לקראת עסקת 'אומגה': פריגו מדווחת כי תגייס הלילה 900 מיליון דולר במניות

לאחרונה דיווחה פריגו על עסקה לרכישת Omega ב-3.6 מיליארד אירו. נפתח המסחר בפריגו - המניה צוללת
אבי שאולי | (8)

ענקית התרופות פריגו דיווחה היום על תוכנית לגיוס 900 מיליון דולר בדרך של הנפקת מניות במטרה לממן את העיסקה לרכישת חברת התרופות Omega Pharma. מניית פריגו דואלית: נסחרת בבורסה בתל-אביב ובבורסה הראשית בניו-יורק (תחת הסימול PRGO).

בת"א המניה יצאה מהפסקת מסחר בנפילה של 4.8% והעביר את המעו"ף לירידות של 0.1% מעליות של 0.3%.

בתחילת החודש דיווחה פריגו על עסקת ענק - תרכוש את חברת התרופות Omega Pharma מבלגיה תמורת 3.6 מיליארד אירו. העסקה תהפוך את פריגו לאחת מחמש חברות התרופות הגדולות בעולם המתמחות בתחום התרופות ללא מרשם רופא.

מבנה העסקה: תשלום מזומן לבעלי המניות של Omega Pharma ולקיחת התחייבויות של 1.1 מיליארד אירו. מתוך מרכיב המזומן - פריגו מתכננת לשלם בהקצאה של כ-5 מיליון מניות ויתרת הסכום תמומן ממקורותיה העצמיים של פריגו.

פריגו היא החברה השניה בגודלה בבורסה (אחרי מניית טבע). חברת התרופות האמריקנית רשומה באירלנד והחלה להיסחר בבורסה המקומית בשנת 2005. איש העסקים מורי ארקין מכר בזמנו את השליטה בחברת אגיס לידי פריגו בדרך של מיזוג.

ענקית התרופות בניהולו של ג'וזף פאפא סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2014 עם הכנסות של 25.6 מיליארד שקל ורווח נקי של 1.2 מיליארד שקל.

מניית פריגו זינקה ב-15% מתחילת השנה למחיר של 606 שקלים המשקף לחברה שווי של 82 מיליארד שקל.

החתמים בהנפקת המניות החדשות: ג'יי-פי מורגן, ברקליס ובנק אוף אמריקה מריל לינץ'.

יונתן קרייזמן: "ההנפקה כאמצעי שמדלל בעלי מניות זה לא חיובי"

האנליסט יונתן קרייזמן מבנק ירושלים ברוקראז' מופתע מתגובת השוק: "אין פה חדשות כי את על מהלך גיוס החוב באקוויטי הם הודיעו במועד הדיווח על העיסקה. ההנפקה עצמה כאמצעי שמדלל בעלי מניות זה לא חיובי, אבל המידע כבר היה קיים לפני שבוע במהלך שיחת הוועידה שהייתה אחרי פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השלישי".

"למרות המכנה המשותף אומגה אינה רכישה טריוויאלית"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    הקברן בדרך לבורסה (ל"ת)
    אופק 20/11/2014 14:58
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ךקשג כםךךם' םר עקא םוא םכאיק 'שט (ל"ת)
    לשולמיניות 20/11/2014 14:44
    הגב לתגובה זו
  • נכון מאד 20/11/2014 15:40
    הגב לתגובה זו
    ואת אף חכמה מאד. אבל בקשה צנועה: לא לשגל המוח.
  • 5.
    קופיף שעיר 20/11/2014 14:35
    הגב לתגובה זו
    זאת הסיבה לקריסה. וול סטריט יענישו אותה בהרבה מעבר למה שקורה במסחר המוקדם כרגע.
  • 4.
    חייבים להספיד את הבורסה ארון מתיםצריך דחוף (ל"ת)
    דוד 20/11/2014 14:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דוד 20/11/2014 14:24
    הגב לתגובה זו
    הבורסה רוצה לתת עוקיץ לציבור כך לא עובדת בורסה שרק עולה יותר טוב ללכת לקזינו כי פו ארון מתים לבורסה חייב שירת הברבור
  • 2.
    ביזפורטל שווה לעשות כתבה על הוויסות במעוף לא יאומן (ל"ת)
    שאול 20/11/2014 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מני 20/11/2014 14:13
    הגב לתגובה זו
    מעלה כי הם יודעים שפריגו צריכה להיחתך. רק המטומטמים נשארו בבורסה העלובה בתל אביב.
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.