רכבים תחבורה מכוניות
צילום: תמר מצפי

האם שוק ביטוח הרכב יצא משליטה?

התייקרויות חדות, עלייה בגניבות, רווחיות בשיא - וכעת גם חקירה רגולטורית. רשות שוק ההון דורשת תשובות, ואולי לראשונה מזה שנים תתערב ישירות בתמחור. והציבור? בינתיים ממשיך לשלם את המחיר; וגם - איך הדברים עלולים להתפתח?

הרצי אהרון | (4)

מאז סוף מגפת הקורונה, ענף ביטוחי הרכב עבר מהפכה: לאחר ירידת מחירים בתקופת הסגרים, שבהם כמות הנהיגה ירדה משמעותית, החלו המחירים לזנק במהירות - על רקע משבר עולמי במחירי חלקי החילוף, התייקרות כלי הרכב, עלייה במספר התאונות וגל חסר תקדים של גניבות רכבים.

בהתחלה, היה נדמה שמדובר בהתייקרויות מוצדקות כביכול, אבל לאחר בדיקה של רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון גילתה כי החברות לא הסתפקו בכיסוי ההפסדים שנגרמו להן, אלא הלכו רחוק יותר וביניהן גביית פרמיות גבוהות באופן משמעותי מעלות הסיכון האמיתית.

במילים אחרות, החברות גבו מהצרכנים הרבה יותר ממה שנדרש בפועל כדי לכסות את הסיכון הביטוחי.


החברות שעל הכוונת

תשע החברות הגדולות ביותר בשוק - ובהן הפניקס, הראל, מנורה, מגדל, כלל, שלמה, ביטוח ישיר, איילון ושומרה, קיבלו דרישה רשמית מהממונה על שוק ההון להסביר מדוע הפרמיות שהן גובות גבוהות כל כך ביחס לסיכון האמיתי.

לראשונה באופן חריג, רשות שוק ההון הבהירה כי אם לא יתקבל הסבר שיניח את דעתה בנושא, היא עלולה להפעיל את הסמכות שלה ולהורות לחברות על הורדת מחירים - צעד נדיר בשוק הביטוח בישראל.

בדרך כלל, שוק ביטוח הרכב בישראל מתנהל על בסיס תחרות חופשית יחסית, ללא התערבות ישירה של הרגולטור בתעריפים. אלא שהפעם, רשות שוק ההון אינה מסתפקת בבדיקה — אלא מאותתת על כוונה להפעיל סמכות ישירה ולחייב את החברות להוזיל מחירים. מדובר במהלך חריג ודרמטי, שלא נהוג ברוב מדינות העולם, שנועד להגן על הציבור מפני מה שהרשות מזהה כהתייקרות מופרזת ולא מוצדקת בפרמיות הביטוח.


הטענה של חברות הביטוח

חברות הביטוח טוענות מצידן כי העלאת המחירים לא נעשתה מתוך רצון לגרוף רווחים מופרזים, אלא מתוך צורך אמיתי לפצות על הפסדים שרשמו בשנים האחרונות בביטוח החובה לרכב - תחום שבו המחירים מפוקחים ולא הותאמו לעלייה בסיכונים.

לפי הטענות שהן מציגות, גם התייקרות חלקי החילוף, הזינוק במספר התביעות, ומשבר באספקת חלפים, תרמו לעלייה המשמעותית במחירי הביטוח. אלא שכאן נכנס לתמונה מרכיב מרכזי נוסף: רפורמת החלפים. הרפורמה, שנועדה להוזיל את מחירי התביעות ולהפחית את עלויות הביטוח, הייתה אמורה להיכנס לתוקף כבר במאי 2025 - אלא שבדקה התשעים נבלמה ביוזמת שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות לחץ כבד שהפעיל איגוד המוסכים.

העיכוב ברפורמה השאיר את עלויות החלפים מנופחות, ואת מחירי התביעות גבוהים בהרבה מהפוטנציאל האמיתי שלהן בשוק תחרותי. לכן, גם אם רשות שוק ההון תצליח להוביל להוזלת מחירי הפרמיות בטווח הקצר, בלי טיפול עמוק יותר במבנה שוק החלפים - ייתכן שמדובר בפתרון זמני בלבד.


המשמעות של עליית הפרמיות

עלויות ביטוח הרכב הפכו בתקופה הנוכחית לגורם קריטי ביוקר המחיה בישראל. כשהציבור משלם פרמיות גבוהות בהרבה ממה שהסיכון בפועל מצדיק, המשמעות היא פגיעה ישירה בכיס של משקי הבית, החלשת כוח הקנייה והכבדה על שווקים שלמים - מאשראי צרכני ועד לרכישת רכבים חדשים. למעשה, שוק ביטוח הרכב הפך לדוגמה ברורה לאופן שבו גם ענפים שנחשבו בעבר לתחרותיים, עלולים להיסחף לעליות מחירים לא פרופורציונליות כאשר הפיקוח עליהם נחלש.


הטבות למשרתי המילואים

במקביל ללחץ הציבורי והרגולטורי, חלק מחברות הביטוח מנסות להציג רגישות ציבורית. לדוגמא: ביטוח ישיר הכריזה לאחרונה על מענק של 300 שקל למילואימניקים ומילואימניקיות שביצעו מעל 30 ימי מילואים, בעת רכישת או חידוש ביטוח רכב.

מהלך מבורך ורצוי שמעיד על רצון להוקיר על תרומתם - אך לא בהכרח עונה על הבעיה המבנית שמעסיקה את כלל הנהגים והמשקיעים בשוק.


מה האחראיות של רשות שוק ההון?

לצד הרצון להגן על המבוטחים, הרשות נדרשת ללכת בזהירות, בעיקר בגלל הסיבה שהורדת מחירים אגרסיבית מדי עלולה לערער את היציבות של חברות הביטוח. כאשר חברות מחויבות לגבות פרמיות נמוכות מהנדרש לכיסוי הסיכונים האמיתיים, הן עלולות להיקלע להפסדים כבדים, להקטין את פעילותן או אף לצאת מהשוק - תהליך שיפגע דווקא בתחרות ויוביל לעליית מחירים בטווח הארוך.

בנוסף, ניסיון לקזז הפסדים עלול להביא לבעיה מסוימת בתנאי הביטוח ולהפחית את הסכיסוי שמקבלים המבוטחים.


איך פותחים את שוק ביטוח הרכב לתחרות?


לכאורה, מדובר בענף שבו פועלות מספר חברות גדולות - הפניקס, הראל, מגדל, מנורה, כלל ועוד. אבל בפועל, ענף ביטוח הרכב מאופיין בריכוזיות גבוהה, כאשר כמה חברות שולטות על מרבית השוק.

תחרות אמיתית דורשת יותר משניים־שלושה שחקנים גדולים. כדי שתהיה ירידת מחירים טבעית, יש צורך במגוון רחב של חברות, פחות חסמי כניסה לשחקנים חדשים, והקלות רגולטוריות שיאפשרו גם לחברות קטנות ובינוניות להיכנס ולהתחרות.

בפועל, הקמת חברת ביטוח בישראל מחייבת עמידה בדרישות הון כבדות, קבלת אישורים ממושכים ותהליכי פיקוח קפדניים - מה שמצמצם מאוד את מספר השחקנים הפוטנציאליים. מעבר לכך, כניסת חברות ביטוח בינלאומיות לשוק הרכב הישראלי כמעט ואינה קיימת. שחקנים גלובליים, שיכולים היו להביא איתם תחרות אמיתית ומחירים תחרותיים, מתקשים להיכנס בגלל חסמים רגולטוריים, התאמות נדרשות לרגולציה הישראלית ומערכת שמרנית שמגוננת בפועל על השחקנים המקומיים.

יחד עם זאת, גם פתיחת שוק הביטוח לתחרות מוגברת צריכה להיעשות בזהירות. שוק ביטוחי הרכב נשען על חברות שמנהלות התחייבויות כספיות עצומות, וקריסה של שחקנים משמעותיים עלולה לגרור נזקים רחבים בהרבה ממה שנראה לעין: פגיעה במבוטחים, ירידה ביציבות הפיננסית במשק, ואפילו צורך בהתערבות ממשלתית בעלויות כבדות.

 לכן, לצד הרצון לעודד תחרות ולהגביר את הלחץ להורדת מחירים, חייבים להבטיח שהחברות הפועלות בענף ישמרו על חוסן פיננסי, יעמדו בדרישות הון מחמירות, ויוכלו להמשיך ולעמוד בהתחייבויותיהן גם בשעת משבר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 02/05/2025 16:34
    הגב לתגובה זו
    לפני שנה שילמתי מקיף על רכב חשמלי 3800 השנה אני משלם 7200 מה ניסגר עם העליות האלה זה ניהיה בלתי ניסבל..ממש שודדים אותנו.זה יד אחת עם כל חברות הביטוח הזוי
  • 2.
    לא העכבר גנב 28/04/2025 00:20
    הגב לתגובה זו
    המפקח על הביטוח עובר לעבוד באחת מחברות הביטוח לאחר סיום כהונתו בתפקיד בכיראז מה אתם מצפים שיעשהההתיקרות הנוכחית בביטוחי הרכב חלה מאז שאושר להראל לרכוש את שירביט.
  • 1.
    אילן 27/04/2025 11:13
    הגב לתגובה זו
    הכי יקרות בעולם
  • אנונימי 27/04/2025 14:11
    הגב לתגובה זו
    שאינו מוכן לפגוע בקבוצית האיכות ומכשיל רפורמות תלמד קודם ואכ תאשים את ביבי לא שהוא שה תמים הגיע הזמן שילך הביתה.
טויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרןטויוטה קורולה 'יפנית'. צילום יצרן

נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח

על פי דיווחי 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה למשרד החבורה, נרשמה הקורולה ההיברידית אשר תיובא מיפן במחיר של 159,990 ש"ח.

בשלב זה רמת גימור יחידה - לימיטד, עם עשר כריות אוויר ומערכת בטיחות TSS 3.0

יואב פולס |

מאגר נתוני משרד התחבורה טומן בחובו הרבה מידע מעניין. מידע כזה נרשם אתמול על ידי יוניון מוטורס יבואנית דגמי טויוטה לישראל. הטויוטה קורולה, אחת המכוניות הנמכרות ביותר בישראל מאז ומעולם, נעדרת מהשוק המקומי מזה כמעט שנתיים, עקב החרם הטורקי על ייצוא סחורות לישראל. יוניון מוטורס שכבר הודיעה רשמית על כוונתה לשווק בישראל את הטויוטה הקורולה ההיברידית ממפעלי טויוטה ביפן, רשמה אתמול את הקורולה 'היפנית' ששיווקה יחל בשבועות הקרובים.

הקורולה 'היפנית' תגיע לישראל עם תקינה צפון אמריקאית חלף הקורולה 'הטורקית' בתקינה האירופאית.

מהנתונים שנרשמו במשרד התחבורה עולה כי הקורולה 'היפנית' תגיע עם מערכת בטיחות מקיפה TSS 3.0 ( Toyota Safety Sense ), 10 כריות אוויר, אורות גבוהים אוטומטיים, בלימה אוטומטית ועוד וציון אבזור בטיחות 6.

למיטב הבנתנו הקורולה ההיברידית תגיע בשלב זה ברמת אבזור יחידה - לימיטד, כלומר בניגוד לקורולה הטורקית ששווקה בשלוש רמות גימור, כשהבסיסית ביותר SUN יועדה לציי רכב, הקורולה החדשה תגיעה מאובזרת ללקוחות פרטיים וציי רכב. עם זאת, בהחלט תיתכן בהמשך גירסה משונמכת לציי רכב. בנוסף, הדגם העדכני משלב גם יכולות עדכוני OTA המאפשר עדכוני גירסה ושדרוגי תוכנה ללא צורך להגעה למרכז שירות.


טויוטה קורולה 'יפנית' צילום יצרן

הקורולה 'היפנית' תצוייד במנוע 1.8 ליטר והנעה היברידית, מהדור האחרון של טויוטה, כפי שראינו בטויוטה קורולה קרוס ובטויוטה CHR (שגם היא נעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי).

המחיר - 159,990 ש"ח

מטרו
צילום: Depositphotos

עבודות המטרו החלו באוזר סבידור בת"א; איך זה ישפיע על התנועה?

מתי תהיה מוכנה המטרו, ו-5 דברים שכדאי לדעת על המטרו

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

עבודות התשתית לפרויקט התחבורה הגדול והיקר ביותר בישראל החלו במתחם סבידור-ארלוזורוב בתל אביב. זהו צעד ראשון לקראת הקמת קו M1 של המטרו, שיחבר ערים מרכזיות בגוש דן ויהפוך לאחד מעורקי התחבורה הציבורית המרכזיים במדינה.

העבודות מתמקדות בשטח חניון אחוזות החוף שבמתחם סבידור. הן כוללות העתקת תשתיות חשמל, מים, תאורה, תקשורת וניקוז. עם תחילתן צפויים שינויים בהסדרי התנועה באזור, אך כל הפעילות מתקיימת בתוך שטח מגודר כדי למזער פגיעה בשגרת תושבי העיר והנוסעים בתחבורה הציבורית.

קו M1 התת-קרקעי, שיעבור במתחם, הוא אחד משלושת הקווים במערכת המטרו העתידית של גוש דן. במתחם ארלוזורוב-סבידור ייבנה מרכז תחבורתי משולב שיאחד קווי מטרו, קווי רכבת קלה (האדום והסגול), תחנת רכבת ישראל ומסוף אוטובוסים מרכזי. בנת"ע מציינים כי כל אמצעי התחבורה יתחברו באולם מרכזי אחד, כדי לאפשר מעבר נוח, מהיר ויעיל בין קווים.

פרויקט המטרו כולו כולל כ-150 קילומטרים של מסילות בשלושה קווים, 109 תחנות, וכשירותו צפויה להתחיל בשנות ה-40. בשלב ראשון, קו M1 לבדו ישרת כמיליון נוסעים ביום ויעבור ב-62 תחנות בערים רבות – כולל רעננה, כפר סבא, הרצליה, רמת השרון, תל אביב, ראשון לציון, רמלה, רחובות ועוד.

העבודות יוצאות לדרך למרות קשיים מנהליים שהעיקו על הפרויקט. רשות המטרו, שאחראית על התכנון, התפרקה בתקופת שרת התחבורה לשעבר מירי רגב, ומנהלה עוזי יצחקי התפטר לאחר חודשים ספורים. כעת האחריות המלאה בידי נת"ע, שמובילה את הפרויקט. נת"ע פרסמה לאחרונה מכרז ראשון לשלב המיון המוקדם של חברות בינלאומיות שיתמודדו על ביצוע העבודות הענקיות. השלב הראשון מוערך ב-65 מיליארד שקל וכולל כריית 78 ק"מ של מנהרות כפולות והקמת 59 תחנות תת-קרקעיות.