסרטנים שונים לדמנציה לדיכאון וחרדה (ל"ת)אנונימי 12/09/2025 21:20הגב לתגובה זו
- 2.חישובון 12/09/2025 21:14הגב לתגובה זונראה יעד יותר ריאלי בתור התחלה לא
- 1.אנונימיאיציק 12/09/2025 13:38הגב לתגובה זותודה
משקפי גוגל; קרדיט: יוטיובחוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה
ענקית הטכנולוגיה מציגה חזון מחודש למשקפיים חכמים, שנים אחרי כישלון Google Glass. החברה מפתחת שתי קטגוריות של משקפי AI, בשיתוף עם שורת יצרניות משקפיים וטכנולוגיה, ומתכננת להיכנס לשוק תחרותי במיוחד מול מטא, סנאפ ואפל. הדגמות שנערכו בניו יורק מציגות מוצר
בשל בהרבה, שמחבר עיצוב יומיומי עם יכולות מציאות רבודה, עוזר חכם וממשק תוכנה רחב
במשך שנים גוגל נזהרה מלחזור לעולם המשקפיים החכמים, לאחר ש-Google Glass זכורים עד היום כאחת ההשקות המהוססות והבעייתיות בתולדות החברה. כעת היא שבה לזירה עם גישה מתונה ומדויקת הרבה יותר: שתי קטגוריות של משקפי AI, שמיועדות להגיע לשוק ב-2026: האחת עם תצוגה מלאה על העדשות, והאחרת מבוססת על אודיו בלבד. מדובר בניסיון להתמודד עם היתרון שצברה מטא, שהצליחה למכור מאות אלפי זוגות תחת המותגים ריי-באן ואוקלי, וכן להיערך למוצרים המתקרבים מצד אפל וסנאפ.
לדברי החברה, הדגמים החדשים מפותחים בשיתוף כמה שחקנים מוכרים: סמסונג, Warby Parker ו-Gentle Monster. אף שעדיין לא נחשפו עיצובים סופיים, גוגל מציינת כי מדובר בשיתוף פעולה הדוק שאמור לאפשר שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת למראה יומיומי, כזה שאינו מסגיר את הכוח החישובי שמסתתר בתוכו. בחלק מהמקרים המשקפיים יסתמכו על הטלפון לצורך עיבוד, מה שמאפשר לשמור על משקל קל ועיצוב דק, בדומה לקו המצליח של מטא.
במהלך הדגמה שנערכה במשרדיה של גוגל בניו יורק, הוצגו זוגות שונים של משקפיים ניסיוניים, ובהם גם דגם מפותח יותר בשם Project Aura - פרויקט שמפותח ביחד עם Xreal. הוא פועל עצמאית על מערכת אנדרואיד XR, בדומה ל-גלקסי XR של סמסונג, אך נראה קרוב הרבה יותר למוצר לביש רגיל מאשר לאוזנייה מגושמת. Aura מספק שדה ראייה של 70 מעלות וכולל ממשק מוכר המבוסס על מעקב ידיים, אם כי עם מספר קטן יותר של מצלמות. כמו מערכות דומות, הוא דורש חיבור קבוע לסוללה חיצונית.
גוגל הציגה גם שני סוגי משקפיים עם תצוגה מובנית: דגם מונוקולרי, שבו מסך אחד מוטמע בעדשה הימנית, ודגם בינוקולרי שבו שתי עדשות מציגות מידע. שניהם תומכים בשכבות מציאות רבודה, כמו ניווט בגוגל מפות או השתתפות ב-Google Meet, אך הדגם הבינוקולרי מספק תצוגה רחבה בהרבה. בהדגמות אפשר היה לעבור בין תרגום סימולטני שמופיע על המסך לבין האזנה בלבד דרך הרמקולים הזעירים, ולבחור בכל רגע את רמת ה"נוכחות הדיגיטלית" הרצויה.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- צים עולה 4.5%, טאואר יורדת 3%, המדדים במגמה מעורבת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השימוש בגוגל מפות היה אחד המקרים שבהם המסך שינה את חוויית השימוש לחלוטין. מעבר לחצים המתנופפים מעל הכביש, ניתן היה להנמיך את המבט ולקבל מפה מלאה של האזור, עם ציון מדויק של כיוון התנועה. גם צילום התמונות נהפך למעניין: לאחר צילום, ניתן היה לבקש מהמערכת לעבד את התמונה בעזרת מודל ה-Gemini Nano Banana Pro, ולהתבונן בגרסה המשופרת ישירות דרך העדשה, בלי לשלוף את הטלפון.

OpenAI משיקה את GPT-5.2 - בניסיון לחדש את ההובלה במרוץ ה-AI
המודל המעודכן מציע שיפור משמעותי ביכולות תכנות, ניתוח והסקה, אך ההתקדמות מגיעה לצד לחצים תחרותיים, עלויות תשתית עצומות ושינויי אסטרטגיה שממקדים את החברה בשוק העסקי והמפתחים
OpenAI הציגה את GPT-5.2, עדכון משמעותי למודל הבינה המלאכותית שלה, בזמן שהלחץ התחרותי בענף גובר. השקת Gemini 3 של גוגל, שקיבל הערכה גבוהה על יכולותיו בתחומי
קוד והסקה מורכבת, הציבה אתגר ממשי לחברה. כעת OpenAI מנסה לחדד מחדש את יתרונותיה ולהציע כלי עבודה שישרתו לא רק משתמשים פרטיים, אלא בעיקר ארגונים ומפתחים שמחפשים פתרונות מתקדמים ויציבים.
המודל החדש מבטיח יכולת משופרת בביצוע משימות ארוכות ומורכבות בתחומי תכנות, מתמטיקה וניתוח נתונים. ב-OpenAI מציינים כי המערכת מהירה יותר מגרסאות קודמות ומסוגלת להתאים את אופן העבודה שלה למשימות שונות, בהתאם לשלושת המודלים המוצעים: גרסה מהירה, גרסה "חושבת" המיועדת למשימות מורכבות וגרסת פרימיום מדויקת במיוחד.
מאחורי ההשקה מסתתר גם לחץ פנימי. מנכ"ל החברה, סם אלטמן, הודיע בתחילת החודש על "קוד אדום" פנימי, בעקבות ירידה בתנועת המשתמשים ועלייה בפעילות המתחרים. המסר לעובדים היה ברור: שינוי סדרי עדיפויות והאצה של הפיתוח סביב ChatGPT. כחלק מהמהלך, GPT-5.2 מופנה בראש ובראשונה לשוק העסקי ולמפתחים. החברה מבקשת להפוך את המודל לכלי עבודה מרכזי בבניית אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית, במטרה להעמיק את החדירה בשוק הארגוני ולהגדיל הכנסות.
במקביל, החברה מתמודדת עם השקעות עתק שנועדו לתמוך בהרחבת התשתית, סכומים שצפויים לעלות על טריליון דולר בשנים הקרובות. התחייבויות כאלה ניתנו בתקופה שבה OpenAI נתפסה כמובילה ברורה בשוק, אך התחרות מול גוגל ואנתרופיק מציבה אתגר אחר לחלוטין.
- מיקרוסופט ו-OpenAI בלב פרשת רצח-התאבדות בקונטיקט
- רדיט, לא הניו יורק טיימס: המקורות האמיתיים שמזינים את ChatGPT
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המודל החדש מציג שיפור בביצועים
בזירת הביצועים, GPT-5.2 מציג שיפור בציונים במבחני קוד, מדעים וניתוח טקסט ארוך, לעומת גרסאות קודמות. לפי הנתונים שהציגה החברה, הגרסה "החושבת" מתמודדת בהצלחה עם בעיות הדורשות מספר שלבי הסקה, ומפחיתה באופן משמעותי את שיעור הטעויות בתשובות. מבחנים אלו ממקמים את OpenAI מחדש מול גוגל, במיוחד מול יכולת ה-Deep Think של Gemini 3, שהובילה את הדירוגים במהלך החודש האחרון. לדברי אנשי הפיתוח בחברה, היכולת להתמודד עם אתגרים מתמטיים היא למעשה מדד לכושר ניתוח רחב יותר, שיכול להשפיע על משימות כמו חיזוי פיננסי או הערכת סיכונים.
