רמזור
צילום: Pixabay

אקסיליון בוחנת רישום בנאסד"ק - המנייה מזנקת ב-6%

החברה מעידה כי סיכוייה להפוך לדואלית טובים למדי. אקסיליון הפכה לציבורית רק באוגוסט האחרון על ידי כניסה לשלד בורסאי והיום שווה כבר יותר ממיליארד שקל, למרות שהיא עדיין הפסדית ובגדר חברת חלום. האם החלום יהפוך לאמריקני בקרוב?
אלמוג עזר | (3)

לאחר שמניית אקסיליון -1.53% זינקה בחצי השנה האחרונה ושוויה החברה הגיע לכ-1.1 מיליארד שקל, החברה בוחנת לרשום את החברה גם בבורסת הנאסד"ק. מדובר בצעד מפתיע שכן החברה עצמה הגיעה לתל אביב רק באוגוסט האחרון. החברה מעידה כי סיכוייה להפוך לדואלית טובים למדי בשלב זה. המניה נסחרת בעליות חדות בבורסה בתל אביב.  לא קשה להבין מדוע הנהלת החברה רוצה להירשם בנאסד"ק. ענף התחבורה העתידני זוכה לסקרנות עצומה בשנה האחרונה בוול סטריט. רק בשבוע שעבר הודיעה מיקרוסופט כי תשקיע 2 מיליארד דולר בחברת קרוז (חברה באחזקה של ג'נרל מוטורס). בכך הצטרפה מיקרוסופט, לגוגל ואמזון ושלושתן מושקעות כעת בפרויקטים בשווי של מיליארדי דולר לפיתוח מכונית-ללא-נהג וללא בעלות אישית. אקסיליון רוצה חלק מאותו כסף החם, משום שהיא עוסקת בדיוק בנושא זה. אך כדאי להבין שמדובר בחברת חלום שעדיין הפסדית והיא תיסחר רק על בסיס פוטנציאל המוצר שלה. אז האם החלום הישראלי יהפוך עוד רגע לחלום אמריקני?  אקסיליון היא חברה לרמזורים חכמים. רמזור החברה מופעל על ידי בינה מלאכותית היכול להוריד את זמן הנסיעה בכ-40% וגם להעלות את השימוש בתחבורה הציבורית. הרמזור פועל לפי העומס, ומעדכן את עצמו בכל יום בשביל להשתפר בביצועים ליום הבא. בנוסף, הרמזור מתוכנן גם בשביל לתת קדימות למכוניות משטרה, כבאיות, אמבולנסים ורכבי חירום אחרים. הפתרונות של אקסיליון מותקנים כיום בירושלים ובחיפה. חברת אקסיליון נטמעה לתוך השלד הבורסאי של אפיו אפריקה בסוף אוגוסט. השלד הריק, מאז כניסתה להתנפח עד ליותר ממיליארד שקל. זאת בין היתר על רקע גאות המחירים האדירה ממנה נהנה המגזר הטכנולוגי בשנה האחרונה. החברה הודיעה על ביצוע בדיקות ופעולות להכנת התשתית המשפטית להפוך לחברה דואלית כחלק מאסטרטגיית החברה לפיתוח פעילותה הבינלאומית. להערכת החברה, רישום המניות בנאסד"ק, שהינה בורסה מובילה וזאת במקביל למסחר בבורסה בישראל, עשויה לאפשר לחברה להרחיב את איתנותה הפיננסית ולפתוח בפניה אפשרויות בכל הנוגע למיזוגים ורכישות עם חברות הפועלות בתחום פעילותה של החברה וקידום האסטרטגיה של החברה. יובהר כי לצורך רישום מניותיה של החברה בבורסת הנאסד"ק נדרשת החברה לעמוד בתנאי הרישום בנאסד"ק. להערכת החברה, בהתבסס על שווי השוק שלה והונה העצמי נכון למועד דיווח זה, החברה צפויה לעמוד בתנאי הרישום בנאסד"ק. מנכ"ל החברה הוא אורן דרור - בכיר במיקרוסופט ובוועדה המייעצת של החברה ניתן למצוא בכירים רבים בעולם התחבורה - בין היתר ג'ון פורקרי, לשעבר סגן הממונה על מחלקת התחבורה בכל ארצות הברית, מרק ג'וזף המנכ"ל לשעבר של חברת Transdev חברת ענק שמפעילה אוטובוסים ובשנת 2018 הכנסותיה הסתכמו לסך של 6.6 מיליארד דולר ועוד.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    סוחר 24/01/2021 12:48
    הגב לתגובה זו
    פשוט בועה והרצה תיזהרו משטויות כאלה
  • 1.
    דני ד 24/01/2021 12:38
    הגב לתגובה זו
    שווי מנופח לחברה הפסדית. שרלטנות לשמה
  • עמי 24/01/2021 14:31
    הגב לתגובה זו
    כולל פתיחת פוזציות שורט מטורפות והיום תראו איפה המניה ואיפה השורטיסטים
וול סטריט נגזרים (X)וול סטריט נגזרים (X)

התמ״ג עלה 4.3% בניגוד לציפיות

החוזים העתידיים מהססים מול נתוני מאקרו, בזמן שהמסחר הקמעונאי תופס נתח גדל והולך ומחדד תנודתיות סביב טכנולוגיה ותעודות סל


ליאור דנקנר |

וול סטריט מגיעה לעוד יום מסחר במצב רוח זהיר. החוזים העתידיים נעים קלות סביב האפס, כשהשוק מעכל את נתוני המאקרו שמחדדים מחדש את התמחור סביב הריבית בחודשים הקרובים. במרכז עומד נתון התמ״ג לרבעון השלישי שמראה קצב צמיחה שנתי של 4.3%, לצד פרסום מדד אמון הצרכנים לחודש דצמבר.


תמ״ג חזק לא בהכרח מרגיע, ושאלת הריבית רק מתחדדת

התמ״ג הוא המדד הרחב ביותר לפעילות הכלכלית בארה״ב. הוא סופר את הערך הכולל של סחורות ושירותים שנוצרו במשק, ולכן הוא נותן לשוק תמונה אם הכלכלה באמת מתרחבת או פשוט מחזיקה מעמד. כשהמספר יוצא גבוה מהצפוי, זה לא תמיד חדשות מרגיעות לשוק המניות, כי זה מחזק את השאלה כמה מהר הפד׳ יכול להרשות לעצמו להוריד ריבית בלי להצית מחדש לחץ אינפלציוני.

הנתון של 4.3% מגיע מעל ציפיות שהיו סביב 3.3%, והוא גם מאיץ מול קצב של 3.8% ברבעון השני. מאחורי המספר עומדת צריכה פרטית שנשארת יציבה והוצאות עסקיות שמחזיקות קצב, שילוב שמאותת שהמנועים המרכזיים של הכלכלה עדיין עובדים גם כשהריבית גבוהה.

בתוך הפירוט של הרבעון בולטת קפיצה בצריכה הפרטית בקצב שנתי של 3.5% אחרי 2.5% ברבעון השני. חלק משמעותי מהעלייה מגיע מרכישות מוקדמות של רכבים חשמליים לפני תום הטבות מס בסוף ספטמבר, מה שמסביר גם למה נתוני מכירות הרכב באוקטובר ונובמבר נחלשים, בזמן שהצריכה בתחומים אחרים מציגה תמונה מעורבת.

ברקע מתחדדת התמונה של כלכלת קיי. משקי בית עם הכנסה גבוהה ממשיכים להחזיק קצב, בעוד המעמד הבינוני והנמוך מרגיש לחץ ביומיום, כמו שסיקרנו בביזפורטל - כלכלת ה-K בארה״ב מתחדדת: הגדולות ממשיכות קדימה והקטנים נלחצים. הפער הזה מתרגם לשוק הון שנראה חזק במדדים, אבל נשען יותר ויותר על קבוצת מניות מצומצמת ועל ציפיות לריבית נוחה יותר בהמשך.


השקעות אלטרנטיביותהשקעות אלטרנטיביות

השקעות אלטרנטיביות אינן מילה גסה, אבל חייבים להפסיק להשוות תפוזים לתפוחים

הדיון על "קריסת" השוק האלטרנטיבי מפספס את העיקר - אין דבר כזה שוק אחד או מודל אחד; בין פלטפורמות אחראיות עם מנגנוני חיתום וביטחונות לבין גופים שנשענו על הון חדש בלבד, עובר קו דק שמפריד בין ניהול סיכון מושכל לבין הימור מסוכן - טור תגובה של אייל אלחיאני  מייסד ומנכ"ל טריא
אייל אלחיאני |

בטור שהועלה כאן ניסו להסביר "מה קרה" לשוק ההשקעות האלטרנטיביות. שמות מוכרים כמו הגשמה, סלייס, טריא ואחרות נזרקים יחד לסל אחד, כאילו מדובר באותו מוצר, באותו מודל ובאותה רמת סיכון ולא היא.

מדובר בטעות יסודית, כמעט פדגוגית: אין דבר אחד שנקרא “השקעה אלטרנטיבית”.

השקעה אלטרנטיבית היא שם גג למאות מודלים שונים: מאשראי צרכני, דרך מימון נדל״ן, ועד השקעות אנרגיה וקרנות חוב. בין קרן גמל שגייסה כספי חוסכים והשקיעה אותם בפרויקטים כושלים בניו־יורק, לבין פלטפורמת הלוואות בין עמיתים שמאפשרת השקעות מגובות נדל״ן בישראל - אין שום דמיון, לא ברמת הפיקוח, לא במבנה ההשקעה ולא ברמת השקיפות. מדובר במוצרים שונים בתכלית. כל זאת בנוסף להשפעה המהותית על התחרות ועל האימפקט החברתי.

הציבור הישראלי צמא לאפיקים אלטרנטיביים, וזה לא מקרי. במשך עשור של ריבית אפסית, משקיעים נאלצו לבחור בין תשואה זעומה בבנק לבין השקעות ספקולטיביות בחו״ל. ההשקעות האלטרנטיביות, כשהן מנוהלות נכון, יצרו אפיק שלישי - כזה שמחבר בין הכלכלה הריאלית (דיור, אשראי לעסקים קטנים) לבין הציבור הרחב, ומאפשר תשואה ראויה לצד ביטחון יחסי.

אבל בין זה לבין “שיווק אגרסיבי של חלומות” יש תהום.

ההבדל האמיתי איננו בסיפור השיווקי, אלא בניהול הסיכון.

מי שבנה מנגנון בקרה, שקיפות, חיתום וביטחונות איכותיים - הוכיח את עצמו גם בתקופות משבר ושרד. מי שבנה על זרימה אינסופית של כסף חדש - קרס. זה כמובן נכון להשקעות אלטרנטיביות כמו גם לבנקים שונים בארץ ובעולם (שחלקם קרסו וגרמו להפסדים משמעותיים למשקיעים).

להכניס את כולם לאותה רשימה זה כמו לכתוב שטסלה וניסאן הן “שתי חברות רכב” - עובדתית זה נכון, אך מהותית מדובר בשני מוצרים שונים לחלוטין מכל הבחינות.