איציק בנבנישתי פרטנר
צילום: יח"צ

תמכרו פרטנר, תקנו סלקום

לאומי מעניק מחיר יעד של 15 שקל לפרטנר, מתחת למחיר השוק ולסלקום מעניק פרמיה של 11%; מחירי היעד מחביאים העדפה לסלקום, אבל בלאומי מדגישים - "פרטנר היא המועדפת שלנו לאורך זמן". מבולבלים? תצמדו למחירי היעד   

מניית סלקום קרסה בשנה האחרונה במעל 60%, גם פרטנר, אבל פחות. שתי המניות נמצאות תחת האש של הרגולטור, והעתיד של שתיהן עדיין לא ברור.

לאומי שוקי הון פרסם דוח על שתי החברות. שתיהן לגישתו במצב לא מזהיר, אבל הוא מספק מחיר יעד אופטימי יותר (ביחס למחיר השוק) למניית סלקום, בעוד שמחיר היעד של פרטנר (ביחס למחיר השוק) מבטא תשואה שלילית.

ועדיין - בלאומי מעדיפים את פרטנר, "פרטנר היא המועדפת שלנו על פני זמן" הם מדגישים. בשיחות שקיימנו עם אנילסטים בשוק, הם דווקא רואים אפסייד גדול יותר בסלקום, אז בקיצור, ולמרות שזה יכול להיות מבלבל, המסר הוא - קנו סלקום, מכרו פרטנר. היום בשוק סלקום עולה ב-1%, פרטנר יורדת ב-3%. 

"הפוטנציאל הממשי ימשיך להיות תלוי בפעילות הסלולר, וזו לא תתאושש עד שהרגולטור יאפשר קונסולידציה בתעשייה", כך לדברי גיל דטנר, אנליסט תקשורת בלאומי שוקי הון אשר חותך היום את מחירי היעד למניות סלקום -3.32%  ו פרטנר -0.64% . למרות ירידות השערים מאז העדכון האחרון, דטנר מותיר את ההמלצות למניות פרטנר וסלקום על משקל שוק. 

דטנר חותך את מחיר היעד למניית פרטנר מ-19 שקלים למחיר יעד של 15 שקלים, נמוך בכ-4% ביחס לשער הבסיס של המניה הבוקר מדובר למעשה בהמלצת מכירה סמויה. ברגע שמחיר היעד נמוך ממחיר השוק, משמע, מי שקונה מפסיד ולהיפך. את מחיר היעד של סלקום חותך דטנר מ-23 שקלים למחיר יעד של 11 שקלים, גבוה בכ-11% ביחס לשער הבסיס של המניה הבוקר.

הכל תלוי בפוליטיקאים

"הסביבה העסקית בשוק התקשורת מוכתבת על ידי המדינה, והנחישות של הממשלה לשמר מחירים נמוכים בתעשייה לא מאפשרת לדעתנו להניח עליית מחירים בשוק הסלולר- בשלב זה. הערכת השווי שלנו עבור חברות הסלולר ממשיכה להיות מושתת על המציאות הנוכחית המאתגרת, ולא על תקוות לעתיד. הפוטנציאל הממשי ימשיך להיות תלוי בפעילות הסלולר, וזו לא תתאושש עד שהרגולטור יאפשר קונסולידציה בתעשייה. אין לנו דרך לחזות שינוי שהוא כולו פוליטי, כאשר ברור שאם הממשלה אכן תאשר תהליך מסוג זה, לא יהיה צורך לחכות להמלצות האנליסטים", כותב דטנר.

עוד מוסיף דטנר, "כבר מספר שנים שהתזה התומכת בהשקעה בחברות הסלולר חוזרת שוב ושוב על אותה טענה: התעשייה נמצאת בחוסר שווי משקל, בשל עודף שחקנים בענף. בסופו של דבר הקונסולידציה תגיע, המחירים יעלו והרווחים יזנקו. יש בכך הגיון רב, שכן נראה שהמפעילים בתעשייה לא מרוויחים, ולכן נמנעים מלהשקיע בתחזוקה ושדרוג של הרשתות. מצב כזה לא יוכל להימשך לנצח. עם זאת, הגיון לחוד ומציאות לחוד, בחמש השנים האחרונות, התזרים החופשי של החברות נשחק לאפס, כאשר המניות איבדו 50% (פרטנר) ו-77% (סלקום) משוויין".

תרחישים אפשריים

בלאומי שוקי הון צופים שלושה תרחישים מרכזיים בשוק הסלולר בשנים הקרובות; הראשון, שמשרד התקשורת יפעל על מנת להחזיר את האיזון לשוק, בעיקר דרך קונסולידציה. השני, שמשרד התקשורת יתערב רק לאחר משבר עמוק וחריף במיוחד. השלישי, שהמצב הקיים ימשך עוד תקופה ארוכה, כאשר כל שחקן ימצא דרכים להישאר עם הראש מעל המים, תוך רצון לזכות לתנאי שוק יותר טובים בעתיד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    בנצי 06/07/2019 06:51
    הגב לתגובה זו
    אבל רק אחריי לפני זה לא אומרים כלום
  • 6.
    תכלס 05/07/2019 10:40
    הגב לתגובה זו
    כל המתנדים מראים סימון שפל בנתניה ומעבר לעליות עד לרמה קניית יתר RSI =73 מתנד RSI יומי .
  • עוקב 23/07/2019 13:00
    הגב לתגובה זו
    סלקום מתרסקת, על מה אתה מדבר? אני לא נושם פה, ניתוח טכני, זה כירורגיה טכנית מה שאתה עושה ועדיין כושר ניבוי אפס
  • 5.
    לרון 04/07/2019 20:36
    הגב לתגובה זו
    הופך מזהב לזבל! ועכשיו אחרי סוגיית חזרת דרעי,כן כן, שמתניהו יחזיר את כחלון כדי לוודא הריגה למשק,אני הייתי שם את איילת שקד כשרת אוצר עם או בלי זאת מבלפור.נמשיך ככה והאירנים לא יצטרכו להתאמץ יותר,רק שיחכו,האתיופים יהיו חוליה בהשמדתנו,רק אל תשכחו להעלות את ה"פלשמורה"!
  • 4.
    תמכרו פרטנר וסלקום ותקנו בזק (ל"ת)
    רו"ח 04/07/2019 17:32
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 04/07/2019 14:40
    הגב לתגובה זו
    צריכה לשאת בתוצאות ולהביא לתיקון השוק.
  • זה כל הרעיון (ל"ת)
    גבי 10/07/2019 10:41
    הגב לתגובה זו
  • נכון כחלון סתום ברמה קשה (ל"ת)
    עמרי גאון 04/07/2019 19:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רפי 04/07/2019 13:31
    הגב לתגובה זו
    זו עובדה ידועה שהמפעילים הוירטואלים כרגע מפסידים כסף ומתחרטים על הרגע שנכנסו לשוק ומחפשים מי שיקנה אותם. הם יפסידו יותר כי בהסכמי ההתקשרות שלהם עם סלקום התעריף עולה ולכן נראה שיציאה של וירטואלי מהשוק או מיזוג זה ענין של חודשים. בנוסף קראתי שמשרד התקשורת בוחן חזק התערבות בשוק
  • 1.
    פשוט בושה 04/07/2019 13:15
    הגב לתגובה זו
    גם הבן שלי בן 8 יכול להיות כזה אנליסט
  • בני 06/07/2019 06:52
    הגב לתגובה זו
    קשקשנים
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.