"הייטקיסטים ומדענים בוחרים לעבוד ברפאל. יש כאן משמעות ותרומה לביטחון המדינה; חוזרים הרבה שעזבו בעבר"

יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל על רקע תוצאות טובות ושיא בצבר ההזמנות - "רפאל מרחיבה את הפתרונות לטילים היפר-סונים; מערכות הלייזר הן פריצת דרך. לראשונה - עלות היירוט נמוכה מעלות האיום, הלייזר יהיה משמעותי במכירות העתידיות שלנו"

אבישי עובדיה | (2)
מנכ"ל רפאל, יואב תורג'מן גאה מאוד בפיתוח של מערכות הלייזר - מגן אור שפותחו עם אלביט מערכות ומשרד הביטחון. הוא מעריך שמדובר בפריצת דרך טכנולוגית והמערכות האלו יהיו משמעותית מאוד למכירות של רפאל בשנים הבאות. גם באלביט מעריכים כך, אך בשתי החברות גם מסבירים שתהליכים לוקחים זמן. המערכות ייכנסו למערך המבצעי עד אוקטובר שנה הבאה, אולי זה כולל כמה חודשי מרווח ביטחון, אך צריך להזכיר שההשקה המבצעית נדחתה מספר פעמים בעבר, כשמאז המלחמה הואץ הפיתוח אצל כל הנוגעים בדבר והיתה התקדמות משמעותית. ההפיכה שלהן למבצעיות היא אבן דרך הכי חשובה, אבל משם יהיה תהליך של למידה ושיפור ביצועים. במקביל, החברות יציעו את המערכות לצבאות בעולם ותורג'מן מעריך שזה יהיה מרכיב חשוב במכירות העתידיות של החברה. "הלייזר שובר הנחה שהיתה עד עכשיו - שהעלות של היירוט עולה על העלות של האיום", אומר תורג'מן ומוסיף - "העלות בתפעול הלייזר היא נמוכה מאוד". זה לצד הטכנולוגיה אמורים להביא את מערכות הלייזר לעלייה במכירות בשנים הקרובות. "המכירות שלנו גדלות בכל התחומים, אנחנו צומחים במכירות ב-30% לעומת תקופה מקבילה אשתקד, צבר ההזמנות חצה את רף ה-60 מיליארד שקל - גידול של 37% לעומת תקופה מקבילה, אנחנו גדלים במכירות גם בארץ וגם בעולם", אומר תורג'מן, "רפאל משתדלת להיות היחידה במערכות שהיא מפתחת, אלו מערכות יחודיות לנו ואם אנחנו בתחום עם כמה מתחרות אנחנו משתדלים להיות המובילים בתחום. רואים את זה במגוון מערכות שפיתחנו, לרבות כיפת ברזל, מגן אור ובתחומים ומערכות נוספות".   

מענה לולדימיר פוטין עם טילים היפר-סונים?

ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, טוען שהטילים ההיפר-סונים של רוסיה חודרים ועוברים כל מערכת הגנה באירופה. יש לנו פתרונות למערכת כזו? הלייזר יכול להתמודד מול טילים כאלו? "רפאל וישראל נמצאות ברמת ההגנה הטובה ביותר הקיימת.יש לנו מיירט של טילים כאלו ואנחנו מפתחים מערכות נוספות ומשלימות".  הלייזר יכול להתמודד עם הטילים האלו? "לייזר מהיר מאוד, אבל מוגבל בטווח. אנחנו לא יודעים עדיין מה תהיה דוקטרינת ההגנה מפני טילים כאלו ואיך נגן ובאיזה שלב. הלייזר יכול להשתלב בהגנה".  הלייזר ברמה העסקית עלול לפגוע במכירות של כיפת ברזל. הוא פתרון זול מאוד ואולי תחליפי לכיפת ברזל? "הלייזר הוא פתרון משלים. הוא לא תחליף מלא לכיפת ברזל, הוא יעבוד איתה בשיתוף".  גייסתם 1,800 עובדים השנה, כמה תגייסו בשנה הבאה? "גם כמות גדולה של עובדים, אבל פחות מהגיוס השנה". נראה שקל לכם לגייס בשנה האחרונה. "הייטקיסטים ומדענים בוחרים לעבוד ברפאל. יש כא משמעות ותרומה לביטחון המדינה; חוזרים הרבה שעזבו בעבר. מעבר לכך, רפאל היא מעבדה ענקית, היא מקום של חדשנות ומדע וכשזה מלווה בממשעות אמיתית, עובדים רוצים להגיע לכאן".   

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    2 פוליגרף בשנה, הגבלות לחו"ל.. שב"כ מפטר. לא תודה (ל"ת)
    מהנדס אלקטרוניקה 30/11/2024 11:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דליה דליהדליה 29/11/2024 12:24
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳