מיסוי כספים שנמשכו מקופות גמל על-ידי מעביד

צביקה משבנק, רו"ח; מנהל תחום בכיר קופ"ג בנציבות מס הכנסה

סעיף 3(ד) לפקודה קובע כי כספים שמשך מעביד מקופות גמל, לרבות ריבית, הפרשי הצמדה ורווחים אחרים ושמקורם בהפקדותיו שלו, ייחשבו להכנסה בידיו. המאמר עוסק באופן חיובם במס של כספים שנמשכו על ידי מעביד מקופת גמל, בקיזוז הפסדים כנגד הכנסה לפי סעיף 3(ד) לפקודה, בניכוי מס במקור מהכנסה לפי סעיף 3(ד) לפקודה ובפטור מניכוי מס במקור.
עו"ד לילך דניאל |

סעיף 3(ד) לפקודה קובע את אופן חיובם במס של כספים שנמשכו על-ידי מעביד מקופות גמל. הסעיף קובע כי כספים שמשך מעביד מקופות גמל, לרבות ריבית, הפרשי הצמדה ורווחים אחרים ושמקורם בהפקדותיו שלו, ייחשבו להכנסה בידיו.

לצורך קביעת הכספים החייבים במס, יש לראות כספים שנמשכו על-ידי המעביד גם את אותם הכספים שהמעביד נהג בהם כאילו נתקבלו מהקופה והופקדו בה מחדש והוא תבע אותם כהוצאה מותרת בניכוי לפי סעיף 17(5) לפקודה. הוראה זו נוספה לסעיף בעקבות ע"א 318/73 הארגז בע"מ נ' פשמ"ג וע"א 330/68 "תרו" תעשיות רוקחות בע"מ נ' פ"ש חיפה. בשני פסקי הדין קבע בית המשפט העליון כי זיכוי חשבון המעביד בסכומי הריבית והפרשי ההצמדה שנצברו לזכותו של המעביד בקופת הגמל הנם הכנסה בידי המעביד, גם אם לא שולמו לו (בזמנו, הפרשי ההצמדה היו פטורים ממס והריבית חייבת במס מוגבל בלבד). כמו-כן, המעביד רשאי שלא למשוך סכומים אלה לידיו, אלא להותירם בקופה ולדרשם כהוצאה לפי סעיף 17(5) לפקודה. דהיינו, אם מעביד יטען כי ריבית, הפרשי הצמדה ורווחים אחרים שנצברו בקופה מהווים הוצאה בידיו לפי סעיף 17(5) לפקודה על-אף שלא הופקדו בה בפועל, ייחשבו כל אלה להכנסה בידיו גם כן. מן האמור משתמע, כי במקרה בו המעביד לא ידרוש סכומים אלה שנצברו בקופה כהוצאה לפי סעיף 17(5) לפקודה, הם לא ייחשבו להכנסה בידיו.

בנוסף, הסעיף מסמיך את שר האוצר לקבוע כללים לעניין מתן פטור מניכוי מס במקור בשל סכומים שהועברו מקופת גמל אחת לקופת גמל אחרת או בשל סכומים ששונה ייעודם באותה הקופה.

קיזוז הפסדים כנגד הכנסה לפי סעיף 3(ד) לפקודה

בחוזר מקצועי 36/92 שפורסם על-ידי נציבות מס הכנסה ביום 21 בספטמבר 1992, נקבעו כללים לקיזוז הפסדים שהיו למעביד כנגד הכנסה לפי סעיף 3(ד) לפקודה, כדלקמן:

1. משיכת הכספים מהקופה היא במזומן, והכספים לא הופקדו מחדש בקופה.

2. הסכום שנמשך מהקופה אינו עולה על הסכום העודף על התחייבות המעביד כלפי עובדיו לתום שנת המס שבה נמשכו הכספים.

3. המשיכה היא בהתאם לתקנות ותקנון הקופה.

ניכוי מס במקור מהכנסה לפי סעיף 3(ד) לפקודה

מכוח סעיף 164 לפקודה הותקן צו מס הכנסה (קביעת סכומים ששולמו למעביד מאת קופת גמל כהכנסה), התשמ"א - 1981.

הצו קובע כי סכומים ששולמו למעביד מקופת גמל , לרבות ריבית, הפרשי הצמדה ורווחים אחרים ושמקורם בהפקדות המעביד בקופת הגמל, וכן סכומים שהמעביד נהג בהם כאילו נתקבלו מהקופה והופקדו בה מחדש ותבע את ניכויים לפי סעיף 17(5) לפקודה, ייחשבו להכנסה בידיו.

בהתאם לכך, נקבע בתקנות מס הכנסה (ניכוי מסכומים ששולמו למעביד מאת קופת גמל), התשמ"ב - 1981 (להלן – "תקנות ניכוי מס במקור"), כי קופת גמל המשלמת למעביד כספים שמקורם בהפקדותיו שלו, תנכה מהם במועד המשיכה מס בשיעור של 40%.

פטור מניכוי מס במקור

חוזר מקצועי 42/81 שפורסם על-ידי נציבות מס הכנסה ביום 14 במרס 1982 קובע בין היתר באילו מקרים לא קיימת חובת ניכוי מס במקור, כדלקמן:

1. תשלום למעביד שהמציא לקופה הוכחה נאותה כי שילם או ישלם את הכסף לעובד כפיצויי פיטורים. כהוכחה נאותה יש למלא טופס 161.

2. תשלום למוסד ציבורי שהציג לקופה אישור בכתב מנציבות מס הכנסה על היות הכנסתו פטורה ממס לפי סעיף 9(2) לפקודה כמוסד ציבורי.

3. תשלום לאחד המוסדות הסטטוטוריים המפורטים בתוספת לתקנות מס הכנסה (ניכוי מתשלומים בעד שירותים או נכסים), התשל"ז - 1977, ללא כל צורך בהגשת אישור על פטור.

להלן המוסדות הרלוונטיים:

המדינה, רשות מקומית, איגוד ערים, מועצה דתית, הסוכנות היהודית לארץ ישראל, ההסתדרות הציונית העולמית, קרן קיימת לישראל, קרן היסוד, בנק ישראל, מבקר המדינה, המוסד לביטוח לאומי, רשות הנמלים, רשות השידור, רשות שדות התעופה, שירות התעסוקה והאפוטרופוס הכללי.

4. מעבידה של עוזרת בית המועסקת שלא בעסק או במשלח-יד, דהיינו – עוזרת בית בבית פרטי, ללא צורך בהגשת אישור על פטור.

5. תשלום למעביד בשל שינוי במעמד המשפטי, כאשר המעביד משנה את מעמדו המשפטי בלבד (כגון: מיחיד לחברה או לשותפות רשומה ולהיפך), והבעלות על הסכומים שהופקדו בקופת הגמל נשארת ללא שינוי, פרט לכך שמועברת למעביד חדש (מבחינה משפטית). העברת סכומים לבעלות המשפטית החדשה תהא פטורה מניכוי מס במקור בתנאי שנציבות מס הכנסה אישרה זאת מראש, לפני ביצוע ההעברה.

פטור מניכוי מס במקור במקרים אחרים

תקנות ניכוי מס במקור אינן מסמיכות את פקיד השומה להעניק פטור מניכוי מס במקור. לפיכך, נקבע בחוזר מקצועי 42/81 כי פקיד השומה לא יעניק אישור לפטור מניכוי מס במקור למעביד שהכנסתו חייבת במס, וזאת גם אם בשנה מסוימת יש לו הפסדים וכולי. עמדה זו השתנתה על-ידי נציבות מס הכנסה בשנת 2002.

ביום 4 בפברואר 2002 פרסמה נציבות מס הכנסה כללים והוראות ביחס למתן פטור מניכוי מס במקור למעביד המושך כספים מקופות גמל.

מעביד שיעמוד בתנאים המופיעים בחוזר מקצועי 42/81 ובחוזר מקצועי 36/92, רשאי החל מיום 4 בפברואר 2002 להגיש לפקיד השומה בו מתנהל תיקו בקשה למתן פטור מניכוי מס במקור, וזאת בשינוי מהאמור בחוזר מקצועי 42/81.

בקשות לפטור מניכוי מס במקור או להקטנת שיעור הניכוי במקור יש להפנות ישירות לרכז החוליה המטפלת בתיק המעביד. על הבקשה לכלול את כל הפרטים הבאים:

1. פרטי המעביד.

2. מספר תיק (ת"ז, ח"פ, ח"צ וכולי).

3. גובה ההפסד המצטבר לצורכי מס לתום שנת המס הקודמת לשנת המס בה מוגשת הבקשה.

4. דו"ח רווח והפסד לפעילות בשנה השוטפת עד למועד הגשת הבקשה.

5. שם קופת הגמל ממנה יימשכו הכספים.

6. גובה הסכומים שיימשכו מהקופה.

7. העילה לבקשת הפטור מניכוי מס במקור.

מעביד שיגיש בקשה כאמור, ייבדקו בנוסף גם ההשלכות לעניין אירועי מס סמויים או גלויים אחרים, כגון: משיכה בידי חברה בפירוק (פורמלי או מהותי), תשלום מס רווחי הון וכולי. היה ונמצא כי המעביד זכאי לפטור או להקטנת הניכוי במקור, רכז החוליה ינפיק את האישור המתאים.

במקרים בהם יוכיח המעביד כי חלות עליו הוראות פרק ב' לחוק מס הכנסה (תיאומים בשל אינפלציה), התשמ"ה - 1985, ולהנחת דעתו של פקיד השומה קרן הסכומים שבכוונתו למשוך מקופת הגמל לא הותרו לו בניכוי במועד ההפקדה, ניתן לקבל פטור מניכוי מס במקור בשל סכומים אלה שהפקיד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע

ביום שישי יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר, והציפיות בשוק מצביעות על עלייה של כ-0.5%; אחרי שהמדד הקודם הפתיע בירידה חדה של 0.6% והוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5%, השוק מעריך כי גם הפעם נראה נתון שיחזק את ההסתברות להורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה

תמיר חכמוף |

אחרי חודשים של אי ודאות, נראה שהמשק הישראלי חוזר לשגרה. הפסקת האש שנכנסה לתוקף מוקדם מהצפוי והחזיקה מעמד למרות החששות, מסירה בהדרגה את אחד המשתנים המרכזיים שעיכבו את בנק ישראל מלהתחיל בתהליך הורדת הריבית. במקביל, השקל ממשיך להתחזק, ונכון לבוקר זה נסחר סביב 3.25 שקלים לדולר, הרמות הנמוכות שנראה לאחרונה באוגוסט 2022, בעוד הדולר בעולם ממשיך להיחלש. גם בשוק האג"ח הממשלתי נרשמת ירידה בפרמיית הסיכון של ישראל, לאחר שחברת S&P העלתה את תחזית הדירוג מ"שלילית" ל"יציבה", בהמשך להחלטה דומה של פיץ'. התשואות הקצרות עלו מתחילת נובמבר, והמרווחים באג"ח הדולריות הצטמצמו לרמות שמזכירות את התקופה שלפני המלחמה.

ברקע הדברים, הציפיות למדד אוקטובר מתכנסות סביב עלייה של 0.5%, שתשמור את האינפלציה השנתית קרוב ל-2.5%, בתוך טווח היעד של בנק ישראל. 

מה צופים האנליסטים?

הקונצנזוס בשוק עומד על עלייה של 0.5%, כאשר בהראל מעריכים עלייה של 0.5%, במזרחי טפחות 0.4%, ובמיטב 0.6%. לאחר שהמדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, שעמדו על ירידה של 0.3% בלבד. מדובר בקצב שמתאים לסביבה אינפלציונית יציבה יחסית.

מודי שפריר, האסטרטג הראשי בפועלים, מציין כי “הייסוף המתמשך בשקל והתמתנות מגבלת הביקוש לעובדים צפויים למתן את האינפלציה גם במהלך 2026, בעוד עליית השכר הממוצע נראית מתונה ביחס לעבר”. לדבריו, השוק מתמחר כעת הורדת ריבית בהסתברות של כ-75%, והמדד הקרוב עשוי לקבוע אם היא תתממש כבר בהחלטה הקרובה ב-24 בנובמבר.

במזרחי טפחות מעריכים כי ההתמתנות במדדי מחירי הטיסות והחגים, יחד עם התחזקות השקל, צפויים להוביל למדד מתון יחסית. לפי הסקירה של הבנק, מדד אוקטובר צפוי לעלות בכ-0.4% בלבד, מה שיוביל את האינפלציה השנתית ל־2.4%. “בהינתן סביבת שער החליפין החזקה והירידה במחירי הסחורות בעולם, קשה לראות כרגע לחץ אינפלציוני משמעותי נוסף”, נכתב.

בלידר שוקי הון מציינים כי “הגידול בצריכה בחודשים האחרונים נבע ברובו מהשלמת רכישות שנדחו במהלך המלחמה, אך נתוני אוקטובר מצביעים על יציבות ולא על גל ביקושים חדש”. לדבריהם, הלחצים האינפלציוניים נשארים מתונים, והם צופים עלייה מצטברת של 0.1% בלבד בשלושת החודשים הקרובים, לצד הורדת ריבית אחת בתקופה זו.