לא מתייאשת: יעקובי בהצעה לרכישת פעילות אורתם תמורת 9 מיליון שקל

החברה בהצעה חדשה לרכישת החברות הבנות של קבוצת אורתם המוחזקת (50%); זאת ברקע להקפאת ההליכים ומינוי הנאמנים באורתם
איתן גרסטנפלד | (2)

חברת יעקובי קבוצה 6.9%  בהצעה חדשה לרכישת חברות הבת, של החברה המוחזקת אורתם סהר (50%), תמורת 9 מיליון שקל. זאת במסגרת, ההליכים המשפטיים המתנהלים כנגד אורתם שהובילו את הקבוצה למחיקת ההשקעה באורתם, ולפרסום מאוחר של תוצאותיה הרבעוניות.

על פי הדיווח, במסגרת מאמצי החברה להקטין את החשיפות וההפסדים מפעילותה, של קבוצת אורתם, הוגשה על ידם, הצעה חדשה לרכישת החברות הבנות של הקבוצה (אורתם סהר תשתיות ובניה, ומליבו בניה).

על פי ההצעה, תמורת כ-9 מיליון שקל, תקבל קבוצת יעקובי את החברות ללא חובות, עיקולים, התחייבות עבר או שעבודים. בחברות יוותרו זכויות ונכסים, הכוללים את הזכויות במספר פרויקטים ביזום וביצוע שבגינם (פרט לפרויקט אחד) העמידו ערבויות. זאת לצד, רכוש קבוע שבבעלות החברות הבנות, לרבות רכוש קבוע שהוצב בפרויקטים.

ההצעה החדשה, כפופה להתקיימות תנאים מתלים. הכוללים קבלת אישור דירקטוריון החברה, הסכמת הנאמנים, הסכמת הבנקים המלווים של חלק מהפרויקטים הכלולים בהצעה החדשה, הסכמת מזמיני הפרויקטים הכלולים בהצעה החדשה ואישור בית המשפט. 

ההודעה מגיעה על רקע המצב הפיננסי הקשה של אורתם וההליכים המשפטיים המתנהלים כנגדה. במסגרתם, מונו לחברה נאמנים להסדר נושים, והוחלט על כניסת החברה להקפאת הליכים.

לפני כשבועיים, הגישה החברה יחד עם חברת אסיאג בעל המניות הנוסף בקבוצת אורתם לנאמנים הצעה לרכישת הזכויות באורתם בשני פרויקטי ביצוע. זאת תמורת כ-8 מיליון שקל ובתוספת תמורה מותנית מרווחים באחד מהפרויקטים. ככל הנראה, ההצעה לא היתה מספקת וכעת כאמור הקבוצה משפרת את הצעתה.

הפסדים של 28 מיליון שקל ברבעון השלישי

במסגרת תוצאות הרבעון השלישי של שנת 2019 רשמה החברה הוצאות מימון נטו של כ-8.2 מיליון שקל. זאת,  לאור רישום הוצאות מימון בגין מחיקת ההשקעה באורתם סהר בסך של כ-8.4 מיליון שקל.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

כמו כן, דיווחה הקבוצה (באיחור) על הפסד של 28 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2019, נוכח שחיקת הרווחיות הגולמית ומחיקת ההשקעה באורתם סהר. ההכנסות צמחו ב-9.9%, והתזרים מפעילות שוטפת היה שלילי - 2.9 מיליון שקל. מאז שהחלה הקבוצה להיסחר - לפני שנתיים, ירדה המניה בכ-72%.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אור 07/01/2020 16:31
    הגב לתגובה זו
    לא יאומן שזוג הרמאים גררו את החברה לפשיטת רגל, החובות התאדו, ועכשיו הם רוצים שוב לקנות. שיטה מעולה לא לשלם חובות
  • 1.
    מקווה שהשופט לא יסכים (ל"ת)
    קניתי מהם 07/01/2020 06:41
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳