יעקובי קבוצה הפסידה 28 מיליון שקל ברבעון - האם הסדר חוב בדרך?
חברת יעקובי קבוצה 6.9% מדווחת (באיחור) על הפסד של 28 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2019, נוכח שחיקת הרווחיות הגולמית ומחיקת ההשקעה באורתם סהר. ההכנסות צמחו ב-9.9%, והתזרים מפעילות שוטפת היה שלילי - 2.9 מיליון שקל. מאז שהחלה הקבוצה להיסחר - לפני שנתיים, ירדה המניה בכ-72%.
הכנסות הקבוצה הסתכמו בכ-161.4 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019, צמיחה של כ-9.9% לעומת הכנסות של כ-146.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
בשורה התחתונה מדווחת החברה על הפסד נקי של כ-28.1 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של כ-1.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
למרות ההפסדים הגדולים, בבחינת תזרימי המזומנים ששימשו לפעילות שוטפת המצב פחות גרוע ביחס לרבעון המקביל, כאשר התזרים היה שלילי - 2.9 מיליון שקל, לעומת תזרים שלילי של כ-19 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. נכון לסוף הרבעון, לקבוצה חוב פיננסי נטו של כ-118 מיליון שקל, אשר על בסיס תוצאות הרבעון האחרון, לא ברור איך תוכל הקבוצה לשלם.
שחיקה ברווחיות הגולמית, ומעבר להפסד תפעולי
למרות הגידול בהכנסות, הרווח הגולמי של הקבוצה צנח ב-67% והסתכם בכ-4.1 מיליון שקל, לעומת כ-12.7 מיליון שקל ברבעון המקביל, כאשר שולי הרווחיות הגולמית צונחים מרמה של 8.7% ברבעון המקביל לרמה של 2.6% ברבעון השלישי של 2019 - החברה לא מספקת הסבר לשחיקה ברווחיות הגולמית.
- 9 מיליון שקל שכר טרחה מקדמי לרו"ח יזהר קנה ועו"ד שאול ברגרזון - זה מופרז; בית המשפט יפסוק בקרוב
- יעקובי קבוצה: הסכם חדש עם עירית ירושלים לטיפול בפסולת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברמה התפעולית שמרה הקבוצה על תוצאות דומות לרבעון המקביל, כאשר למרות גידול של כ-1.1 מיליון שקל בהוצאות התפעול (נוכח צמיחת ההכנסות), נשמרו שולי הוצאות התפעול ברמה דומה של כ-8.6%, לעומת כ-8.5% ברבעון המקביל אשתקד.
בקבוצה מציינים כי הגידול בהוצאות ההנהלה וכלליות מיוחס בעיקר לגידול בעלויות השכר בקבוצה, עלייה בשירותים מקצועיים, ומעלייה בהוצאות בעקבות חברה בת שאוחדה לראשונה החל מהרבעון הרביעי של 2018.
מחיקת ההשקעה באורתם סהר - 8.4 מיליון שקל
גורם נוסף שלחץ את השורה התחתונה הינו הוצאות המימון נטו של הקבוצה אשר הסתכמו בכ-8.2 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת כ-1.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הגידול בהוצאות המימון מיוחס בעיקר לרישום הוצאות מימון בגין מחיקת ההשקעה באורתם סהר בסך של כ-8.4 מיליון שקל, בנוסף לגידול במסגרות האשראי, ניצול ערבויות וגידול של 0.25% בריבית על האג"ח של הקבוצה.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
נזכיר, כי קבוצת יעקובי פרסמה את תוצאות הרבעון באיחור לאחר שקיבלה ארכה לפרסום דוחותיה הכספיים עד ה-3 בדצמבר, לאור חוסר היכולת של אורתם סהר, חברה המוחזקת על ידי החברה, לערוך דוחות בעקבות מצבה הפיננסי, והאפשרות שתחל בהליך חדלות פירעון (לכתבה המלאה).
מה לגבי מחזיקי האג"ח?
בבחינת החוב הסחיר של הקבוצה, יעקובי קב אגח א נסחרת כעת בתשואה לפדיון ברוטו של כ-7% ובמח"מ של 2.35 שנים. בגין סדרה זו תידרש הקבוצה לשלם עד סוף שנת 2023 כ-63.9 מיליון שקל (קרן וריבית).
תזרים אג"ח א של הקבוצה
בבחינת הקובננטים בקשר אם האג"ח, לגישת הנהלת החברה אין כרגע הפרה כלשהי.
פירוט הקובננטים לאג"ח א של יעקובי
- 2.לא תחזיק מעמד..להתכונן למחיקות. (ל"ת)דב 05/12/2019 14:01הגב לתגובה זו
- 1.מה הקשר הסדר חוב? 05/12/2019 13:40הגב לתגובה זוהזו, נראה שמישהו פתח עליה שורט
- ראובן 05/12/2019 19:38הגב לתגובה זויש נתון אחד שפחות משקר. תזרים מזומנים מפעילות שוטפת.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳