חנן פרידמן טראקנט
צילום: יחצ

מנכ"ל טראקנט: "נהפכנו לסטארט-אפ שמשגע את כל המזרח התיכון"

חנן פרידמן סיפר ל"ביזפורטל" על החמ"ל שנפתח בתחילת המלחמה במטרה להוביל לפתרון בעיות הלוגיסטיות, ועל השותפים העסקיים באיחוד האמירויות, שסייעו לו בהקמת קו יבשתי ליבוא סחורה מהמזרח הרחוק: "גם אם נשיג 0.1% מהמשלוחים באזור - זה יהפוך אותנו למגה חברה". לחברה יש, נכון למחצית הראשונה של 2023, הון שלילי של יותר מ-4 מיליון שקל

שלי אפלברג | (9)

כמה ימים לאחר שפרצה מלחמת חרבות ברזל - ב- 12 לאוקטובר 2023, קיבל יו"ר ומנכ"ל טראקנט טראקנט -1.85% , חנן פרידמן, טלפון בהול שקורא לו לסייע למדינה. בצד השני של הקו היה מנכ"ל מועצת המובילים של ישראל, דוד כוכבא, שביחד עם נציג חברת נמלי ישראל דרש ממנו להצטרף לשולחן עגול שיזמו אנשי משרד הכלכלה ומשרד ראש הממשלה. החשש של כולם היה לגבי איתנות המגזר העסקי בזמן המלחמה.

טראקנט, שנסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-36 מיליון שקל, איבדה מאז ההנפקה שלה יותר מ-80% משוויה. מניית החברה רשמה זינוק בחודש שעבר, אך שבה למגמת הירידה בהמשך. על פי דו"חות החברה למחצית הראשונה של 2023 (דו"חות המחצית השנייה עדיין לא פורסמו), החברה רשמה הון שלילי של כ-4.1 מיליון שקל והכנסות של 162 אלף שקל בלבד. בין בעלי המניות בחברה נמצאים קרן ההשקעות הון הטבע (21.3%), פרידמן עצמו (17.9%), עופר גלזר (7.4%) והפניקס (7%). האחרונה הקטינה את אחזקותיה בטראקנט, דרך קרנות הנאמנות וקופות הגמל שלה, שחדלו מלהיות בעלות עניין בה. החברה אף דיווחה בשבוע שעבר כי חתמה על הסכם לקבלת הלוואת גישור בסך 700 אלף שקל, שאותה היא אמורה להחזיר בתוך שישה חודשים, בריבית של פריים פלוס 3%.

"הם עדכנו אותי שיש בעיה חמורה בכל שרשרת האספקה של המדינה", מספר פרידמן בשיחה עם "ביזפורטל". "התברר להם שכ- 35% מהצי של מדינת ישראל - נהגים, משאיות, וחברות שמעניקות שירות למשרד הביטחון - גויסו בצו 8, ויש קושי לנייד סחורה בתוך המדינה. בגלל שכוכבא הכיר את הטכנולוגיה שלנו, שמסייעת לצמצם את מספר המשאיות שנוסעות ריקות, ביקשו ממני להגיע".

טראקנט פיתחה פלטפורמה מבוססת ענן לאופטימיזציה של התובלה היבשתית עבור חברות המנהלות ציי רכב. המערכת שלה מייצרת אוטומציה לתהליכי שילוח סחורה. היא יודעת לשייך מטענים למשאיות, אוניות ומטוסים, תוך שהיא מתייחסת למיקום המשאית, האונייה או המטוס, גודל המטען, רמת הביטוח, היעד והזמן שייקח למשאית, למטוס או לאונייה להגיע ליעד. במקביל, הטכנולוגיה עוקבת ומודדת את פליטת גזי החממה בתהליך המשלוח.

לדברי פרידמן, לחמ"ל הגיעו כלל הגורמים במשק: נציגי מכון היצוא, התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, משרד החקלאות, המשרד להגנת הסביבה ומכון יעיל שהוקם על ידי סוכנות היהודית. מטרתם  המשותפת היתה למצוא פתרונות יצירתיים לחיזוק החוסן הכלכלי של ישראל. "החלטנו לתת מענה לבעיות הלוגיסטיות שצצו עקב הלחימה, באמצעות הטכנולוגיה של טראקנט. כך, בתוך ימים בודדים נרשמו למערכת יותר מ-1,000 משאיות שמובילות סחורה ברחבי ישראל". הוא מספר.

 

לפני שפרצה המלחמה, סבלה טראקנט מסנטימנט שלילי, בדומה לרוב חברות ההייטק העולמי, שמניותיהן קרסו בבורסה. טראקנט כבר היתה חתומה אז על חוזה לאספקת שירותים למשרד הביטחון, סיימה פיילוט עם המשרד להגנת הסביבה בנושא שינוע מכולות בישראל, והפעילה באירופה כחצי מיליון משאיות ששינעו סחורה ממזרח למערב היבשת כחלק מהסכם שלה עם ענקית הלוגיסטיקה DSV ומפעל הזכוכית הגדול באירופה סנובנק.

אך בפועל הכנסותיה, על פי הדיווח האחרון למשקיעים, היו זניחות: 162 אלף שקל בלבד מפעילות החברה הבת ברומניה במחצית הראשונה של 2023. בקופתה נותרו כ-329 אלף שקל, והיא הציגה גירעון של כ-4.2 מיליון שקל בהון העצמי. המצב הכספי הוביל את החברה לנקוט הליך התייעלות וצמצום במספר העובדים. באוגוסט גייסה החברה בבורסה כ-1.5 מיליון שקל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אבל אז נרשמה תפנית: בספטמבר האחרון, בעקבות החתימה על הסכמי אברהם עם האמירויות, יצא פרידמן עם משלחת של משרד החוץ והשר דאז אלי כהן, לבחריין. "חתמנו שם על הסכם לשיתוף פעולה עם שר התעשייה של בחריין, עבדול אבן עדל פאקרו, והתחלנו לספק שירותים במפרץ הפרסי. כיום החברה שלנו מעניקה שירותים לחברות באמירויות, שמעניקות שירותי לוגיסטי לצבא ארה"ב", מסביר פרידמן.

השינוי החל עקב התקפות החות'ים. לדבריו, "עם תחילת ההתקפות, הבנו בחמ"ל שיש בעיה עם כלל המשלוחים הבינלאומיים שמגיעים לישראל מהמזרח הרחוק: הודו, סין תאילנד וסינגפור. בגלל שטראקנט העניקה כבר אז שירות לחברות לוגיסטיקה באזור, בדקו איתי את האפשרות לתת מענה גם לאירוע הזה. הניסיון שיש לנו הראה שניתן להביא משאית מנמל דובאי בג'בל עלי לישראל בתוך ארבעה ימים, ומבחריין לגשר הירדן בישראל הנסיעה של משאית לוקחת יומיים ושבע שעות.

לכן רתמתי את כלל השותפים העסקיים שלי באזור: חברת הלוגיסטיקה Cox Logistics מבחריין, שמול המערכות שלה כבר ביצענו אינטגרציה למערכות השילוח; חברת הלוגיסטיקה מאיחוד האמירויות FZCO Puretrans שעובדת בשיתוף עם חברת הנמלים DP WORLD. כך התחלנו לייבא מטענים בנתיב היבשתי המחבר בין דובאי, סעודיה וירדן לנמל חיפה, ובחזרה. בגלל שהיינו ערוכים עם התשתיות, בתוך שבוע קיבלנו יותר מ-100 פניות מיבואנים ויצואנים גדולים בישראל - חברות מזון, שמנים, כימיקלים, דלקים, ברזל, חקלאות, טכנולוגיה ועוד. התחלנו לשלח עבורם את הסחורה דרך הנתיב היבשתי החדש. בזכות התקפות החות'ים, את הפעילות שתכננו להתחיל בנובמבר 2024 - אנו מבצעים כיום כבר באופן מסחרי".

כמה הובלות עברו דרככם מאז פתיחת הקו?

"אסור לי לענות על כך. מדובר בנושא רגיש מבחינה דיפלומטית. גם עדיין לא דיווחנו על ההכנסות. אבל רק בשביל להבין את גודל הפוטנציאל, החברות הפועלות באזור מעבירות בין המזרח למערב כל שנה מאות אלפי טונה של סחורה. אם לאונייה שיוצאת מנמל שנחאי בסין לוקח כ-30 יום להגיע לישראל, מתוך הזמן הזה – 14 יום הסחורה שטה בין מדינות באזור האמירויות. את החלק הזה אנחנו יכולים לקצר לארבעה ימים באמצעות נתיב המסחר שפתחנו.

פתחנו מעין קו אקספרס, המשלב שילוח דרך הים והיבשה. הקו הזה יקר ב-20% בשוטף, אך עדיין יש לקוחות שלדעתי גם בלי ההתקפות של החות'ים יעדיפו להשתמש בו, כדי לקבל את הסחורה שלהם מוקדם יותר. לכן, אם אנו יודעים שכ-20% מהסחורות בעולם עוברות דרך תעלת סואץ, גם אם נתפוס פרומיל מהמטענים שעוברים באזור - מדובר במגה אירוע עבורנו כחברה. מיליוני טונות של סחורה שיכולים להיות משולחים באמצעות טכנולוגיה שלנו. לא מדובר רק על שירות לחברות ישראליות, אלא גם לחברות מאירופה, שכן יצרנו גשר בין-יבשתי המשנע במסלול חדש סחורה עד לנמלי חיפה ואשדוד, ומשם לאירופה".

קיבלתם פניות לשיתופי פעולה מחברות אירופיות?

"קיבלנו כבר פניות לשיתוף פעולה עם חברות ספנות גדולות ברחבי העולם, שרוצות להצטרף לפרויקט. הן מבינות שאת קו האקספרס הן יוכלו למכור כחלק מכלל השירותים שלהן ללקוחות הקיימים. לדעתי, בעתיד ניתן יהיה לחבר את הקו לרכבת הבקעה. מהלך כזה צפוי להקטין את התנועה בכבישים, ולמנוע תאונות דרכים. אך ישראל תידרש להרחבת גשר הירדן, שבו כיום יכולות לעבור רק 350 משאיות ביום".

מה מודל ההכנסות שלכם עם השותפים?

"המודל מתחלק לשניים: אנו מקבלים כסף עבור שירותי הדיגיטציה, הנראות בזמן אמת של הסחורה, חישוב המרחק והפליטות בכל נסיעה. סכום נוסף  אנו מקבלים עבור התאמת המטענים למשלח. מדובר בתיווך בין המטען שיורד מהאונייה ועולה למשאית או למטוס".

בסוף דצמבר 2023 הודיעה טראקנט על מזכר הבנות עם חברת הלוגיסטיקה הבינלאומית המצרית WWCS Agencies Commercial. על פי ההסכם, כלל המטענים שיעברו דרך הגשר היבשתי המחבר בין איחוד האמירויות, נמלי חיפה, אשדוד ואילת - למצרים או יעדים אחרים במזרח התיכון, יכללו באופן בלעדי את שירותי טראקנט. מודל ההכנסות שנקבע בין הצדדים הוא חלוקת 20% לטרקאנט מכלל ההכנסות המתקבלות בגין שירותיה בנתיב הגשר היבשתי למצרים. כמו גם 20% מההכנסות של שיווק שירותי פלטפורמת טראקנט במצרים.

"ההסכם עם החברה המצרית מוביל לחיסכון של שבוע בזמן שילוח הסחורה. זה לא מעט עבור חברות שסופגות כיום עלויות שילוח יותר גבוהות בשל התקפות החות'ים. המסלול התארך בשלושה שבועות, שכן צריך לעקוף את אפריקה מסביב", מסביר פרידמן.

לדבריו, המלחמה והבעיות שחוללו החות'ים הפכו את הסטארט-אפ הקטן מאילת לכזה שמדברים עליו בכל המזרח התיכון: "ישראל היא רק בורג קטן במערכת. בגלל שמדובר במגה אירוע, ועלויות השילוח זינקו ב-40%-50%, כתבו עלינו כבר בירדן, סעודיה עיראק, כווית, מצרים, צרפת, איראן וארה"ב. העולם מבין שהבעיה החות'ית היא כלל-עולמית, וכך נהפכנו לסטארט-אפ שמשגע את המזרח התיכון. האירוע של המלחמה הבליט את הטכנולוגיה שבנינו".

קיבלתם כבר כסף מהמדינה בגין הפרויקט של החמ"ל?

"בהתחלה הכל היה בהתנדבות, כיום מי שממן את הפרויקט הוא המדינה".

כמה משלמים לכם?

"זה ידווח בדו"חות הכספיים".

מה צפוי ב-2024?

"צ'רצ'יל אמר בעבר 'לעולם אל תבזבז משבר טוב'. אנשים ישנו את שיטות העבודה בעקבות המלחמה. אני מאמין שהקו הזה יימכר בעתיד גם אחרי המלחמה כקו אקספרס. מי שימכרו אותו הן חברות ספנות שזה יהיה חלק מהמסלול שלהן. בעוד 15 שנה האירוע שהתחלנו יגרור אירוע תשתיות גדול מאוד - תיבנה מסילת רכבת שתייעל את קו השילוח הזה, ותחבר יבשתית את כל האזור - עד הודו".

איפה המתחרים שלכם?

"יש כל הזמן מתחרים, אך הם פועלים בסגמנטים שונים של שירותים. אין לנו מתחרה שמוכר כמונו שירות כולל של  One Stop Shop".

האם מתוכנן גיוס?

"כרגע לא מתכננים גיוס. אם האירוע הזה בשנה הבאה יהפוך למגה אירוע, הוא יפתח לחברה הרבה אפשרויות".

מה קצב שריפת המזומנים?

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אנונימי 15/03/2024 06:04
    הגב לתגובה זו
    נראה אם יש עתיד
  • 6.
    דויד 10/01/2024 11:06
    הגב לתגובה זו
    תודה
  • 5.
    חבל שהסתיר מידע מהציבר על עברו המפוקפק מהציבור חבר 09/01/2024 09:27
    הגב לתגובה זו
    חבל שהסתיר מידע מהציבר על עברו המפוקפק מהציבור חברת נקיון שפשטה רגל…
  • 4.
    מנכל רעב 09/01/2024 01:07
    הגב לתגובה זו
    מעוד מעניינת
  • 3.
    יוסי 08/01/2024 20:26
    הגב לתגובה זו
    מגה חברה חחח עכשיו אתה מרוויח כ10% מהחוב שלך מה יעזור לך פוטנציאל של 0.1
  • דני 08/01/2024 23:35
    הגב לתגובה זו
    יחזור לפחות למחיר הנפקה חברה עם בעלי מניות חזקים הון הטבע עופר גלזר נשאר רק לחכות לרווחים וקבלת דיבידנדים בקרוב
  • גנזבורג 10/01/2024 09:05
    עכשיו הוא המקסימום עם התשתיות הקיימות ההובלה היבשתית לא מספיקות לכלום... 300 משאיות מעבר ירדן ..... חלששששש
  • 2.
    תומר 08/01/2024 16:56
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד להם
  • 1.
    ארז 08/01/2024 16:46
    הגב לתגובה זו
    לדעתי תוך שנה החברה תהיה שווה מיליארד שקל לפחות
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

ג׳ורדון פריד, מנכ״ל זוז פאוור, צילום: החברהג׳ורדון פריד, מנכ״ל זוז פאוור, צילום: החברה

הביטקוין של זוז פאוור: סיכון מול סיכוי

אחרי שנים של הפסדים בפעילות אגירת האנרגיה וירידה של מעל 90% מההנפקה, זוז פאוור החליפה מסלול והפכה לחברה פיננסית שמחזיקה ביטקוין כנכס ליבה; המשקיעים מקבלים חשיפה למטבע הדיגיטלי דרך מניה דואלית בתל אביב ובנאסד״ק,  עם סיכון/סיכוי שמגיע מחשיפה לשוק הקריפטו ועלויות של חברה ציבורית

תמיר חכמוף |

חברת זוז פאוור זוז פאוור 19.52%   הדואלית שינתה לאחרונה את מהות ההשקעה בחברה, כאשר עברה מהתמקדות בפעילות טכנולוגית בתחום האנרגיה המתחדשת, לחברה פיננסית שמאפשרת חשיפה לעולם הקריפטו והביטקוין בפרט.

החברה פיתחה מערכת מבוססת גלגלי תנופה שנועדה לאפשר טעינה מהירה לרכב חשמלי גם באתרים שבהם רשת החשמל חלשה או מוגבלת. הרעיון ההנדסי היה מעניין אך בפועל ההצלחה הייתה מוגבלת. החברה התקשתה להמיר פיילוטים להזמנות מסחריות, נרשמו הפסדים תפעוליים מתמשכים, ופעילותה הצטמצמה מאוד עם הכנסה של פחות מ-250 אלף דולר והפסד של 7 מיליון דולר במחצית הראשונה של 2025.

על רקע האתגרים, שכללו הון עצמי שלילי והתחייבויות של כ-6.7 מיליון דולר מול מזומנים של כ-2.5 מיליון דולר, החליטה החברה לשנות אסטרטגיה.

החברה גייסה כספים (בדיסקאונט משמעותי), בסך של קצת יותר מ-160 מיליון דולר, במטרה לרכוש ביטקוין במרבית הכספים, והיתרה לפירעון חובות קיימים ולצרכים תפעוליים.


נכון לדיווח האחרון של החברה, זוז כבר רכשה מעל 1,000 ביטקוין, תוך שמירה על יתרת מזומנים להמשך רכישות ברמות מחיר שונות. החברה מתכננת להשלים את מלוא הגיוס ולהמשיך את הרכישות בהמשך, תוך שהיא תוכל להשתמש בחלק מהכספים כאמור לפעילות שוטפת ותשלום ההתחייבויות.

חשוב לציין כי הרכישות האלה אינן יוצרות ערך חדש לבעלי המניות, אלא הוא נשען על הנפקות לצורך גיוס מזומן לרכישת הביטקוין. המשמעות היא דילול מתמשך של בעלי המניות, כאשר השווי של החברה מזנק למרות שמחיר המניה ירד הודות לגידול במספר המניות.