עידן עופר
צילום: יח"צ

לאחר הירידות במניית כיל, הבנקים משחררים חבל לעידן עופר

ברקע ללחץ על מחיר המניה בתקופה האחרונה, החברה לישראל הודיעה היום כי הגיעה להסכמות עם הבנקים על הורדת מחיר הסף למניה כיל, מחיר שיפעיל את הטריגר לבקשה לפירעון מיידי של הלוואות החברה

ניצן כהן | (7)
נושאים בכתבה החברה לישראל

לחברה לישראל שבשליטת איש העסקים עידן עופר (כ-51%) יש חוב של 250 מיליון דולר למערכת הבנקאית. הבטוחה לתשלום החוב הזה הן מניות כיל שבבעלותה. היום הודיעה החברה לישראל כי הגיעה להסכמות עם הבנק, הסכמות שנכנסו לתוקף היום, לפיהם במידה ומחיר מניית כיל ירד מתחת ל-1.97 דולר  יוכל הבנק להעמיד את ההלוואה (בסך 250 מיליון דולר) לפירעון מידי.

 

טרם ההסכמות מחיר המינימום של מניית כיל לצורך מימוש הבטוחה שניתנה להלוואה עמד על 2.4 דולר למניה כך שעידן עופר קיבל הטבה משמעותית מהבנק שמשמעות ששווי הבטוחה שהיה גבוה רק ב-19% מטריגר שהיה מעמיד את ההלוואה לפירעון מידי, יהיה גבוה כעת בכ-33% מהטריגר.

 

המחיר הנוכחי של מניית כיל עומד על כ-2.94 דולר למניה מה שהפך את הטריגר, במצב השווקים הזה לקרוב, קרוב מאוד.

 

מניית כיל ירדה מתחילת השנה בכ-35% ובמצב השווקים הסיניים וההודים (צרכנים מרכזיים של מוצרי החברה) היא עלולה לסבול מטלטלות בהמשך השנה מה שלא נסתר מעיני הבנק שביקש בתחילת השנה גם להגדיל את מספר המניות המשועבדות לו כדי להבטיח פירעון הלוואות ואשראי בגובה של 405 מיליון דולר.

 

החברה לישראל דיווחה עוד היום כי היא מחזיקה ביתרות מזומנים ופיקדונות של 511 מיליון דולר מהם 112 מיליון דולר משועבדים לטובת לטובת הלוואות של 112 מיליון דולר ועוד 7 מיליון דולר משמשמים כבטוחות לעסקאות בנגזרים.

 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    קש 03/04/2020 13:06
    הגב לתגובה זו
    כל המרבה הרי זה משובח אני מודה למשפחת עופר על ההנחה במחיר כן ירבו לארג'ים בשוק המעוף תבורכו משמים צדיקים יראי עולם .מי אומר ולא קונה ?
  • 4.
    יללה שביתה (ל"ת)
    סוסו 03/04/2020 09:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דירה=קורת גג 03/04/2020 08:30
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • לא שפוי=אברבנל=צורך בסיסי לסתומים (ל"ת)
    ששון 03/04/2020 14:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא רק שישנסקי הרס את מניות הגז וכיל גם הפוליטיקאים . (ל"ת)
    כיל ושישנסקי 03/04/2020 08:24
    הגב לתגובה זו
  • יעל 03/04/2020 14:17
    הגב לתגובה זו
    פוליטיקאים סתומים שלא מבינים כלום ראה דוגמא מעכשיו ליצמן מה הוא הבין בבריאות ישב שם כדי לדאוג לסקטור שלו
  • 1.
    דירה=קורת גג 03/04/2020 01:43
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 1.18%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: