אבירם להב אדמה
צילום: יח"צ
ראיון

אדמה: "מוצר הדגל שלנו יגלגל לימים מאות מיליוני דולרים"

סמנכ"ל הכספים מספר איך יתמודדו עם המוניטין של המתחרות הגדולות שרושמות פטנטים ומעריך שבשונה מהרבעון החולף, לא צפויה האטה באירופה בגלל מזג אוויר חריג. עוד הוא מדבר על הרגולציה הנוקשה באירופה שמהווה הזדמנות וטוען שבאג-טק לא מאיימים עליהם
איתי פת-יה | (2)
נושאים בכתבה אדמה אימונים

חברת אדמה הפועלת בתחום הגנת הצומח מדווחת על רווח מתואם של 23 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021 על הכנסות של 1.109 מיליארד דולר. מדובר בגידול של 25% ו-14%, בהתאמה, עבור החברה שמספקת פתרונות לחקלאים להתמודדות עם עשבים, מזיקים ונגעים. ואגרות החוב שלה נסחרות בתל אביב בהיקף של 5.9 מיליארד שקל. אבירם להב, סמנכ"ל הכספים, מספר לביזפורטל על פעילות החברה ותוצאותיה ברבעון החולף.

"המחזור במוצר 'רגיל' שלנו לרוב עומד על מיליוני דולרים בודדים עד עשרות מיליוני דולרים, ויש לנו פורטפוליו של מאות כאלה", אומר להב. "לרוב מדובר במוצרים רב-לאומיים שאנחנו מעבירים אותם תהליכי רישוי במספר אזורי פעילות – יש גם מוצרים שרלוונטיים רק לחלקם בגלל השוני בסוגי הגידולים.

"בנוסף, יש לנו בפייפליין כמה מוצרי דגל של ממש, והציפיה שלנו שיגיעו להיקפים מאד גדולים – אחד מהם הוא Protioconazole שכבר נמצא בחלק מהמדינות ולימים יגלגל מאות מיליוני דולרים. התכנית האסטרטגית שלנו מסתכלת עשור קדימה על סדר גודל של 40 מולקולות שהפטנט עליהן יפוג ואנחנו נכנס לשוק האוף-פטנט שלהם".

אם נקביל את הדבר לשוק התרופות, אפשר לומר שגם חברה שהפטנט של המוצר שלה פג עדיין נהנית מחוזק המותג שבנתה בתקופת הפטנט – איך אתם מתכוונים להתחרות מול היצרניות המקוריות של אותן מולקולות?

"השאלה הזאת נוגעת ללב המודל של אדמה. אם לנסות להשיב בקצרה, אז גם לחברות שרשמו פטנטים יש אסטרטגיה לתקופת האוף-פטנט, אבל הן מוגבלות במה שהן יכולות לעשות - בטח כשזה קשור לערבובים ודברים נוספים שעושים עם המולקולה. לעומת זאת, יש להם את תהליך הייצור היעיל ביותר כי הן מכירות שנים את המולקולה – כמו החברה האחות שלנו סינג'נטה.

"באדמה אנחנו מושתתים לרוב על בניית פורטפוליו מוצרים שנלקח בצורה כזאת או אחרת מכל החברות המובילות וזה אחד היתרונות הגדולים, אבל גם אחד הדברים הקשים יותר בחברה. מקורות המולקולות אוף-פטנט שלנו הם חברות כמו באייר, קורטיבה, BASF ועוד. הרבה פעמים החברות האלה עושות הסכמים עם יצרני אוף פטנט כמונו כי היא מתכוננת ליום שאחרי – כלומר זו גם תחרות אבל גם שיתוף פעולה. בעוד שבתחום הפארמה כשהפטנט פג יש צלילה של המחירים, בענף שלנו הירידה יותר מתונה. זה לא כמו טבע שבונה על שישה חודשים ראשונים של תקופת האוף-פטנט".

בכל אזורי הפעילות צמחתם ברבעון – חוץ מבאירופה, שם במונחים דולרים חוויתם ירידה של 3%. מה הסיבה לכך?

"החברה שלנו מושפעת מעונתיות והיא היא חופפת לעונות החקלאיות. בעוד שהחצי הראשון של השנה חזק באירופה החצי השנה חלש יותר, אבל חזק יותר בחצי הכדור הדרומי. ברבעון הראשון באירופה ראינו מזג אוויר יותר קר ולתקופה ממושכת יותר, כך שעונת החקלאות התחילה מאוחר יותר. במקום בתחילת מרץ היא התחילה בשלהי מרץ. בדרום אירופה מזג אוויר דווקא היה טוב והעונה התחילה בזמן".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ההסטה העונתית הזאת הייתה ונגמרה או שהיא משבשת את שאר השנה – כלומר, הרבעון הנוכחי מבחינת עונת החקלאות גם תראה אחרת מאשר אשתקד?

"אני לא רואה משהו מיוחד לדווח עליו מבחינת תנאי מזג האוויר. החברה פעילה על כל הגלובוס ונדיר למצוא שבו זמנית כל הכוכבים יסתדרו כך שהעונתיות תצא מאיזון בכל אזורי הפעילות. אנחנו מניחים שהרבעון הזה יהיה טוב ברמת המכירות - בוודאי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, שהושפעה במידה רבה מהגל הראשון של הקורונה בעולם".

אמרתם שבאירופה אתם מתמודדים גם עם אתגר גדול מבחינת הרגולציה, ספר על כך.

"לא פשוט שם - לאף אחד וגם לא לנו. אירופה בהרבה תחומים הפכה להיות מאד שמרנית ומוטית רגולציה עם השנים. רואים את זה בצורה בולטת בגזרת אישורי חיסוני הקורונה ואותו דבר גם בענף שלנו - הם מאד נוקשים ויקרים בתחום הרישוי. עם זאת צריך לזכור, שקשה באימונים קל בקרב - מי שעובר את המחסום הרגולטורי באירופה לא מתמודד עם הרבה מתחרים. שולי הרווח שלנו יפים מאד באירופה וזה אזור פעילות שמאד חשוב לנו. יש ביבשת הרבה חומרים שיוצאים מהשוק אחרי שנאסר למכור אותם, אבל זו גם בעיה וגם הזדמנות. כך בסופו של יום אנחנו מגדילים את נתח השוק שלנו וגם מכניסים חומרים חדשים".

ובשונה באירופה – צמיחה של 50% בסין. מה עומד מאחורי המספרים?

"אנחנו פעילים שם רק מספר מצומצם של שנים וזה שוק שנמצא בהתפתחות גדולה מאד. אנחנו משקיעים הרבה בסין ומכניסים לשם הרבה חומרים. בצד זאת רכשנו חברה מקומית בשם דיבאי. יש לנו בסין חברה מצויינת שדואגת לצד השיווק. יחד עם זאת אני מניח שההתקדמות החזקה שהצגנו ברבעון הראשון תרגע מעט ברבעון השני".

בתוך שוק "הגנת הצומח", אתם מחזיקים גם בפעילות שלא מכוונת לחקלאות, במה מדובר?

"המיין-ליין של החברה הוא כמו שהזכרת טיפול לגידולים. אותם מוצרים במינונים אחרים משמשים ל'נון-קרופס': מגרשי גולף, טיפול במסילות ודרכים, טיפולים בגינה הביתית. כלומר אלה לא חוות חקלאיות, אבל עדיין יש שם את אותם מזיקים. זו חטיבה מאד חזקה ומוצלחת שלנו, בעיקר בצפון אמריקה, ולפני שנתיים עשינו רכישה מאד מוצלחת שם. הקורונה היוותה מקפצה לפעילות הזו, גם בישראל אגב, כי אנשים בילו יותר בבתים וטיפחו יותר את הגינות שלהם".

וחוץ מזה יש לכם גם פעילות שבכלל לא קשורה בגידולים, לא לגינות פרטיות ולא לחקלאים. מה אנחנו אמורים לדמיין?

"זה אגף ה'נון-אג' (מלשון אגרו – א.פ). זו פעילות שבארץ נאמדת בעשרות מיליונים ובסין במאות מיליונים. אלה מוצרים לא חקלאיים בכלל, כדי לסבר את האוזן אנחנו מדברים על סודה כאוסטית ועל כלור, שמשמש את תעשיית הבריכות, הטקסטיל והפלסטיקה. אלה מוצרי ביניים שאנחנו משתמשים בהם בכמות מסויימת בתהליכים הכימיים שלנו במוצרי האגרו, אבל יש לנו קפאסיטי גדול ואנחנו מוכרים את החומרים האלה לשווקים שונים בתעשייה".

על פניו נשמע שהפעילות די מפוזרת – גם למכור כלור לתעשייה וגם לפתח מוצרים לחקלאים. כל הפעילויות שלכם באמת צומחות או שחלקן מהוות משקולת?

"תחום האגרו, בתוך זה החקלאי והלא חקלאי, צומח. התעשייה של הנון-אג שעליה דיברנו עכשיו היא למעשה נגזרת – אנחנו לא מקימים פעילות מיוחדת בשביל למכור את החומרים האלה. זה תלוי בקפאסיטי של פעילות האגרו שלנו. חשוב לומר שלחומרים האלה יש תג מחיר של קומודיטי לכל דבר ועניין, שאותו קובע השוק. במונחים דולריים, בעיקרון זה לא החלק הצומח באדמה, לא באסטרטגיה ולא בתוצאות".

כלומר זה כמו שתפיק גז ו"תתקע" במירכאות עם קונדנסט, שהוא תוצר לוואי, ותחפש למי למכור אותו כדי לעשות מזה כסף.

"בדיוק ככה – ואם אתה לא נפטר מהחומרים האלה זה עוד עולה לך כסף, כי צריך להרחיק אותם. בתעשייה באופן כללי, הרווח מגיע מכך שתצליח למסחר את כל שרשרת הערך שלך".

לסיום, האם אג-טק מהווה איום על הפעילות שלכם?

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גיל 29/04/2021 14:35
    הגב לתגובה זו
    הגנת הצומח? איזה מכבסת מילים יפה לחברה לייצור חומרי הדברה חברה שמרעילה את אדמת הארץ כבר עשרות שנים אני עבדתי בתחום הזה עליי לא תעבדו
  • בני 29/04/2021 22:03
    הגב לתגובה זו
    יש דרך אחת לייצר הדברה לאדמה והיא הדברה ביולוגית על ידי מאזן חיות נכונות בשטח. כל הדברה אחרת זה רעל.
נשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא המדינה לשעבר, רובי ריבלין. קרדיט: רשתות חברתיות

אלקטריאון: כניסתו ויציאתו של רובי ריבלין

ארבע שנים, הרבה ציפיות ומעט תוצאות: מסע הכניסה והיציאה של ריבלין מאלקטריאון הסתיים בקול ענות חלושה, ללא הישגים לצד ירידת ערך ומשקיעים מאוכזבים

רן קידר |

אי שם בקיץ 2021, חודש לאחר שסיים את תפקידו כנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין מונה לנשיא חברת אלקטריאון אלקטריאון -2.45%  , מפתחת הטכנולוגיה לטעינת רכבים חשמליים תוך כדי נסיעה. החברה, שנסחרה אז בשווי של כ־1.6 מיליארד שקל לאחר זינוק חד בתקופת הקורונה, ציפתה שריבלין יפתח עבורה דלתות ברחבי העולם, יחזק קשרים מול ממשלות ויגביר את אמון המשקיעים, וזאת למרות שהחברה עדיין לא הציגה הכנסות מהותיות. המשקיעים, שציפו למימושים בינלאומיים ולחוזים משמעותיים, קיוו שכניסתו של ריבלין תבלום את הירידה במניה, שהחלה עוד לפני כן בעקבות צמיחה איטית מהצפוי בפרויקטים המסחריים. 

והנה, קצת יותר מארבע שנים לאחר ההצטרפות, החברה הודיעה על סיום תפקידו של ריבלין כנשיא וכחלק מהדירקטריון ובזאת מושלם מהלך שלא הניב פירות, בטח לא לחברה ולמשקיעים בה. שכרו של ריבלין מעולם לא פורסם, אך ניתן רק לשער שהוא כן יצא נשכר מהמהלך שהושלם אתמול.

לא חתונה קתולית 

גם לאחר הצטרפות ריבלין, ולמרות הציפיות, אלקטריאון התקשתה להציג פריצת דרך מסחרית. המניה המשיכה להידרדר. ריבלין, לעומתה, לא חיכה וכמעט במקביל לכניסתו לתפקיד, השתתף בקמפיין פרסומי למותג "יכין", מהלך שעורר ויכוח ציבורי לגבי אדם שמילא תפקיד ממלכתי בכיר זמן קצר קודם לכן.

אלקטריאון, מצידה, לא הסתפקה בריבלין, ובהמשך למאמציה של אלקטריאון בחיפוש אחר השפעה גלובלית, בתחילת 2022, הודיעה החברה על צירופו של קורט ג'ונסון, יו"ר מועצת ניו יורק לשעבר, כיועץ אסטרטגי. החברה זיהתה את ארה״ב, ובעיקר את ניו יורק, כשוק יעד מרכזי לטכנולוגיה שלה, והקמת חברת בת בארה"ב נועדה לתמוך בכך.

ועדיין, למרות כל המאמצים, המניה המשיכה להידרדר ובסך הכל הציגה ירידה של כ-66% מאז מינוי ריבלין, ושווי השוק שלה כיום עומד על כ-733 מיליון שקל. החברה עדיין מציגה גידול בהוצאות ושריפת מזומנים, ולא מזמן החדשנות שבמוצר שלה התערערה, לאור פתרון טכנולוגי אחר של BYD, שהציגה טעינה מהירה שמייתרת את הפתרון של אלקטריאון (למרות שזו טענה שהדבר אינו פוגע בה). 

עמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטןעמית גל הממונה על שוק ההון; קרדיט: מורג ביטן

בוקר טוב לממונה על שוק ההון שגילה שחברות הביטוח עושקות את הציבור

הרווחיות בענף הרכב טיפסה לרמות מפלצתיות: יחס משולב שנע סביב 75%-85% אצל חלק מהחברות, עליות פרמיה של עשרות אחוזים, ותשואות הון שהושפעו גם מתמחור-יתר וגם מסביבת שוק נוחה. אל תאשימו אותן - המטרה שלהן היא להרוויח; סוף-סוף הרגולטור הרדום התעורר

תמיר חכמוף |

עסק צריך להרוויח. המטרה המוצהרת של חברות היא למקסם את הרווח. זה נהדר למשקיעים, לצרכנים זה ממש לא נהדר. כשחברת ביטוח מרוויחה מעבר לרווח נורמלי זה אומר שהיא גובה יותר על ביטוחים ועל דמי ניהול וכו'. כשבנק מדווח על רווח לא נורמלי הוא לוקח לכם ריבית גבוהה על הלוואה ונותן ריבית נמוכה על פיקדון. לא הוגן, אבל מה אתם רוצים שיעשה מנכ"ל? יגיד אני לא במשחק וייקח ריבית נמוכה על הלוואה? תוך 4 חודשים יעיפו אותו.

הבעיה היא אולי קצת בחברות ובבנקים שהפכו לתאווי בצע ברמה מופרזת. הבעיה אצל הרגולטור - בנק ישראל בהקשר של הבנקים, ורשות שוק ההון על חברות הביטוח. חברות הביטוח מרוויחות פי 3-4 מאשר רק לפני 3 שנים ונסחרות בשווי גבוה פי 3-4 מאשר אז. כשהן מרוויחות כך, ובעיקר כשהן מגדילות כך את הרווח, זה על חשבונכם. רשות שוק ההון כבר סיפרה לנו בדוח השנתי ל-2024 שהתחרות בשוק הביטוח חלשה. עכשיו, באיחור היא מתחילה לפעול.  


רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון בראשות עמית גל, בוחנת הפעם את התמחור בענף ביטוח הרכב, ומסקנותיה הובילו לאולטימטום חריג: חברות שיגבו פרמיות מופרזות על מקיף וצד ג' יצטרכו לתקן במחירים, בתוך שלושה חודשים, או לאבד את זכותן לשווק פוליסות רכב חדשות. הסיבה? הבדיקה מצאה פערים "מהותיים" בין רמת הסיכון הביטוחי בפועל לבין המחירים שגובה השוק. במילים פשוטות, חברות נהנו מהכנסות והפרמיות עלו הרבה מעבר למה שהצדיק הסיכון.

מגדל: ה"מוצלחת" לעת עתה

בין החברות שנדרשו לעדכן במסמך המקורי הייתה גם מגדל מגדל ביטוח -0.08%  , אך בעדכון רשמי שפרסמה החברה ‏הבוקר הובהר כי הרשות בחרה בשלב זה לא להורות למגדל לעדכן תעריפים בביטוח רכב רכוש. לעת עתה היא רשאית להמשיך לשווק ביטוח רכב תחת התעריפים הקיימים שלה. מבחינת מגדל, זו "חותמת טובה", בחירה רגולטורית תומכת, שעשויה לשמש כמקרה בוחן לרווחיות המתחרות. אם מגדל שומרת על רווחיות "מאוזנת" יחסית, בלי רווחיות יתר קיצונית, היא עשויה למשוך לקוחות רכב שתהיו מודעים לריכוז רגולטורי בתמחור. במבט על הדוחות, ניתן לראות כי יחס התביעות מול ההוצאות עומד באזור 90%, יחס חיובי אם כי לא קיצוני כמו שמציגות חלק מהחברות האחרות. להרחבה על דוחות מגדל מגדל: הרווח כולל קפץ ב-47% ל-535 מיליון שקל, התשואה להון ב-23.8% 

הפניקס: הדוגמא הנגדית

ובינתיים, הפניקס פרסמה היום דוחות חזקים במיוחד: רווח כולל של 803 מיליון שקל ברבעון, 2.3 מיליארד שקל בתשעת החודשים, ותשואה להון של 29.2%. רווח הליבה (לפני השקעות ושוק ההון) גם הוא גבוה, וכפי שצוין בדוח, חלק ניכר מהשורה התחתונה הגיע מרווחיות בענפי הביטוח הכללי והרחבת פעילות בניהול נכסים.