אנלייט נכנסת לארה"ב: מו"מ לרכישת חברה מקומית בשווי 430 מ' ד'
חברת האנרגיה המתחדשת אנלייט אנרגיה 0.43% מדווחת על משא ומתן לרכישת כ-90% מההחזקות בחברה אמריקאית מהתחום לפי שווי של עד 430 מיליון דולר, שהקימה מערכות בהספק מותקן של מעל 1.5 ג'יגה-וואט. אנלייט מעריכה כי הסכם רכישה מפורט ומחייב ייחתם במהלך הרבעון השני.
החברה המקומית מולה מתנהלים המגעים עוסקת בייזום, פיתוח, הקמה ותפעול של מערכות אנרגיה סולארית ואגירת אנרגיה. המתווה הנדון בעסקה הוא לתמורה הדרגתית מבוססת ביצועים: כ-160 מיליון דולר ישולמו במועד סגירת העסקה והיתרה (עד 230 מיליון דולר) ), תועבר בפעימות על פני חמש שנים בהתאם להתממשות צבר הפרויקטים, ובכפוף להמשך כהונתם של היזמים בתפקידי ניהול. ב-10% הנותרים אותם לא תרכוש אנלייט יחזיקו שני היזמים, המכהנים כיום כמנהלים הבכירים בחברה.
הפורטפוליו של אותה חברה אמריקאית מורכב מצבר של כ-50 פרויקטים סולאריים גדולים (Utility Scale) בשלבי פיתוח שונים בהיקף כולל של כ-9.9 ג'יגה-וואט (במונחי הספק DC). בחלק מהפרויקטים נדרש שילוב עם מתקני אגירת אנרגיה, בהיקף מצטבר של מעל ל- 1.5 ג'יגה-וואט שעה.
על פי הערכת החברה, כ- 15 פרויקטים בהספק כולל של כ-2.5 ג'יגה-וואט נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים וצפויים להבשיל להקמה במהלך השנתיים הקרובות. הסכמים למכירת חשמל (הסכמי PPA) בהיקף 2 ג'יגה-וואט שייוצר ממתקנים אלה כבר נחתמו לתקופה ממוצעת של 19 שנים ועבור מלוא החשמל המיוצר, ונוספים במו"מ מתקדם.
- אנלייט השלימה עסקת שותפות מס בכ-150 מיליון דולר לפרויקט בארה"ב
- אנלייט סוגרת מימון של 340 מיליון דולר לפרויקט Roadrunner באריזונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באנלייט אומרים כי מנוע צמיחה משמעותי בשוק האמריקאי מגיע מסקטור החברות העסקיות המובילות, שחלקן נטלו על עצמן מחויבות לצריכת 100% מהחשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת. עוד מציינים בחברה כי התחום הסולארי הוביל ב-2019 את היקף ההתקנות החדשות בארה"ב לעומת אנרגיית רוח וגז טבעי, וצפוי להמשיך לצמוח בהיקף מואץ בשל השיפור הניכר בכלכליות עלות הייצור הסולארי. עד היום הוקמו כ-86 ג'יגה-וואט של פרויקטים סולאריים בארה"ב, והיקף ההתקנות צפוי להמשיך ולצמוח לכ-238 ג'יגה-וואט עד לשנת 2030.
"להערכתנו בכוחה של העסקה הפוטנציאלית להכפיל ואף לשלש את היקף פעילותה של החברה בטווח הקצר והארוך, וזאת במקביל לגידול דומה בשווקים המסורתיים שלנו", אמר גלעד יעבץ, מנכ"ל אנלייט.
- 2.טיל 28/02/2021 13:04הגב לתגובה זובמיוחד שהולכים לקבל אחוזים על מכירת חשמל בעתיד.
- 1.חכצגצ 28/02/2021 09:49הגב לתגובה זומטורף מ שמאמין להם.
- זה פשוט קנאה!!! (ל"ת)המשקיע 28/02/2021 13:08הגב לתגובה זו
- זה פשוט דיבורים ללא הסבר, מה זה שווה? (ל"ת)חנן 28/02/2021 14:03
- קרוקודייל דנדי 28/02/2021 12:26הגב לתגובה זוהעולם עובר לאנרגיה מתחדשת.
- נכון 28/02/2021 12:23הגב לתגובה זוהשוק האמריקאי הוא שוק מכרזי תחרותי בו התשואה הממוצעת היא כ 5 אחוז על השקעה בפרוייקט, לא מצדיק את הסיכון ובוודאי לא את שווי החברות
- הולכים להרוויח גם מהחשמל שימכרו (ל"ת)טיל 28/02/2021 13:07

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
