לאחר 25% נפילה: לאומי מעדכן המלצה ומחיר יעד למניית לרמי לוי

"השינוי המשמעותי שהתרחש לאחרונה, זו התוכנית האסטרטגית של שופרסל להורדת מחירים אגרסיבית"
לירן סהר | (9)

בשנת 2014 נפלה מניית רמי לוי בחדות (21%-) נוכח הרעה בתוצאות החברה ותנאי שוק מאתגרים. בתשעת החודשים הראשונים של השנה, עלו המכירות בחנויות הזהות בשיעור של 2.2% בעוד שהרווח הנקי המתואם ירד ב-23%. שוק קמעונאות המזון בישראל מתמודד עם סביבה עסקית שמאופיינת באתגרים רבים, הן בצד הביקוש והן בצד היצע. לפי לאומי שוקי הון, במבט לשנת 2015 מרבית הווקטורים השליליים עתידים להישאר על כנם ולהעיב על הסנטימנט סביב המניה.

בלאומי שוקי הון מעדכנים את המלצתם על המניה על רקע הירידות האחרונות במניה, לאחר שב-29 ביוני המליצו על מחיר יעד של 164 שקל בתשואת חסר. המחיר העדכני למנייה הינו 158 שקל עם העלאת המלצה לתשואת שוק (דאונסייד של 1% ביחס למחיר השוק של 160 שקל).

גיל דטנר, אנליסט לאומי שוקי הון, אומר: "השינוי המשמעותי שהתרחש לאחרונה, זו התוכנית האסטרטגית של שופרסל להורדת מחירים אגרסיבית - במאמץ לבלום את הנסיגה בנתח השוק. רמי לוי הגיבה למהלך של שופרסל על ידי הורדת מחירים נגדית, דבר שהקטין את שיעור הרווח הגולמי המתואם ברבעון השלישי - מרמה של 21.2% ברבעון המקביל לכדי 19.7% (מותאם)".

"השאלה כעת היא מי ימצמץ ראשון"

"השאלה כעת היא מי ימצמץ ראשון, כאשר ראוי לציין בהקשר זה, כי נוכח אורך הנשימה הגבוה יחסית של רשת רמי לוי - כתוצאה מיחסי יעילות גבוהים ומבנה מאזן חזק - הנהלת החברה משוכנעת כי שופרסל תתעשת מהר ותבצע "פניית פרסה". שופרסל גם תיפגע יותר מהעלאת שכר המינימום (מ-4,300 ל-5,000 שקל בשלוש פעימות עד ינואר 2017), אך למרות זאת, אנו מעריכים כי שופרסל לא תוכל להרשות לעצמה להרפות לפני שהיא בולמת את נטישת הלקוחות, שכן לדעתנו לא מדובר במאבק שיגרתי על נתח שוק - שופרסל נלחמת להישאר רלוונטית".

דטנר מסביר כי עד כה רמי לוי הצליחה לשמר (אם לא לשפר) את המכירות למ"ר על ידי הקרבת הרווחיות )שיעור הרווח התפעולי נחתך בכ 50%- בחמש השנים האחרונות), "מה שתומך בתזה המקורית שלנו, לפיה המכירות למ"ר הגבוהות של הרשת הינם הפרמטר עליו נשען המודל העסקי. נציין כי המכירות למ"ר של רמי לוי גבוהות בכמעט פי שלוש מהממוצע בענף, כך שעובדה זו מהווה במידה מסוימת מקור לסיכון וחשיפה".

קיטון בביקושים

לפי לאומי שוקי הון, שוק מוצרי הצריכה קטן בשנת 2014 ב-1.7% (במונחים כספיים), לאחר גידול של 3.2%, 3.5% ו-6.6% בשנים 2013, 2012 ו-2011 בהתאמה. במונחים כמותיים, השוק התכווץ בשיעור של 0.6% בשנת 2014 לאחר קיטון של 1.9% ב-2013. הירידה הכמותית חריפה עוד יותר, כאשר לוקחים בחשבון את הגידול באוכלוסייה.

דטנר מוסיף כי המיקוד הצרכני על יוקר המחייה סייע לרשתות הדיסקאונט להגדיל את נתח השוק שלהן בשנים האחרונות, אולם לאחרונה גם הן סובלות מהשינויים בהרגלי הצריכה "הצרכן היום זהיר יותר, ומקטין את היקף הקניות הגדולות לטובת קניות קטנות יותר במרכולים השכונתיים. הצריכה הפרטית צפויה להשתפר מעט בשנה הקרובה, אך אנו מצפים כי שוק המזון המקומי ימשיך לצמוח מתחת לממוצע ההיסטורי שלו".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    משה ראשל"צ 31/01/2015 22:02
    הגב לתגובה זו
    לא צריך להגזים ולהעיף את מניית רמי לוי לשמים
  • 4.
    amer 28/01/2015 17:10
    הגב לתגובה זו
    צריך לעודד אותו ולרכוש את המניה...המניה שווה בחסד....פשוט תנודיות בשוק ומנסים להפריע -הקנאה הורגת....המניה עוד תמריא לשיאים...רמי לוי לא עומד לשנות את המדיניות שלו והאסטרטגיה המסחרית המטיבה עם העם...אני קונה רק אצל רמי לוי!
  • 3.
    קובי 28/01/2015 13:33
    הגב לתגובה זו
    עדיף שווי נייר הוגן ולא מורץ היזהרו
  • תראה איזה בתי השקעות וקרנות מחזיקים כולם דפוקים (ל"ת)
    עדי 28/01/2015 15:30
    הגב לתגובה זו
  • יקיר 28/01/2015 15:02
    הגב לתגובה זו
    קובי תחזיק ואל תפחד
  • 2.
    טלי 28/01/2015 13:28
    הגב לתגובה זו
    שימו לב למה שנאמר החזיקו כמה שיותר
  • 1.
    מה עם הקרנות הזרות שקנו רמי לוי הם טעו? (ל"ת)
    רמי לוי 28/01/2015 13:23
    הגב לתגובה זו
  • יקיר 28/01/2015 15:01
    הגב לתגובה זו
    כל הספוקלנטים הולכים לאכול את הכובע עם המניה הזאת
  • יקיר 28/01/2015 15:01
    הגב לתגובה זו
    הם יודעים דברים שמתבשלים שהציבור לא יודע
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

איילון ביטוח
צילום: יחצ

איילון ביטוח: הרווח הכולל זינק ל-119 מיליון שקל

צמיחה דו-ספרתית ברווח הכולל ועלייה מתונה בדמי הביטוח, לצד שיפור ברווחיות המגזרים וחלוקת דיבידנד נוספת לבעלי המניות

ליאור דנקנר |

איילון ביטוח איילון 6.44%  , הפועלת בישראל בתחומי ביטוח כללי, חיים ובריאות, מסכמת רבעון שלישי עם קפיצה של כ-30% ברווח הכולל ועלייה של כ-1% בסך דמי הביטוח, כשברקע גידול של כ-7% בפרמיות ביטוחי הבריאות, צמיחה של כ-2% בביטוחי החיים וירידה של כ-2% בביטוח הכללי. מהנתונים ברבעון עולה דגש על שיפור רווחיות ויעילות חיתומית ופיננסית יותר מאשר על צמיחה מהירה בפרמיות, לצד מדיניות חלוקת רווחים באמצעות דיבידנד ותכנון להרחבת פעילות החיסכון ארוך הטווח, לרבות כניסה מתוכננת לניהול קופות גמל.

רווח כולל, דמי ביטוח והון - תמונת המקרו של הרבעון

ברבעון השלישי של השנה רשמה איילון רווח כולל של 119 מיליון שקל, לעומת 91.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. סך דמי הביטוח ברבעון הגיע ל-1.27 מיליארד שקל, לעומת 1.26 מיליארד שקל בתקופה המקבילה, כשהנתונים משקפים את איחוד תוצאות חברת ווישור ביטוח.

לצד השיפור ברווחיות החליט דירקטוריון החברה על חלוקת דיבידנד נוספת בסך 50 מיליון שקל בגין הרווחים, כך שסך הדיבידנדים השנה יגיע ל-125 מיליון שקל. יחס כושר הפירעון ללא התחשבות בתקופת הפריסה עמד נכון לסוף יוני על 129%, ובהתחשב בתקופת הפריסה על 136%, לעומת 121% ו-128% בהתאמה בסוף השנה שעברה. מאזן החברה מצביע על נכסים מנוהלים בהיקף של 18.9 מיליארד שקל והון עצמי של 1.458 מיליארד שקל, לעומת 1.094 מיליארד שקל בסוף שנה שעברה – עלייה הן בהון והן בהיקף הנכסים המנוהלים.


מגזרי הפעילות: ירידה בביטוח הכללי מול צמיחה בבריאות ובחיים

במגזר הביטוח הכללי הסתכם היקף הפרמיות ברבעון השלישי ב-721.6 מיליון שקל, מתוכם 78.4 מיליון שקל מיוחסים לווישור, לעומת 736.7 מיליון שקל ברבעון המקביל, מתוכם 65.3 מיליון שקל מיוחסים לווישור. הירידה בפרמיות מגיעה בעיקר מתיקי רכב חובה, ביטוחי עסקים, קבלנים ואחריות מקצועית. הרווח הכולל במגזר זה ברבעון עלה ל-91 מיליון שקל, לעומת 87.2 מיליון שקל ברבעון השלישי אשתקד.

בביטוחי הבריאות הסתכם היקף הפרמיות ברבעון ב-377 מיליון שקל, לעומת 352.9 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול שנבע בעיקר מעלייה במכירות פוליסות הוצאות רפואיות פרט, מחלות קשות פרט, פוליסות בריאות קבוצתיות ופוליסות לעובדים זרים. הרווח הכולל במגזר הבריאות ברבעון הגיע ל-28.3 מיליון שקל, לעומת 26 מיליון שקל בתקופה המקבילה.