טל לאופר מנכל איירטאצ סולאר
צילום: סלי פרג

איירטאצ' קפצה ב-36% עסקה של 31 מיליון שקל - וכעת שוב מאבדת גובה

אתמול חתמה על הסכם טוב, היום חתמה על עוד הסכם חיובי אבל דווקא המניה יורדת. בסופו של דבר - מדובר על חברות בסיכון גבוה. זה יכול להצליח ובאותה מידה להיכשל, אבל החברה נסחרת בשווי פעילות אפס
עדן ספיר | (1)

מניית חברת ניקוי הפאנלים הסולאריים איירטאצ' סולאר איירטאצ 1.35% התרסקה ב-80% בשנה האחרונה מה שאומר שהמשקיעים כנראה לא מאמינים בה. האם היא תצליח להתאושש? אמנם אין לה הערת עסק חי ובתחילת השנה היו לה בקופה 33 מיליון שקל, אבל היא נסחרת באזור הזה, כלומר שווי פעילות אפס. זו מניה בסיכון גבוה - או שהיא תצליח או שהיא תקרוס. כשחברות נסחרות כל כך בזול לכאורה הסיכון יכול להשתלם, אבל צריך לזכור שהסיכון גבוה. היא שרפה בשנה האחרונה 16 מיליון שקל (שיפור לעומת הפסד של 27 מיליון בשנת 2021), כך שהיא מסוגלת לשרוד שנתיים בקצב הזה. השאלה היא האם היא תצליח להשתפר בתקופה הזו.

במקרים של חברות כאלה, כל הודעה יכולה להקפיץ ולהפיל אותה. כך, למרות הודעה טובה היום היא נופלת, אבל זה אחרי שאתמול הודעה טובה הקפיצה את המניה ב-36%. המחזורים לא גדולים אבסולוטית אבל לחברות קטנות הם גדולים. אתמול מיליון וחצי שקל, היום 600 אלף. אתמול היא קפצה ב-36% אחרי שחתמה על הסכם בהיקף של כ-31 מיליון שקל לאספקה והתקנה של פאנלים סולריים ומוצרים נלווים לקבוצת Renew ההודית.

והיום היא מאבדת 5% למרות עסקה מול חברת שיכון ובינוי אנרגיה להספקה והתקנה של מערכות רובוטיות לניקוי יבש של פאנלים סולריים ומוצרים נלווים ומתן שירותי תפעול ותחזוקה במשך 20 שנה. התמורה לא גדולה, 2.8 מיליון שקל, מתוכה התמורה בגין הסכם המכירה, נקבעה למיליון שקל. 

ובחזרה לאתמול - איירטאצ' תקבל 7 מיליון שקל על המכירה וההתקנה ובמקביל על התפעול והתחזוקה ל-25 שנה היא תקבל כ-17 מיליון שקל; נוסף על כך קיבלה הגדלה בהזמנת המערכות מצד הלקוח בסך 7 מיליון שקל. לדברי החברה, העסקה הנוכחית היא העסקה החמישית של RENEW שהפכה ללקוח חוזר; אשר באה גם להראות את האמון של הלקוחות בחברה. חברת ReNew הנסחרת בנאסד"ק  נחשבת לאחת מהחברות היזמיות הגדולות בתחום השדות הסולאריים בהודו. התקנת הרובוטים צפויה להערכת החברה להסתיים עד סוף המחצית הראשונה של שנת 2024.

"בעולם הסולאר, נהוג לחלק את העסקה ל-2; שלב האספקה ושלב התחזוקה, ראשית משלם הלקוח 100% על המוצר שסיפקנו לו ולאחר מכן, ממשיך לשלם תשלום שנתי על אחזקה שוטפת של המוצרים", כך אמר טל לאופר, מנכ"ל איירטאצ'. 

נוסף על כך הוסיף לאופר: "טל לאופר, מנכ"ל קבוצת איירטאצ' סולאר: "אנו שמחים לעדכן על הסכם נוסף עם ענקית הסולאר ההודית ReNew. אנו רואים בכך הבעת אמון גדולה מצד ReNew והשוק בהודו בפתרונות מבוססים ניקוי רובוטי יבש של איירטאצ' וביכולתה לייצר ערך משמעותי ללקוחות וכשחקן מוביל ומשמעותי בתרומה להפיכת העולם לירוק יותר. עסקה משמעותית זו מחזקת את מעמדנו בהודו, מהשווקים הסולאריים הגדולים בעולם, ואנו ממשיכים לפעול להעמקת הפעילות מול שאר לקוחותינו וכן להרחבת בסיס לקוחותינו".

ניק לניר בראון, סמנכ"ל שיווק, מכירות ופיתוח עסקי גלובלי, איירטאצ' סולאר: "שיתוף הפעולה עם ReNew שנבנה במשך שנים, נושא פירות להסכם חמישי במספר שהוא גם הגדול ביותר מבחינה כספית שנחתם עימה עד כה. אנו מודים לחברת ReNew על האמון לאורך השנים ומאמינים ששיתוף הפעולה הפורה והמצוין בין החברות, ימשיך ויתרחב גם מעבר לגבולות הודו".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

איפה אתם רואים את עצמכם בעוד 4  שנים מהיום?

"חברת איירטאצ' עובדת כל הזמן באופן רציף על מנת להתייעל, לשפר את שרשרת האספקה, מנסה להשתפר כל הזמן, לייעל את הרכש, משא ומתן עם ספקים לייעל את עיצוב המוצר, כניסה טריטוריות נוספות, לגדול במכירות; העסקה הזאת היא עוד אבן בדרך של החברה לצמוח. אנחנו שואפים כמה שיותר לגדול ולצמוח ולרוץ מרתונים ולא ספרינטים", כך טוען מנכ"ל החברה טל לאופר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אלי 07/08/2023 16:43
    הגב לתגובה זו
    על ידי חברות 1 מהחבות הגדולות שעוסקות בפאנלים סולריים .. או לדוגמה שחברה כמו אקופיה שיש לה מזומנים בקופה אבל בקושי סוגרת עסקאות תחליט לתת הצעת רכש ולהתמזג עם איירטאצ .. בקיצור מניה עם שווי נמוך מאוד אבל עם צבר הזמנות שגדל משנה לשנה פי 2 ויותר כרגע .. יחס סיכון סיכוי לטובת המשקיעים במניה כרגע .
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.