מיטרוניקס נפלה ב-6%. המשקיעים חוששים מהתמחור הגבוה - מכפיל רווח 30
חברת מיטרוניקס 0.48% שפיתחה רובוט לניקוי בריכות ונמצאת בבעלות קיבוץ יזרעאל (56.3%) מדווחת אמנם על עליה של 37% בהכנסות שעמדו על 180.8 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2021 לעומת 132.4 מיליון שקל ברבעון המקביל, אבל במקביל עלות המכר עלתה יותר כך שהרווח הגולמי עלה רק ב-19%.
בנוסף, החברה רשמה זינוק של 35-45% ברכיבי הוצאות המחקר והפיתוח, הוצאות המכירה והשיווק והוצאות ההנהלה וכלליות מה שהוביל לזינוק של 164% בהפסד התפעולי הרבעוני ל-23.3 מיליון שקל לעומת 8.8 מיליון שקל ברבעון המקביל. התוצאה היא גם הכפלה של ההפסד הנקי ל-4.1 מיליון שקל לעומת 2.2 מיליון שקל ברבעון המקביל.
צבר ההזמנות של החברה עומד על 697 מיליון שקל נכון לסוף 2021.
לא ברור שצריך להתרגש מתוצאות הרבעון הרביעי
אבל האמת היא שלא בטוח שיש הרבה משמעות לתוצאות הרבעון הרביעי. מכירות מיטרוניקס מתאפיינות בעונתיות בולטת כאשר ההכנסות בחציון הראשון של השנה גבוהות משמעותית מאשר בחציון השני, והרבעון האחרון הוא חלש באופן קבוע, שכן רוב הספקים רוכשים את המוצרים ברבעונים הראשון והשני של השנה, כדי לספק אותם ללקוחות לקראת חודשי הקיץ במדינתם. בחציון הראשון של השנה מכניסה החברה 63-70% מההכנסה השנתית שלה, ברבעון השלישי מדובר על כ-20-23% מההכנסות והרבעון הרביעי תורם רק 10-12% מההכנסה השנתית, והחברה שומרת על רווחיות גולמית שנתית של 42% ורווחיות תפעולית של 19%. שיעור הרווחיות הנקייה השנתית אף נמצא בעליה ל-17% לעומת 15.6% ב-2020 ו-14% ב-2019.
ההכנסות של מיטרוניקס מתחלקות כך ש-44% מההכנסות מגיעות מצפון אמריקה, אירופה אחראית ל-41% נוספים, אוקיאנה (אוסטרליה, ניו זילנד ואיים באזור) עוד 11%, ישראל כ-2%.
התחזקות השקל הקטינה את ההכנסות
על פי החברה, התחזקות השקל בשיעור של 5% מול הדולר וכן התחזקות השקל ב-3.5% מול האירו פגעה בהכנסות החברה ברבעון הרביעי ב-8.5 מיליון שקל בהשוואה לרבעון המקביל, וכן פגיעה שנתית של 30 מיליון שקל בהכנסות 11.5 מיליון שקל ברווח הגולמי ו-7.1 מיליון שקל ברווח התפעולי.
תוצאות השנה כולה:
הכנסות החברה בשנת 2021 עלו ב-30% ל-1.4 מיליארד שקל, לעומת 1.08 מיליארד בשנת 2020. הרווח התפעולי עלה ב-33% ל-277.7 מיליון שקל לעומת 208.2 מיליון ב-2020, הרווח הנקי עלה גם הוא ב-40% ל-240 מיליון שקל לעומת 168.5 מיליון - רק שאת כל הגידול הזה המשקיעים כבר ידעו ברבעונים הקודמים.
מאחר שמדובר בדוחות שנתיים החברה לא ציינה את השינוי בהכנסות על פי מגזרי פעילות ביחס לרבעון המקביל. בשנה כולה עלתה ההכנסה מרובוטים לניקיון לבריכות פרטיות ל-1.19 מיליארד שקל, לעומת 9.11 מיליארד שקל, עליה של 31%, כאשר הבריכות הפרטיות אחראיות ל-84.6% מכלל הכנסותיה של מיטרוניקס. ההכנסות מרובוטים לבריכות ציבוריות עמדו על 76.5 מיליון שקל, לעומת 64.6 מיליון שקל אשתקד - עליה של 18.5%. ההכנסות בתחום מוצרי הבטיחות והמוצרים הנלווים עמדה על 140.8 מיליון שקל, לעומת 101 מיליון שקל בשנת הקורונה, ומדובר על גידול של 39%.
- חוסר היציבות הניהולי בנופר נמשך: סמנכ"ל הכספים ניר פלג עוזב אחרי שלושה חודשים בלבד
- חברת DSIT רוצה להנפיק בבורסה בת"א; רפאל היא המחזיקה הגדולה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
- 6.מיקי 24/03/2022 15:55הגב לתגובה זושיימו לב על כדאיות ההשקעה כיום, בשנה הקרובה ייכנסו מוצרים חדשים והמכירות ירקיעו מי יודע לאן 2 מיליארד...
- 5.אלישע 24/03/2022 15:14הגב לתגובה זולא מקבל תגובות ממני אז אולי אפסיק להכנס בכלל...
- 4.אלישע 24/03/2022 15:14הגב לתגובה זולא מתייחס אז ביי!
- 3.המבקר הטוב 24/03/2022 09:10הגב לתגובה זוזה פוגע במשקיעים לפי דעתי
- 2.מאיר 24/03/2022 09:10הגב לתגובה זוהזדמנות כניסה בשער הנכחי.
- 1.דוד רוח" 24/03/2022 02:43הגב לתגובה זוניתחתי את הדוחות הכספיים בגדול יש פוטנציאל אדיר לרווח במניה .לדעתי כדאי לרכוש לטווח של 4 חודשים יש סיכוי לרווח גדול

3 הערות על הנפקת ארית
על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?
ארית ארית תעשיות -3.82% ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור; הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת.
כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל. אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף
1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים.
יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע.
2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה.
- הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת
- מניית ארית מאבדת גובה - האם החברה מנופחת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.
תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?
מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך.
הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה.
עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס. אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.
ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- ריטיילורס: עלייה בהכנסות אך ירידה ברווחיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.
