איי.די.איי ביטוח: הרווח הכולל צנח ב-96% ברבעון הרביעי של 2018

תשואות שליליות בשוק ההון והרעה בתוצאות החיתומיות כמעט איפסו את רווחי הרבעון. הפרמיות שהורווחו ברוטו צמחו בכ-7%
ערן סוקול |

חברת איידיאיי ביטוח -2.88%  המפעילה את המותג "ביטוח ישיר", דיווחה הבוקר (א') על תוצאותיה לרבעון הרביעי של שנת 2018 עם עלייה של כ-7% בפרמיות שהורווחו ברוטו וצניחה של כ-96% ברווח הכולל, על רקע ירידות השערים בשווקי ההון בחודש דצמבר והרעה בתוצאות החיתומיות. החברה הודיעה על חלוקת דיבידנד של 25 מיליון שקל, כך שסך הדיבידנד שיחולק בגין רווחי שנת 2018 מסתכם ל-95 מיליון שקל.

הפרמיות שהורווחו ברוטו ברבעון הרביעי של 2018 צמחו בכ-7% והסתכמו בכ-658 מיליון שקל, לעומת כ-612 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח הכולל ברבעון הסתכם בכ-2.1 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-52.3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון ברווח הכולל נובע בעיקרו מירידה משמעותית בהכנסות מהשקעות בעקבות תשואות שליליות בשוק ההון וכן מהרעה בתוצאות החיתומיות בענפים רכב חובה, בריאות וענפי רכוש אחרים. השפעות אלה קוזזו בחלקן על ידי שיפור משמעותי ברווח החיתומי בענף רכב רכוש.

ההפסד הכולל לפני מסים על ההכנסה הסתכם בכ-3.8 מיליון שקל ברבעון, לעומת רווח של כ-79 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הפסד של 4.1 מיליון שקל בעסקי ביטוח כללי

הפרמיות ברוטו מעסקי ביטוח כללי צמחו בכ-3% והסתכמו בכ-461 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2018, לעומת סך של כ-450 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. צמיחה זו נובעת בעיקר מגידול מתמשך במספר הלקוחות ובהיקף הפעילות במרבית הענפים בהם פועלת החברה, אשר קוזזה בחלקה על ידי ירידת תעריפים בענף רכב רכוש ברבעון הרביעי של שנת 2018. 

ההפסד הכולל לפני מס מעסקי ביטוח כללי ברבעון הסתכם בכ-4.1 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-43 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. קיטון זה נובע בעיקרו מירידה בהכנסות מהשקעות בשוק ההון ומהרעה בתוצאות החיתומיות בענף רכב חובה עקב התפתחות שלילית בתביעות שנים קודמות ובענפי רכוש אחרים בעיקר בענף דירות בשל נזקי טבע חריגים בהשוואה לאשתקד והשפעות תביעות בתחום הצנרת. יצוין כי, הרווחיות החיתומית בענף רכב רכוש דומה לתקופה מקבילה אשתקד, למעט השפעת הגידול בהוצאות, כאמור.

ירידה של 16% ברווחי עסקי ביטוח חיים וחסכון לטווח ארוך

הפרמיות ברוטו מעסקי ביטוח חיים וחסכון לטווח ארוך צמחו בכ-5% והסתכמו בכ-75 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2018, לעומת כ-71 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח הכולל לפני מס מעסקי ביטוח חיים וחסכון לטווח ארוך הסתכם בכ-12 מיליון שקל ברבעון, לעומת כ-14 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. קיטון של כ-16% שנבע בעיקרו מגידול בהוצאות, הכוללות בין היתר, השפעת הביטולים על הוצאות הרכישה (DAC) וכן הוצאות בעלות אופי חד פעמי. מנגד הושפע הרווח מגידול בהיקף הפעילות.

צניחה של 88% ברווחי מגזר ביטוחי הבריאות

הפרמיות ברוטו מעסקי ביטוח בריאות צמחו בכ-10% והסתכמו בכ-65 מיליון שקל, לעומת סך של  כ-58 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הצמיחה נובעת מהגידול נטו בהיקף הפעילות ובמספר הלקוחות.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הרווח הכולל לפני מס מעסקי ביטוח בריאות הסתכם בכ-1.5 מיליון שקל, לעומת כ-12.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. קיטון של כ-88% הנובע בעיקרו מגידול ביחס התביעות ומיחס הוצאות גבוה בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד, בין היתר, עקב השפעת הביטולים על הוצאות הרכישה (DAC) וכתוצאה מגידול בהוצאות כאמור, אשר חלקן בעלות אופי חד פעמי. מנגד, הושפעה הרווחיות מגידול בהיקף הפעילות.

הירידות של חודש דצמבר פגעו בתוצאות

קובי הבר, מנכ"ל החברה: "בשנת 2018 נמשכה מגמת הצמיחה בפעילות החברה, אשר באה לידי ביטוי בעליה נאה בפרמיות במרבית הענפים בהם פועלת החברה. תוצאות אלה הושגו באמצעות מיקוד מתמשך בצמיחה ורווחיות חיתומית, זאת על אף העלייה בהוצאות התפעוליות הנובעת, בין היתר, מהרחבת ההשקעות באמצעים טכנולוגים, הרחבת היקפי הפעילות במוקדים, גידול בהוצאות השיווק, עקב התגברות התחרות בחלק מהענפים וכן שורה של הוצאות חד פעמיות. הצמיחה שאנו מציגים לא באה לידי ביטוי מלא בשורת הרווח בעיקר עקב השפעות חריגות ברבעון הרביעי, בדגש על ירידות שערים ניכרות בשוק ההון בחודש דצמבר, התפתחויות שליליות בתביעות שנים קודמות ברכב חובה וכן גידול בהוצאות, אשר כאמור חלקן בעלות אופי חד פעמי".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?