אירודרום ממשיכה לזנק - מה הפוטנציאל ומה הסיכון?

אירודרום דיווחה אתמול על עסקת ענק של 137 מיליון שקל - פי 10 מהמחזור השנתי, אבל מה הרווחיות והאם היא תספק את זה בשנה אחת? המניה זינקה ב-72% ביומיים; זו גם הבעת אמון של גוף ביטחוני מקומי, אבל למשקיעים חסר מידע 
רוי שיינמן | (12)

אירודרום אירודרום קבוצה 0%  העוסקת בשירותי תפעול ותחזוקה של כלי טייס בלתי מאוישים היא אחת מהחברות שאמורות היו ליהנות מהביקושים הגוברים לרחפנים ולטכנולוגיות תומכות. זה לא קרה, עד אתמול. החברה דיווחה על זכייה במכרז ענק של לקוח ממשלתי בהיקף של 137 מיליון שקל, פי 10 מקצב ההכנסות של החברה השנה לפי המחצית הראשונה.

רועי דגני מנכ"ל אירודרום; קרדיט:יח"צ

הפתעה גדולה אחרי דוחות מאכזבים

הדוחות שלה למחצית הראשונה היו מאכזבים. ההכנסות הסתכמו ב-6.6 מיליון שקל, זאת בהשוואה להכנסות של 13.1 מיליון שקל במחצית הראשונה של שנה שעברה, ירידה של 49%, כאשר חלק גדול מהירידה גם נסע מביטול עסקה גדולה - אבל גם אם העסקה לא הייתה מתבטלת ההכנסות היו יורדות ב-26% ומסתכמות ב-9.7 מיליון שקל. העסקה החדשה היא ענקית, היא מרימה את החברה להכנסות של 150 מיליון שקל בשנה לפחות בהנחה שהלקוח אכן ינצל את המסגרת בשנה הראשונה.   

אלא שיש בעיה עם המידע שהחברה מסרה. הוא פשוט חלקי. מניית אירודרום זינקה אתמול ב-60% והיום ב-11% נוספים. יש לזה הצדקה. השווי שלה אחרי הזינוק הוא רק 66 מיליון שקל, ואם הרווחיות על הפרויקט הגדול טובה, הרי שהרווח הצפוי יהיה משמעותי, ומכפיל הרווח לא יהיה גבוה (כיום החברה מפסידה). מעבר לכך, רחפנים זה מצרך מבוקש להמשך, ואם גוף צבאי ישראלי מזמין ממנה רחפנים זה אומר משהו על איכות המוצרים. עם זאת, לא ברור מה שיעור הרווחיות בפרויקט הזה. לרוב פרויקט גדול נעשה בשיעורי רווחיות נמוכים, סביר להניח שגם כאן

עסקה שיכול להעביר את החברה לרווח משמעותי מאוד

 אם נבחן את הדוח למחצית הראשונה ולשנת 2023 וננסה לגזור רווחיות גולמית לפרויקט החדש (ונפריד בין עלויות קבועות למשתנות) וגם ניקח הנחה על הזמנה גדולה, נקבל באופן שמרני שאירודרום יכולה הרוויח בשנה הבאה 15 מיליון שקל לפחות. זו הערכה שמרנית, אבל אין לנו כאמור את כל המידע. 

הסיכונים

הצגנו את השאלות האלה בפני המנכ"ל, רועי דגני, אך הוא טען שאסור לו להגיב על העסקה. נותרנו עם שאלות ועם פוטנציאל גדול, במיוחד בהינתן השווי של החברה, אבל אז גם פתחנו את הדוחות של החברה והבנו שהיא צריכה לגייס כסף. היא שרפה 6 מיליון שקל במחצית הראשונה, יש לה כ-7.5 מיליון שקל במזומן נכון לסוף יוני. היא צריכה מזומנים. אולי אותו לקוח יעמיד לה ערבויות ומימון ואולי היא תבקש שתשקיעו בה במסגרת הנפקת זכויות או שתפנה להנפקה פרטית. 

הנפקה דווקא מסוכנת למשקיעים, היא מדללת אותם, ולרוב כשיש הנפקת זכויות היא מייצרת מוטיבציה למשקיעים למכור את המניות שלהם באופן חלקי ולקנות עוד בהנפקת זכויות כך שבסה"כ ישמרו על ההיקף הכספי. לא בטוח בכלל שזה המצב כאן, לאור הפוטנציאל, אבל יש גם סיכון גדול. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    הנפקה (ל"ת)
    דן 21/10/2024 15:37
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    דניאל 21/10/2024 15:35
    הגב לתגובה זו
    הייתה בעבר גם בשער 650 לא מזמן הייתנ 145 יש עוד הרבה בשר לעלות גם למשקיעים החדשים לדעתי זה כרגע נייר ללונג אם יהיה דילול הוא לא יהיה בשווי הזה הרבה הרבה מעל
  • 9.
    משה 21/10/2024 13:52
    הגב לתגובה זו
    אין כסף בקופה, חצי שנה החברה גלגלה 7 מיליון ש״ח בשיא המלחמה, החברה מפסידה , נו באמת יש פה פמפום והנחתה! קלאסי בורסה ישראלית
  • 8.
    לרון 21/10/2024 12:45
    הגב לתגובה זו
    ב 40 היתההזדמנות אלה שנכנסים היום מ FOMO יבכו!
  • ברי 21/10/2024 16:29
    הגב לתגובה זו
    יש חמוצים טריים .
  • 7.
    לרון 21/10/2024 12:35
    הגב לתגובה זו
    כמו שאמר אשכול "הבטחתי,לא הבטחתי לקיים"
  • 6.
    רמי 21/10/2024 12:35
    הגב לתגובה זו
    אל תהיו טפשים זה בקושי הסכם מסגרת בלי מזומנים ולטווח ארוך ארוך אני מבטיח שהחוזה במקרה הטוב יפרס ל3 עד 5 שנים
  • 5.
    לרון 21/10/2024 12:35
    הגב לתגובה זו
    כשאין לו מה להפסיד ,האריס פשוט אינה עיקבית
  • 4.
    לרון 21/10/2024 12:32
    הגב לתגובה זו
    לסוף שנה "נורמלי" השנה אין הרבה הזדמנויות לא בארץ ולא בעולם,אפקט ינואר 2025 לא יהיה!,ואם בקטן אזי יוחזר בפבר' מרץ
  • 3.
    לרון 21/10/2024 12:29
    הגב לתגובה זו
    זמן לסולידיות למשל אג"ח בזק,אכן המלצה!
  • 2.
    לרון 21/10/2024 12:26
    הגב לתגובה זו
    היום מי שמשקיע באירודרום איחר את הרכבת
  • 1.
    עשתה 100 אחוז בשבוע 21/10/2024 12:15
    הגב לתגובה זו
    מוכרים גדולים
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

רן עוז מנכל ישראכרט
צילום: תמי בר שי
ראיון

מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"

בראיון לביזפורטל מנכ"ל חברת האשראי רן עוז מדבר על הצמיחה בתיק האשראי מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות במאות מיליוני שקלים; אופטימי לגבי היעד להגיע לרווח שנתי של כחצי מיליארד שקל,  חושב שהסינרגיה עם דלק קבוצה תתרום הרבה  ומאמין שהחשבונות העסקיים החוץ-בנקאיים והמימון לנדל"ן ימשיכו להניע את הצמיחה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ישראכרט רן עוז

ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.

ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.



אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?

"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".

דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?

"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".

ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?