אופקו צפויה להתרסק ב-40% הערב: "הבורסה מכניסה סיכון נוסף לקיים"

ההחלטה לדחות את המסחר באופקו לסוף היום אולי תמנע טעויות סוחר, אך תיצור כאב ראש לא קטן לחברי הבורסה. עד הערב המצב עוד עלול להחמיר
ערן סוקול | (22)

פקיעת אופציות המעוף השבועית שתתקיים היום (ה') צפויה להיות בעייתית במיוחד ואף ליצור לחץ נוסף על מניית אופקו, שבהתאם לשער הנוכחי בוול סטריט מגלמת פער ארביטראז' שלילי של כ-20%. עם זאת, נכון לרגע זה השער הגלום במסגרת המסחר באופציות משקף חיתוך של כ-40% במחיר מניית אופקו עם פתיחת המסחר. עד הערב המצב עוד עלול להחמיר חלק מהפער מוסבר על ידי סוחרים שבכוונתם לנצל את ה"מסחר פתיחה נפרד" (לכתבה המלאה) בכדי לזרוק את המניה וחלקו מוסבר בהורדת ה"ריטינג" של המניה לצורך חישוב הביטחונות המשמשים, בין היתר, בבניית פוזיציות המעוף. בתוך כך, סטיבן טפר, אנליסט - פארמה וביומד, ב-IBI בית השקעות הוריד את מחיר היעד של אופקו ל-3 דולר, נמוך בכ-35% משער הנעילה הנוכחי בנאסד"ק (או נמוך בכ-48% מהשער הנוכחי בתל אביב). לדברי טפר, "מדובר בפרשה חמורה שלא צפויה להתפוגג בקלות. פיליפ פרוסט הוא הלב הפועם של החברה והתביעה החמורה מייצרת אי וודאות גם סביב יושרה של אופקו. יתרה מזאת, אופקו רחוקה מלהיות רווחית וזקוקה להזרמה של הון נוסף. במצב הנוכחי היא תתקשה לגייס ממשקיעים חיצוניים ובמצב המשפטי החדש יתכן שגם לא תוכל לגייס הון מפרוסט וממקורביו". הבעיות יגולגלו לשבוע הבא החלטת הבורסה לדחות את ה"מסחר פתיחה נפרד" במניית אופקו לסוף יום המסחר אולי מנעה טעויות סוחר בשל חוסר בקיאות בכללי המסחר הרלוונטיים, אולם צפויה ליצור כאב ראש לא קטן לחברי הבורסה, שכן לאחר פקיעת האופציות לא יהיה מספיק זמן לסגור חריגות בדרישת הביטחונות, באופן אשר צפוי לגלגל את החריגה ליום ראשון ולהוסיף אלמנט נוסף של סיכון בגין פער הארביטראז' של המעוף בפתיחת המסחר של שבוע הבא. לדברי זיו פניני, מנהל סיכונים פיננסים, ב-IBI בית השקעות הפקיעה בסוף היום היא החלטה שאינה מיטבית בלשון המעטה. "הבורסה מכניסה סיכון ואי ודאות נוסף לקיים, לקוחות ממונפים מקבלים עודף ביטחונות בגין אופציות קצרות שפוקעות רק בסוף היום ולפי שיטת הביטחונות הנוכחית עדיין נותנים ביטחונות לפוזיציות ארוכות יותר, גם תזרים המזומנים לא מאפשר גלגול נכון של פוזיציות". "יצרנו עוד בורסת הימורים לאורך היום" "ברור שצריך לתת לשחקני הארביטראז' אפשרות למכור את אופקו בפקיעה וברור שיש לתת יותר זמן להתארגן אבל לא השתנה כאן שום דבר מבעבר, הכי נכון היה לפתוח פתיחה ארוכה של כחצי שעה ולפקוע את המדד בעשר וחצי או אחת עשרה, כפי שעושים תמיד כשיש תנודה גדולה במניה, גם הפער לאורך היום בין המדד הגלום לזה בפועל אינו יעיל ואינו נכון. יצרנו עוד בורסת הימורים לאורך היום - כמה אופקו יורדת? צא וחשב". למרות זאת, לדברי פניני ההחלטה לתת לאופקו להיסחר בתנודה בלתי מוגבלת היא נכונה. "מזל שזו רק פקיעה שבועית והפוזיציות יחסית קטנות, אולם יש לתת את הדעת מראש מה יקרה בפעם שהתנודה תהיה מעל 35% במניה דואלית בשלב הפתיחה או מניה לא תסחר כלל בפקיעה. אגב האנדרלמוסיה גדלה עוד כי הבורסה הורידה באחת את הרייטינג מ-75% לאפס ובכך מאלצת עוד משקיעים למכור את המניה בגין חריגות אשראי ומגבלות השקעה נוספות".

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    לא הגיוני- רפובליקת בננות (ל"ת)
    מאיר 13/09/2018 21:08
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אשראי 13/09/2018 18:47
    הגב לתגובה זו
    גם חריגות אשראי רק יודעים בסוף היום..התנפלו עלי הברוקר בסוף היום חבל על הזמן
  • 8.
    אמיר 13/09/2018 12:56
    הגב לתגובה זו
    מורידים רייטינג ישר לאפס וגורמים למכירות נוספות בנמוך. למה לא להוריד הדרגתית את הרייטינג. מה מחר זה יפשוט רגל לגמרי? אפס רייטינג? למה? מה הקשר בין הריטינג לדירוג אשראי ומי קובע את זה? הזוי לגמרי. ריטינג זה לפי מדד המסחר ולא דירוג
  • 7.
    אייל 13/09/2018 12:53
    הגב לתגובה זו
    שקל למניה זו מניה שכל רגע נמחקת חוויה ראשונה למשקיעים הצעירים יהיו להם עוד הרבה כאלה במפולת
  • 6.
    אסף 13/09/2018 12:35
    הגב לתגובה זו
    ר אונים של משקיעי הפוט והשורטים אני חושב שיש פה אפילו חשד לפלילים ומקום לתביעות נגד הבורסה ששיתפו פעולה עם שחקני המעוף לעשות את הטוב ביותר בשביל שחקני המעוף
  • 5.
    מעוף (ל"ת)
    חני 13/09/2018 12:32
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תביעה ייצוגית נגד אופקו והבעלים (ל"ת)
    ראם 13/09/2018 12:22
    הגב לתגובה זו
  • יש בארהב לקח איזשהוא משרד עורכי דין אפשרי לבדוק מי (ל"ת)
    אסף 13/09/2018 15:21
    הגב לתגובה זו
  • יש שם מישהו שמוצצים לו והוא מסדיר עניינים (ל"ת)
    לאסף 13/09/2018 16:26
  • 3.
    סוחר נגזרים 13/09/2018 12:12
    הגב לתגובה זו
    חוסר הבנה
  • הפסד כמו גדול ילד. (ל"ת)
    וורסה 13/09/2018 13:37
    הגב לתגובה זו
  • ערן 13/09/2018 12:41
    הגב לתגובה זו
    אתמול לא אני אמרתי אלא גופים בינלאומיים קבעו ישראל בין המושחתות בעולם
  • שחקן בינוני 13/09/2018 12:30
    הגב לתגובה זו
    יכלו לתת פתיחה ארוכה בבוקר לשחרר לחצים ובסוף יום סגירה לזרים. איזה בלגן הם עושים לשחקני ארבטראז שגם ככה מפסידים כאן הרבה כסף
  • 2.
    אופקו תמחק !!!! 3% פחות מהבורסה (ל"ת)
    עוד בועה 13/09/2018 12:03
    הגב לתגובה זו
  • בועה אחת מתוך מאות של בועות שבשנים הבאות ימחקו טוטאלית (ל"ת)
    יעקב 13/09/2018 13:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איך איך 40% - הלוואי קונה כל כמות...... (ל"ת)
    אנונימי 13/09/2018 11:52
    הגב לתגובה זו
  • לאנונימי 13/09/2018 13:39
    הגב לתגובה זו
    בשלב ראשון וגם משם תפסיד בהמשך..
  • חיימקה 13/09/2018 13:05
    הגב לתגובה זו
    אני מאחל לך שנה של רווחים ובריאות.
  • אסף 13/09/2018 12:33
    הגב לתגובה זו
    מעכשיו שווה 0 תוך ימים עד ההודעה כשמית שנסגרה החברה
  • בדיוק כמוך (ל"ת)
    שווה 13/09/2018 16:27
  • אחוז מתחת למדד - = אופקו בארבעים אחוז ירידה (ל"ת)
    החוזה באופציות נסחר 13/09/2018 12:12
    הגב לתגובה זו
  • אל דאגה , יגיע גם ל 50%ת יהיה לך הרבה אופקו לחגים :) (ל"ת)
    בהצלחה לך 13/09/2018 12:11
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.