דוחות

ארד עם ירידה של 20% ברווח ברבעון למרות עלייה קלה בהכנסות

החברה רשמה ברבעון הראשון של השנה רווח נקי של 6.9 מיליון דולר על הכנסות של 98 מיליון דולר; ה-EBITDA הסתכם בכ-13.3 מיליון דולר
דור עצמון |
נושאים בכתבה ארד דוחות כספיים

חברת ארד ארד -0.61% העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות למדידת מים, רשמה ברבעון הראשון של השנה הכנסות של 98.2 מיליון דולר בהשוואה להכנסות של 96.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - עלייה של 1.9%.

הרווח הגולמי של החברה ברבעון הראשון הסתכם ב-28.7 מיליון דולר (כ-29.2% מההכנסות) לעומת רווח גולמי של 29.3 מיליון דולר (כ-30.4% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם ב-9.3 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של 9.8 מיליון דולר ברבעון המקביל - ירידה של 4.8%.

ארד סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם רווח נקי של 6.9 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי של 8.7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - ירידה של 20.2%. ה-EBITDA ברבעון הראשון הסתכם בכ-13.3 מיליון דולר, לעומת כ-13.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

נכון לטרם פתיחת המסחר הבוקר, מניית ארד ירדה ב-19% מתחילת השנה למחיר של 45.3 שקל ושווי שוק של 1.12 מיליארד שקל.

גבי ינקוביץ, מנכ"ל קבוצת ארד והוגו צ'אופן יו"ר דירקטוריון קבוצת ארד: "אנחנו מסכמים את הרבעון הראשון לשנת 2024, עם מכירות שיא של הקבוצה. עיקר הצמיחה ברבעון הראשון נרשמה בישראל, בה ראינו פיצוי על הירידה בפעילות המשק בחודשי המלחמה הראשונים. הפעילות של הקבוצה באירופה ממשיכה בצמיחה בשני שווקי היעד העיקריים, איטליה וספרד. שיעור הרווחיות התפעולית באירופה גדל ברבעון הראשון ל-9%, בהשוואה ל-7% בכל שנת 2023. בארה"ב נרשמה התאוששות במכירות וברווחיות התפעולית בהשוואה לרבעון הקודם, ואנו מנהלים פעילויות תומכות צמיחה בשוק האמריקאי.

"המובילות הטכנולוגית של ארד, יחד עם השקות של פתרונות חדשים ומתקדמים, ממשיכים לתרום לחיזוק פעילות הקבוצה. אנו מעריכים כי יש ביכולתינו להמשיך במומנטום החיובי גם בשנת 2024, תוך המשך השקעה במחקר ופיתוח, בהרחבת ערוצי המכירה, ובהתאמת כושר ויכולות הייצור. ארד תמשיך לייצר פתרונות חכמים וחדשניים שיעניקו כלים ויכולות בתהליכים של חיסכון ושימור משאב המים בישראל ובעולם כולו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳