IBI: "חוסר היציבות הניהולית של פריגו מגיעה לשיאים חדשים"
חברת פריגו דיווחה הלילה על מינויו של מוראי קסלר (Murray S. Kessler) כמנכ"ל החדש של החברה. "חוסר היציבות הניהולית של פריגו מגיעה לשיאים חדשים" כתב בתגובה סטיבן טפר אנליסט - פארמה וביומד IBI בית השקעות והוריד את מחיר היעד ל-72 דולר (כ-262 שקלים). לדברי טפר "המנכ"ל החדש חסר ניסיון בתחום הבריאות. יש לו ניסיון בעיקר במוצרי צריכה 'אנטי-בריאותיים'. המינוי מחזק את אי הוודאות לגבי עתיד החברה".
המנכ"ל החדש מומחה בעיקר בטבק וסיגריות
לאחר שאמש אחרי סגירת המסחר בניו-יורק הודיעה החברה על מינויו של מנכ"ל חדש - מומחה הטבק והסיגריות קסלר אשר מחליף את המנכ"ל הגרמני אווה רורהוף (Uwe Rohrhoff) לאחר כהונה של 9 חודשים בלבד. מדובר במנכ"ל שלישי תוך שנתיים וחצי, מאז שעזב ג'ו פפה שהנהיג את החברה במשך עשור.
לטענת החברה, המנכ"ל החדש שממוקד בעולם מוצרי הצריכה מתאים יותר להוביל את החברה לאחר שהחברה קיבלה החלטה אסטרטגית להתמקד בתחום מוצרי הצריכה לבריאות ולהפריד את הפעילות של תרופות המרשם הגנריות.
המנכ"ל החדש קסלר מגיע מחברת Lorilland Tobacco שם שימש כמנכ"ל במשך 5 שנים עד 2015, אך בעצם משנת 2000 מועסק בתפקידי ניהול בכירים בתעשיית הטבק וסיגריות. למרות שב-15 שנות הקריירה האחרונות ממוקד בתעשיית הטבק, קסלר בעל ניסיון עשיר של כ-18 שנים נוספות במוצרי צריכה אחרים, בעיקר בתחום המזון.
- "המשקיעים אופטימיים מדי לגבי תוואי הריבית"
- ״צריך להישאר מציאותיים; השוק אצלנו מתומחר על מלא״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"לא נמצא שום אזכור לגבי ניסיון במוצרי צריכה בתחום הבריאות, ולגבי עיסוקיו בשלושת השנים האחרונות מאז שפרש מתפקידו האחרון", מציין טפר. "למנכ"ל החדש אכן יש ניסיון עשיר במוצרי צריכה, אך בעיקר במוצרי צריכה ,אנטי-בריאותיים,, לעומת זאת הוא חסר ניסיון בתחום הבריאות".
ניסיון למצב את החברה כחברת מוצרי צריכה
לדברי טפר, במבט ראשון נראה שהמינוי החדש הוא ניסיון למצב את החברה כחברת מוצרי צריכה ולהרחיק אותה ממיצובה כחברת תרופות. רק שיש בעיה קטנה, "בסופו של דבר רוב רובם של המוצרים של החברה הם תרופות, אומנם ללא מרשם, אך הם עדיין תרופות".
כמו כן, מציין טפר כי עדיין לא ברור במצב השוק הנוכחי איזה מחיר החברה תוכל לקבל עבור הפעילות של תרופות המרשם, אשר אחראית לכשליש מהרווחים של החברה ואיך החברה תפריד את הפעילות של תרופות במרשם בלי לייצר סינרגיות שליליות, כפי שהיא בעצמה הודתה בעבר.
- מיטב סוגרת עשור של תביעות - ומציגה רבעון שיא
- דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה...
עדיין מדובר בחברת תרופות ללא-מרשם
"קיימת תפיסה בשוק שפריגו אמורה לקבל מכפילים גבוהים של חברות צריכה. להערכתנו, הנחה זאת מוגזמת, שכן בשנת 2017 כשליש מהרווחים של פריגו נבעו מתרופות גנריות במרשם והיתר נבעו ברובם מתרופות גנריות ללא-מרשם במותג הפרטי. פריגו דומה הרבה יותר לחברת תרופות גנרית מאשר לחברת צריכה עם נאמנות מותגים חזקה. גם אם ההפרדה של פעילות תרופות המרשם תעבור בהצלחה, עדיין מדובר בחברת תרופות ללא-מרשם, ובעיקר מוצרי מותג פרטי", כותב טפר.
"המינוי של המנכ"ל החדש מחזק את אי הודאות לגבי עתיד החברה. אנו ממשיכים להמליץ על פריגו בתשואת שוק ומורידים את מחיר יעד ל-72 דולר למניה, מחיר הוגן שעדין משקף מכפיל 14 על תחזית הרווח הנקי המתואם לשנת 2019 של 5.14 דולר למניה", כותב טפר.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגנייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה
הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .
אורבניקה אורבניקה -12.82% צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5% שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.
במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט
הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.
- הבנקים ירדו 1.5%, הביטוח עלה ב-0.9%; אלביט זינקה 7%
- חשבתם שאין שער דולר ביום ראשון? טעיתם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית
בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%
שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות
אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.
עלייה במכירות - ירידה ברווחיות
מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק.
החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.
מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש
לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל.
- אורבניקה: ירידה במכירות וחיתוך ברווח הנקי בעקבות מבצע 'עם כלביא'
- הקיץ של הקמעונאיות - האם הכסף יישאר בארץ או ימריא לחו"ל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.
