מניות הבנקים ב-0.7 על ההון - הזדמנות או מלכודת?

ליאור שילה, אנליסט הבנקים של אי.בי.אי: "הבנקים נכנסו למשבר עם עודפי הון, חשיפה נמוכה ללווים בעייתיים, יכולת עמידה בתרחישי קיצון ובמהלכי התייעלות"   
ערן סוקול | (13)

משבר הקורונה חתך את מחירי מניות הבנקים בכ-35% מאז סוף ינואר, ולמרות שהירידות עשויות להימשך בזמן הקרוב, יש כבר מי שמאמין כי רמת המחירים הנוכחית מהווה הזדמנות קניה ומי שמסוגל להתמודד עם המשך הירידות, כבר יכול להתחיל לאסוף מניות. לדברי ליאור שילה, אנליסט הבנקים של אי.בי.אי. בית השקעות, "הבנקים נסחרים היום על מכפיל הון סביב 0.72 בממוצע, בדומה לרמות שנסחרו באמצע 2016 וכמובן שאם מדובר על תרחיש פסימי בו המגיפה נמשכת מספר חודשים ארוכים, סביר שנראה פגיעה נוספת. יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי הבנקים הגיעו למשבר עם עודפי הון מהותיים, חשיפה נמוכה ללווים בעייתיים, עמידה בתרחישי קיצון של באזל, עוד מקומות להתייעלות כמו בדיגיטל ובכח האדם, ולחלקם אפילו נכסים ריאליים למכירה. בסך הכל, בראייה ארוכת טווח אנו סבורים כי הבנקים יעברו את המשבר והם מהווים הזדמנות קניה למי שיש אורך נשימה". התפתחות מדד הבנקים בחצי השנה האחרונה - צניחה של כ-35% עקב הקורונה רמת המחירים הנוכחית ביחס לתוצאות העבר לאחר הצניחה האחרונה במניות הבנקים, מרבית המניות נסחרות עמוק מתחת להון העצמי שלהן, כאשר על בסיס התשואה להון שהציגו הבנקים בשנת 2019, רכישת מניות הבנקים ברמה הנוכחית משקפת תשואה להון הסחיר של 12%-16%. גם בחינת התשואה להון של הבנקים בחמש השנים האחרונות, משקפת תשואה להון הסחיר של 10%-14%.   הסיכונים עדיין גבוהים - למניות הבנקים קורלציה גבוהה למצב המשק שילה מזהיר כי "העת הנוכחית רוויה בחוסר ודאות בכל הנוגע לסיום התפשטות המגיפה וההשלכות הכלכליות שלה על המשק המקומי בפרט ובעולם בכלל. הבנקים הינם בעלי קורלטיביות גבוהה למצב המשק מה שבא לידי ביטוי בירידות חדות במניות שלהם. יחד עם זאת, שאלת המפתח היא משך הזמן שצפויה המגיפה להשפיע על השווקים ותפקודם". לדבריו, במצב הנוכחי ישנם כמה גורמים מרכזיים שיפגעו בבנקים – "ירידה בקצב צמיחת האשראי, העלאת שיעור ההוצאות להפסדי אשראי, תשואת האג"חים והירידות בשווקים שמשפיעות גם על איתנות משקי הבית. אם התרחיש האופטימי הוא לסיום ההשפעות בחודשים הקרובים הרי שנראה את המשק ואת הבנקים מתאוששים במהרה, אם כי בשנת 2020 תוצאות הבנקים עלולות להיפגע בצורה מהותית, כפי שכבר דיווח בנק לאומי". מה היה במשבר האחרון? אז כמובן שמשבר הקורונה צפוי לפגוע בתוצאות של חברות רבות בעולם, וכנראה גם בתוצאות הבנקים, אולם מי שחושש מפני הפסדים כבדים במערכת הבנקאית, צריך לקחת בחשבון שבמשבר הסאב-פריים, רשמו הבנקים בישראל רווח מצרפי של 205 מיליון שקל בשנת 2008 ורווח מצרפי של כ-5.43 מיליארד שקל בשנת 2009. למעשה, הבנק היחיד שהציג הפסדים היה בנק הפועלים, אשר הציג בשורה התחתונה הפסד של כ-895 מיליון שקל בשנת 2008, אך עבר לרווח נקי של כ-1.3 מיליארד שקל בשנת 2009. ובכל זאת, האם זה אומר שמניות הבנקים לא ימשיכו לרדת? לא בהכרח.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    יוסי 19/03/2020 09:54
    הגב לתגובה זו
    להסתכל על מניות הבנקים לפי הדוחו"ת של לפני הקורונה זה כ"כ לא ריאלי...
  • 11.
    ירון 19/03/2020 08:22
    הגב לתגובה זו
    כנראה שלא, כרגע אין לדעת מי מחזיק לווים רעילים? אני מכיר קבלן קטן שמגלגל חוב ולא מצליח למכור 12 דירות, אם הבנק ידרוש כסף הוא נופל ומפיל איתו את כל השרשרת
  • 10.
    רוח 19/03/2020 06:00
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי קונה לפני שמכפיל ההון יהיה 0.1 כיוון שמצב הבנקים קטסטרופלי. הם הולכים למחוק את ההון עי חובות מסופקים לאשראי פרטי ומשכנתאות. המדינה תלאים את הבנקים כמו בשנות ה 80
  • 9.
    יובל 18/03/2020 22:43
    הגב לתגובה זו
    אם יש פה בועת נדלן היא הולכת להתפוצץ. ויש את חברות הליסינג שגם הולכים להתפוצץ ועוד לא דיברנו על הסדרי חוב של כמה חברות. בקיצר תבוא עם הכתבה הזאת בעוד שנה בדיוק ואז נדבר.
  • מנפח 19/03/2020 07:49
    הגב לתגובה זו
    למעשה המשבר יחשוף את האמת, האם יש בועת נדלן או שהמצב הוא רק תגובה לביקושים הטבעיים? נחייה ונראה..
  • 8.
    הון (ל"ת)
    אלי 18/03/2020 12:44
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ב 2008 הבנקים הגיעו ל 0.5 על ההון...כך שיש עוד למה.. (ל"ת)
    רון777 18/03/2020 12:22
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שועל 18/03/2020 12:17
    הגב לתגובה זו
    אז יהיה הזמן להיכנס
  • 5.
    קנו רק זהב מכל הסוגים (ל"ת)
    ט 18/03/2020 12:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רמי 18/03/2020 11:44
    הגב לתגובה זו
    תירשמו
  • 3.
    חכם 18/03/2020 11:34
    הגב לתגובה זו
    היא בניסוי שני ובקרוב ניגאל.
  • 2.
    סבלנות היא מילת המפת 18/03/2020 11:24
    הגב לתגובה זו
    והנחת המוצא היא שהבנקים לא יפשטו תרגל (כי אז הלכה כל הכלכלה..) אז הוא עושה מאוד מאוד חכם..2-3 שנים קדימה רווח של עשרות אחוזים למי שתהיה סבלנות, אל תנסו לתפוס תחתיות..בהצלחה..
  • 1.
    אלי 18/03/2020 11:22
    הגב לתגובה זו
    קנייה חזקה !
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

רן עוז מנכל ישראכרט
צילום: תמי בר שי
ראיון

מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"

בראיון לביזפורטל מנכ"ל חברת האשראי רן עוז מדבר על הצמיחה בתיק האשראי מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות במאות מיליוני שקלים; אופטימי לגבי היעד להגיע לרווח שנתי של כחצי מיליארד שקל,  חושב שהסינרגיה עם דלק קבוצה תתרום הרבה  ומאמין שהחשבונות העסקיים החוץ-בנקאיים והמימון לנדל"ן ימשיכו להניע את הצמיחה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ישראכרט רן עוז

ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.

ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.



אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?

"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".

דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?

"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".

ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?